Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، کرمی مدیر گروه مطالعات روسیه دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران ، رحیم پور معاون وزیر امور خارجه و شعیب بهمن کارشناس مسائل روسیه امشب 10 آبان با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی ابعاد رایزنی‌های ایران ، روسیه و آذربایجان پرداختند.

 کرمی مدیر گروه مطالعات روسیه دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با اشاره به اینکه ایران و روسیه از طریق آذربایجان به هم پیوند داده می شوند گفت: ایران و کشورهای همسایه می توانند مجموعه همکاری ها را با یکدیگر داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر گروه مطالعات روسیه دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با اشاره به اینکه ایران ، روسیه و آذربایجان از منابع مهم انرژی دنیا برخوردار هستند گفت: این همکاری‌ها می‌تواند در حوزه سیاست گذاری های مشترک و هماهنگی در زمینه فروش انرژی باشد.

وی با بیان اینکه این سه کشور عرضه کننده انرژی هستند گفت: غرب منشا تکنولوژی است به طوری که، حجم عظیمی از این تکنولوژی در روسیه و ایران نیز وجود دارد.

 کرمی با اشاره به اینکه مسیر ایران به خلیج فارس- اقیانوس هند و همچنین آذربایجان و روسیه می تواند حجم وسیعی از کالاها را به منطقه انتقال دهد اظهار داشت: این سه کشور به دنبال این مهم هستند که در حوزه انتقال انرژی به توانند به وحدت نظر برسند.

 کرمی ادامه داد: بین روسیه و کشورهای شبه قاره هند نزدیک ۱۰ میلیون تن مبادلات تجاری سالانه وجود دارد که در مسیری طولانی انتقال کالا انجام می شود لذا، مسیر ایران و کریدور شمال به جنوب سبب کاهش یک چهارمی طول مسیر می شود.

 مدیر گروه مطالعات روسیه دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران افزود: برجام توافق بین المللی است که همه طرف ها به جز آمریکا آن را رعایت می‌کنند، تحریم های سال‌های اخیر روسیه تاثیر منفی بر اقتصاد این کشور گذاشته است.

ابراهیم رحیم پور معاون وزیر امور خارجه در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در نشست سه جانبه ایران ، روسیه و آذربایجان ترانزیت روح اصلی جلسات بوده است گفت: اولویت اصلی دولت دوازدهم مسائل اقتصادی و همکاری های منطقه ای و ارتباط با همسایگان است .

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه سال گذشته اولین جلسه در باکو برگزار شد افزود : روسای سه کشور در باکو جمع شدند و دستور کار جلسه را فراهم کردند به طوری که پیشنهاد اولیه را رئیس جمهور آذربایجان در رابطه با ترانزیت عنوان کرد ، در باکو تصمیم گرفته شد تا جلسه بعدی در تهران برگزار شود و مجدداً در تهران جمع شدند تا به بررسی مسائل مورد نظرشان در طی دیدارهای دوجانبه و سه جانبه بپردازند .

 رحیم پور با اشاره به اینکه همکاری روسیه با ایران در کشیدن خط لوله ایران به پاکستان است گفت: این سه کشور به دنبال همکاری با یکدیگر هستند و لذا به دنبال رقابت نیستند لذا ، یادداشت تفاهم راجع به خط لوله پاکستان امضا شده است.

 وی با اشاره به اینکه پس از اولویت ترانزیت ، همکاری های اقتصادی- تجاری و مسئله توریسم از مسائل مورد مذاکره میان سه کشور بوده است بیان کرد: سه کشور می‌توانند سیاست انرژی خود را با یکدیگر تبادل کنند.

 معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه در نشست های برگزار شده شش سند به امضا رسیده است که پنج مورد مربوط به وزارت نفت و یک مورد مربوط به وزارت صنایع بوده است عنوان کرد: بازی برد برد را در بخش انرژی با روس ها داریم.

 رحیم پور با اشاره به اینکه ۱۵ میلیارد دلار به روس ها در جهت همکاری در مسائل نفتی از سوی ایران پیشنهاد شده است گفت: در دنیا و منطقه بحث ترانزیت از مسائل اقتصادی جدی به حساب می آید.

شعیب بهمن کارشناس سائل روسیه گفت:نتانیاهو و سلمان با پوتین دیدار داشتند تا بتوانند نقشه های سعودی و اسرائیلی را ارسال کند و خللی در همکاری ایران و روسیه ایجاد کنند که ما شاهدیم این همکاری ها بین ایران و روسیه ادامه دارد.

وی افزود:این همکاری ها فقط به حل مبارزه با تروریسم منجر می شود و حل مسئله کل سوریه را در بر می گیرد.

رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه تصریح کرد: در دو سال گذشته با روسیه در زمینه همکاری اقتصادی رشد داشتیم در سال بیش از 2 میلیارد دلار تبادل داریم اما هدف گذاری ما بیش از این است، مضاف بر اینکه روس ها 5 میلیارد دلار به سرمایه گذاری در ایران اختصاص داد اند و 15 میلیارد برای انرژی نفت و گاز کنار گذاشته اند.

