Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام نیوز، رئیس کانون نمایش‌های سنتی و آئینی ایران تصریح کرد: مدیریت کردن جمعیت چند هزار نفری تعزیه خوان‌ها طبیعتاً کار سختی است مگر اینکه یک نظم و نظامی به وجود بیاید که همه گروها ملزم به رعایت آن نظم و مقررات باشند که البته در قدیم همچین چیزی با عنوان سنت شبیه خوانی وجود داشت که در حال حاضر به علت اینکه اساتید و پیشکسوتان تعزیه یا از دنیا رفته‌اند و یا خانه نشین شده‌اند سبب شده تا تعزیه آسیب ببیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

داود فتحعلی‌بیگی استاد دانشگاه، رئیس کانون نمایش‌های سنتی و آئینی ایران و رئیس انجمن تعزیه ایرانیان، کارگردان، بازیگر و پژوهشگر تأتر و سینما در رابطه با تأثیر تعزیه در گسترش فرهنگ اسلامی در گفت و گو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، بیان کرد: تعزیه چند قرن است به عنوان یک رسانه عمل می‌کند و یکی از مهم‌ترین و موثرترین هنرهایی است که فرهنگ عاشورا را ترویج می‌دهد. در حال حاضر نیز پایگاه اجتماعی دارد و در هر کوی و برزن و تکیه و حسینیه‌ایی در هر شهر یا روستا عده زیادی را برای تماشا و عزا داری جمع می‌کند.

 

نبود استاد تعزیه باعث به وجود آمدن بدعت‌ها شده است

وی در رابطه با حمایت ارگان خاصی از تعزیه بیان کرد: در طول قرن‌های گذشته اغلب ایام تعزیه از ناحیه مردم حمایت می‌شد و بعضی مواقع پیش می‌آمد که برخی ارگان‌ها، نهادهای دولتی و یا صاحب منسبان یا به جهت ثواب و یا به جهت تثبیت پایگاه اجتماعی خود از تعزیه حمایت می‌کردند ولی اکثراً مردمی برگزار می‌شود و مدیریت خاصی نداشته است.

 

البته مدیریت کردن جمعیت چند هزار نفری تعزیه خوان‌ها طبیعتاً کار سختی است مگر اینکه یک نظم و نظامی به وجود بیاید که همه گروها ملزم به رعایت آن نظم و مقررات باشند که البته در قدیم همچین چیزی با عنوان سنت شبیه خوانی وجود داشت که در حال حاضر به علت اینکه اساتید و پیشکسوتان تعزیه یا از دنیا رفته‌اند و یا خانه نشین شده‌اند سبب شده تا تعزیه آسیب ببیند و علاقه‌مندان برای یادگیری تعزیه به فیلم‌ها پناه می‌برند که بعضاً رفتارهای ناسنجیده‌ایی را انجام می‌دهند که با اصالت‌های این هنر سنخیتی ندارد و بدعت‌هایی را وارد تعزیه می‌کنند که همخوانی با نمایش آئینی ندارد.

 

این استاد تعزیه و نمایش‌ آئینی در رابطه با خطر افتادن این هنر در آینده تصریح کرد: در اساسنامه انجمن تعزیه ایرانیان آمده که برای پیشرفت تعزیه قدم بردارد ولی متأسفانه این انجمن بضاعت کامل و کافی را از نظر مالی ندارد و از نظر کارشناسی ظرفیت خوبی دارد که باید یک تشکیلات دولتی موظف یا مرکز حفظ و اشاعه نمایش‌های آئینی وجود داشته باشد که در زمینه پژوهش، آموزش و در زمینه اجرا در غالب نمونه سازی فعایت کند تا هم اصالت‌ها حفظ شود و هم آموزش به نحو صحیح انجام شود زیراکه انجمن تعزیه یک تشکل مردم نهاد است و تعدادی عضو دارد که سالانه به این اعضاء مبلغ اندکی به عنوان حق‌العضویت داده می‌شود که بخشی از این پول صرف هزینه‌های جاری و بخشی صرف فعالیت‌های پژوهشی می‌شود و این هزینه آنقدری نیست که حتی ما بتوانیم فیلم‌های آموزشی بسازیم و در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم.

 

ملزومات ساخت یک فیلم آموزشی تعزیه اصیل

این کارگردان سینما اظهار کرد: هر فیلم آموزشی برای ادا کردن حق مطلب بیشتر از ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون هزینه لازم ندارد و اگر قرار است در هنر شبیه خوانی فعالیت بکنیم لازم است برای رفع نواقص و حفظ اصالت‌ها از نسخه شروع کنیم و کم و کاستی‌ها و اصالت را از منظر شیوه درام نویسی تعزیه، سبک هنری، قرار دادهای تعزیه و از منظر ادبی و موسیقیایی برطرف کنیم که بعد از فراهم کردن نسخه؛ تعزیه مستلزم تمرین می‌شود که باید گروه را برای تمرین جمع کرد و فرصت کافی برای روان شدن در نقش‌ها و حفظ نسخه داشته باشند تا به هنگام اجرا و فیلم‌برداری نسخه برایشان دست و پا گیر نباشد.

 

بازیگر و پژوهشگر سینما و تأتر ادامه داد: ‌این فعالیت‌ها مستلزم این است که ابتدا یک کارگردان، چند فیلم‌بردار، صدابردار و نور پرداز، داشته باشی درواقع باید تمام عوامل یک تله تأتر را کنار هم داشته باشی تا بتوانی یک فیلمی بسازی که واجد مختصات اصیل هنر تعزیه باشد و در نهایت این فیلم نیاز به هزینه تکثیر دارد تا در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد تا از این فیلم به عنوان یک سرمشق استفاده کنند.

