Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی گفت: توان علمی و فناوری یکی از پایه‌های اقتدار وقدرت ملی یک کشور است و لذا باید موضوع علم و فناوری را در استان‌های کشور تقویت کنیم. به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جلسه گفتمان سازی علم، فناوری و فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان میان مسوولان معاونت علمی و فناوری و مسوولین و سازمان اوقاف و امور خیریه کل کشور در پارک فناوری پردیس معاونت علمی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی در این نشست ضمن بیان مأموریت‌ها و برنامه‌های معاونت علمی گفت: با حضور اوقاف و خیرین در حوزه علم و فناوری به زودی شاهد جهشی درزمینه VC‌ها و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برگرفته از سنت دینی و ملی خواهیم بود.
وی با اشاره به برنامه‌های آینده ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، گفت: امسال دومین جشنواره فرهنگی هنری ایران ساخت برگزار خواهد شد.
وی گفت: همچنین تلاش داریم با سازمان‌های فرهنگساز یک کار نمونه در این حوزه داشته باشیم.
کرمی ضمن اشاره بر تفاهم‌نامه‌های معاونت علمی با آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت تعاون  ازریاست سازمان اوقاف و مدیران کل استانی اوقاف تقاضا کرد تا موضوع علم و فناوری را جدا از همکاری با معاونت علمی، یکی از موضوعات اصلی فعالیت خود در امور خیریه قرار دهند.
وی توضیح داد: این موضوع مورد تاکید رهبرفرزانه انقلاب اسلامی است که امکان ندارد جلسه‌ای در محضر ایشان برگزار شود که موضوع توجه به علم و فناوری تاکید ویژه نداشته باشند.


دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، اقتدار علمی امروز را همپا با اقتدار نظامی دانست و گفت: اقتدار علمی همپا با قدرت ملی یک کشور است و باید موضوع علم و فناوری را در استان‌های خود دریابید. چرا که می‌تواند منجر به این شود که یک جوان مستعد آینده خود را به خوبی یافته و در استان خود منشا ابتکار و نوآوری باشد.
وی اضافه کرد: در چند سال گذشته با همکاری معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان ۸۰۰ نفر از جوانانی که به هر دلیلی مقیم خارج از کشوربودند و از ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا مشغول به کارو تحصیل شده بودند، به ایران بازگشتند.

روحانیون می‌توانند رسانه‌ای برای علم و فناوری باشند
حجت‌الاسلام علی محمدی نماینده، ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و اموری خیریه در این جلسه بیان کرد: برای بهتر نتیجه گرفتن از چنین جلساتی باید شناخت بهتری از علم و فناوری به دست بیاوریم که چیست و چطور می‌توان از آن استفاده کرد. در نهایت ما می‌توانیم بهترین مبلغ این عرصه باشیم. افراد حوزوی مانند مدیران استانی سازمان اوقاف و امور خیریه و معاونین ستاد این سازمان می‌توانند در شهرهای خود و در میان مردم، با توجه به طبیعت کار خود جامعه را به این سو سوق دهند. می‌توان گفت: ما رسانه‌ای برای شما خواهیم بود.
وی همچنین به نکته دیگری اشاره کرد که آن شناساندن اوقاف و عرصه فعالیت آن است و توضیح داد: موقوفاتی که ما در اختیار داریم امانات مردم است. ما صاحب سرمایه نیستیم. امانت‌دار واقفانی هستیم که از هزار سال پیش تا امروز سرمایه‌ای را وقف کرده‌اند.
محمدی افزود: این امانت باید به صورتی مدیریت شود که درامد داشته باشد و از درآمد آن این سرمایه را نیز بتوان نگه‌داری کرد.
وی تاکید کرد: پارک فناوری پردیس مجموعه‌ای وزین و از افتخارات جمهوری اسلامی است که پذیرای مهمانان خارجی، دانشمندان، مسئولان سیاسی و علمی کشورهای دنیا است. این ظرفیت قابل‌توجهی محسوب می‌شود.
رییس سازمان اوقاف و اموری خیریه کشور بر علاقه‌مندی این سازمان نسبت به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان و علم و فناوری تاکید کرد و گفت: رهبری نجات کشور را در این زمینه می‌دانند.
وی ادامه داد: ما علاقه‌مند هستیم تا این سرمایه‌ای که از سوی مردم به امانت در اختیار ما قرار گرفته است را در زمینه علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهیم.
محمدی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری افزود: ایشان فرمودند: «همه‌چیز امنیت می‌خواهد، اقتصاد مبتنی به نفت هم امنیت می‌خواهد» اقتصاد مبتنی به نفت امنیت ندارد. روزی مشتری خوب است روزی نیست، وابسته به اقتصاد دنیاست. آن هم اقتصادی که دیگران مدیریت می‌کنند نه ما.
وی گفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری بر «ارتقا سرمایه وقف در زمینه علم و فناوری» تاکید داشته‌اند می‌توان موقوفات جدیدی را در زمینه علم و فناوری ایجاد کرد.
رییس سازمان اوقاف و اموری خیریه با اشاره به این که می‌توان واقفان را برای وقف در عرصه علم و فناوری ترغیب کرد، افزود: اگر سال‌های قبل تن‌ها برای حسینیه، مسجد و مدارس وقف می‌شد، امروز نیاز کشور علم و فناوری است و ثوابش کمتر نیست.
وی بیان کرد: البته که ما به مساجد و مدارس و ... نیاز داریم، اما امروز نیاز مهمی ایجاد شده است که ضرورت دارد و اگر بخواهیم اقتصاد و سرنوشت کشور را به خوبی رقم بزنیم باید خیرین در این زمینه فعالیت کنند.


