Web Analytics Made Easy - Statcounter

اراک - ایرنا - عضو هیات علمی بخش تحقیقات گیاه پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت:طرح تحقیقاتی مهار آفت پروانه کرم خراط با بهره گیری از چند فرومون تجاری در شکار انبوهی پروانه کرم خراط در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی این استان با موفقیت انجام شد.

فرومون (Pheromone) پیام دهنده‌ای است که اعضای یک گروه خاص از گیاهان یا جانوران را خارج از بدن تولید کننده پیام، تحریک کنند و بر رفتارهای هشدار دهنده، آمیزش جنسی و دنباله‌دار غذا تاثیر می گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این طرح تحقیقاتی تلاش شده است با بهره گیری از چند فرومون تجاری پروانه کرم خراط که بر بستر چسبناکی قرار می گیرد زمینه فریب گونه ماده فراهم شده و از این طریق کنترل جمعیت این آفت در باغات استان مرکزی دنبال شود.
مظاهر یوسفی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کرم خراط از آفات مهم درختان میوه از جمله گردو و سیب است و لارو این آفت با سوراخ کردن و تغذیه از چوب سرشاخه و ساختار اصلی شاخه ها و تنه موجب مرگ درخت می شود.
وی ادامه داد: فرومون جنسی کرم خراط یکی از ابزار اصلی مدیریت این آفت است که کیفیت آن نقش مهمی در موفقیت کنترل آفت برعهده دارد.
عضو هیات علمی بخش تحقیقات گیاه پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی بیان کرد: در این تحقیق 9 فرومون تجاری کرم خراط ساخت شرکت های راسل و اگریساینس، شرکت اگریساینس، شرکت سانتاموس، موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور، شرکت گرین یونیورس و شرکت تریفولی از لحاظ میزان شکار شب پره های نر کرم خراط در طول فصل رشد مقایسه شدند.
یوسفی افزود: این آزمایش ها به صورت طرح بلوک های کامل تصادفی با 9 تیمار و 6 تکرار اجرا شد و نتایج مقایسه میانگین ها با آزمون دانکن نشان داد فرومون شرکت اگری ساینس بیشترین کارایی را در مقایسه با سایر نمونه ها داشت.
وی ادامه داد: کرام خراط یکی از آفت چوب خوار است که خسارت زیادی به درختان مثمر شامل گردو، سیب گلابی به، گیلاس فندق، افرا، بید مشک، نارون و زبان گنجشک وارد می کند و از لحاظ پراکنش این آفت، از سطح دریا تا ارتفاع 2 هزار و 200 متری فعالیت داشته و آسیب زایی آن در اکثر استان های کشور گزارش شده است.
عضو هیات علمی بخش تحقیقات گیاه پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: در کشور ایران این آفت در مناطقی با ارتفاع کمتر از یک هزار و 500 متر هر سه سال 2 نسل و در مناطق مرتفع تر هر 2 سال یک نسل دارد.
یوسفی خاطر نشان کرد: استفاده از تله های نوری برای مشخص کردن زیست شناسی و ردیابی زمان خروج این آفت نتایج خوبی را در بر داشته است.
وی ادامه داد: کاربرد تله های فرمونی پروانه زنبور مانند ( Synanthedon tabaniformis) به تعداد 10 تا 15 عدد در هکتار برای شکار انبوه حشرات نر آفت، تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی این آفت دارد.
یوسفی افزود: استفاده فرومون جنسی مصنوعی آفت و به کار گیری روش اختلال در جفت گیری (Mating disruption) در مدت سه سال تا 98 درصد از میزان آلودگی به آفت در باغات جنوب پرتغال کاهش یافت.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن جزء 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در کشور برخوردار است.
استان مرکزی رتبه اول صادرات ماهیان زینتی را به خود اختصاص داده و حدود 90 درصد صادرات این ماهیان از این استان انجام می شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه نخست در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۵۱۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسیر خلق دانش و انتقال آن به عرصه های کشاورزی باید تقویت شود

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین جعفری روز سه شنبه در مراسم تکریم و معارفه رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان، گفت: تقویت شرکت های دانش بنیان ضروری است و مسیر خلق دانش و انتقال آن به عرصه های کشاورزی باید تقویت و هدفمند شود تا خلق ثروت از دانش صورت گیرد.

وی با بیان اینکه از ماموریتهای مهم حوزه تحقیقات کشاورزی موضوع دانش بنیان کردن و ارتقای بهره وری در این بخش است،افزود: همچنین ماموریت اصلی همکاران ما در مراکز تحقیقاتی باید حل مشکلات اساسی حوزه کشاورزی استان باشد و با همراهی و تقویت بخش خصوصی برای پیشبرد اهداف بخش کشاورزی کمک کنند.

جعفری با اشاره به اهمیت چشم انداز سند امنیت غذایی، گفت: در این سند که با همکاری و مشارکت بیش از ۳۰۰ نفر از اساتید، محققان و صاحبنظران تنظیم شده، بهره وری از سایر منابع پایه از جمله کاهش مصرف آب در تولیدات کشاورزی مورد تاکید قرار گرفته است.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه یافته های تحقیقاتی و انتقال دانش باید به عرصه کشاورزی نفوذ کند و مراکز تحقیقاتی باید بتوانند این انتقال را تقویت کنند.، افزود امنیت غذایی اهمیت بسیار زیادی دارد و بستری برای همه امنیت ها به شمار می رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در این مراسم به اهمیت نقش دانش در ارتقای بهره وری در حوزه کشاورزی اشاره و تاکید کرد: اتفاقات خوب و بسیار مهمی از ابتدای انقلاب در بخش کشاورزی رقم خوده است و باید اتفاقات خوبی نیز در آینده در این بخش رقم بخورد.

روح اله حسنی تصریح کرد: حوزه کشاورزی از خصوصی‌ترین بخشهای اقتصادی است و نقش دانش در ارتقای بهره وری در این حوزه اهمیت ویژه ای دارد.

حسنی با بیان اینکه انتقال علم و دانش باید در راهبرد افزایش محصولات سالم مورد استفاده قرار گیرد، افزود: نقش تحقیقات در عرصه هایی از جمله حوزه گندم بسیار اثرگذار است و باید فرمول های افزایش تولید به دست کشاورزان برسد و نقش بخش خصوصی در این موضوع می تواند موثر باشد.

در این مراسم از زحمات نادر عباسی رئیس پیشین مرکز تحقیقات، قدردانی و محمدرضا عظیمی به عنوان رئیس جدید مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان معرفی شد.

کد خبر 6093814

دیگر خبرها

  • رفع کمبودهای حوزه آب برای توسعه صنعت و کشاورزی خراسان شمالی
  • گرانی میوه ناشی از ضعف نظارتی دستگاه‌هاست
  • اعلام سیاست دولت به مجلس برای مهار نوسانات ارزی
  • مسیر خلق دانش و انتقال آن به عرصه های کشاورزی باید تقویت شود
  • تصویب نصب هزار پنل خورشیدی برای تولید برق سبز در خراسان رضوی
  • اولویت اصلی مجلس دوازدهم باید «مردمی‌سازی اقتصاد» باشد
  • شیوه بیمه خودرو تغییر می‌کند
  • اردبیل رتبه چهارم تولید عسل کشوری را دارد
  • انحطاط اخلاقی یا استثمار به بهانه تولید علم
  • رتبه سوم مهاباد درتولید گوشت دراستان