Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان:یک استاد دانشگاه با بیان اینکه خانواده‌ها نقاط مثبت و منفی فضای مجازی را خوب درک نکردند شبکه‌های اجتماعی را دلیل ۶۸ درصد طلاق‌ها در جهان عنوان کرد.

سمیرا خطیب‌زاده، کارشناس رسانه و مدرس دانشگاه در بیست و هفتمین نمایشگاه  مطبوعات و خبرگزاری ها در نشست نقش خانواده در فضای مجازی که در غرفه خبرگزاری دفاع مقدس برگزار شد، گفت: قبل از ارایه راهکارهای چیزی که در بین خانواده های ایرانی بسیار حایز اهمیت است شناخت درست مسئله، درک کردن و تحلیل کردن جوانب آسیب های فضای مجازی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی بیان کرد: شاید یکی از دلایلی که امروزه خانواده های درگیر آسیب های فضای مجازی شدند این است که از همان ابتدا با شناخت موضوع درست روبرو نشدند و نکات مثبت و منفی این پدیده را خوب درک نکردند و به فکر اثرات و تبعات درازمدت این فضا بر زندگی زناشویی و روابط والدین با فرزندان نبودند. متاسفانه اکنون تبعات آن را در جامعه مشاهده می‌کنیم.

 

خطیب‌زاده در ادامه بیان کرد: ما باید این واقعیت را بپذیریم که ما یک دنیای واقعی و یک دنیای مجازی داریم. در این میان می‌توان از یک جهان موازی هم نام برد و جهان موازی همان جهان و فضای مجازی است که به موازات جهان واقعی شکل می گیرد و باید بپذیریم که در پیشرفت و تحولات تکنولوژی جدید حتی جهان واقعی را می بلعد.

 

این مدرس دانشگاه در ادامه افزود: امروز شما برای انجام بسیاری از کارهای روتین و روزمره خود ناگزیرید از طریق فضای مجازی اقدام کنید، مانند انتخاب واحد دانشگاه و ثبت نام فرزندانتان در مدارس که ما به ازای جهان واقعی آن اصلا موجود نیست یعنی یا از طریق این فضا باید اقدام کنیم یا بخش واقعی آن به هیچ عنوان وجود ندارد و حذف شده است و این بیانگر این است که این فضا چه ما بخواهیم و چه نخواهیم در آینده جامعیت و سیطره در جهان واقعی خواهد داشت لذا چقدر خوب است که این فضا کاملا شناخته شود یا یک آینده پژوهی درست در مورد این فضا صورت بگیرد تا با چشمانی باز به دنبال حقیقت باشیم.

 

وی تصریح کرد: رسانه و فضای مجازی مانند هر پدیده دیگری دارای یک سری کارکردهای مثبت و تعدادی کارکردهای منفی است، این کارکردها هم کاملا درهم تنیده و هم درهم پیچیده هستند یعنی ما نمی توانیم بگوییم این فضا کاملا مثبت است یا بالعکس، پس باید با مواجهه درست با هر دو کارکرد با این فضا روبرو شویم.

 

خطیب‌زاده با اشاره به کارکردهای منفی فضای مجازی تصریح کرد: یکی از تبعات منفی این فضا جایگزین شدن روابط و ارتباطات غیرمستقیم به جای ارتباطات رودررو و مستقیم است، شاید به ظاهر پدیده ساده ای باشد ولی اثرات مخربی را بر روی خانواده ها گذاشته است، شما هیچگاه در روابط بین زوجین و روابط بین والدین آن رابطه حقیقی، مستقیم و عاطفی را کنار بگذارید و ما به ازای آن را از طریق فضای مجازی دریافت کنید، این امر یکی از آسیب هایی است که امروزه خانواده ها ما با آن درگیر هستند.

 

این کارشناس رسانه با بیان اینکه بحث کاهش ساعت گفتگو بین اعضای خانواده از دیگر آسیب های مجازی است، افزود: بحث گفت و گو بین اعضای خانواده و گفتمان سازی تاثیرات مثبتی در خانواده ها دارد. در حال حاضر ساعت گفت و گو بین اعضای خانواده ها بسیار کاهش یافته است، فرزندان به محض اینکه وارد منزل می شوند از طریق موبایل و تبلت مشغول شده و ساعتی را که باید به عمر بخشیدن به پیوند خانوادگی با والدینشان سر کنند در فضای مجازی بسر می برند حتی بین زوج ها ساعت گفت وگو بسیار کاهش پیدا کرده است.

 

وی با بیان اینکه از دیگر پیامدهای منفی فضای مجازی تغییر شیوه گفتگو در خانواده ها است، اظهار کرد: در بسیاری از مواقع خانواده ها می گویند ما از طریق فضای مجازی با هم ارتباط برقرار می کنیم، گروه خانوادگی تشکیل دادیم و ارتباطات تسهیل شده است. بنده منکر این قضیه نیستم بالاخره یکی از ویژگی های این فضا سرعت و سهولت است اما آیا این شیوه گفت و گو در فضای مجازی درست است؟ یکی از مقتضیات این فضا گفتگویی بسیار کوتاه است و بسیاری از پیام ها را باید به صورت اسپیکر ارسال کنید، سوال اینجاست آیا این می تواند جایگزین فضای صمیمی بین خانواده ها شود، پاسخ این است خیر هیچگاه نخواهد توانست.

 

خطیب‌زاده با اشاره به اعتیاد شبکه های اجتماعی اظهار کرد: مصرف بی رویه هر پدیده ای اعتیاد محسوب می شود، اعتیاد فقط به مواد مخدر و روانگردان نیست، اکنون افراط و مصرف بی رویه و خارج از چهارچوب این شبکه ها، خانواده های ایرانی را دچار اعتیاد به شبکه های اجتماعی کرده است.

 

وی با بیان اینکه کاربران ایرانی رتبه های نخست حضور در شبکه های اجتماعی را دارند، تصریح کرد: این امر یک نوع اعتیاد به شبکه های اجتماعی است که اثرات مخرب خود را بر خانواده ها خواهد گذاشت.

 

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه طلاق دلایل مختلفی دارد ولی یکی از دلایل عمده آن در عصر کنونی شبکه های اجتماعی است، افزود: آماری که از کل دنیا ارایه شده در 140 کشور جهان 68 درصد دلایل طلاق زوجین بحث ورود و اعتیاد به شبکه های اجتماعی عنوان شده است.

 

وی با اشاره به رشد صنعت بی بند و باری جنسی و هرزه نگاری در فضای مجازی تصریح کرد: طبق یک تحقیق جهانی که بر روی 91 زوج جوان صورت گرفته 68 درصد از این زوج ها علت طلاق خود را خیانت همسرشان در شبکه های اجتماعی عنوان کردند.

 

خطیب‌زاده تصریح کرد: سوال اینجاست آیا با بررسی و شمارش تبعات منفی این فضا باید به این نتیجه برسیم که صورت مسئله را پاک کنیم خیر شاید از همان ابتدا دلایل این همه آسیب های اجتماعی این پدیده مواجهه نادرست ما با این مسئله بوده چقدر خوب بود که ما ابتدا می آمدیم کارکردهای مثبت این پدیده را شناسایی می کردیم و بعد سواد رسانه ای خانواده ها را افزایش می دادیم.

 

این کارشناس رسانه اظهار کرد: امروزه خانواده ها به خاطر اینکه خود را از زیر بار بسیاری از مسئولیت ها رها کنند به راحتی گوشی موبایل را در اختیار فرزندان قرار می دهند و بر این فکر می کنند که ممکن است این مسئله پیامدهای منفی را در سنین بالاتر برای فرزندان ایجاد کند.

 

وی گفت: پس ما باید ابتدا کارکردهای مثبت فضای مجازی را شناسایی کنیم، سواد و دانش رسانه ای خودمان را افزایش دهیم و بدانیم که به عنوان یک پدر و مادر در زمینه بحث مصرف و رژیم تغذیه و استفاده رسانه ای فرزندانمان چه وظایفی بر عهده داریم و اینها را در خانواده الگوسازی کنیم.

 

پایان پیام/35

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۵۲۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج

طبق تصاویر به دست آمده در فضای مجازی سگ بلاصاحبی به پسربچه ۱۲ ساله ای در کرج حمله کرده است.

به گزارش فارس، از صبح امروز تصاویر و کلیپی در فضای مجازی مبنی بر حمله یک سگ ولگرد به یک پسر ۱۲ ساله کرجی درحال باز نشر است.

بنا بر فیلم منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، پسر بچه ۱۲ ساله کرجی در پارک بهار محدوده کرج نو مورد  حمله وحشتناک سگ‌های بلاصاحب قرار می‌گیرد که توسط چند نفر در پارک او را از دهان سگ بیرون کشیدن و نجات دادند.

این پسر بچه در پی حمله سگ‌ زخمی و به بیمارستان منتقل می‌شود. 

او از ناحیه صورت (لب،بینی، پلک و گونه) دو تا دست و ران دچار مصدومیت شده است.

طی تماس‌های صورت گرفته با مدیریت پسماند موضوع توسط کارشناسان درحال برسی است و ابعاد مختلف حادثه از سوی این سازمان اطلاع رسانی خواهد شد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق
  • محمد رهبری، پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی: گشت ارشاد بیشتر از حمله ایران به اسراییل مورد توجه قرار گرفت/ جامعه از زمان ماجرای مادر قمی به مسأله حجاب حساس شده/ در ایتا یک جزیره جدا از جامعه شکل گرفته است
  • ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد
  • برگزاری بیش از ۱۵ هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲
  • برگزاری ۱۵هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد
  • رشد بخش مسکن از منفی ۳.۸ در سال ۱۳۹۹ به مثبت ۴.۸ در سال گذشته
  • رشد بخش مسکن از منفی ۱۳.۸ در سال ۹۹ به مثبت ۴.۸ در سال ۱۴۰۲