Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@03:53:48 GMT

عرضه طعم تازه‌ای از دفاع مقدس در آثار شاعران

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۵۱۵۶۱

عرضه طعم تازه‌ای از دفاع مقدس در آثار شاعران

تهران - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به کنگره شعر کتاب دفاع مقدس، اظهار داشت: نخستین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس مجالی است تا شاعران، با قلم خود طعم تازه‌ای از دفاع مقدس را در قالب آثار فاخر به نسل جدید عرضه کنند.

به گزارش ایرنا از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در اختتامیه کنگره ملی شعر کتاب که عصر روز گذشته(دوشنبه) برگزار شد، متن پیام عباس صالحی قرائت شد:
در عصر حاضر که جوامع با تهدیدهای فرهنگی گسترده‌ای روبرو هستند، بهره‌گیری از گونه‌های مختلف هنری رویکردی فرهنگی برای مقابله با این تهدیدها به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هشت سال دفاع مقدس برگ زرینی از تاریخ ایران اسلامی است که گنجینه‌ای باارزش را برای نسل‌های آتی به یادگار گذاشته است و پیوند هنر با موضوع دفاع مقدس، بهترین شیوه برای ایجاد پیوند میان نسل جوان با ارزش‌های دفاع مقدس در مقابل تهدیدهای فرهنگی و ماندگاری این میراث گران‌بهاست.
برنامه‌هایی چون نخستین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس مجالی است تا شاعران، با قلم خود طعم تازه‌ای از دفاع مقدس را در قالب آثار فاخر به نسل جدید عرضه کنند.
امید که با تلاش و همت هنرمندان این حوزه و نهادهای فرهنگی، ثبت و ماندگاری این میراث در طول تاریخ فراهم آید.
همت و تلاش ارزنده دست‌اندرکاران این جشنواره را ارج نهاده و از خداوند متعال دوام توفیق همه شاعران، هنرمندان و اهالی ادب و فرهنگ و هنر این مرزوبوم کهن را مسألت دارم.

** مشارکت جوان هایی که انقلاب را ندیدند
دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در این مراسم برگزاری این کنگره از چند جهت قابل تقدیر است که مهم ترین آن مشارکت جوان هایی است که انقلاب، امام خمینی(ره) و دفاع مقدس را ندیده اند.
وی با استناد به آخرین آمار سرشماری نفوس و مسکن افزود: طبق آخرین آمار سرشماری نفوس و مسکن، 72 درصد جمعیت کشور بعد از انقلاب به دنیا آمده اند و 8 درصد از جمعیت کشور هم زمان انقلاب طفل بودند به عبارتی 80 درصد از جمعیت ما را کسانی تشکیل می دهند که نه انقلاب را دیدند، نه امام را دیدند و نه دفاع مقدس را. اینها هستند که امروز پرچم انقلاب و دین را در دست گرفته اند و پیش می برند.
مختارپور ادامه داد: گذر زمان ثابت کرده که از ابتدای پیروزی انقلاب هر کاری دشمن کرده نتیجه اش در جبهه مقابل برعکس بوده است. از طرف جبهه دشمن با ایجاد گروهک ها، تجزیه طلبی ها، ترور، جنگ، تحریم و...و در این سال های اخیر هم به مدد فضای مجازی چقدر به انقلاب، ارزش ها، ائمه و امام حسین توهین شد اما از آن طرف جمعیت اربعین بیشتر شده است. هر چه به انقلاب توهین کردند، جمعیت راهپیمایی 22 بهمن بیشتر شد.
وی اضافه کرد: شهید حججی متولد 1370 است، به بیان مقام معظم رهبری شهید حججی نمونه ای از افراد کثیری است. شهید حججی یک فرد نیست؛ شاخصی برای گروه عظیمی است. علیرغم ناهمراهی ها، ناسازخوانی های بعضی افراد باید به آن حرفی که مقام معظم رهبری آن روز به علی آقای خوش لفظ گفتند و قلب او را آرام کردند ایمان بیاوریم. اینکه این انقلاب با قوت پیش می رود و هیچ جای نگرانی برای دلسوزان انقلاب و اسلام نیست.

** رونمایی از کتاب نخستین کنگره شعر دفاع مقدس
در این مراسم کتاب نخستین کنگره شعر دفاع مقدس با پیامی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مقدمه دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، رونمایی شد.
این کتاب با محوریت «وقتی مهتاب گم شد» با مقدمه‌ای از علیرضا مختارپور و پیام سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده و مجموعه‌ای از آثار برگزیده شاعرانی از سراسر کشور با موضوع دفاع مقدس است.
کتاب نخستین کنگره شعر دفاع مقدس به ۴ بخش مطروحه، کلاسیک، نیمایی و کودک و نوجوان تقسیم می‌شود که اشعاری با موضوع دفاع مقدس و مطروحه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) بر اساس کتاب «وقتی مهتاب گم شد» را دربرمی گیرد.
یادداشت‌هایی از مصطفی محدثی، شاعر نام‌آشنای حوزه دفاع مقدس و حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی، دبیر کنگره نیز بخش دیگری از این کتاب است.

** تقریظ‌ های مقام معظم رهبری بر کتاب‌های دفاع مقدس نشان از اهمیت این حوزه است
دبیر نخستین کنگره شعر دفاع مقدس در این مراسم گفت: ثبت خاطرات دفاع مقدس هم اهمیت زیادی دارد. تقریظ ‌ها و یادداشتی که در این سال‌ها مقام معظم رهبری بر کتاب‌های دفاع مقدس نگاشتند، نشان از اهمیت این حوزه دارد.
حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی با اشاره به اینکه عرصه دفاع مقدس عرصه پرشکوهی است که هر چه زمان بر آن بگذرد عظمت آن بیشتر مشخص می‌شود گفت: ثبت خاطرات دفاع مقدس هم اهمیت زیادی دارد. انتشار کثیر کتاب‌های دفاع مقدس نیز نشان از این دارد که این راه پر رهرو است. انگیزه اصلی از برگزاری این کنگره نیز همین بود.
وی افزود: مطالعه کتاب و گسترش فرهنگ کتاب خوانی چیزی است که باید در جامعه ما گسترده شود و چه بهتر مطالعه به سمت و سوی ارزش‌های دفاع مقدس باشد.
محمدزمانی با تأکید بر اینکه انسان در مطالعه آثار دفاع مقدس الهام های فراوانی می گیرد گفت: ما در دوران دفاع مقدس نیز اشعار فراوانی داریم که با الهام از یک کتاب بوده است. حتی در طول تاریخ منظومه‌هایی داریم که با الهام از یک کتاب خلق شده است. به همین دلیل یکی از انگیزه های مهم ما در برگزاری این کنگره بیانات مقام معظم رهبری نسبت به آقای علی خوش‌لفظ است که فرموده‌اند کسی که این کتاب را مطالعه کند دست‌کم می‌تواند ۱۰ غزل با الهام از آن بگوید.
وی تصریح کرد: در مجلسی که خدمت مقام معظم رهبری رسیده بودیم، وقتی موضوع برگزاری این کنگره را خدمت ایشان گفتم، از برگزاری این کنگره ابراز خوشنودی کردند و به ما گفتند این کارها را ادامه بدهید، این کارها خیلی ارزشمند است به ویژه در عرصه دفاع مقدس.
محمدزمانی با اشاره به استقبال شاعران در مدت کوتاه برگزاری کنگره تأکید کرد: نزدیک به ۶۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده است و این نشان از اقبال جامعه ادبی به موضوع دفاع مقدس است.
فراهنگ * *1880 ** دریافت: پروین اروجی * انتشار: امید غیاثوند

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۵۱۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما؛ مجموعه کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس که تا کنون دو جلد از آن به چاپ رسیده عملیات بیت المقدس و رمضان را روایت کرده است.
از تاسیس سپاه پاسداران در اهواز تا عملیات مختلف و ورود به خاک عراق موضوعاتی است که دراین کتاب به آن پرداخته شده است.
جلد اول این کتاب به خاطرات دوران کودکی تا خرداد ۶۱ و جلد دوم کتاب از تیرماه ۶۱ تا اسفنده سال ۶۴ را روایت می‌کند.
خاطرات سال‌های پایانی جنگ به روایت احمد غلامپور در جلد سوم آن منتشر می‌شود

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • سومین جشنواره ملی «افتخار من» به کار خود پایان داد
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • انتشار فراخوان جشنواره ملی فعالان دفاع مقدس و مقاومت
  • میزبانی استان کرمان از ۴ شهید گمنام در سالروز شهادت امام ششم
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد
  • مسجد مقدس جمکران میزبان پیکر دو شهید گمنام می‌شود
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • نمایشگاه شهدا سمنان برای بازدید رهبر معظم انقلاب آماده می‌شود
  • کرمان در ایام شهادت امام صادق(ع) میزبان شهدای گمنام است
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان