Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، اقامتگاه های بوم گردی مکان های قدیمی است که به صورت سنتی و با فرهنگ بومی و غنی از مهمانان پذیرایی می کند و در آن تولیدات روستایی، صنایع دستی و هنرهای تلفیقی برای گردشگران عرضه می شود.
استان قم دارای حدود 360 اثر تاریخی است که بخشی از این آثار به خانه های تاریخی اختصاص دارد که می تواند به اقامتگاه های بوم گردی تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روستاهای بخش های پنجگانه استان قم با شرایط آب و هوایی و جعفرافیایی ویژه در طول سال ظرفیت پذیرایی گردشگران داخلی و خارجی را دارد که می توان با راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی صنعت گردشگری که یکی از مهمترین صنعت های توسعه ای و اقتصادی در جهان است را رونق بخشید.
12 منطقه نمونه و روستاهای گردشگری از جمله مناطق کهک، قاهان، وشنوه، فردو، طایقان، طینوج، جمکران، دیر گچین، دریاچه حوض سلطان، ترلاب، نایه و دستجرد در استان قم وجود دارد که به خاطر ویژگی های اقلیمی و اکوتوریسمی مورد توجه گردشگران است.
فرصت های گردشگری در هر منطقه ای می تواند با به نمایش گذاشتن ویژگی های طبیعت گردی و صنایع دستی، زمینه کسب و کار مردمان محلی را ایجاد کند و بسترهای زیرساختی رشد صنعت گردشگری را که یکی از مولفه های توسعه اقتصادی است را فراهم سازد.

** صدور مجوز اقامتگاه های بوم گردی در قم
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به این که تعدادی درخواست صدور مجوز اقامتگاه بوم گردی در استان در حال بررسی است، گفت: 12 پرونده متقاضیان خانه های تاریخی در شهر و خانه های روستاهایی برای تبدیل این مکان ها به اقامتگاه های بوم گردی توسط کارشناسان در حال بررسی است.
عیسی رضایی ادامه داد: در صورتی که این خانه ها، مکان های مناسبی برای پذیرایی و خدمت رسانی به گردشگران باشد و خدمات مختلف برای میزبانی از گردشگران خارجی و داخلی فراهم باشد به زودی مجوزهای مربوطه بعد از اعلام ضوابط، قوانین مربوطه و استانداردها صادر خواهد شد.
وی با بیان این که اقامتگاه های بوم گردی برای ایجاد اشتغال نقش موثری دارد گفت: در این مکان ها در کنار عرضه صنایع دستی و محصول های روستایی، رسوم محلی به گردشگران معرفی می شود.
وی افزود: این اقامتگاه ها برای افراد بومی منطقه و راهنمایان گردشگری اشتغال ایجاد می کند، ضمن این که می تواند به صورت غیر مستقیم برای هنرمندان اشتغال را فراهم سازد.
وی اضافه کرد: همچنین در این اقامتگاه ها، غذاهای سنتی، نوشیدنی های محلی و سبک زندگی های سنتی با لباس های محلی برای گردشگران معرفی می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم با بیان این که توسعه اقامتگاه های بوم گردی از مهاجرت های روستایی به شهر جلوگیری می کند گفت: خانه های روستایی با ویژگی های معماری که دارد مورد توجه گردشگران است و با ایجاد کسب و کار و درآمد زایی برای روستاییان، آنان را به ماندن در روستا دلگرم می کند.
وی تاکید کرد: این اداره کل به رونق صنایع دستی با آموزش رشته های مختلف بومی در جهت به روز رسانی تولیدات روستاییان بر اساس نیاز روز جامعه فعالیت می کند تا هنرهای فراموش شده با تلفیق دیگر رشته ها احیا شود.
وی با بیان این که باید از ظرفیت راهنمایان گردشگری در معرفی اماکن تاریخی قم استفاده شود گفت: یکی از کارکردهای اقامتگاه های بوم گردی، استفاده از راهنمایانی آشنا به مناطق مختلف است تا گردشگران را با اماکن مختلف و جاذبه های گردشگری آشنا سازد.
رضایی ابراز داشت: هدف از توسعه اقامتگاه های بوم، رونق صنعت گردشگری با ترویج باورهای معنوی مردم محلی به گردشگران، ایجاد همدلی و مشارکت بین گردشگران و مردم، ایجاد پایبندی به اخلاق زیست محیطی و پایداری کیفیت زندگی مردم منطقه و آشنا سازی گردشگران با اماکن تاریخی و ظرفیت های اکوتوریسمی است.

