Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به گزارش نماینده وزارت نیرو و دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در خصوص میزان پیشرفت و روند اجرای طرح توسعه و عمران غرب کشور در حوزه آب، گفت: طرح بزرگ توسعه و عمران غرب کشور در حوزه آب از طرح‌های مهم کشور است که با عنایت ویژه مقام معظم رهبری و اهتمام دولت یازدهم آغاز شد و خوشبختانه با دستاوردهای خوبی همراه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معاون اول رییس‌جمهور اجرای این طرح را اقدامی بزرگ توصیف کرد و اظهار داشت: در راستای اجرای این طرح تا کنون ۱۵ هزار میلیارد تومان از منابعی که با مجوز رهبر معظم انقلاب از صندوق توسعه ملی برداشت شده و به این طرح تخصیص یافته و این منابع غیر از بودجه عمرانی کشور است.

جهانگیری از دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خواست ادامه برنامه‌های مرتبط با اجرای این طرح را با جدیت هرچه بیشتر پیگیری کند و تصریح کرد: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید تمرکزی جدی بر اجرای این طرح معطوف سازد چراکه این طرح با آثار و برکات متعددی از جمله اشتغال‌زایی و توسعه در نقاط مختلف کشور به ویژه در غرب کشور همراه است.

مسعود پزشکیان، نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی هم اقدامات دولت در راستای اجرای طرح توسعه و عمران غرب کشور در حوزه آب را حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: باید در خصوص اجرای این طرح اطلاع‌رسانی بیشتری صورت گیرد چراکه برخی افراد دولت را متهم می‌کنند که در زمینه مدیریت منابع آب کار زیادی در کشور انجام نشده است.

وی همچنین بر لزوم برنامه‌ریزی برای تعیین الگوی کشت در مناطق مختلف کشور و نیز صنایع پایین دستی آن تاکید کرد و ابراز داشت: در اجرای طرح توسعه و عمران غرب کشور در حوزه آب و زیر کشت بردن اراضی باید همه جوانب نظیر الگوی کشت، صنایع پایین دستی، تامین بازار و استاندارد محصولات کشاوزی دیده شود.

در این جلسه که وزرای صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، مشاور اقتصادی رییس‌جمهور، رییس کل بانک مرکزی، رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی و رییس اتاق بازرگانی نیز حضور داشتند، نماینده وزارت نیرو گزارشی از طرح توسعه و عمران غرب کشور در حوزه آب به عنوان یکی از پروژه‌های بزرگ و مهم اقتصاد مقاومتی ارائه و بیان کرد: این طرح از سال ۱۳۶۲ در کشور مطرح بوده اما با پیگیری و اهتمام دولت یازدهم و با عنایت ویژه رهبری، کار بزرگی در این زمینه شکل گرفت و امیدوارم با اجرای این طرح فرصت‌های از دست رفته در دوره‌های گذشته جبران شود.

در ادامه این جلسه، همچنین گزارشی تصویری از مراحل مختلف و میزان پیشرفت اجرای طرح توسعه و عمران غرب کشور در حوزه آب ارائه شد و سپس نماینده وزارت نیرو در خصوص این گزارش به ارائه توضیحاتی پرداخت و یادآور شد: در اجرای این طرح ۸ میلیارد دلار با هدف توسعه و عمران غرب کشور در حوزه آب از صندوق توسعه ملی برداشت شد و در اجرای این طرح ۲۰۰ شرکت پیمانکار و ۴۱ شرکت مشاور مشغول به کار شدند و ۲۵۹ میلیون متر مکعب خاک برداری و سنگ‌برداری انجام شده و ۱۳۰ کیلومتر تونل به روش مکانیزه حفر شده است.

نماینده وزارت نیرو همچنین بهره‌برداری از ۲۷ سد و آبگیری ۱۵ سد، اجرای ۱۹۷ هزار هکتار شبکه اصلی آبیاری، انتقال آب در جهت توسعه مناطق مرزی کشور، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی ساکنین مرزنشین، محرومیت‌زدایی، تثبیت جمعیت و ایجاد امنیت در مناطق مرزی کشور را از جمله نتایج عمده اجرای طرح توسعه و عمران غرب کشور در حوزه آب برشمرد و عنوان کرد: ایجاد تحرک در مجموعه‌های کارفرمایی، مشاوره‌ای و پیمانکاری و نیز فعال‌سازی ظرفیت صنایع کشور از دیگر نتایج اجرای طرح توسعه و عمران غرب کشور در حوزه آب است. 