 

چرا تعزیه فقط در محرم خوانده می‌شود؟

فتحعلی بیگی گفت: امروزه شرایط زندگی تغییر کرده است و اینگونه نیست که تعزیه مختص به دهه اول محرم باشد. درواقع ما چیزی نزدیک به ۵۰۰ مجلس تعزیه داریم که اگر از تعزیه عالم زر شروع و با تعزیه عالم قیامت تمام کنیم دو سال زمان می‌برد و مشکلات زیادی از قبیل مکان مناسب برای خواندن و یا چه کسانی می‌تواند و یا اصلاً بلد هستند که این همه تعزیه را بخوانند، در نتیجه یکی از آسیب‌های جدی که تعزیه دارد از دست رفتن تجربه اجرا بود و یک دست صدا ندارد پس یک نفر و ۵ نفر نمی‌توانند در این راه قدمی بردارند.

دلیل دیگر می‌تواند این باشد که کسی که تعزیه می‌خواند شبیه خوانی یا شغل اول اوست و یا شغل دومش است که اگر شغل دومش باشد گرفتاری و مشکلات خود را دارد به طور مثال چقدر می‌تواند به صورت صلواتی کار کند تا ما یک فیلم درست و کامل از یک مجلس تعزیه بگیریم و اگر هم حرفه و شغل اصلی‌اش است که باید زندگی‌اش تآمین شود تا کار کند.

 

وی ادامه داد: غیر از تعزیه‌خوان اساس، لباس، مکان، هزینه ایاب و ذهاب، هزینه پذیرایی و کلی هزینه دیگر لازم است تا یک مجلس تعزیه آبرومند برگزار شود همچنین علاوه بر تعزیه خوان به تعزیه شناس، شاعر و موسیقی‌دان وعالم علوم دینی و متخصصان تاریخ نیاز است تا تعزیه از همه لحاظ بررسی شود و نسخه‌های این مجالس را به صورت اصیل و دور از بدعت‌ها تدوین کنند تا یک اثر ماندگار را هم برای آموزش و هم آیندگان بسازند که این هزینه‌ها ارقامی نیست که همه را بتوان هیئتی برگزار کرد لذا باید یک نهاد دولتی کار بلد که کار فرهنگی نیز انجام می‌دهند این هزینه‌ها را تقبل کند.

 

دغدغه یک دلسوز تعزیه

رئیس کانون نمایش‌های سنتی بیان کرد: از آنجایی که تعزیه به عنوان یک پایگاه مهم برای شناخت قیام امام حسین(ع) و ترویج اسلام به شمار می‌آید ولی متأسفانه از سوی دولت تأمین اعتبار و یا حمایت نمی‌شود ما در این رابطه مصاحبه‌های بسیاری انجام دادیم ولی متأسفانه پاسخ و حمایتی را از سمت متولیان فرهنگی دریافت نکردیم.

در طول تمام این سال‌ها به همت دفتر ادبیات و هنر هلال وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی موفق به ساخت یک فیلم شدیم که البته متآسفانه برای ادامه کار تأمین اعتبار نشد. هرچند ساخت این فیلم‌ها اعتبار زیادی هم لازم ندارد و اگر بخواهیم فیلم‌های کل دهه محرم را بسازیم چیزی حدود ۲ میلیارد هزینه نیاز داریم که در عوض یک هنر و سرمایه ماندگار برای تعزیه خواهد بود به طور مثال فیلم حضرت مسلم(ع) که ساخته شد و در نوع خودش یکی از بهترین‌ها شد.

 

ایکنا

 

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۲۷۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پخش مستند «مسئله حجاب» از شبکه یک

مستند «مسئله حجاب» امشب همزمان با سالگرد شهادت استاد مطهری روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مستند «مسئله حجاب» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدرضا آزادخاطر همزمان با سالگرد شهادت استاد مرتضی مطهری، امشب ساعت 18:45 از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

این مستند محصول مشترک موسسه اندیشه شهید آوینی و شبکه یک سیما است که تلاش دارد ضمن بازخوانی دیدگاه‌های شهید مطهری نسبت به مقوله حجاب، نسبت آن با چالش‌های امروز جامعه ایرانی را نیز به تصویر بکشد.

ویژه برنامه‌های تلویزیون در روز معلم

مستند «مسئله حجاب» روایتگر چالش‌های مرتبط بــا نقش زنان در جامعه ایرانی طی دهه‌های گذشـته است.

استاد شهید مرتضی مطهری از اسلام‌شناسان و متفکران برجسته شیعه بود که در شامگاه روز سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1358 پس از پایان جلسه درس، در خیابان امین‌الدوله هدف گلوله یکی از افراد گروه فرقان قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان طرفه به شهادت رسید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم سالگرد شهادت استاد مطهری در مسجد جامع نارمک
  • ببینید | خاطرات شنیدنی رهبر انقلاب از استادِ شهید مرتضی مطهری
  • سوگواره شعر «صادقانه ها» در قم برگزار می‌شود
  • پخش مستند «مسئله حجاب» از شبکه یک
  • اگر مطهری و مبارزه او با تحجر ادامه داشت...
  • مطهری امام
  • آشنایی با استاد شعله
  • آشنایی با استاد اسماعیل آشتیانی
  • قهرمانی استاد بزرگ امیررضا پوررمضانعلی در مسابقات لیون فرانسه
  • گفتگوی وحید سلیمانی با استاد ناصر صالح بعد از برد تیم ملی فوتسال برابر قزاقستان