** استفاده از ظرفیت های روستاهای گردشگری در ایجاد اشتغال
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم با اهتمام بر این که استفاده از ظرفیت های روستاهای گردشگری در ایجاد اشتغال موثر است گفت: در سطح کشور مصوب شد که روستاهایی با عنوان هدف گردشگری انتخاب شود تا زیرساخت های گردشگری در این مناطق برای خدمات رسانی به گردشگران فراهم شود.
رضایی افزود: در استان قم 9 روستای گردشگری معرفی شد که با ایجاد مجتمع های پذیرایی، تفریحی، گردشگری و رفاهی می توان ضمن توسعه صنعت گردشگری برای بومیان منطقه ایجاد اشتغال کرد.
وی خاطرنشان کرد: برای رونق کسب و کارهای گردشگری در این زمینه دولت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جهت تسهیل و تامین زیرساخت ها گردشگری تسهیلات ارائه می کند.

** ارائه آموزش های تلفیقی هنرهای صنایع دستی برای عرضه در اقامتگاه های بوم گردی
مدیرکل فنی و حرفه ای قم نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، به ارائه آموزش های مهارتی و تلفیقی رشته های صنایع دستی برای عرضه در اقامتگاه های بوم گردی اشاره کرد و گفت: اقامتگاه های بوم گردی فرصت مناسبی برای عرضه محصولات و صنایع دستی است که باید بر اساس نیاز و سلیقه های مختلف مخاطبان، تولیدات عرضه شود.
احمد عطار نیا گفت: با ارائه آموزش های مهارتی، افراد می توانند با مهارت و دانش بیشتر، توانمند شده و با ایجاد اشتغال پایدار وارد بازار کار شوند، از این رو ارتقای مهارت ها فنی و حرفه ای نقش مهمی در کاهش نرخ بیکاری، توسعه خوداشتغالی ها و استفاده از فرصت های صنعت گردشگری در جامعه دارد.
وی با تاکید بر این که آموزش‌ ها در چهار بخش صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر ارائه می شود گفت: آموزش ها در 120 حرفه از جمله فناوری اطلاعات، مراقبت و زیبایی، طراحی و دوخت، امور مالی و بازرگانی، عمران، برق، گردشگری، مکانیک، معدن، مخابرات و الکترونیک، صنایع دستی، خدمات آموزشی و بهداشت، ایمنی و سایر موارد صورت می گیرد.
وی با بیان این که 12 هزار و 177 تن آموزش های فنی و حرفه ای را طی 6 ماهه نخست امسال در قم فرا گرفتند، گفت: در این مدت یک میلیون و 988 هزار نفرساعت آموزش ها در 2 بخش دولتی و آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای این استان ارائه شد.
وی اضافه کرد: زنان نقش مهمی در ایجاد مشاغل خانگی دارند از این رو آموزش ها برای 6 هزار و 307 تن از بانوان ارائه شد که بانوان روستایی نیز سهم به سزایی از این آموزش ها داشتند.

** استفاده از کسب و کارهای بومی برای رونق بازار تولید و فروش
رئیس اداره آموزش بهره برداران سازمان جهاد کشاورزی قم در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر این که زنان روستایی در حوزه های مختلف از جمله اقامتگاه های بوم گردی توانمند هستند گفت: در حال حاضر تولید محصول های کشاورزی و صنایع دستی در روستاها بیشتر توسط زنان انجام می شود و باید مورد حمایت قرار گیرند.
خدیجه نورایی تاکید کرد: در کنار ایجاد زیرساخت های خوداشتغالی باید زمینه ایجاد بازار و عرضه تولیدهای روستایی را با اجرای طرح های مختلف گردشگری و خدماتی از جمله مجتمع های گردشگری و یا اقامتگاه های بوم گردی را فراهم کنیم.
وی با بیان این که جایگاه زنان روستایی در دهه های گذشته مغول مانده بود گفت: با سیاست های صورت گرفته و فراهم سازی زیرساخت های خوداشتغالی در دولت یازدهم شاهد توانمند سازی زنان بودیم که امیدواریم این امر استمرار یابد.
وی از راه اندازی صندوق های خرد ویژه زنان روستایی خبر داد و گفت: درصدد هستیم برای رونق بازار تولید و فروش محصول های کشاورزی، این صندوق ها را فعال کنیم.

