Web Analytics Made Easy - Statcounter

امتداد نیوز، گروه بین الملل ـ رامین حسین آبادیان: روز گذشته نامه مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در پارلمان این اقلیم قرائت شد. وی در نامه خود آورده بود که پس از پایان دوره ریاستش بر اقلیم کردستان طی روز چهارشنبه هفته جاری، دیگر تمایلی به تداوم ایفای نقش در این پست ندارد. علاوه بر این، بارزانی در اظهاراتی گفت: همه پرسی اقلیم کردستان عراق به خاطر ایجاد راهکارهای مسالمت آمیز برای مشکلاتمان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بغداد از همه پرسی برای حمله به اقلیم کردستان بهره برد. وی افزود: آنچه در شب ۱۵ ماه جاری در کرکوک رخ داد خیانت بزرگی ضد پیشمرگه بود. ما انتظار داشتیم که جامعه بین المللی و بغداد به جانفشانی های پیشمرگه ارج نهد.

بارزانی همچنین اعلام کرد: سئوال مهم این است که آیا واشنگتن مایل به مجازات کردستان است؟  ما انتظار نداشتیم که آمریکا در قبال حمله ضد ما ساکت بنشیند. وی ضمن حمله به حشد شعبی عراق اعلام کرد: همه پرسی محو شدنی نیست و یکی از افراد پیشمرگه باقی می مانیم. از سوی دیگر، پارلمان اقلیم کردستان با توزیع اختیارات ریاست اقلیم کردستان میان قوای سه گانه موافقت کرد. ۷۰ عضو رای موافق و ۲۳ نفر دیگر رای مخالف دادند. یک منبع آگاه در اقلیم کردستان عراق اعلام کرد: پارلمان اقلیم به موادی از قانون واگذاری اختیارات رئیس اقلیم رای داد و نیچروان بارزانی را به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح اقلیم برگزید.

در همین ارتباط، امتداد نیوز گفتگویی را با «شیخ الصهیود» نماینده پارلمان عراق انجام داده است که مشروح آن از نظر می گذرد؛ 

*مسعود بارزانی روز گذشته در نامه ای به پارلمان اقلیم کردستان عراق رسما اعلام کرد که در پایان دوره مسئولیتش طی روز چهارشنبه، از این پست کنار خواهد رفت. پس از کناره گیری بارزانی چه اتفاقی قرار است در صحنه سیاسی عراق و اقلیم کردستان رخ دهد؟ 

معتقدم که این اقدام بارزانی، یک مانور تبلیغاتی است، زیرا وی از پست ریاست اقلیم کردستان کنار خواهد رفت اما اختیاراتش به خانواده بارزانیها واگذار خواهد شدمن معتقدم که این اقدام بارزانی، یک مانور تبلیغاتی است، چراکه وی از پست ریاست اقلیم کردستان کنار خواهد رفت اما اختیاراتش به خانواده بارزانی ها واگذار خواهد شد. این بدان معناست که نچیروان بارزانی و مسرور بارزانی و … اختیارات مسعود بارزانی را به دست خواهند گرفت. بنابراین، احزاب کُردی همچون اتحادیه میهنی، التغییر و جماعت اسلامی باید هرچه سریعتر یک دولت فوق‌العاده موقت تشکیل دهند تا بر روند انتخابات آینده برای تعیین رئیس اقلیم کردستان و پارلمان این اقلیم، نظارت داشته باشد. این گام مهمی است که احزاب و جریان های کُردی می توانند بردارند.

از سوی دیگر، دولت بغداد باید هرچه سریعتر مسعود بارزانی را به اتهامات «ارتکاب خیانت بزرگ»، «توطئه علیه وحدت کشور»، «به غارت بردن ثروت های کشور» و «سلب آزادی های شهروندان کُرد» و «انحصار طلبی در قدرت»، بازداشت کند. اتهامات بارزانی تنها در این موارد خلاصه نمی شود، بارزانی یکی از عوامل مهم در ورود داعشی ها به خاک عراق و اشغال موصل است. بارزانی اربیل را به یک پناهگاه امن برای قاتلان و تروریست های تکفیری داعش تبدیل کرده است. بارزانی از سرکردگان داعش برای مبارزه با نیروهای دولتی استفاده کرده است. لذا دادستان کل کشور باید علیه بارزانی هرچه سریعتر اقامه دعوا کند.

