Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-28@20:05:13 GMT

طرح‌های ملی که پیر شدند

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۲۹۷۵۸

جوان نوشت :

در همه کشورها طرح‌هایی که ملی به شمار می‌رود با تغییر دولت‌ها هم از سوی دولت جدید دنبال شده و به اتمام می‌رسد ولی طرح‌هایی چون مسکن مهر، سهام عدالت و هدفمندی یارانه‌ها به‌رغم اینکه در نیمه دوم دهه 80 آغاز شد حتی با اتمام دولت‌های نهم، دهم و یازدهم هنوز به پایان نرسیده است و وضعیت مشخصی هم ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

 

 

در طرح مسکن مهر که در دهه 80 کلید زده شد مقرر شد از محل صفر شدن قیمت زمین و آورده نقدی اندک متقاضیان مسکن مهر و همچنین تسهیلات بانکی، حدود 2 میلیون واحد مسکن مهر ساخته شود و اعتبار اختصاص یافته به این طرح حدود 45هزار میلیارد تومان بود که اندک‌اندک با پیشرفت طرح به پروژه تزریق شد و گردش کار به شکلی بود که افراد همزمان با تحویل گرفتن مسکن‌شان اقساط مسکن مهر را بازمی‌گرداندند و بانک مسکن هم موظف بود با باز گرداندن این پول‌ها به بانک مرکزی در فرآیند امحای خط اعتباری گام بردارد تا اثر تورمی طرح محو شود اما هم‌اکنون از نیمه سال 96 گذشته‌ایم و خط اعتباری 45هزار میلیارد تومانی همچنان در اختیار بانک مسکن است و ماهانه صدها میلیارد تومان از محل اقساط مسکن مهر جمع‌‌آوری می‌شود ولی هزاران نفر از متقاضیان مسکن مهر هنوز به مسکن خود نرسیده‌اند. 

از سوی دیگر در سال‌های 85 و 86 مقرر شد، سهام بخشی از شرکت‌ها تحت عنوان سهام عدالت بین مشمولان طرح توزیع شود و بعد از 10 سال و پرداخت سود سالانه این شرکت‌ها در این مدت به دولت در صورتی که سودها ارزش سهام را پوشش داد، سهام بین 50 میلیون نفر توزیع شود اما ارزش سهام در این بین معضلی است و مشخص نیست ارزش سهام عدالت در کجا کشف قیمت شده که دولت یازدهم تشخیص داده هنوز از یک میلیون تومان سهام عدالت هر فرد حدود 400هزار تومان از محل سود شرکت‌ها تأمین نشده است. حال باید دید عملکرد شرکت‌ها و سودشان به شکلی بوده است که حتی نتوانسته در این 10 سال، سالی 10درصد سود تولید کند و همچنان وضعیت این دارایی که گفته می‌شود حدود 50 هزار میلیارد تومان ارزش دارد چه خواهد شد.

 

از سوی دیگر در رابطه با هدفمندی یارانه‌ها مقرر بود با هدف حذف یارانه‌های پرداختی به حامل‌های انرژی و آب، برق و ... و واقعی کردن قیمت‌ها و اصلاح الگوی مصرف بهای کالاها در پنج سال به‌طور کامل آزاد‌سازی شود و مبنا نیز قیمت‌های فوب خلیج‌فارس بود اما اشکالی که وجود دارد این است که با تضعیف نرخ ریال در برابر دلار اولاً قیمت‌های جاری کالاهای مدنظر به هم می‌ریزد و ما تا ابدالدهر باید هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کنیم و از سوی دیگر در دولت یازدهم آزاد‌سازی بهای کالا گویی آنقدر از قاعده پیشی گرفته است که دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها درآمد هم کسب می‌کند. به‌طور نمونه در سال 95 مشخص شد دولت حدود 80 هزار میلیارد تومان از هدفمندی یارانه‌ها درآمد کسب و چیزی حدود 44هزار میلیارد تومان بین مردم یارانه نقدی تقسیم کرد و یارانه تولید را نیز پرداخت نکرد، حال این طرح نیز حداقل تا سال 95 دیگر باید به پایان می‌رسید و باید شفاف‌سازی شود که این طرح تا چه زمانی ادامه خواهد یافت. 

