Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: سخنگوی حوزه علمیه قم با اشاره به نقش رسانه‌ها در معرفی کارکردهای گوناگون حوزه علمیه گفت: ذهنیت‌های غلط جامعه در مورد روحانیت به خاطر ناآشنایی با کارکردهای حوزه‌های علمیه است.

به گزارش خبرنگار معارف خبرگزاری خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام رفعتی، سخنگوی حوزه علمیه قم در نشست خبری با اصحاب رسانه در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات با اشاره به اینکه حوزه می تواند بسیاری از فعالیت های خود را در تولید علم و عرصه های فرهنگی و اجتماعی در سراسر کشور عرضه کند، گفت: امروز عصر ارتباطات است و به نظر می رسد رسانه های مکتوب و مطبوعاتی باید حرکت شتابان به سمت حوزه های الکترونیک و دیجیتال داشته باشند، مردم تشنه به دست آوردن اطلاعات هستند به همین جهت شبکه های اجتماعی به سرعت گسترش یافته و توجه مردم و جوانان بیش از رسانه های مکتوب و رسانه‌های مطبوعاتی مجازی و منشوراتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

حجت الاسلام رفعتی با اشاره به فناوری های اطلاعات خاطرنشان کرد: این فناوری‌ها در حوزه اخبار و خبرگزاری‌ها بسیار گسترده بوده است و به همین جهت نباید مطبوعات از اطلاع‌رسانی در این حوزه غافل باشند.

 

وی افزود: حوزه علمیه در سنوات گذشته در این زمینه کوتاهی کرده است در حالی که می توان بسیاری از فعالیت های حوزه علمیه را در این عرصه معرفی کرد تا جامعه بیشتر با فعالیت های روحانیت آشنا شوند.

 

سخنگوی حوزه علمیه قم با اشاره به ذهنیت‌های غلط جامعه در ارتباط با حوزه‌های علمیه اظهار کرد: ذهنیت‌های غلط در جامعه به دلیل ناآشنایی با کارکردهای حوزه است. مطبوعات و رسانه‌ها می تواند اطلاع رسانی دقیق از فعالیت های حوزوی داشته باشند و دیدگاه مردم را نسبت به حوزه و حوزویان تغییر دهند.  

 

وی افزود: خبرگزاری هایی که دغدغه کار فرهنگی دارند باید سایر خبرگزاری ها را نه به عنوان رقیب بلکه به عنوان الگو ببینند، در این صورت این خبرگزاری ها (خبرگزاری‌های دینی) باید شاخصه های دینی را نیز داشته باشند. اخلاق مهمترین شاخصه رسانه دینی است.

 

 

حجت الاسلام رفعتی ادامه داد: توجه به حقوق دینی و توجه به فقه اسلامی از دیگر شاخصه های خبرگزاری های دینی است که اگر این شاخصه ها در خبرگزاری دینی متبلور باشد تعامل مان با دیگر خبرگزاری ها متفاوت می شود و خبرگزاری های دینی به الگو تبدیل می شوند.

 

وی ادامه داد: با این شاخصه ها دیگر خبرگزاری ها (خبرگزاری‌های دینی) را به عنوان رقیب نمی بینند که آن را از میان راه به در کنند بلکه با نگاه الگوپذیری به آن خود را تقویت می کنند.

 

سخنگوی حوزه علمیه قم گفت: این خبرگزاری ها (خبرگزاری های دینی) می توانند در مقابله با خبرگزاری‌هایی که به دنبال تبدیل یک موضوع به معضل هستند، مقابله و خود را تقویت کنند.

 

وی در بخش دیگر سخنان با اشاره به سابقه تاسیس حوزه تصریح کرد: حوزه علمیه قریب به 98 سال است که تاسیس شده است و اساس تاسیس آن برای مقابله با طاغوت تاسیس شد تا شیعه و روحانیت پایگاه قوی‌ای در مقابله با رژیم شاهنشاهی داشته باشد.

 

حجت الاسلام رفعتی با بیان اینکه شاخصه انقلابی بودن روحانیت این است که روحانی و طلبه دغدغه نظام اسلامی را داشته باشد، تصریح کرد: با داشتن دغدغه نظام اسلامی امام و دیگر علما توانستند نظام انقلاب اسلامی را برپا کنند. بر این اساس باید آموزش های علمی و تربیتی در حوزه برگرفته از تفکر سیاسی و انقلابی باشد و آموزش های عاری از آموزه های دینی طلبه را سکولار خواهد کرد.

 

وی گفت: به همین جهت باید در گزینش اساسی مدیران برای آموزش در حوزه های علمیه دقت کنیم.

 

سخنگوی حوزه علمیه قم تصریح کرد: برای اینکه حوزه علمیه انقلابی بماند دفتر سیاسی اجتماعی با دستور مدیریت حوزه علمیه تاسیس شد. انقلابی ماندن حوزه علمیه از دغدغه های رهبر انقلاب بود و در همین راستا مدیریت حوزه علمیه این دفتر را تاسیس کرده است.

 

وی در خصوص حوادث خشونت آمیز اخیر در جامعه علیه روحانیت تصریح کرد: نمی توان گفت این حمله ها جریان سازی ویژه ای داشته است، ممکن است برای هر انسان دیگری رخ دهد، لازم است در جامعه کار فرهنگی منسجمی صورت گیرد که افراد بزهکار در جامعه کمتر باشند و نکته دیگر این است که نیروی انتظامی و مسئولان انتظامی تلاش بیشتری کنند تا امنیت برای همه هموطنان فراهم شود زیرا اگر امنیت در کلانشهرها تضعیف شود بسیاری از ویژگی های یک جامعه اسلامی نیز تضعیف خواهد شد.

 

حجت الاسلام رفعتی گفت: امنیت در هر قشری یک امر قطعی است و لازم است در جهت تقویت آن نیروی انتظامی تلاش بیشتری را در کلانشهرها برای ایجاد احساس امنیت داشته باشند.

 

وی ادامه داد: البته نکته دیگری نیز در این حوادث وجود دارد، وقتی مردم می بینند که فردی با قمه یا سلاح سرد به یک روحانی یا مرد و زن حمله می کند مردم ورود پیدا کنند تا جلوی قربانی شدن افراد را بگیرند. اگر در حادثه مترو برخی افراد وارد عرصه می شدند و با فرد خاطی مقابله می کردند ممکن بود مرحوم بحری زنده بماند؛ مردم این شجاعت را داشته باشند که از جان یکدیگر دفاع کنند.

 

سخنگوی حوزه علمیه قم در مورد اینکه برخی از برداشت ها در جامعه از فعالیت یک روحانی در سازمان های مختلف و مساجد گوناگون برداشت نادرستی است، تصریح کرد: این موضوع به دلیل کمبود روحانی است که یک روحانی باید در یک مسجد مرکز علمی و یا سازمان دیگری فعالیت کند. این موضوع منافاتی با انقلابی گری ندارد و انقلابی گری حتما اشتغال در سه جای متفاوت نیست، این امر به دلیل کمبود نیروی روحانی در جامعه است.

 

 

وی در خصوص گمانه زنی در مورد تغییر رییس دستگاه قضا تصریح کرد: این گمانه زنی‌ها از چند روز گذشته آغاز شده است و بارها نام برخی از روحانیون در فضای مجازی منتشر شده است. هنوز تا پایان دوره دوم ریاست آیت الله آملی لاریجانی بیش از یک و نیم سال باقی مانده است و البته بنده سخنگوی مقام معظم رهبری نیستم و هنوز بحثی در مورد جایگزین کردن ریاست دستگاه قضا نیست.

 

حجت الاسلام رفعتی در مورد تحولات در خصوص تدوین متون درسی جدید در حوزه های علمیه گفت: یکی از تحولاتی که در حوزه علمیه شکل گرفته است تدوین متون درسی جدید است که تغییراتی در متون اساس حوزه علمیه ایجاد شده است. این تغییرات در تدوین کتب جدید و یا اصلاح برخی از متون آموزشی پایه اول تا ششم بوده است.

 

سخنگوی حوزه علمیه قم تصریح کرد: آمار تدوین متون جدید 31 عنوان کتاب است که شاهد تدوین جزوه‌های درسی جدید در حوزه های علمیه هستیم که برخی از متون بازنویسی و یا اصلاح شده اند.

 

وی گفت: این 31 عنوان متون جدید در سال 96 تدوین شده اند و تحویل مدارس حوزه علمیه برای تدریس در سطوح دانشگاهی شده اند.

 

حجت الاسلام رفعتی در مورد تحولات دیگر حوزه های علمیه به تاسیس مرکزی برای آموزش های کاربردی اشاره کرد و گفت: این مرکز راه اندازی شده و موضوعات مختلفی را دنبال می کند.

 

 

 

 

پایان پیام/34

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۳۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا(س) بیانیه مشترک صادر کردند

به گزارش خبرگزاری مهر، متن بیانیه مشترک مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها در حمایت از اجرای طرح نور (عفاف و حجاب) به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تعالی: ولْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ¹

«کرامت و ارزش والای انسان و آزادی توأم با مسئولیت او در برابر خدا» ² پیام سعادت بخش و مشترک همه ادیان توحیدی است که بر تارک میثاق ملی ملت مؤمن ایران اسلامی می‌درخشد.

فتنه‌ها و تلاش‌های دشمنان انقلاب اسلامی پیوسته این کرامت و آزادی مقید را مورد هدف مستقیم و غیرمستقیم خود قرار داده و می‌دهند و با زدودن عفت و پاکدامنی، در محور فتنه‌ها و تلاش‌های خود پاکدامنی زنان را نشانه رفته اند.

«ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی» ³ اولین و مهم‌ترین وظیفه دولت جمهوری اسلامی ایران در قانون اساسی است که امروز نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در قالب «طرح نور» با تکیه بر تجارب گذشته و پختگی و سنجیدگی و دقت عمل بیش از پیش تلاش برای تأمین «محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی» در جامعه را مأموریت خود تعریف کرده است.

حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها براساس رسالت ذاتی، وظیفه‌ی شرعی و قانونی و مسئولیت اجتماعی حمایت همه جانبه از تحقق این مهم و رفع کاستی‌های گذشته را تکلیفی اجتماعی دانسته و همچون آحاد دیگر ملت ایران اسلامی خود را در تلاش و حمایت از تحقق این هدف مقدس سهیم می‌دانند.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران

جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها

۱_ سوره آل عمران آیه ۱۰۴

۲_ بند ۶ اصل دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

۳_ بند یک اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

کد خبر 6088409

دیگر خبرها

  • طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند
  • بانوان طلبه سنگربانان عرصه تربیت هستند
  • آیت‌الله کعبی: طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند
  • تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود
  • فرزندان با استعداد خود را به حوزه های علمیه بفرستید
  • بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا
  • حمایت حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا (س) از طرح نور
  • حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا(س) بیانیه مشترک صادر کردند
  • اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا
  • حماسه قرآنی روستای چارک گویای ایمان استوار مردم استان بوشهر است