Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: علیرضا جعفری گفت: از منظر اقتصاد کتاب و با توجه به اینکه خیابان و میدان انقلاب مرکز و پاتوق اصلی فرهنگی اقتصادی کتاب به حساب می‌آید، با تصمیم اشتباه در مورد کاربری باغ کتاب مواجه بودیم.

خبرگزاری شبستان-سرویس فرهنگ و ادب: شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در سال 1372 با هدف توسعه و تجهیز فضاهای فرهنگی‌ اجتماعی، هنری و ورزشیِ مورد نیاز شهروندان کلان‌شهر تهران تأسیس شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  این شرکت مسئول شناسایی پروژه‌های مورد نیاز، طراحی، اجرا و نظارت بر اجرای عملیات ساختمانی و معماری فضاهایی همچون مساجد،  پردیس های سینمایی و تئاتری، کتابخانه ها و خانه موزه ها و .... را برعهده دارد و از این بابت یکی از کلیدی ترین موسسات زیر مجموعه شهرداری تهران بوده که به دنبال رفع نیاز فرهنگی شهر است.

پروژه‌های بزرگ و موثری چون باغ‌موزه دفاع مقدس، باغ‌موزه قصر، خانه موزه استاد انتظامی، پردیس سینمایی ملت، سینما آزادی، بازسازی و توسعه خانه هنرمندان، مرکز تئاتر حرفه‌ای شهر(خاوران)، مرکز نمایش‌های آیینی(صبا)، خانه سیمین و جلال و مسجد هفتاد و دو‌تن، پروژه‌هایی که اینک بخشی از خلأهای فرهنگی مورد نیاز شهروندان را پر کرده‌اند. در حال حاضر نیز پروژه‌های ملی‌ای چون پانارومای خرمشهر، موزه علوم و نجوم، و تعدادی دیگری از پروژه‌های مهم فرهنگی پیش روی شرکت قرار دارند و اغلب آنها در حال تجهیز برای افتتاح و بهره‌برداری هستند. حاصل توان معماری و فنی مهندسی این شرکت بوده است. شرکت توسعه در طول 23 سال گذشته 8 مدیرعامل به خود دیده است که هر کدام منشأ خدمات ماندگاری در ارتقا و اعتلای سطح فعالیت‌های شرکت بوده‌اند.

بر همین اساس پای صحبت آخرین مدیرعامل این شرکت که در دوسال گذشته سکان رهبری آنرا به عهده داشته و اتفاقا با انرژی جوانی و در عین حال پختگی، تعدادی از پروژهای بزرگ اما ناتمام آن را به سرانجام رسانده نشستیم. این گفت و گو در سه بخش تنظیم شده که در بخش اول آن به موضوع ساخت و بهینه سازی مساجد تهران پرداختیم و در بخش دوم تا حدی به مقوله فضاهای کتابخانه‌ای و باغ کتاب می‌پردازیم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

 

کتاب؛ بهانه‌ای برای تحقق دیگر فعالیت های فرهنگی

«علیرضا جعفری» مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در توضیح پروژه باغ کتاب که تیرماه امسال افتتاح شد، به خبرنگار ادبیات شبستان گفت: موضوع کتاب از دو جنبه قابل بحث است؛ نگاه اول اینکه اثر فردی و اجتماعی دارد که فضا و مکانی که به عنوان بهره برداری از کتاب باشد خودش یک مساله کاملاً فرهنگی و بسیار تاثیرگذار در الگوی رفتارهای اجتماعی است. نگاه دوم به کتاب این است که کتاب به عنوان یک عنصر فرهنگی می تواند محیطی ایجاد کند تا عناصر فرهنگی دیگر را دور خودش جمع کند و در واقع کتاب به عنوان بهانه‌ای است، تا دیگر فعالیت های فرهنگی نیز محقق شود.

 

کمبود زیرساخت‌های فرهنگی در فضاهای شهری

وی در ادامه توضیح داد: از قدیم وقتی وارد یک شهر می‌شدیم اگر تعداد مراکز آموزشی یا فرهنگی‌اش از تعداد مراکز تجاری و خدماتی و تفریحی‌اش بیشتر بود، لقب شهر فرهنگی به آن شهر می دادند. امروز در کلان شهر تهران با نگاهی ساده به سطح شهر متوجه می شویم که مراکز تجاری و تفریحی چنان پیرامون افراد را احاطه کرده‌اند که فرهنگ مصرف‌گرایی را در آن به وجود آورده است. از طرف دیگر تعداد مراکز فرهنگی و آموزشی محدود است و همین موضوع می تواند پیامی به همراه داشته باشد؛ اینکه با کمبود زیرساخت‌های فرهنگی در فضاهای شهری که می‌تواند هویت و اثرات فرهنگی را در رفتارهای اجتماعی پدید آورد مواجهیم.