*مسعود بارزانی روز گذشته در سخنانی حشد شعبی را آماج انتقادات و اتهامات مختلف قرار داد. وی مدعی شد که نیروهای حشد شعبی علیه شهروندان کُرد مرتکب قتل و غارت شده اند. دیدگاه شما در خصوص این بخش از صحبت های بارزانی چیست؟

حشد شعبی یک نهاد رسمی امنیتی و زیرمجموعه نیروهای مسلح عراق است. نیروهای حشد شعبی بزرگترین توطئه ها علیه امنیت ملی عراق را خنثی کرده و ناکام گذاشتند. حشد شعبی موفق حشد شعبی موفق شد پروژه شوم آمریکایی ـ صهیونیستی برای تجزیه عراق را به شکست بکشاندشد پروژه شوم آمریکایی ـ صهیونیستی برای تجزیه عراق را به شکست بکشاند. حشد شعبی همواره با شهروندان کُرد همکاری و هماهنگی داشته است. حشد شعبی تاکنون شمار زیادی از مناطق مورد مناقشه را از لوث تکفیریها پاکسازی کرده است. حشد شعبی همچنین مناطق مورد مناقشه را از تصرف نیروهای وابسته به بارزانی پاکسازی کرده است. 

با این حال، رسانه های غربی و صهیونیستی همواره تمام تلاش خود را برای خدشه وارد کردن به چهره حشد شعبی به کار بسته و می بندند. رسانه های آمریکایی نیز همواره به دنبال تحریف حقایق هستند. بارزانی نیز همین مواضع را تکرار می کند. حشد شعبی به کلی از موارد یاد شده به دور بوده است.

*ارتش عراق اعلام کرده است که نیروهای پیشمرگه باید به مرزهای سال ۲۰۰۳ بازگردند. به نظر شما آیا پیشمرگه به این مطالبه دولت بغداد پاسخ مثبت خواهد داد؟ 

نیروهای بارزانی قصد عقب نشینی ندارند و ما نیز به اقدامات و تحرکات خود برای تسلط بر تمامی مناطق مورد مناقشه ادامه می دهیمما در وهله اول باید میان نیروهای وابسته به مسعود بارزانی و «پیشمرگه» تفاوت قائل شویم. پیشمرگه در حال حاضر به طور کامل با نیروهای عراقی هماهنگی دارد. آزادسازی کرکوک و دیگر مناطق مورد مناقشه با همکاری و هماهنگی نیروهای پیشمرگه اتفاق افتاد. با این حال، نیروهای بارزانی که هیچ ربطی به پیشمرگه ندارند به ابزاری در دست تروریست های داعش تبدیل شده اند. در هر صورت، نیروهای بارزانی قصد عقب نشینی ندارند و ما نیز به اقدامات و تحرکات خود برای تسلط بر تمامی مناطق مورد مناقشه ادامه می دهیم. 

*مسعود بارزانی در جریان آخرین اظهارنظرهای خود اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا از استقلال اقلیم کردستان در عراق حمایت نکرده است. با توجه به برخی مواضع واشنگتن در تأیید همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان، این اظهارات بارزانی را چطور ارزیابی می کنید؟ آیا او واقعیت را گفته است؟

قطعا بارزانی واقعیت را در این خصوص نگفته است. مسعود بارزانی یکی کسانی است که بیشترین تلاش ها را برای پیاده سازی پروژه آمریکایی ـ صهیونیستی در عراق به کار بست؛ پروژه ای که بارزانی به هیچ وجه نمی تواند حمایت های آمریکایی ها و صهیونیست ها از وی در تجزیه خاک عراق را انکار کندبرای تجزیه خاک عراق تداریک دیده شده بود. بارزانی با برگزاری همه پرسی در راستای عملیاتی ساختن این پروژه گام برداشت. مسعود بارزانی حمایت های زیادی را از مقامات ایالات متحده آمریکا دریافت کرد.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی نیز به صورت علنی از اقلیم کردستان و مسعود بارزانی حمایت کرد. بنابراین، بارزانی به هیچ وجه نمی تواند حمایت های آمریکایی ها و صهیونیست ها از وی در تجزیه خاک عراق را انکار کند. در هر صورت، این اراده ملت عراق و همچنین اراده نیروهای عراقی و حشد شعبی بود که باعث شد توطئه های بارزانی و متحدان وی به نتیجه نرسد و در نهایت با شکست مواجه شود.

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۴۴۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومینوی کناره گیری‌ها در ارتش رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محافل صهیونیستی معتقدند استعفای آهارون حالیوا رئیس اداره اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی بر عرصه سیاسی و امنیتی این رژیم سایه افکنده است. استعفای مقامات این رژیم در پی عملیات طوفان الاقصی، ادامه خواهد یافت.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • لزوم جذب مشارکت بخش خصوصی برای اتمام طرح‌های نیمه تمام استان
  • لزوم ایجاد فضای مناسب برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال
  • روحیه عقیدتی میان نیروهای انقلابی تقویت شود
  • لزوم تعیین تکلیف پرونده‌های محکومین به قصاص در کردستان
  • روز ۲۰۴ طوفان‌الاقصی| حمله پهپادی به حیفا
  • حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در شمال عراق
  • امنیت لازمه توسعه است/لزوم رسیدگی به مسکن محرومان در کردستان
  • بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف مطالبه جدی ایران از عراق است
  • دومینوی کناره گیری‌ها در ارتش رژیم صهیونیستی
  • لزوم تعریف پروژه‌های هوشمندسازی مبتنی بر ظرفیت کردستان