پیشنهاد تأسیس یک صندوق سرمایه‌گذاری در سازمان اوقاف و امور خیریه
علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی در این جلسه بیان کرد: نیروی انسانی کشور ما توانمند است و در منطقه رتبه اول را داریم. افراد با فکر و دانشمندی داریم، اما در خروجی تولید علم مشکل داریم و تبدیل به محصول کردن آن با مشکل مواجه است. 
وی افزود: البته در چند سال گذشته در این زمینه جایگاه بهتری پیدا کرده‌ایم که علت آن توجه به زیرساخت‌ها است. اما همچنان باید جایگاه بهتری داشته باشیم. مشکل اینجاست که می‌توانیم علم خود را روی کاغذ بیاوریم، اما عملی نمی‌شود.
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی بر همکاری‌هایی که با سازمان وقف و امور خیریه کشور به صورت نمونه آغاز شده است تاکید کرد و گفت: اقدامات خوبی در این زمینه انجام شد، از جمله آن‌ها تصویب وقف علم و فناوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. 
وی ادامه داد: عملیات اجرایی آغاز شده و امروز باید آن را ساماندهی دهیم. ما پیشنهاد می‌کنیم که یک نهاد اجرایی در قالب یک صندوق در سازمان وقف و امور خیریه ایجاد شود. این می‌تواند یک سرمایه‌گذاری باشد که منفعتی هم برای خیریه دارد.
وی بیان کرد: ممکن است در کشور دارویی مورد نیاز باشد، اما این که ما به مردم کمک کنیم این دارو را بخرند بهتر است یا این که کاری کنیم تا این داروی مورد نیاز در کشور تولید شود؟


وی بیان کرد: در این فعالیت‌ها دولت تن‌ها بستر را فراهم می‌کند و دست شما را در دستان شرکت‌های خصوصی قرار می‌دهد تا شاهد رشد روز افزون باشیم.
مهدی صفاری نیا رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی در بخش دیگری از جلسه به توضیحاتی درباره فعالیت‌های این پارک و نحوه چگونگی حمایت از شرکت‌ها و برگزاری رویدادهای دانش‌محور پرداخت. همچنین در بخش دیگری از جلسه گزارشی از جایزه علمی جهان اسلام «مصطفی (ص)» ارائه شد.
پس از این جلسه طی یک تور علمی حضور حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی نماینده، ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و اموری خیریه و معاونین و مدیران کل استانی این سازمان، پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و مهدی صفاری نیا رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی از پارک فناوری پردیس معاونت علمی بازدید کردند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۹۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد دانشکده فناوری‌های راهبردی در دانشگاه مازندران

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، رئیس دانشگاه مازندران با بیان اینکه ایجاد دانشکده فناوری‌های راهبردی در راستای نقش آفرینی دانشگاه‌ها در تمدن نوین اسلامی است گفت: مجوز راه اندازی این دانشکده برای دانشگاه مازندران کسب شده و مقدمات راه اندازی آن در حال انجام است.

حشمت الله علی نژاد افزود: رویکرد دانشکده فناوری‌های راهبردی، بین رشته‌ای و فرادانشکده‌ای است و نیازی به فضای زیر ساختی و اعضای جدید هیات علمی ندارد.

رئیس دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه چهار گروه ابزار‌های هوشمند، فناوری کوآنتوم، علوم شناختی و پدافند غیر عامل برای این دانشکده تدوین شده است ادامه داد: تربیت نیرو‌های متخصص در حوزه‌های مختلف و راهبردی کشور، تحقیق و پژوهش در حوزه‌های میان رشته‌ای با توجه به پیشرفت‌های نوین علمی دنیا و رفع نیاز‌های داخلی در بخش‌های مختلف از مهم‌ترین اهداف راه اندازی این دانشکده نوین است.

علی نژاد تاکید کرد: پذیرش دانشجو برای این دانشکده ازطریق ضوابط سازمان سنجش و آموزش کشور و به دو روش کارشناسی ارشد پیوسته و دکترای پیوسته انجام می‌پذیرد.

او گفت: ارائه بورسیه تحصیلی به دانشجویان نیز از دیگر امتیازاتی است که دانشجویان دانشکده فناوری‌های راهبردی از آن برخوردار می‌شوند.

یاد آور می‌شود وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تا کنون مجوز ایجاد دانشکده فناوری‌های راهبردی را برای بیست دانشگاه کشور صادر کرده است.

زینب دیوارگر گزارش می دهد

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ایجاد دانشکده فناوری‌های راهبردی در دانشگاه مازندران
  • نمره قبولی اکسپو ۲۰۲۴؛ نمایشی از قدرت، اقتدار و امنیت ایران
  • حمایت معاونت علمی از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان سمنان
  • عملیات وعده صادق، مصداق بارز اقتدار ایران است
  • اینترنت کوانتومی و دسترسی رادیویی در دستور کار معاونت علمی
  • توازن قدرت جدید در جهان برخاسته از تئوری‌های امام راحل است
  • روح تمدنی انقلاب اسلامی در مباحث علمی جاری شود
  • حرکتی بزرگ برای تجاری‌سازی دستاوردهای علمی دانشگاه امیرکبیر
  • تقویت ساختار «مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس» در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • نیازمند تقویت اقناع در دولت هستیم