Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، «محمدعلی حمد»، فعال رسانه‌ای عراق و سردبیر شبکه ماهواره‌ای کربلاء ضمن سخنانی در نشست «رفتارشناسی رسانه‌های جهان در انعکاس پیاده‌روی اربعین» که بعدازظهر امروز(8 آبان‌ماه) در محل غرفه ایکنا در بیست‌وسومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: راهپیمایی باشکوه اربعین حسینی می‌تواند فرصتی برای معرفی اسلام، تاریخ و حتی فرهنگ منطقه باشد و نقش رسانه‌ها در انعکاس واقعیت‌های این رخداد بسیار مهم است به طوری که رسانه‌ها باید در انتخاب واژ‌ه‌ها و عبارات برای انتقال جنبه‌ها و مظاهر آن بسیار دقت و اربعین را به عنوان یک راهپیمایی جهانی معرفی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی درباره نگاه و رویکرد رسانه‌های غربی درباره پوشش اربعین حسینی گفت: رسانه‌های غربی و حتی برخی رسانه‌های منطقه که روی اتفاقات و حوادث منطقه  به‌ویژه تحولات عراق خیلی حساس هستند و تمامی اتفاقات را با جزئیات کامل پوشش می‌دهند، اما متأسفانه راهپیمایی عظیم اربعین انعکاسی در این رسانه‌ها ندارد.
محمدعلی حمد تصریح کرد: برخی رسانه‌های غربی و منطقه در حالی راهپیمایی عظیم اربعین را نادیده می‌گیرند که شهروندان برخی از این کشورها، شاهد این رخداد عظیم انسانی هستند و عدم پوشش این راهپیمایی عظیم میلیونی و تلاش برای کمرنگ جلوه دادن آن، سبب بی‌اعتمادی افکار عمومی به رسانه‌ها می‌شود و این اقدامی کاملا غیرحرفه‌ای است.
این فعال رسانه‌‌ای عراق گفت: کارشناسان رسانه‌ای و اجتماعی پیوسته بر این مسئله تأکید دارند که هر حادثه‌ای که شاخصه‌هایی همچون جامع‌‌بودن، بزرگ‌بودن و مشارکت گسترده مردم را داشته باشد باید از سوی رسانه‌‌های حرفه‌ای پوشش داده شود و حتی اگر به صورت خنثی هم شده باید به آن پرداخته شود.
وی درباره انگیزه و دلایل برخی رسانه‌های غربی در نادیده گرفتن راهپیمایی اربعین گفت: پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اتفاقاتی افتاد که برای افکار عمومی جهان آشکار شد که اشخاص و نگرش‌های سیاسی، پشت پرده رویکرد و جهت‌گیری برخی رسانه‌ها قرار داد و رسانه‌ها بیشتر براساس پول‌های سیاسی کار می‌کنند و این مسئله در نوع پوشش راهپیمایی اربعین حسینی از سوی این رسانه‌ها نیز کاملا صدق می‌کند.

سردبیر شبکه ماهواره‌ای کربلاء گفت: در واقع، پول‌های سیاسی و فرقه‌ای و مصلحت‌ها در پشت پرده نوع پوشش اخبار و فعالیت‌ها در بسیاری از رسانه‌های غربی قرار دارد و این موضوع برای جهانیان آشکارشده که در جهت‌گیری و فعالیت‌ رسانه‌ها، افراد و نگرش‌های سیاسی و فرقه‌ای قرار دارند و آن‌ها نمی‌خواهد یک سری نگاه‌ها عوض شود.
وی گفت: همین افراد و ایده‌های استعماری و امپریالیستی پشت پرده رسانه‌ها سبب شده که هنوز برخی رسانه‌های غربی نسبت به منطقه و جهان اسلام نگاه استعماری داشته باشند، این در حالی است که نگاه استعماری به مسلمانان و جهان اسلام، از حدود 400 سال پیش وجود داشته و این رویکرد متأسفانه همچنان وجود دارد و برخی رسانه‌ها نیز نمایندگان این ایده هستند.
محمدعلی حمد گفت: این نگاه نمی‌تواند بپذیرد که مردم منطقه و عراق، این راهپیمایی عظیم میلیونی که با مشارکت زائرانی از کشورهای مختلف جهان و حتی ادیان و مذاهب مختلف برگزار می‌شوند را انجام دهد، چرا که راهپیمایی اربعین از نظر امنیتی، خدمت‌رسانی و سازماندهی در نوع خود در جهان بی‌نظیر است و این نگاه استعماری نمی‌خواهد بپذیرد که این منطقه با این عظمت و در این شرایط بحرانی می‌تواند چنین راهپیمایی عظیمی را مدیریت کند، چرا که امروز ما شاهد هستیم یک بمب‌گذاری در اروپا کل این قاره را به هم می‌ریزد، اما عراق با وجود این همه بحران و مشکلاتی که دارد به خوبی از سازماندهی این رخداد عظیم برمی‌آید.
وی اظهار کرد: اردوگاه‌ رسانه‌ای غرب و برخی وابسته‌های منطقه‌ای آن‌ها خیلی مغرضانه و مطابق با جهت‌گیری و اغراض سیاسی خود نسبت به پوشش راهپیمایی اربعین اقدام می‌کنند، این در حالی است که آن‌ها کوچکترین حوادث را پوشش می‌دهند، اما راهپیمایی بزرگی همچون اربعین را نادیده می‌گیرند.
سردبیر شبکه ماهواره‌ای کربلاء گفت: این رسانه‌های مغرض حتی در زمان آزادسازی موصل، برای داعش گریه‌ و از این گروه تروریستی دفاع می‌کردند، و طوری جلوه می‌دادند که مردم بی‌گناه دارند کشته می‌شوند، بنابراین واقعیت امر این است که برخی رسانه‌ها حاضر نیستند که موفقیت عراق را اطلاع‌رسانی کنند و توانایی این کشور در سازماندهی این رخداد عظیم دینی را به اطلاع افکار عمومی برسانند.
وظیفه رسانه‌های اسلامی و شیعی