** ارائه تسهیلات در جهت ایجاد زیرساخت های کسب و کارهای محلی
مدیر توسعه و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به این که به متقاضیان در حوزه های کشاورزی، صنعتی، خدماتی، فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تسهیلات ارائه می شود گفت: استان قم به علت حضور گردشگران خارجی و داخلی، ظرفیت فعالیت در حوزه خدماتی و گردشگری را دارد که باید از اجرای طرح های مختلف از جمله اقامتگاه های بوم گردی و پذیرایی از گردشگران به نحو مطلوب استفاده شود.
محمد بختیاری افزود: در سال جاری 160 میلیارد ریال اعتبار تسهیلات به متقاضیان خوداشتغالی در قم پرداخت می شود از این رو متقاضیان دریافت این تسهیلات در استان قم می توانند در 312 رشته اقدام کنند.
وی با بیان این که این تسهیلات فرصت اشتغال را برای همه مردم فراهم می سازد گفت: متقضایان می توانند با ثبت نام در این اداره کل و تکمیل پرونده در دستگاه های مربوطه از این تسهیلات بهره مند شوند.
امروزه بحث رونق اقامتگاه های بوم گردی به عنوان یکی از زیرشاخه های صنعت گردشگری می تواند استفاده از ظرفیت های بومی و گردشگری در مناطق مختلف به ویژه شهر قم را فراهم سازد.
سالیانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی وارد این استان می شوند که با ایجاد اقامتگاه ها می توان نقش موثری را در ماندگاری آنان و توسعه کسب و کارهای بومی ایجاد کرد.
اقامتگاه های بوم گردی با ویژگی های معماری اسلامی و ایرانی، احیای سنت ها و آداب و رسوم هر منطقه مورد توجه گردشگران خارجی است که با اجرای آن می توان بخشی از هویت و فرهنگ یک ملت را به مرحله نمایش گذاشت.
8138/ 1175 گزارش: فرزانه پیری ** انتشار: رضا علیمحمدی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۸۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهیاران می‌توانند مدیریت مناطق گردشگری بام ایران را دریافت کنند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری،علیرضا جیلان افزود: دهیاران می‌توانند با سامان‌دهی مناطق گردشگری از گردشگران ورودی دریافت و درآمد آن را هزینه بهبود زیرساخت‌های آن منطقه کنند.
وی افزود: روستای دوپلان بخش ناغان شهرستان کیار از سایت‌های گردشگری بین‌المللی بوده که مدیریت آن به بخش خصوصی واگذار شده است.
جیلان گفت: قرارداد این طرح دو سال دیگر زمان دارد و سعی شده است با نصب آلاچیق زیرساخت بهتری برای اسکان گردشگران در این منطقه فراهم شود.
وی یادآور شد: سایت گردشگری دره‌عشق دهستان مشایخ شهرستان کیار نیز هنوز کامل نشده و پیمانکار در حال کار است، اما می‌توان به‌طور موقت از آن بهره‌برداری کرد.
جیلان گف: توسعه باغات گردشگری نیز موضوع مهمی بوده که در دستور کار کارگروه گردشگری چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است و متقاضیان بخش ناغان شهرستان کیار نیز می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

دیگر خبرها

  • ۱۶ روستای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد
  • تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند
  • دهیاران می‌توانند مدیریت مناطق گردشگری بام ایران را دریافت کنند
  • نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد
  • مهجوریت تفتان در سایه بی مهری مسوولان
  • هم‌قسم شدن مدیران مناطق آزاد برای جذب گردشگران غرب آسیا
  • سومین دوره جایزه ملی تعالی گردشگری برگزار می‌شود
  • دردسرهای نخستین شهر جهان که ورود به آن پولی شد!
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی 
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری