Web Analytics Made Easy - Statcounter

اهواز - ایرنا - دبیرستاد ملی راهبری صندوق های منابع طبیعی کشور گفت: تشکیل صندوق های حمایت از توسعه منابع طبیعی در خوزستان راهی برای کنترل ریزگردها است.

احمدرضا لعلی نیا چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه تاکنون هشت صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی در کشور راه اندازی شده افزود: مقدمات آغاز فعالیت این صندوق در خوزستان در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: امیدواریم تعاونی های فراگیر و اعضای صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی نقش موثری در حفظ عرصه های منابع طبیعی خوزستان و کاهش ریزگردها ایفا کنند.
وی با اشاره به اینکه منشا این صندوق براساس ماده 12 قانون تشکیل وزارت جهادکشاورزی است افزود: میزان سرمایه دولت در این صندوق ها حداکثر 49 درصد و میزان سرمایه سهامداران غیر دولتی حداقل 51 درصد است.
مجری طرح تشکیل صندوق های حمایت از توسعه منابع طبیعی در کشور یکی از اهداف این صندوق را مردمی و اقتصادی کردن عرصه های منابع طبیعی عنوان کرد و گفت: این تنها راه برون رفت از معضلات و چالش های کنونی عرصه های منابع طبیعی است.
وی با اشاره به اینکه خوزستان ظرفیت بسیار خوبی برای فعالیت این صندوق ها دارد اظهار کرد: فعالیت این صندوق ها بدین صورت است که در هر شهرستان یک شرکت تعاونی منابع طبیعی فراگیر ایجاد می شود که تمام بهره برداران عرصه های منابع طبیعی در زمینه های مرتع، جنگل، بیابان، آبخیز، گیاهان دارویی و... امکان عضویت در آن را دارند.
لعلی نیا عمده اعضای این تعاونی ها را روستاییان بیان کرد و یادآور شد: در این صورت مردم به عنوان بازوی اجرایی فعالیت ها و صندوق به عنوان تامین کننده منابع اعتباری این صندوق ها می توانند سیاست حاکمیت بر عرصه های منابع طبیعی را اعمال کنند.
دبیر ستاد ملی راهبری صندوق های منابع طبیعی گفت: در عرصه های منابع طبیعی این صندوق ها می توانند ابزار بسیار توانمندی برای توسعه سرمایه گذاری در عرصه منابع طبیعی باشند. یکی از تجربه های موفق این صندوق تولید داروهای گیاهی و بومی در شهرستان ها است.
وی افزود: تجربه و مطالعات نشان می دهد هرچقدر در بهبود معیشت بهره برداران در عرصه های منابع طبیعی تلاش شود به همان نسبت تخریب در عرصه منابع طبیعی کاهش پیدا می کند.
لعلی نیا با تاکید بر منطقی شدن قیمت تولیدات بهره برداران اظهار کرد: هم اکنون رویکردها به سمت توسعه پادار گرایش دارد. در توصیه های رهبر معظم انقلاب نیز تاکید بر توسعه با نگاه به عرصه های منابع طبیعی شده است.
وی با اشاره به اینکه توسعه باید در کنار حفظ محیط زیست باشد گفت: به طور قطع اگر صنایع خوزستان نگاه ویژه ای به محیط زیست داشته باشند مشکلات زیست محیطی این استان هم حل خواهد شد.
مشاور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، نهال کاری، ایجاد جنگل ها و احیای مراتع در خوزستان را ضروری خواند و افزود: دولت با امکانات محدودی که دارد نمی تواند به تنهایی در این خصوص اقدام کند و لازم است تا شرکت ها و صنایع بزرگ خوزستان همکاری کنند.
وی با بیان اینکه صندوق های حمایت از توسعه منابع طبیعی می توانند مشارکت جمعی را افزایش دهند یادآورشد: تمام افراد جامعه به نوعی بهره بردار منابع طبیعی و محیط زیست هستند از این رو همه باید در این خصوص دغدغه داشته باشند که این امر با فرهنگ سازی محثقق می شود.
لعلی نیا در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار کرد: برای مسئولان منابع طبیعی آنچه مطلوب است افزایش تولید محصولات کشاورزی در واحد سطح است و با توجه به شرایط آب و هوایی و محدودیت های آب نباید به دنبال افزایش محصولات کشاورزی با افزایش سطح زمین بود.
وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی نقش 13 تا 15 درصدی در اقتصاد ملی دارد افزود: میزان سرمایه گذاری در این بخش کمتر از پنج درصد است.
وی تامین امنیت غذایی مردم را در گرو حمایت دولت ها از بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: از سویی در عرصه های منابع طبیعی میزان سرمایه گذاری های فعلی با نیازها قابل مقایسه نیست. و بسیار ناچیز است.
دبیر ستاد ملی راهبری صندوق های منابع طبیعی با بیان اینکه تنها سرمایه گذار این بخش دولت است اظهارکرد: در بخش کشاورزی امکان حضور مردم در واحدهای مختلف وجود دارد اما در عرصه های منابع طبیعی هنوز این بستر فراهم نشده است.
وی افزود: با توجه به محدودیت مالی دولت، میزان سرمایه گذاری در بخش عرصه های منابع طبیعی هیچگاه درخور نبوده است که نتیجه این نبود سرمایه گذاری ایجاد پدیده های نامطلوبی همچون گردو غبار بوده است.
6037
خبرنگار: ندا رضا پور ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۸۳۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان از بخش کشاورزی زمینه تحول و جهش تولید را فراهم می‌کند

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: حضور و حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار بخش کشاورزی موجب تحول و جهش تولید در این بخش می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، سید علی احمدزاده عصر امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت_ در دیدار با رئیس سازمان جهاد کشاورزی و اعضای صندوق توسعه بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر حمایت جدی از توسعه بخش کشاورزی استان، اظهار کرد: استعدادهای حوزه کشاورزی باید با انجام مطالعات شناسایی و شرکت‌های دانش‌بنیان بیشترین نقش‌آفرینی را در این بخش داشته باشند.

وی با بیان اینکه تعاونی‌های بخش کشاورزی باید توسعه یابند و فعال‌تر شوند، افزود: حمایت از این صندوق از طریق اختصاص اعتبارات با هدف حمایت از تمام کشاورزان و سهامداران استان مدنظر باشد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وجود ۱۶۱ تعاونی و تشکل بخش کشاورزی، گفت: در راستای مردمی‌سازی دولت و تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم زمینه مشارکت کشاورزانی که عضو این صندوق هستند برای جهش در بخش کشاورزی فراهم شود.

وی تصریح کرد: گیاهان دارویی و سایر بخش‌های حوزه کشاورزی فرصت مناسبی برای مشارکت مردم است و بخش کشاورزی زمینه ساز حضور مردم در این بخش باشد.

احمدزاده خاطرنشان کرد: وجود آب فراوان، زمین‌های مستعد و اراضی کشاورزی باید توسعه اشتغال و تحول در این بخش را فراهم کند.

کد خبر 747964

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • شصت‌ودومین شماره مجله تصویری نفت و انرژی (متنا)
  • خطر ریزگرد های قم بیخ گوش تهران
  • محصولات مرتعی نیشابور، سرمایه‌ای رو به نابودی
  • خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران
  • خطر ریزگردهای قم بیخ گوش تهران
  • استفاده از دانش بنیان‌ها در توسعه کشاورزی ضروری است
  • حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان از بخش کشاورزی زمینه تحول و جهش تولید را فراهم می‌کند