 

از سوی دیگر با توجه به اینکه دولت یازدهم در ابتدای روی کار آمدن مدعی وجود 140 هزار میلیارد تومان بدهی دولتی و خزانه خالی بود، جا دارد شفاف‌سازی کند که چه مقدار از دارایی‌های بلوکه‌شده از دولت دهم در جریان مذاکرات هسته‌ای آزاد‌سازی شد، زیرا ارقام مختلفی تاکنون در رابطه با دارایی‌های بلوکه‌شده در رسانه‌ها مطرح شده است که این بخش ارقامی چون 50، 70، 100میلیارد دلار را در بر می‌گیرد که ترامپ رئیس‌جمهور امریکا همین اواخر رقم 150 میلیارد دلار را به این ارقام افزود. اگر رقم ارزهای بلوکه‌شده دولت قبل در کشورهای خارجی تنها 75میلیارد دلار هم بوده باشد، بدهی‌های آن دولت را پوشش می‌دهد، از این ‌رو جا دارد دولت دوازدهم توضیح دهد بدهی‌های دولت که گفته می‌شود از مرز 850هزار میلیارد تومان عبور کرده است، بابت چه اموری تولید شده یا اگر برای گذشته است نسخ حسابرسی‌شده‌اش را منتشر کنند. تأمین منابع بیش از 80 هزار میلیارد تومانی از محل هدفمندی یارانه‌ها و توزیع نقدی نیمی از این پول تحت قالب یارانه نقدی و عدم‌پرداخت یارانه تولید و همچنین چرایی عدم‌تسویه طلب و اقساط دولت از محل سود 60شرکتی که بخش یا کل سهام‌شان مشمول سهام عدالت است و گذشت 11سال از اجرای طرح و نامشخص بودن چرایی به اتمام نرسیدن طرح مسکن مهر و مقوله بدهی‌های ملی از جمله ابهاماتی است که دولت دوازدهم باید به‌طور دقیق به آنها پاسخ دهد. 

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۲۹۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ساخت یک هزار و ۶۸۰ واحد مسکونی در مراغه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی ساخت یک هزار و ۶۸۰ واحدمسکونی به همت قرارگاه سازندگی امام حسن مجتبی (ع) در زمینی به مساحت  ۳۶هکتار در مراغه آغاز شد.

 دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در این مراسم گفت: ساخت دومیلیون واحد مسکونی در قالب طرح‌های نهضت ملی مسکن در کشور آغاز و ۵۰۰ هزار واحد به بهره برداری رسیده است.

 اکبری افزود: دولت با تمام مشکلات مصمم به ساخت سالانه یک میلیون مسکن در کشور است و تاپایان دولت به ۴ میلیون خواهد رسید.

وی اضافه کرد: همزمان با حضور وزیر راه و شهرسازی در آذربایجان شرقی ساخت ۱۰ هزار واحد از امروز در استان آغاز شده است.

دستیار ویژه وزیر راه و شهر سازی بر سرعت بخشیدن به اجرای طرح نهضت ملی مسکن در مراغه تاکید کرد و افزود: امسال سال ساخت و بهره برداری از واحد‌های نهضت ملی مسکن در کشور است.

امام جمعه مراغه در این مراسم گفت: مسکن نیاز اساسی جوان برای ازدواج است.

حجت الاسلام والمسلیمن پورمحمدی افزود: اقدام دولت برای تامین مسکن بویژه برای جوانان جای قدردانی دارد.

وی اضافه کرد: مسکن مهمترین وسیله برای ترویج ازدواج برای جوانان است.

فرماندار مراغه گفت: چهار طرح ملی مسکن در سه نقطه شهر مراغه برای تامین مسکن جوانان در حال ساخت است.

مینویی افزود: تامین مسکن برای جوانان در الویت برنامه‌های دولت است.

گفتنی است ۲۰ هزار نفر در مراغه برای طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند.

دیگر خبرها

  • تمدید طرح یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ؟!
  • بررسی یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ
  • قرارگاه تولید مسکن ارزان‌قیمت در برنامه صندوق ذخیره فرهنگیان است
  • بودجه گروگان بورسی‌ها
  • شارژ کالابرگ الکترونیک یک ماه زودتر از یارانه نقدی است
  • بودجه گروگان بورسی‌ها/زنگنه:کاهش معافیت‌های مالیاتی بدعت است
  • آغاز ساخت هزار و ۶۸۰ واحد مسکونی در مراغه
  • آغاز ساخت یک هزار و ۶۸۰ واحد مسکونی در مراغه
  • تخصیص یارانه دارو به خوبی انجام نمی شود / تلاش دولت برای تثبیت قیمت نان در 1403 با سه برابر کردن یارانه
  • دریافت وام قرض الحسنه 10 تا 100 میلیونی برای یارانه بگیران