Web Analytics Made Easy - Statcounter

پول‌نیوز - در حالی که عراق با سهم بیش از ۸۰ درصدی، بزرگترین مشتری محصولات لبنی ایران به شمار می‌رود برای دومین بار تعرفه صادرات این محصولات ایران را تا ۴۰ درصد افزایش داد که به گفته یکی از مسئولان وزارت کشاورزی این تعرفه گذاری سیاسی بوده و باید مسئولان وزارت خارجه مانند گذشته نسبت به حل این مشکل اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



طی شش ماهه نخست امسال ۲۲۱ هزار و ۳۱۰ تن انواع محصولات لبنی از جمله پنیر، آب پنیر، دوغ، خامه، شیر خشک، شیر، کره و روغن‌های مشتق از شیر به ارزش ۳۸۴ میلیون و ۱۶۰ هزار دلار به کشورهای مختلف صادر شده است که نسبت به همین بازه زمانی سال گذشته ۳.۹۶ درصد از نظر وزنی و ۲۴.۵۸ درصد از نظر ارزشی رشد را نشان می‌دهد.

در این میان بیشترین صادرات به گروه ماست، دوغ و کفیر اختصاص دارد که سهمی معادل ۵۶.۲۱ درصد در صادرات لبنیات را به خود اختصاص داده و با ۱۲۴ هزار و ۴۰۲ تن در صدر اقلام لبنی صادراتی قرار گرفته است و پس از آن انواع شیر و خامه، انواع پنیر و شیر خشک بیشترین صادرات لبنیات را داشته‌اند.

اما در این میان عراق همواره نخستین و بزرگ‌ترین مشتری محصولات کشاورزی به ویژه لبنیات ایران بوده که طی سال‌های گذشته سهمی بیش از ۸۰ درصد در این بازار را از آن خود کرده است، این در حالی است که عراق به تازگی با وضع تعرفه‌های سنگین برای لبنیات ایران کار را بر تاجران ایرانی سخت کرده است.

چرا که به گفته رضا باکری- دبیر انجمن صنایع لبنی - همچنین در این باره اعلام کرد که عراقی‌ها تعرفه واردات لبنیات از ایران را افزایش داده بودند و در حال حاضر نیز تعرفه واردات ماست از پنج به ۲۵ درصد و نیز تعرفه واردات شیر و خامه را از پنج به ۱۵ رسانده‌ بوند که اکنون این تعرفه به ۴۰ درصد رسیده است.

وی افزود: کشورهای عضو اتحادیه عرب بین خودشان تعرفه ندارند و محصولاتی که از مصر و عربستان وارد بازار عراق می‌شود مشمول تعرفه نیست و فقط ترکیه باقی می‌ماند که آن را هم باید دید پیمان تجاری با این کشور بسته شده است یا نه، بنابراین با وضع یک‌جانبه و یک‌طرفه این‌گونه تعرفه‌ها، قیمت محصولات لبنی ایران در بازار عراق تا حد بسیاری افزایش یافته و توان رقابت را از دست می‌دهد.

البته یکی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی گـفت: این کشور همسایه برای دومین بار است که تعرفه‌های سنگینی برای محصولات لبنی ایران وضع می‌کند تا در رقابت با دیگر تاجران لبنیات منطقه که عمدتا کشورهای عربی هستند، ایرانی‌ها نتوانند در بازار باقی بمانند و امروز به نظر می‌رسد که وضع این تعرفه‌ها بیشتر رنگ و بوی سیاسی دارد.

وی افزود: وزارت امور خارجه بهتر است هرچه سریع‌تر با همتایان عراقی خود وارد مذاکره شوند تا بتوانند مانند گذشته هرچه سریع‌تر این تعرفه‌ها را به حالت اول خود بازگردانند.

این مدیر ارشد وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: عراق همواره بزرگ‌ترین و نخستین مشتری انواع محصولات کشاورزی ایران به ویژه محصولات لبنی بوده است که حتی دو کارخانه تولیدکننده ایرانی در این کشور اقدام به احداث واحد تولیدی کرده‌اند که نشان‌دهنده روابط تنگاتنگ دو کشور از نظر اقتصادی به ویژه در این حوزه بوده است، بنابراین امیدواریم هرچه سریع‌تر این مشکلات رفع شود.

منبع: پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۴۰۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخبر: ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد مخبر ظهر امروز (دوشنبه) در دیدار سلمان الغریری وزیر تجارت عراق، با بیان اینکه توفیقات دولت و ملت عراق همواره برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است اظهار امیدواری کرد روز به روز شاهد افزایش توفیقات و رفاه مردم دو کشور باشیم.

معاون اول رییس جمهور همچنین لازمه توسعه مناسبات اقتصادی ایران و عراق را تسهیل همکاری بخش خصوصی دو کشور دانست و افزود: بخش خصوصی ایران به دلیل روابط صمیمانه دو کشور و همچنین وجود عتبات عالیات، انگیزه بالایی برای فعالیت در عراق دارند که لازم است کمیسیون همکاری‌های مشترک، موانع پیش روی توسعه مراودات تجاری فی مابین را شناسایی و نسبت به رفع این مشکلات اقدام کند.

وی با تاکید بر اینکه ایران وعراق باید در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند تصریح کرد: روابط دوستانه، عمیق و تاریخی دو کشور ایجاب می‌کند که در تبادلات تجاری و اقتصادی، به جای استفاده از ارز کشور ثالث، از پول ملی خود استفاده کنیم.

مخبر در بخش دیگری از سخنان خود از وعده صادق و پاسخ محکم جمهوری اسلامی ایران به رژیم اشغالگر قدس بعنوان یک نقطه تاریخی یاد کرد و اظهار داشت: امروز هیمنه آمریکا و اسرائیل با ایستادگی محور مقاومت کاملا در هم شکسته و علی رغم اینکه آنها تمامی امکانات خود را بسیج کرده اند نتوانسته اند به اهداف خود دست پیدا کنند به همین دلیل به کشتار زنان و کودکان در غزه روی آوردند.

وزیر تجارت عراق نیز در این دیدار ایران را سرزمین تاریخ، تمدن و اندیشه توصیف کرد و گفت: بغداد به دنبال تقویت جدی در مناسبات تجاری با تهران است و این موضوعی است که نخست وزیر عراق نیز آن را بعنوان یک اولویت دنبال می‌کند.

سلمان الغریری وزیر تجارت عراق با اشاره به وجود کالا‌ها و محصولات ایرانی در عراق خاطر نشان کرد: عراق بازار خوبی برای کالا‌های ایرانی است و ما همواره خواهان تقویت واردات محصولات ایرانی به عراق هستیم.

وزیر تجارت عراق از ایران به عنوان یکی از مهمترین شرکای تجاری خود یاد کرد و افزود: بعنوان وزیر تجارت عراق و رییس طرف عراقی کمیسیون همکاری‌های مشترک دو کشور آمادگی دارم موانع و مشکلات پیش روی تجار ایرانی را برای توسعه فعالیت‌های خود در عراق مرتفع کنم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ستاره عراقی در لیست حریف سپاهان
  • استقبال مردم بلاروس از محصولات گروه سایپا
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • میراحمدی: تصمیمات در خصوص سفر اربعین اتباع خارجی با ستاد مرکزی است
  • مخبر: ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • توافق با عراق برروی بیش از ۵۰ محور درخصوص ایام اربعین
  • سالانه ۱۸۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کل کشور است
  • خرید ترموود ایرانی از تولید کننده
  • روزگار سپری شده اسکناس ایرانی
  • مرور یک تجاوز شیمیایی