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۴۴۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش ویژه مهندسی مکانیک سنگ را در توسعه کشور جدی بگیریم

به گزارش خبرنگار گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، در این همایش حمید رضا نجاتی (رئیس انجمن مکانیک سنگ)، کنفرانس‌ها، سخنرانی‌ها و کارگاه‌های آموزشی را فرصت خوبی برای شکل گیری حلقه ارتباطی میان حوزه صنعت و دانشگاه دانست و گفت: این ارتباط‌ها با وجود این که به صورت اسمی شکل گرفته، اما ره آورد مثبتی را از آن‌ها متصور نیستیم و فضای کاری بسیاری زیادی را برای رشد و پرورش در هر دو حوزه داریم که باید به شکوفایی برسیم.

وی ادامه داد: در تونل و سد سازی جای تقدیر دارد که خودکفا هستیم، اما باید برای ایجاد نوآوری‌های جدید در این حوزه تلاش جدی کنیم و فقط محدود به همین رشد نباشیم. در این خصوص انجمن مکانیک سنگ ایران که از سال ۱۳۷۸ تشکیل شده سعی کرده تا با برگزاری این کنفرانس که امروز نهمین دوره خودش را با همکاری دانشگاه صنعتی امیر کبیر برگزار می‌کند نسبت به دو دوره گذشته که در این دانشگاه بود بسیار باشکوه‌تر برگزار شود.

 جا دارد تا از شرکت همایش صنعت انرژی فرصت خوبی و ریاست دانشگاه و اساتید هیات علمی که همکاری لازم را داشتند تشکر کنم.

*انجمن از پیشنهادات غیر اعضا هم استقبال می‌کند

وی ادامه داد: این انجمن دربش به روی همه باز است و در دفتر مرکزی در دانشگاه تربیت مدرس پذیرای کارگاه‌های آموزشی، پنل تخصصی و هر نوع پیشنهادی که در خصوص ارتقای رشته مکانیک سنگ باشد با کمال میل هستیم و امیدواریم که در سربلندی و شکوفایی این رشته موثر باشیم. باید تاکید کنم هر کسی که حتی عضوانجمن هم نیست، می‌تواند با پیشنهاد‌های خود برای مشارکت و شکوفایی رشته مکانیک سنگ و ارتباط هر چه بهتر میان صنعت و دانشگاه فعالیت داشته باشد و درب این انجمن به روی همه باز است.

* نقش ویژه مهندسی مکانیک سنگ در توسعه وآبادنی کشور

 دکتر ملاداودی (رئیس دانشکده مهندسی معدن دانشگاه امیر کبیر) در ادامه این کنفرانس به کاربرد مکانیک سنگ در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: در زمینه معادن با استخراج ذخایر سطحی و کم شدن این ذخایر و عمیق‌تر شدن معادن ضرورت و نیاز به تحلیل معادن سطحی و زیر زمینی بیش از پیش نمایان شده است و از سوی دیگر مهندسی مکانیک سنگ نقش ویژه‌ای را در توسعه وآبادنی کشور با ایجاد زیرساخت‌های شهری و برون شهری در زمینه‌های حمل و نقل و سد سازی ایفا نموده است.

وی ادامه داد: جایگاه ویژه ژئو مکانیک نفت در طراحی‌های نفتی امروزه بر هیچ کسی پوشیده نیست و برگزاری این کنفرانس با هدف فراهم شدن محلی مناسب برای کسب دانش، اطلاع از آخرین دستاوردها، تجربیات جدید و هم اندیشی دانشگاهیان و صنعتگران در ارائه راهکار‌ها برای حل مشکلات کشور و صنعت است و سعی دارد تا به ارتقای پژوهش‌های مرتبط با مکانیک سنگ و نقش آن در صنایع مختلف و اگاهی از تلاش‌های علمی و پژوهشی متخصصان و صنعتگران و نیاز‌های صنعتی و دانشجویی بپردازد. قطعا پیشینه علمی و تداوم این کنفرانس در طول این سال‌ها نشانگر نقطه قوت و اثربخش آن را برای کشورو صنعت است.

* پذیرش ۵۷ مقاله و ارائه در قالب ۳۲ سخنرانی و ۲۵ پوستر

دکتر سالاری راد (دبیر اجرایی کنفرانس) نیز در ادامه افتتاح پورژه اوما اویا را یکی از پروژه‌های مهم در حوزه مکانیک سنگ خواند و افزود: این پروژه، توسط مهندسان و شرکت‌های متخصص طرف قرارداد قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در کشور سریلانکا افتتاح شد که پروژه‌ای بزرگ به لحاظ ابعاد مهندسی و بودجه‌ای بوده است.