 

 

 

تلاش شهرداری تهران در تاسیس کتابخانه های عمومی سیار

جعفری با اشاره به اینکه مدیریت شهری باید سرانه‌های استاندارد محیط شهری را تامین کند، گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم در فضاهای شهری، فضاهای فرهنگی است و در این میان، کتاب به عنوان عنصر اصلی هویت‌بخش فرهنگی، می تواند به عنوان محور قرار گیرد؛ از این منظر کتابخانه می‌تواند یکی از محیط‌های اجتماعی به حساب آید، که مورد نیاز جامعه است. وقتی پراکندگی کتابخانه ها در سطح شهر تهران را بررسی کنید می بینید که بسیاری از جوانان باز هم با کمبود مواجه هستند. شهرداری تهران در حد توان و زمینه‌سازی که در این حوزه وجود داشت، تلاش کرده تا در مجموعه‌های فرهنگی فارغ از نوع عملکردشان، اقدام به تاسیس کتابخانه های عمومی سیار کند.

 

وی راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار را اتفاقی خوب از لحاظ سخت‌افزاری برشمرد و افزود: ما در حوزه نرم‌‍افزاری نیز مباحثی نظیر محتوای کتاب داریم که در این حوزه باید به قدرت نویسندگان توجه کنیم و تولید کتاب با محتواهای ارزشمند باید در حوزه مدیریت کتاب و کتابخوانی توجه ویژه داشته باشیم.

 

تعریف مبنایی باغ کتاب برای تاثیر حداکثری

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در ادامه سخنانش توضیح داد: شهرداری تنها می تواند با نگاه سخت افزاری اقدام به راه‌اندازی این کتابخانه‌ها در فضاهای مختلف کند اما گام بعدی‌ این حرکت فرهنگی به سایر دستگاه‌ها بر می‌گردد که در حوزه محتوایی کتاب‌ها نظارت و تولید داشته باشند. امروز نکته‌ای که در حوزه مدیریت شهری در حوزه کتابخانه‌ها بر آن تاکید می شود این است که بتوانیم کتابخانه‌ها را با عملکردهای مختلف برای جوانان محله‌ها فراهم کنیم. همچنین کاربری‌های تجاری و اقتصادی کتاب، نکته مهم دیگری است که در حوزه نشر کتاب موثر است. نکته مهم دیگر در این خصوص، فضاهایی است که در حوزه منطقه‌ای با آن مواجه هستیم مثل پروژه باغ کتاب؛ که مبنایی برای آن تعریف می شود که تاثیرگذاری حداکثری را داشته باشد.

 

وی بیان کرد: امروزه مراکز تجاری از طرف شهروندان برای تامین نیازهای روزمره جسمی مورد استقبال واقع می شود به تبع باید برای نیازهای روحی شهروندان هم فکری اندیشیده شود و محیطی مثل باغ کتاب در نظر گرفته شود.

این مدیر فرهنگی خاطرنشان کرد: بسیار خوشحالم که این توفیق را داشتم مجموعه بسیار فاخر فرهنگی باغ کتاب را در مراحل پایانی‌اش مدیریت کنم و پس از وقفه در تکمیل پروژه توانستیم آن را فعال کرده به نقطه بهره برداری برسانیم. امروز وقتی شور و هیجان استقبال مردم از این مکان فرهنگی را می‌بینیم، بسیار شیرین است.

 

چرا ناشران مخالف احداث باغ کتاب بودند؟

وی در پاسخ به اینکه باغ کتاب چه نوع کاربری خواهد داشت؟ به خبرنگار شبستان گفت: نوع کاربری باغ کتاب و سیاست‌های بهره‌برداری آن در دوره های مختلف تغییرات اساسی داشته است؛ باغ کتاب در ابتدا قرار بود که به عنوان نمایشگاه کتاب، فعال باشد که با توجه به مکانی که این پروژه در آن اجرا شده و نحوه ارائه خدمات جنبی همچون دسترسی‌ها، پارکینگ و .... و استقبال بسیار زیاد مردم از رویداد فرهنگی بزرگی همچون نمایشگاه کتاب تهران، این مکان پاسخگوی نیاز شهروندان نبود. در مرحله بعدی، قرار شد کاربری آن به سمت نمایشگاه دائمی کتاب و خدمات مربوط به کتاب برود اما با بررسی‌هایی که انجام شد این تصمیم با پیش‌بینی‌های اعلام شده تطابق نداشت؛ 65 هزار مترمربع زیربنای باغ کتاب است و این در حال است که بزرگترین نمایشگاه‌ها در دنیا زیر 40 هزار مترمربع است! وقتی که از منظر اقتصاد کتاب این موضوع را تجزیه و تحلیل می‌کنیم، متوجه تصمیم اشتباه در این زمینه می شویم چون وقتی خیابان و میدان انقلاب مرکز و پاتوق اصلی فرهنگی اقتصادی کتاب به حساب می‌آید نمی توانیم این پاتوق را تغییر دهیم.

 

جعفری در این خصوص عنوان کرد: وقتی پای صحبت ناشران بنشینید، آنها هم ابراز نارضایتی دارند و از ابتدا مخالف کاربری باغ کتاب به عنوان پخش کننده کتاب بودند. از این منظر وقتی سرمایه‌گذاری می‌شود تا بنایی با این عظمت احداث شود باید با پیوست مطالعاتی همراه باشد چراکه بدون آن، ممکن است پس از صرف هزینه های زیاد کاربری اشتباهی رقم بخورد.

 

کتاب بهانه‌ای برای دیگر فعالیت‌های فرهنگی در باغ کتاب است

وی تاکید کرد: وقتی در محیطی مثل باغ کتاب بخواهیم عملکرد فرهنگی ایجاد کنیم، کتاب به عنوان محور اصلی فعالیت‌ها در نظر گرفته می‌شود و فعالیت های فرهنگی و هنری به صورت جنبی برای بالا بردن جذابیت محیط و افزایش تعداد مخاطبان این محیط استفاده می‌شود. به نظر من این نوع نگاه، نگاه مهندسی بازنگری صحیحی است که باید زودتر اتفاق می‌افتاد و الان نیز شاهدیم که این محیط چقدر برای مراجعان از جمله خانواده‌ها جذاب شده است و ساعات خوشی را برای آنها رقم می‌زند.

 

بخش کتاب در باغ کتاب  100 درصد  محقق شده

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در مورد تحقق اهداف و سیاست‌های مورد نظر و تکمیل پروژه باغ کتاب نیز گفت: امروز بخش کتاب در باغ کتاب،  100 درصد  محقق شده است؛ اما  رویکرد این مجموعه را آموزشی- تفریحی- فرهنگی و علمی دانسته‌‎ایم. از آنجایی که موضوعات علمی و آموزشی صرفاً در حوزه قرائت مکتوب نیست و بسیاری از حوزه های دیگر نیز پیام علمی و آموزشی دارد، این موضوع در باغ کتاب پیش بینی و اجرا شده است. برنامه‌ریزی محتوایی باغ کتاب امروز به صورت صد درصد محقق شده و فعالیت های جنبی فرهنگی مثل سالن های همایش و ... نیز کاملاً به اتمام رسیده است و به تدریج رونمایی و افتتاح می شود.

جعفری خاطرنشان کرد: اعتقاد ما در باغ کتاب بر این است که وقتی یک خانواده وارد این فضا می‌شود، بتوانند اوقات فراغت فرهنگی با نشاط داشته باشند. ما در واقع به دنبال علاقمند کردن مخاطبان باغ کتاب به سمت کتاب و کتابخوانی هستیم که بر بازار کتاب نیز تاثیر دارد.

 

نیازمند نمادسازی در معماری شهری هستیم

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار شبستان مبنی بر اینکه چرا نما و معماری کتابخانه‌هایی که در بوستان‌ها هستند نمود ندارند و بعضا مانند این است اصلا کتابخانه ای در آنجا وجود ندارد؟ گفت: متاسفانه ما در حوزه معماری نیازمند این توجه هستیم، چراکه برای هر فضای فرهنگی و اجتماعی شهری، باید نماد معماری تایید و شناخته شده‌ای داشته باشیم مثل گنبد و گلدسته که مختص به مساجد هستند. اگر ما بتوانیم یک عنصر برندساز و نشانه برای کاربری‌های محیطی‌مان داشته باشیم و هنر طراحی به این فضا معطوف شود به عنوان اتفاقی جالب در فضاهای شهری به حساب می‌آید. امیدواریم که معمارهای فضاهای شهری بتوانند برای کاربری های مختلف المان‌های خاصی تعریف کنند.

