Web Analytics Made Easy - Statcounter

وقتی که 24 تیرماه امسال خبری در کُردتودی به نقل از معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای همدان با عنوان « آب سد آزاد کردستان به همدان منتقل می‌شود» منتشر شد کسی پیشتر به آن توجه نکرده بود اما گویا موضوع جدی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، آب‌های سطحی در رونق کشاورزی و به تبع آن توسعه اقتصادی، ایجاد اشتغال و افزایش رفاه اجتماعی در هر جامعه‌ای تأثیرگذار است و با عنایت به اینکه درصد قابل توجهی از منابع آبی کشور در استان کردستان وجود دارد اما این استان سهم ناچیزی از کشاورزی آبی دارد و بزرگترین استان دیم کار کشور محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وقتی که 24 تیرماه امسال خبری در کُردتودی به نقل از معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای همدان با عنوان « آب سد آزاد کردستان به همدان منتقل می‌شود » منتشر شد تا قبل از این خبر، این موضوع انتقال آب (فرقی نمی‌کند چه در حد واقعیت یا احتمال) برای کسی مهم نبود اما بلافاصله بعد از انتشار آن در کُردتودی، همه مسؤولان به واکنش واداشته شدند برخی تکذیب کردند و برخی هم آن را غیرمنصفانه خواندند و برخی هم گفتند این موضوع را در پایتخت و در پارلمان پیگیری می‌کنند و اجازه نمی‌دهند حقی از مردم کردستان ضایع شود.

 

پس از انتشار این خبر در کُردتودی، شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان جوابیه صادر کرد و این انتقال را در حد یک پیشنهاد دانست و از رسانه‌ها خواست به گفته‌های افراد غیر مسؤول (منظورشان معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای همدان بود) توجه نکنند اما گویا این موضوع در حد یک پیشنهاد نبوده و قرار است اتفاقاتی بیافتد و به همین دلیل این روزها نمایندگان کردستان در مجلس بیش از گذشته در خصوص موضوع آب سدهای کردستان و انتقال آن به خارج از استان موضع گیری می‌کنند.

 

نمایندگان مردم کردستان در مجلس و مسؤولان جهاد کشاورزی استان معتقدند که رفتار وزرات نیرو در قبال کردستان تبعیض‌آمیز است! و وزارت نیرو نیز همواره در مقابل به آنها جواب سربالا داده است.

 

این رفتارهای تبعیض‌آمیز وزارت نیرو در قبال کردستان علی‌الخصوص بخش کشاورزی آن به اندازه‌ای قابل لمس است که به تازگی سیدمهدی فرشادان نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران شدیداً به این موضوع معترض شده و از مسؤولان این وزارتخانه خواسته نوع نگاه خود (تبعیض‌آمیز) به کردستان را تغییر دهند.

 

سید مهدی فرشادان در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه خطاب به وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت نیرو با بیان اینکه از دست وزارتخانه احتمالی آینده جنابعالی وسیاست‌های غلطی که در این وزارتخانه اجرا می‌گردد بسیار دل پری داریم و ناراحت هستیم، گفت: در کردستان  33 سد ساخته شده یا در حال ساخت داریم، 6 میلیارد متر مکعب آب ذخیره پشت سدها داریم حوزه آبریز 5 استان هستیم ولی سهم ما از کشاورزی سهم ما از این آب 10 درصد است.

 

فرشادان گفت: در میانگین کشوری کشاورزی ابی  47 درصد است اما در کردستان یک میلیون و دویست هکتار زمین کشاورزی داریم که از این میزان مقدار تخصیص از ابهای مرزی  16 هزار هکتار به ما اجازه داده‌اند از آبی که مربوط به خود ما هست برداشت بکنیم و به ما تخصیص داده شده است.

 

وی با اشاره به اینکه تا کی ما شاهد تبعیض باشیم و آیا این منطقی، انسانی و  انصاف است، گفت:  ما یک سند توسعه استان تدوین کردیم و  دوبار رییس جمهور بر روی این سند توسعه دستور داده‌اند اما تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

 

وی تصریح کرد: برای اینکه کردستان به میانگین کشوری برسد، باید زمین‌های کشاورزی آبی ما به  300 هزار هکتار  برسد.

 

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه سیاست‌های غلط معاون وزیر نیرو جناب «میدانی» که بارها و بارها به ایشان گوشزد کرده‌ایم که وضعیت آب در استان کردستان بحرانی است بعد از تدوین سند به جای اینکه مفاد سند رو اجرایی بکنند برعکس به دو استان دیگر69 میلیون متر مکعب آب داده‌اند. بارها به معاون وزیر گفته‌ایم که بجای شما باشیم شب‌ها خوابمان نخواهد برد اما ایشان بر همان طبل قبلی می‌کوبند.

 

نماینده شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: اگر دیدگاه وزیر پیشنهادی نیز که از کویرآمده‌اند همچون معاون وزیر قبلی باشد که وامصیبتا به حال استان کردستان و زاگرس نشینان.

 

 وی خطاب به وزیر پیشنهادی نیرو گفت: مسئله آب به یک آفت تبدیل شده است، کردستان مشکل اشتغال دارد، ما بیکاری زیادی داریم و جزو آمارهای بالای کشور هستیم. اگر سیاست‌های غلط وزارت نیرو نسبت به کردستان تغییر پیدا بکند و ما به میانگین کشوری برسیم، 3 هزار میلیارد تومان تولید ثروت خواهد شد.

 

فرشادان گفت: چرا جلو این ثروت را می‌گیرد، چرا آب را 440 کیلومتر انتقال می‌دهیم تا به  دشت‌های گرمسیری برسد، جاهایی که یک دهم بهره‌وری ما را ندارند، در حالی که در کردستان می‌توانیم بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم.

 

لازم به ذکر است که کشاورزان استان کردستان همواره ضمن ابراز نگرانی در بحث تأمین آب برای کشاورزی استان، خواستار شفاف‌سازی بیشتر در احقاق حقوق خود بوده و امیدوار هستند تسریع در اجرای عدالت مورد توجه ویژه وزارت نیرو قرار گیرد و مردم استان نیز بیش از پیش در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی به آسایش و رفاه نسبی دست یابند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۵۷۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت اطلاع‌رسانی در کاشان مطلوب نیست

سرپرست فرمانداری ویژه کاشان گفت: تاکنون اقدامات خوبی در سطح شهرستان انجام شده، اما وضعیت اطلاع‌رسانی در کاشان مطلوب نیست، مدیران ما با وجود اینکه تلاش می‌کنند اما اطلاع‌رسانی از خدماتشان نمی‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، حمیدرضا محمدی فشارکی بعد ظهر امروز _یکشنبه، نهم اردیبشهت_ در جلسه شورای اداری شهرستان کاشان اظهار کرد: امپراطوری رسانه‌ای دشمن همه تلاشش را انجام می‌دهد تا بی‌عفتی و لاابالی‌گری را در جامعه ترویج دهد.

وی افزود: اگر وحدت، همدلی و انسجام نباشد بسیاری از مشکلات رفع نمی‌شود، تصمیماتی که در کاشان گرفته می‌شود همه منطقه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سرپرست فرمانداری ویژه کاشان گفت: اگر وحدت و همدلی و انسجام باشد اقدام و عمل رخ می‌دهد، باید بتوانیم بن‌بست‌ها را بشکنیم، با اجرای قوانین و هماهنگی با دستگاه‌های نظارتی و کار کارشناسی می‌توانیم از کار مردم گره گشایی کنیم.

محمدی فشارکی افزود: توجه نکردن دستگاه‌های دولتی به موضوع اطلاع‌رسانی موجب فاصله بین مسئول و مردم، بروز بخشی از بی‌اعتمادی‌ها در جامعه و آسیب به سرمایه‌های اجتماعی و نوعی خود تخریبی است.

وی اظهار کرد: عدم توجه مدیر به مقوله اطلاع رسانی در خصوص دستاوردها توسط دستگاه‌های اجرایی نوعی خود تخریبی و خود تضعیفی است.

سرپرست فرمانداری ویژه کاشان بیان کرد: رسانه‌ها از مسئولان شهرستان کاشان گلایه مند هستند، چراکه برخی از مسئولان خدمات انجام شده در دستگاه خود را به موقع اطلاع‌رسانی نمی‌کنند.

محمدی افزود: تاکنون اقدامات خوبی در سطح شهرستان انجام شده، اما وضعیت اطلاع‌رسانی در کاشان مطلوب نیست، مدیران ما با وجود اینکه تلاش می‌کنند اما اطلاع‌رسانی از خدماتشان نمی‌کنند و شبکه‌های مجازی شهرستان در دست افرادی قرار می‌گیرد که به جای تقویت روحیه و امیدآفرینی در جامعه تخریب، یاس و ناامیدی را تبلیغ می‌کنند و مردم هم ناامید می‌شوند.

وی اضافه کرد: مردم باید متوجه عملکرد مسئولان شوند و این مهم از طریق بیان دستاوردها و خدمات از طریق رسانه‌ها محقق می‌شود.

هادی کاشانی مدیر بحران کاشان هم در جلسه شورای اداری اظهار کرد: بارش‌های چهارم اردیبهشت باعث بروز بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال به جاده‌ها، خطوط ریلی، خانه‌های سازمانی و بخش کشاورزی در مناطق سیل‌زده بخش مرکزی این شهرستان وارد کرد.

وی افزود: خسارت برآورد شده شامل ۲۱۳ هکتار از باغات و مزارع صیفی و سبزی بود که شامل ارزش‌گذاری نابودی حدود ۸۷۰ تن انواع محصولات باغی و زراعی، ۴۵ رأس گوسفند، تخریب چهار رشته قنات و چند کیلومتر جاده بین مزارع است.

کاشانی با اشاره به اهمیت گزارش‌های هواشناسی تأکید کرد: از بهره‌برداران در بخش‌های مختلف زراعی، باغی و دامداری و گلخانه‌ای، درخواست داریم موارد ایمنی را رعایت کرده و خسارت‌های احتمالی را به واحدهای مربوط در مدیریت جهاد کشاورزی اطلاع‌رسانی کنند.

وی خاطرنشان کرد: لزوم توجه به حفاظت سازه‌های کشاورزی، گلخانه‌ها، واحدهای دام و طیور، شبکه‌های آب، برق، گاز و مخابرات از جمله ضرورت‌هایی است که کشاورزان باید در برابر سیل و بارش رگبار باران مورد توجه جدی قرار دهند.

کد خبر 748920

دیگر خبرها

  • اجتناب از اقدامات جزیره‌ای در زیرمجموعه‌های وزارتخانه راه
  • وضعیت اطلاع‌رسانی در کاشان مطلوب نیست
  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • چین از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا سیاست‌های تجاری «تبعیض آمیز» را متوقف کند
  • وضعیت دریاچه ارومیه برخلاف خوش‌بینی‌ها بحرانی است!
  • ضرورت افزایش تولید برق و کاهش محدودیت‌های برق صنایع
  • آقای زلفی‌گل! شما از ابتدا هم اشتباهی بودید!
  • حداقل سهم مازندران در هیئت دولت، حضور یک وزیر کشاورزی یا ورزش از نخبگان این استان است
  • تصمیمات نادرست در وزارت کار، چرا دستمزد ۱۴۰۳ اصلاح نمی شود؟!