وی درباره وظیفه‌ رسانه‌های اسلامی و شیعی برای برجسته‌سازی جنبه‌های انسانی راهپیمایی اربعین همچون خدمت‌رسانی بی‌وفقه به زائران و مشارکت ادیان و مذاهب در این راهپیمایی گفت: واقعه عاشورا و شهادت امام حسین(ع)، دردناک‌ترین حادثه‌ای است که در طول تاریخ اتفاق افتاده و رسانه‌ها باید در حد توان  باید واقعیت این راهپیمایی عظیم و مسالمت‌آمیز انسانی را اطلاع‌رسانی کنند، اما باید به یک واقعیت اعتراف کنیم که رسانه‌های اسلامی با وجود این که اربعین پتانسیل و ظرفیت بسیار بالایی دارد، اما به صورت حرفه‌ای این راهپیمایی را پوشش نمی‌دهند و ما باید تلاش کنیم رسانه‌های خود را در حد رخدادهای عظیمی همچون اربعین ارتقا دهیم.
این فعال رسانه‌ای عراق تأکید کرد: رسانه‌های اسلامی نباید پیام و ارزش‌های قیام امام حسین(ع) و راهپیمایی عظیم اربعین را محدود به این ایام کنند، بلکه باید در طول سال درباره این موضوع تولید محتوا کنند و ارزش‌های این قیام را برای زندگی روزمره مخاطبان استخراج کنند، چرا که ارزش‌های پیاده‌روی مسالمت‌‌آمیز اربعین، جنبه‌های فداکاری مالی و جانی خادمان زوار امام حسین(ع) و جلوه‌های عشق و محبت این رخداد را منتقل کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: استخراج عناصر و آموزه‌های اخلاقی و اجتماعی اربعین از دیگر موضوعاتی است که رسانه‌‌های اسلامی و عربی باید به آن‌ها اهتمام داشته باشند، و اگر رسانه‌ها بتوانند به خوبی این ارزش‌ها را منتقل کنند می‌توانند بر زندگی انسان‌ها تأثیرگذار باشد و زندگی ‌آن‌ها را متحول کنند.
حمد گفت: اطلا‌‌ع‌رسانی درباره حادثه اربعین باید در قالب‌ها و اشکال مختلف و با توجه به امکانات روز برای مخاطبان صورت بگیرد، چرا که ما شاید در تولید محتوا نداشته باشیم، اما در نحوه ارائه و رساندن مفهوم و پیام به صورت حرفه‌ای به مخاطبان غربی ضعیف هستیم و باید بیشتر روی قالب کار کنیم.
ضرورت انتقال پیام اربعین با زبان مخاطبان غربی

سردبیر شبکه ماهواره‌ای کربلاء گفت: نکته‌ای که برای رساندن پیام اربعین مهم است این که ما باید با زبان مخاطبان غربی بان آن‌ها صحبت کنیم و این پیام را متناسب با ذهنیت و فکر آن‌ها منتقل کنیم، چرا که شاهد هستیم که «مصطفی عقاد»،کارگردان سوری زندگینامه‌ پیامبر(ع) را متناسب با فکر غربی‌ها و در قالب زبان هنر به آن‌ها معرفی کرد و خیلی هم تأثیرگذار بود.
محمدعلی حمد درباره فعالیت‌های شبکه ماهواره‌ای کربلاء در اطلاع‌رسانی راهپیمایی اربعین و رساندن این پیام به مخاطبان گفت: شبکه ماهواره‌ای کربلاء خیلی به مسائل سیاسی ورود پیدا نمی‌کند، اما از آنجا که این شبکه‌ وابسته به آستان مقدس حسینی است، در زمینه اربعین علاوه بر فیلم‌ها و گزارش‌های مستند، اهتمام ویژه‌ای به گزارش‌های زنده دارد و برای چهارمین سال متوالی جشنواره بین‌المللی سینمایی «النهج» را برگزار می‌کند که کارگردانان و فیلمسازان از کشورهای مختلف جهان حضور دارند و عناوین این جشنواره فداکاری امام حسین(ع) است و این یکی از مهم‌ترین اقدامات شبکه کربلا علاوه بر گزارش‌های مستند و معمولی در زمینه معرفی آموزه‌ها و ارزش‌های قیام امام حسین(ع) است.
وی در پایان درباره توصیه مرجعیت دینی عراق درباره پوشش گسترده رسانه‌ای اربعین را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: مراجع عظام از نعمت‌های منطقه ما هستند، به طوری که ما شاهد هستیم فتوای جهاد کفایی آیت‌الله العظمی سیستانی توانست مردم عراق را علیه گروه توریستی ـ تکفیری داعش بسیج کند و منطقه را از تبدیل شدن به مرکزی برای تروریست‌ها نجات داد، بنابراین با توجه به جایگاه آیت‌الله سیستانی، قطعا توصیه ایشان خالی از حکمت نیست و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۴۵۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهپیمایی در ایتالیا علیه سیاست‌های نظامی‌گری غرب

دیروز، ۲۵ آوریل، در روز رهایی ایتالیا از فاشیسم، حامیان جنبش صلح به خیابان‌های شهر بولونیا ایتالیا آمدند تا مخالفت خود را با اقدامات سیاسیون غربی با هدف دامن زدن به درگیری‌ها در جهان اعلام کنند. معترضان خواستار پایان دادن به حمایت نظامی از اوکراین و فشار بر اسرائیل برای توقف جنگ در غزه شدند.

اعضای سازمان‌های مترقی و صلح طلب از ایالات متحده، انگلیس، روسیه، کره جنوبی، لبنان، فلسطین و گرجستان در خیابان‌های بولونیا راهپیمایی کردند و از مقامات ایتالیا و اتحادیه اروپا خواستند تا سیاست‌های نظامی گری که کشور‌های غربی را در برگرفته است و روسیه هراسی در صحنه بین المللی را متوقف کنند. 

تمرکز اصلی اعضای شرکت کننده در این راهپیمایی درگیری در اوکراین و حملات نظامی اسرائیل در نوار غزه بود. شرکت کنندگان در راهپیمایی خواستار توقف حمایت نظامی از کی یف و همچنین تحت فشار قرار دادن تل آویو برای توقف حملات نظامی ارتش اسرائیل در غزه و آغاز حل فاجعه انسانی در منطقه فلسطین شدند.

پیش از این، در ۲۰ و ۲۱ آوریل، راهپیمایان برای کنفرانسی با عنوان "چه آینده‌ای برای فلسطین" در رم گرد آمدند، جایی که آنها در مورد تلاش‌های مشترک احتمالی برای تقویت ابتکارات ضد جنگ بحث کردند. عنوان دیگر جلسه «توقف III WW!» بود. ("جنگ جهانی سوم را متوقف کنید! ").

اعضای جنبش صلح و ترقی خواهان استدلال می‌کنند که رفتن به تظاهرات ضد جنگ و جلسات صلح بسیار مهم است. این اقدامات می‌تواند توجه سران کشور‌های اروپایی و ناتو را به بی ثباتی فزاینده‌ای که منجر به درگیری جهانی جدید می‌شود، جلب کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • راهپیمایی «جمعه خشم» درچالوس
  • راهپیمایی حمایت از غزه قهرمان در مازندران
  • راهپیمایی در ایتالیا علیه سیاست‌های نظامی‌گری غرب
  • راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود
  • ادامه مراسم جمعه‌های خشم در مازندران
  • ادامه مراسم جمعه های خشم در مازندران
  • ۲ شاخصه مهم «هیئت» از نگاه رهبر انقلاب/ جمعیت ملاک سنجش نیست
  • راهپیمایی جمعی از کودکان و مادران قمی در هفته سلامت و زمین پاک
  • برگزاری نخستین نشست سلامت برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین حسینی
  • رهبر معظم انقلاب: هدف از تحریم، در تنگنا گذاشتن نظام جمهوری اسلامی است تا از خطوط استعماری و استکباری تبعیت کند/ بعضی انشاءالله خیرخواهانه توصیه می‌کنند که با آمریکا {کنار بیاییم}؛ یک چیزی می‌گویم گوش کنید، توقعات این‌ها تمامی ندارد