 

جعفری به موضوع هنر در فضاهای عمومی شهر اشاره کرد و افزود: هنر یک امر خلاقانه و نوآور است و حوزه ارزیابی آن نیز بر اساس سلیقه افراد است، امری نیست که بتوان به صورت تک بعدی باشد. اگر طراحان ما توجه داشته باشند که طراحی فضاها و اماکن عمومی شهر با هم در ارتباط با بهره برداری‌شان ارتباط داشته باشد، انقلاب معمارگونه‌ای در فضای شهری رقم می خورد.

 

وی در پاسخ به این پرسش که در طول دو سال مدیریت شما چند مسجد، سینما و کتابخانه آماده بهره برداری شده است؟ گفت: یک مسجد را تکمیل کردیم، کلنگ ساخت دو مسجد «دارالاسلام» و «آدینه» را زده‌ایم و در حال طراحی یک مسجد با نام «باب الحوائج» نیز هستیم. البته به جزء شرکت توسعه فضاهای شهری، معاونت عمرانی نیز در مناطق مختلف با توجه به مسئولیت‌هایی که دارند اقدام به ساخت مساجد کرده اند. اما به عنوان شرکت توسعه به مسائلی توجه داریم که از جمله آنها توجه و حساسیت به طراحی آرایه‌های مساجد و هنر معماری اسلامی ایرانی است. همچنین به پروژه هایی که ضریب هنری و معماری آنها از حساسیت خاصی برخوردار است، توجه کرده‌ایم.

در حوزه کتابخانه های شهری نیز، مهمترین پروژه‌مان باغ کتاب بوده است و تقریباً پروژه فرهنگی دیگری از جنس کتابخانه در دستور کار نداشتیم.

در حوزه سالن های نمایشی نیز «پردیس سینمایی باغ کتاب تهران» و «پردیس تئاتر تهران» مهمترین پروژه‌هایی بود که ما تکمیل کردیم و به نوعی پانارومای دفاع مقدس که سینمایی 360 درجه به حساب می آید نیز در دستور کارمان قرار گرفت و به اتمام رسید.

در حوزه خانه موزه‌ها و فضاهای فرهنگی اینچنینی نیز اقداماتی داشته‌ایم از جمله مرمت خانه «سیمین و جلال» و ظرفیتی که در حوزه «مقبره الشهدای گمنام» را دستور کار داشتیم نیز انجام شد.

 

گزارش و گفتگو: محمدصالح حجت الاسلامی

ادامه دارد...

پایان پیام/425

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۳۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بردلی بارکولا: می‌دانستم که آرائوخو مرتکب اشتباه می‌شود

وینگر ۲۱ ساله PSG‌ از تصمیم خود در آن لحظه سرنوشت‌ساز، رضایت دارد. 

بردلی بارکولا از تلاش خود برای به اشتباه وا داشتن رونالد آرائوخو در جریان رویارویی بارسلونا و پاری سن ژرمن در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا پرده برداشته است.

طرفداری | به گزارش سایت گل، می‌توان گفت اخراج شدن آرائوخو قبل از پایان نیمه نخست در نیوکمپ که به خاطر خطا روی بارکولا درست پشت محوطه جریمه رخ داد، عاملی بر کامبک خوردن شاگردان ژاوی بود. بارکولا حالا فاش کرده است که می‌دانست احتمال خطا کردن آرائوخو روی او وجود دارد.

می‌دانستم که آرائوخو با سرعت زیادی حرکت می‌کند. در آن صحنه به خودم گفتم که درست از مقابل او رد خواهم شد چون در بازی رفت، در صحنه‌ای مشابه این کار را انجام نداده بودم و او به من رسیده بود. این‌بار تصمیم گرفتم از سد او بگذرم و می‌دانستم که یا مرتکب اشتباه خواهد شد و یا من در موقعیت تک به تک قرار خواهم گرفت. 

از دست ندهید ????????????????????????

درخواست دروسی: سردار را در رم حفظ کنید اختلاف علنی رئیس فدراسیون با مجری تلویزیون اعتراض هوادار بارسلونا: ژاوی، مرد سر حرفش می‌ماند! رد پای آرتتا؛ اورتون بعد از 14 سال لیورپول را در خانه شکست داد!

دیگر خبرها

  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه
  • یمن جایگزین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب شد
  • هند به نمایشگاه کتاب تهران نرسید،‌ یمن جایگزین شد
  • تغییر در مهمان ویژه نمایشگاه کتاب / یمن جایگزین هند شد
  • هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟
  • داور را دو روز قبل از مسابقه عزل کردند!‏
  • بردلی بارکولا: می‌دانستم که آرائوخو مرتکب اشتباه می‌شود