وی ادامه داد: برای من باعث خوشحالی است که در کسوت دبیری نهمین دوره این رویداد که با همکاری انجمن علمی مکانیک سنگ ایران، دانشگاه صنعتی امیر کبیرو سایر دانشگاه‌های صنعتی کشور، وزارت صمت، وزارت نیرو، شرکت همایش صنعت و ایمیدرو و سایر شرکت‌های دولتی و خصوصی برگزار می‌شود، افتخار همکاری داشته باشم.
وی در خصوص برنامه‌های این کنفرانس در مدت دو روز برگزاری بیان کرد: موعد اول برگزاری این کنفرانس که آبان ماه سال گذشته بود به علت ارسال نشدن کافی مقالات به مدت ۶ ماه تمدید شد. از مجموعه تعداد مقالات ارسالی بعد از بررسی توسط هیات داوری تعداد ۵۷ مقاله پذیرفته شد که در طی ۸ محور موضوعی در ۳۲ سخنرانی و ۲۵ پوستر ارائه خواهد شد. نمایشگاه صنایع و فعالیت‌های مرتبط با فعالیت‌های مهندسی معدنی، تونل سازی و سدسازی را در مجموعه نمایشگاهی دانشگاه امیرکبیر راه اندازی کردیم. پنل تخصصی با عنوان خودکفایی در ابزار دقیق و پروژه‌های عمرانی و معدنی، توانمندی و چالش‌ها با حضور اساتید متخصص ساخت ابزار دقیق را داریم تا در سازماندهی و ساخت و گسترش آن در پروژه‌های عمرانی کشور و به طور خاص در مهندسی معدن که تاکنون استفاده از آن مغفول مانده است را به حاضران ارائه کنیم.

وی ادامه داد: ۳ کارگاه آموزشی در زمینه‌های تخصصی و کاربردی با هدف تبدیل مهارت‌ها و تبدیل نتایج تحلیل‌ها به نقشه‌های اجرایی برای دانشگاه‌ها را در این کلاس‌ها تشریح کردیم.

* توجه به اهداف کمی در حوزه پژوهش و فن آوری در برنامه هفتم توسعه

دکتراقبال شاکری عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس افزایش شتاب و پیشرفت نوآوری علمی و فناوری و تجاری سازی را به عنوان سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه مطرح کرد و گفت: در حوزه‌های ارتباطات، اطلاعات، زیست فناوری و انرژی‌های نو تجدیدپذیر و روز امدسازی و ارتقای نظام آموزشی و پژوهشی کشور به عنوان سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه در مجلس همکاری‌های خوبی با دستگاه‌ها شکل گرفته که به صورت مدون و در فصل بیستم به این حوزه پرداخته شده است.

وی به محور‌هایی که دراین فصل آمده است به صورت خلاصه اشاره کرد و گفت: در این فصل به اهداف کمی در حوزه پژوهش و فن آوری وارتقای بهره وری و اثربخشی تحقیقات و پژوهش‌ها توجه شده است. از جمله اولویت‌هایی که در این فصل از برنامه هفتم توسعه به آن اشاره شده است، حمایت از طرف عرضه فناوری با استفاده از رسمیت بخشی به دارایی‌های نامشهود، توجه به افزایش میزان تاثیر و عملکرد اعتبارات پژوهشی، توجه به هم افزایی بین قابلیت‌ها و ظرفیت‌های صنایع دفاعی با سایر حوزه‌های صنعتی و استفاده حداکثری از سرریز فناوری‌های بخش دفاعی به بنگاه‌های اقتصادی و فناوری کشور است.

وی در خصوص اقدامات اشاره شده در این برنامه بیان داشت: جهت دهی فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه کشور به سمت رفع نیاز‌های واقعی کشور با تعیین اولویت‌های پژوهشی و فناوری مبتنی بر نیازها، مسائل، ظرفیت‌ها و آینده و ماموریت محوری نهاد‌های پژوهشی وابسته به دولت؛ به رسمیت شناخته شدن و تقویت نقش نهاد‌های واسط و بهمرسان از جمله فن بازار‌ها و کارگزاران دانش و فناوری در اتصال دانشگاه، صنعت وشرکت‌های دانش بنیان، لزوم توسعه هدفمند و ارتقای پارک‌های علم و فناوری متناسب با ماموریت‌ها وظرفیت آن ها، لزوم توجه به توسعه فناوری‌های تحول آفرین آینده از جمله هوش مصنوعی از جمله اقداماتی است که در این برنامه به آن‌ها توجه ویژه‌ای شده است.

* تمرکز دانشگاه امیر کبیر روی هوش مصنوعی

در ادامه، دکتر رهایی سرپرست دانشگاه امیر کبیر، این رویداد را با تلاش و کوششی که برای برگزاری آن شده است قابل تقدیر خواند و بیان داشت: امیدوارم که نتایج علمی کنفرانس و استفاده از روند‌ها و موضوعات جدیدی که در آن مطرح می‌شود برای دانشجویان و هیات علمی فرصت خوبی را فراهم اورد تا با تازه‌ترین دستاورد‌های علمی آشنا شوند. در این خصوص باید از زحمات انجمن مکانیک سنگ و شرکت‌های بخش خصوصی و دولتی من جمله سازمان حمل و نقل جاده ای، وزارت نیرو، ایمیدرو و ... که پای کار بودند و حمایت‌های مالی، معنوی و علمی را از این کنفرانس داشتند باید تقدیر کرد.

وی ادامه داد: رشته مکانیک سنگ در طرح‌های عمرانی و معادن و نفت که برای کشور و در تولید ثروت حایز اهمیت است نقش مهمی را ایفا می‌کند و از این نظر برای تولید علم و مقالات و نتایج و پژوهش‌های جدید در این حوزه باید بیش از پیش قدم برداریم تا بتوان از رهگذر این چنین همایش‌ها و کنفرانس‌هایی انتظار تنتایج مثبتی را داشت. به واقع ارتباط گسترده این رشته با حوزه‌های مختلف صعت و معدن و نفت کشور توجه مسئولان و جامعه نخبه دانشگاهی را می‌طلبد که در جهت توسعه علم و دانش وبرنامه ریزی توسعه‌ای آن تلاش جدی کنند.

وی به پیچیده بودن و طبیعت‌های مختلفی که سنگ دارد اشاره کرد و بیان داشت: مطالعات گسترده تئوری و تجربی که در این زمینه انجام می‌شود و سامانه‌هایی که برای مطالعه مکانیک سنگ طراحی شده است همه می‌تواند یک دوره‌های مختلف را برای پیشرفت‌های علمی این رشته فراهم کند و نباید از ابعاد مختلف پیشرفت علمی این رشته غافل شد.
رهایی تصریح کرد: در زمینه برنامه کلان توسعه ۵ ساله کشور در گذشته خطا‌هایی داشتیم و یا اعتقاد به اجرای برنامه‌ها خیلی خوب نبوده است و حدود ۳۵ درصد شاید بتوان گفت که از این برنامه‌ها انجام شده است. برای توسعه باید در برنامه‌ها واقع نگر بود تا در برنامه هفتم توسعه قابلیت اجرا داشته باشد.

رهایی با اشاره به اینکه دانشگاه امیر کبیر تمرکز زیادی را روی هوش مصنوعی گذاشته است، خاطر نشان کرد: سه دانشکده مهندسی کامپیوتر، علوم کامیپوتر و بر ق به صورت متمرکز بر روی هوش مصنوعی فعالیت جدی دارند و در قالب یک موافقت نامه بر روی پروژه‌های هوش مصنوعی نیرو‌های مسلح در حال کار هستند. در خیلی از صنایع مثل دریایی و هوایی مطالعات گسترده‌ای در حال انجام است که دانشگاه جایگاه ویژه‌ای را در کشور پیدا کرده است و یکی از اهداف ما در آینده حرکت به سوی دانشگاه هوشمند است.

امروز فناوری نوظهور یک جایگاه ویزه در پیشرفت علمی دارد و باید یه توجه اساتید و دانشجویان داسته باشند که انجام مطالعات بر روی یک سری دیتا‌ها چه موفقیتی می‌توانند داشته باشند. 
روندی پرشتاب را در میان دانشکده‌ها داشتیم،‌ در آینده امیدواریم که در کنار توسعه تولیدات علمی که جایگاه مناسبی را در نطام رتبه بندی جهانی داریم بتوانیم در ارتباط با انجام تحقیقات مورد نیاز کشور نیز تلاش جدی کنیم و نقش آفرین باشیم و این هم جز با همکاری و همدلی با بخش صنعت برای حل مشکلات کشور میسر نمی‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نقش ویژه مهندسی مکانیک سنگ را در توسعه کشور جدی بگیریم
  • شورای راهبردی گردشگری تشکیل شده است
  • حل مسائل کشور در حوزه زلزله‌های بزرگ ۵ کلانشهر ایران
  • ۴۰ درصد شرکت‌های خلاق مرتبط به کودک و نوجوان است
  • دستاوردهای ذوب آهن اصفهان در خدمت توسعه کشور است
  • افزایش ارتفاع تأسیسات شهری در پروژه قائم-رحمت-احمدی
  • پارکینگ طبقاتی خیابان امام خمینی (ره) تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد
  • توسعه ۳۰۰ هزار هکتار اراضی؛ افزایش سه میلیون تنی محصولات کشاورزی
  • اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان حرکت بزرگ اقتصادی را رقم می زند
  • اجرای نوبت‌دهی الکترونیکی در پایانه‌های بار سراسر کشور در راستای توزیع عادلانه