Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: میان اقدام شهید فهمیده و آنچه که امروز در منطقه از سوی برخی شاهد هستیم تفاوت اساسی هست و اینگونه نیست که هر دو کشته شده باشند، یکی در عین عقلانیت فداکاری می کند در حالی که دیگری دست به خون مردم بی گناه آلوده می کند.

دکتر سید سجاد ایزدهی، مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، که به مناسبت هشت آبان «روز نوجوان و روز بسیج دانش آموزی» انجام شد، با اشاره به مفهوم جاهلیت در گذشته و عصر مدرن، اظهار کرد: بحث از جاهلیت یکی از نکاتی است که همه تمدن ها از آن رنج می بردند و راه خروج از وضعیت خود را در گروی خروج از آن می دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: این گونه است که در هر تمدنی که شکل گرفت دانشی رشد کرده و آن فرهنگ مبتنی بر یک علم متعالی است. جاهلیت مردم زمان پیامبر اکرم(ص) مبتنی بر باورهای زمینی، باورهای مادی و تکیه بر مولفه ها و سیره گذشتگان بدون تامل بود، در نتیجه نبی مکرم اسلام(ص) ضمن بازنگری این فرهنگ مواردی را که به جاهلیت آنان باز می گشت از جامعه خارج کرد و زمانی که آنها از جاهلیت به ارث رسیده از گذشتگان خود خروج کردند، تازه رویکردی متفاوت بر جامعه حاکم شد که آماده پذیرش سخن عقلانی بود.

 

ایزدهی گفت: با توجه به اینکه جهالت همواره رویکرد منفی دارد و هیچ جامعه ای نیست که رویکرد جاهلانه را بپسندد به همین دلیل بسیاری از سنت های جاهلی سعی می کنند، خودشان رویکرد عالمانه نشان دهند و خود را مجرب بدانند تا بتوانند ماندگار شوند لذا بسیاری از رویکردهای قدیمی و جهالت آمیز، پوسته عالمانه بر تن کرده اند و بیش از آنکه محتوایشان عالمانه باشد، ظاهری عالمانه دارند.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: در جهان غرب پس از اینکه رنسانس اتفاق افتاد، فرهنگ قدیم رها و فلسفه های مدرن را تبیین می کنند. این فلسفه های مدرن الفاظ شیک و زیبایی دارند و طبیعتاً برخلاف دوره قرون وسطا به آرامی جای خود را میان مردم باز می کند چون رویکرد علمی به خود گرفته است و جوامع هم به آن واکنش دارند. مولفه هایی نظیر مردم گرایی و تکثرگرایی، اصالت رفاه، اصالت ثروت در آن مطرح شده و ظاهرا رویکردی منطقی می یابند.

 

ایزدهی تاکید کرد: ولی فرایند تولد و تکوین این ایسم های مختلفی که در فرایند رنسانس اتفاق افتاد، موضوع این تفکر جدید جنگ های جهانی اول و دوم است که جهان را به قهقرا و واپس گرایی برد و این همان منطق است که در غرب تولید و علمی نشان داده شد در حالی که ماهیت جاهلی داشت.

 

این پژوهشگر افزود: این منطقی که در غرب اتفاق افتاد و علم جدیدی که در غرب تولید شد چون مبتنی بر فطرت و عقلانیت متعالی نبوده و بر ماده مادون خدا، لذت بدون معنویت و بر رفاه بدون سعادت، بر امنیت صرفا مادی متکی است، هیچ گاه رویکرد متعالی به خود نمی گیرد چون غایات دین این نظام و فرهنگ و تمدن متعالی نیست، بلکه مادی است.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: هر چه انسان ها بیشتر در این فضای آغشته به تفکر غربی فرو روند به همان اندازه که آسایش آنها تامین می شود آرامش شان به خطر می افتد ولی در نظام های جاهلیت نوین و نظام های مدرنیته غربی، تنها آسایش و راحتی بدن توجیه می شود در حالی که بحران های اجتماعی و بحران های اخلاقی در میان آنها موج می زند لذا می بینیم که در اثر ناخرسندی و خصومت و بحران ها، خودکشی در جوامع مدرن رو به افزایش است.

 

وی در بخش دیگری از مباحث خود در مورد اقدامات جاهلانه گروه داعش، عملیات انتحاری آنها به نام سعادت یافتن و رفتن به بهشت و مقایسه این مساله با از خودگذشتگی و ایثار شهید فهمیده، بیان کرد: کاری که شهید فهمیده انجام داد در منطقه جنگی بود، یعنی در جایی که طرف مقابل او دشمنی است که سلاح به دست گرفته و از بین رفتن دشمن در جنگ مفروض است و همه نظام های حقوقی جهان حق دارند که در مقابل کسی که به سویشان سلاح به دست گرفته اقدام کنند چون اگر بایستند، کشته می شوند.

 

ایزدهی افزود: به همان اندازه که اسلحه گرفتن در مناطق عمومی ناهنجار است، در جبهه جنگ قابل قبول است چون جنگ شوخی بردار نیست. حال در این میان کار شهید فهمیده این است که زمان جنگ، در برابر دشمن تا دندان مسلح در حالی که سلاحی ندارد این گونه وارد میدان می شود تا نظام اسلامی را نجات دهد.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: شهید فهمیده ترجیح می دهد خودش از بین برود تا اینکه زنده بماند و دشمن از مرزهای کشور عبور کند، در واقع فداکاری ای که شخص انجام می دهد و خودش از بین می رود تا مهاجمان وارد مرز کشورش نشوند و هزاران نفر را قتل عام نکنند، ستودنی است و جهل نیست.

 

وی در ادامه ابراز کرد: اقدام شهید فهمیده تفاوت اساسی با اقدامات و اعمال داعش دارد. در ادبیات حقوقی جهان هیچ جا نیامده کسی می تواند خود را بکشد و همراه خودش صدها نفر را به کشتن دهد چون می خواهد به بهشت برود آن هم در شرایطی که جنگ نیست، اگر کسی بی خبر میان توده مردم بیاید بدون آنکه مردم امکان دفاع از خود را داشته باشند آن هم به صرف اینکه آن شخص و دیگرانی مثل او همه را کافر می پندارند در واقع قتل انجام داده است. نباید به صرف اینکه شخصی دیگران را کافر می انگارد عده ای غیر نظامی را بکشد و تازه سران گروه اش هم به آن افتخار کنند.

 

ایزدهی ادامه داد: این را هیچ نظامی بر نمی تابد در حالی که رویکرد اول یعنی کاری که شهید فهمیده انجام داد یک رویکرد نظامی پذیرفته شده است. اگر آن نوجوان بسیجی گلوله ای را به سوی دشمن شلیک می کرد شاید زنده می ماند ولی او هیچ سلاحی نداشت و مجبور به این کار شد. جز فدا کردن جانش چاره ای نداشت.

 

وی گفت: چندی قبل شبکه بی بی سی، مستندی ساخت که در آن همه استشهادی زمان حاضر را به شهید حسین فهمیده نسبت می داد و می گفت کسانی که عملیات انتحاری انجام می دهند همه از او تاسی گرفته اند!! می خواستند با این مستند اینگونه القا کنند که نظام ایران اولین بار خودش این رویکرد را انجام داد و بعدها دیگران آمدند و از آن الگو گرفتند، در حالی منطق حسین فهمیده منطق افراد معمولی نیست. او در منطقه جغرافیای جنگ است و کسی که کشته می شود می داند که فضای جنگ فضای امنیت نیست، لذا خلط بین این دو مورد که دشمن بارها در پی آن بوده تا عظمت و بزرگی کار آن نوجوان شهید را زیر سوال ببرد، به هیچ وجه ممکن و منطقی نیست.

 

ایزدهی در پایان خاطرنشان کرد: آنها می خواستند بدل درست کنند و مسلمان را به دست مسلمان بکشند و مسلمین ناآگاه را به جان هم بیندازند چراکه هرچه از تعداد مسلمین کم شود به سود دشمن یعنی آمریکا و اسراییل است. لذا میان اقدام شهید فهمیده و آنچه که امروز در منطقه از سوی برخی شاهد هستیم تفاوت اساسی هست و اینگونه نیست که هر دو کشته شده باشند، یکی در عین عقلانیت فداکاری می کند در حالی که دیگری در عین جهالت دست به خون مردم بی گناه آلوده می کند.

 

پایان پیام/248

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۱۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشییع پیکر ۲ شهید گمنام در قم

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم گفت: پیکر مطهر دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس همزمان با ایام شهادت امام جعفر صادق (ع) در مسجد مقدس جمکران به خاک سپرده می‌شوند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت الاسلام احمد لقمانپور اظهار داشت: پیکر مطهر دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس همزمان با ایام شهادت امام جعفر صادق (ع) در قم تشییع و در مسجد مقدس جمکران به خاک سپرده می‌شوند.

 وی افزود: مراسم تشییع این دو شهید والامقام، روز جمعه 14 اردیبهشت ساعت 16:30 دقیقه از میدان آل یاسین تا مسجد مقدس جمکران تشییع و در صحن اصلی این مکان مقدس به خاک سپرده می‌شوند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم گفت: این دو لاله گلگون کفن در عملیات‌های کربلای 5 و عاشورا به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • میزبانی استان کرمان از ۴ شهید گمنام در سالروز شهادت امام ششم
  • شهادت ۳۷ فلسطینی در حملات رژیم صهیونیستی به غزه
  • ۲ شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • تشییع پیکر ۲ شهید گمنام در قم
  • رییس قوه قضاییه: برخی مسائل نیازمند کار فرهنگی و اقناعی است؛ نمی‌توان صرفاً با رویکرد سلبی و امنیتی، در قبال آن‌ها عمل کرد
  • گرامیداشت شهید جاویدالاثر احمد قلی قائدی در بن
  • مبانی تئوری و فکری محکم اسلام علت ماندگاری انقلاب اسلامی است
  • آمریکا گروهک‌های تکفیری منطقه را احیا می‌کند
  • یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا