Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- یک روزنامه نگار پژوهشگر با اشاره به نتایج تحقیق صورت گرفته در مورد اخبار منتشر شده در 9 خبرگزاری، 18 روزنامه، 2 بخش خبری تلویزیونی و چهار سایت خبری در قالب «طرح منبع نگاری روزنامه ها و خبرگزاری ها» گفت: 81 درصد رسانه های کشور اصول منبع نگاری را رعایت می کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن ماندگار روز سه شنبه همزمان با پنجمین روز از فعالیت نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در نشستی با عنوان «منبع نگاری روزنامه ها ومطبوعات» اظهار کرد: در این پژوهش، هشت هزار و 463 خبر، گزارش، مقاله و یادداشت در خبرگزاری های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: نتایج تحقیق حاکی است که در 74 درصد این رسانه ها، منبع خبر در پاراگراف دوم ذکر یا در لابه لای متن پنهان شده بود.
ماندگار درخصوص ذکر منابع خارجی استفاده شده در این رسانه ها گفت: در 17 درصد مطالب منابع خارجی نامعلوم بود؛ رویترز 95 درصد منبع اخبار خارجی ایران را به خود اختصاص داده بود، 59 درصد منابع انگلیسی زبان و 26 درصد از منابع عربی و مابقی از زبان های دیگر بود.
ماندگار گفت: 83 درصد منابع معتبر بودند که در بین خبرگزاری ها ایرنا و ایسنا، بیشترین خبر و گزارش دارای ذکر منبع را به خود اختصاص داده بودند.
وی ادامه داد: خبرآنلاین با ذکر منبع در 99،1 درصد اخبار بالاترین رتبه و ایلنا و مهر کمترین رتبه را در ذکر منبع دارا بودند.
ماندگار اظهار کرد: در 87 درصد اخبار خبرگزاری ها اصول منبع نگاری رعایت شده بود که در این میان مهر و ایلنا کمترین و خبرآنلاین بالاترین رتبه را داشت.
وی با بیان اینکه 60 درصد اخبار رسانه ها تولیدی و مابقی از روابط عمومی ها و غیر تولیدی بود، افزود: ایسنا، ایرنا و خبرآنلاین به ترتیب بیشترین تعداد تولید خبری را داشتند.
این روزنامه نگار محقق گفت: ایرنا و تسنیم کمترین میزان استفاده از اخبار نامعتبر را داشتند، ایرنا و بعد از آن ایسنا بیشترین آمار ترجمه اخبار سیاسی را داشتند و روزنامه ایران بیشترین میزان ترجمه را داشت.
ماندگار با بیان اینکه 126 خبر از خبرهای برنامه 20:30 شبکه 2 سیما و اخبار شبکه خبر در بررسی خبرهای این برنامه ها مورد تحلیل قرار گرفته است، افزود: 64 درصد خبرها منبع داشتند و در 10 درصد اصول منبع نگاری رعایت نشده بود.
وی با اشاره به سرقت ادبی در اخبار رسانه ها گفت: در همه رسانه های مورد بررسی سرقت ادبی وجود داشته است، اخبار ترجمه شده رسانه ها بسیار شبیه به هم بود، استفاده از منابع دارای سوگیری زیاد و از منابع کم اعتبار به میزان زیادی استفاده شده بود.
ماندگار برای رفع بسیاری از اشکالات موجود در خبرها و گزارش های رسانه ها پیشنهاد کرد: تدوین شیوه نامه (style book)، اعتبارسنجی دوره ای رسانه ها و آموزش منبع نگاری در رسانه ها مدنظر قرار گیرد.
بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از جمعه، پنجم آبان ماه با شعار «رسانه های آزاد، انسجام اجتماعی و پیشرفت ملی» با حضور بیش از 940 رسانه در مصلای امام خمینی (ره) تهران گشایش یافته است و فعالیت آن تا 12 آبان ماه، همه روزه از ساعت 9:30 تا 20:30 ادامه دارد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی در غرفه شماره 229 در ایام فعالیت نمایشگاه مطبوعات، پذیرای حضور بازدیدکنندگان است.
علمی** 1834**1055
خبرنگار: ناهید شفیعی**انتشار: زینب کارگر

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۶۸۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۱ درصد منابع پیش‌بینی‌شده هدفمندی یارانه‌ها محقق نشده است

به گزارش خبرگزاری مهر، گزارش دیوان محاسبات از عملکرد هدفمندی یارانه ها تا پایان سال ۱۴۰۲، حاکی از انحراف در عدم تحقق ۳۱ درصدی منابع پیش‌بینی‌شده هدفمندی یارانه‌ها است.

دیوان محاسبات کشور تاکید دارد که به منظور مدیریت کارا و اثربخش یارانه‌ها، منابع و مصارف هدفمندی در سرجمع بودجه عمومی دولت لحاظ شود.

همچنین از دست‌دادن کارویژه سازمان هدفمندی، تکالیف غیر متعارف دستوری و استقراض سازمان از موارد حایز اهمیت در گزارش راهبردی این نهاد نظارتی است.

کد خبر 6091837

دیگر خبرها

  • آخرين خبرها از كاروان ايران در پارالمپيک پاریس
  • صابری فومنی طنز را با رعایت مرزهای اخلاقی وارد جریان رسانه‌ای کرد
  • خود مراقبتی در فضای مجازی امری ضروری است
  • تصویرنگاری نرم از مداخله‌گرایی آمریکا
  • موافقت مجلس با جدول شماره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور
  • روزنامه نگاری با قدرت تیتر
  • آخرین خبرها از دوره جدید کالابرگ فجرانه
  • بنی گانتز مجروح شد/عمل جراحی در بیمارستانی در تل آویو
  • بنی گانتز تحت عمل جراحی قرار گرفت
  • ۳۱ درصد منابع پیش‌بینی‌شده هدفمندی یارانه‌ها محقق نشده است