وی افزود:کرباسیان و اخوندی سفر هایی داشتند از جمله دست آوردهای آنها می توان به امضای خط اینچبرون با همکاری وزیر راه اشاره کرد همچنین وزیر اقتصاد با الهام علی اف در باکو دیداری داشت برای راه اهن رشت به استارا قول وام 500 میلیون دلاری را گرفت.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه بیان داشت:حجم سرمایه بین سه کشور 5 میلیارد دلار است،اما حجم سرمایه قول داده شده 30 میلیارد دلار است.

رحیم پور با اشاره رواج پول های دو کشور ترکیه و ایران گفت:در ترکیه و ایران استفاده از پول ملی رواج یافته و در سفر دکتر سیف کارهایش انجام شده و توریست ها می توانند از خود پرداز ها ریال را به لیر و لیر را به ریال تبدیل کنند.

وی تصریح کرد:ما درباره این موضوع با دو کشور صحبت کرده ایم که هم دوجانبه و هم سه جانبه باشد،ما گام های بسیار مهمی برداشته ایم و چین و روسیه جایگاه ویژه ای داشتند و این جایگاه ارتقا می یابد.

کرمی:همکاری ایران و روسیه از گذشته بر سر مسائلی مانند قفقاز افغانستان وجود داشته و هم اکنون بر سر سوریه به اوج رسیده است و دولت سوریه در شرایط نسبی قرار گرفته و اینده سوریه شکل می گیرد.

وی بیان داشت رابطه اقتصادی ایران و روسیه از یک حدی فراتر نمی رود چرا که هر دو وارد کننده سرمایه خارجی است به لحاظ اقتصادی نمی توانند بر تحریم های اقتصادی اثری بگذارند.

کرمی گفت:اما در مسائل سیاسی روسیه و آمریکا در مجموعه ای از تعاملات با هم شریک هستند که در همکاری های خود افت و خیز دارند.

مدیر گروه مطالعات روسیه دانشکده مطالعات جهان گفت: از طرفی امریکا و روسیه روابطی با هم دارند از جمله آنکه ناتو در یکاترین برگ روسیه پایگاه نظامی دارد بنابراین رابطه ایران و روسیه به لحاظ سیستمی در جهان نمی تواند تاثیر بگذارد اما هر دو می توانند در منطقه تاثیر بگذارند چرا که همکاری نظامی و اطلاعاتی زیادی با یکدیگر دارند.

رحیم پور نیز افزود: اراده سیاسی در ایران و مقام معظم رهبری برای رابطه با روسیه قوی است،در این میان حجم مبادلات ما با چین دردوران تحریم به 52 میلیارد رسید اما روسیه که شرایط راهبردی بهتری داریم هیچگاه نتوانستیم چنین تعاملی داشته باشیم،به هر حال نیاز زیر ساخت است اما شرط و شروط دارد.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه تصریح کرد:اراده سیاسی رهبران در سلائق باید ترریق شود ،هم اکنون روسیه رقم 450 میلیارد دلار مواد غذایی وارد میکند اما ما نتوانستیم بیش از 30 میلیون دلار سری است.

شعیب بهمن در ادامه خاطر نشان کرد :سیاست سعودی مشخص است در نهایت از گروه های تروریستی حمایت می کنند خواهان این مسئله هستند که قدرت ایران کاهش یابد و به دنبال انشقاق روابط با ایران هستند.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه در پایان یاد اور شد:ما در اتحادیه شانگهای به صورت ناظر فعالیت می کنیم و در دو مقوله تاثیر داشتیم که یک امنیت است و دیگری موضوع داعش .همچنین ترانزیت سرزمین ما ویژه است ،در مورد عضویت هم پیچیدگی هایی وجود دارد و در حال مطالعه هستیم.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۹۳۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای

راهکارهای تقویت همکاری‌ها و حمایت‌های سازمان ثبت در تثبیت مالکیت‌های مادی و معنوی سازمان انرژی اتمی در دیدار رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در دیدار با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه صنعت هسته‌ای پیشانی اقتدار کشور است اظهار کرد: این حوزه در راه رسیدن به اهداف بزرگ خود شهدای زیادی را تقدیم کشور کرده است و باید با همه توان برای تسریع و تسهیل امور این سازمان و تلاشگران آن تلاش کنیم.

وی با اعلام آمادگی کامل سازمان ثبت برای تثبیت کامل مالکیت اراضی و املاک این سازمان و صدور اسناد آن‌ها گفت: آمادگی داریم با انعقاد تفاهم نامه جامع همکاری، خدمات مهمی را در حوزه املاک و کاداستر، ثبت شرکت‌ها و مؤسسات، ثبت مالکیت‌های معنوی و شناسه ملی اشخاص حقوقی با تسهیل و تسریع و ایجاد مسیر ویژه برای این سازمان و شرکت‌های زیرمجموعه و همکار آن ارائه دهیم.

محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت صیانت از اموال و دارایی‌های فکری این سازمان جهت توسعه و گسترش فعالیت‌ها بویژه در بخش نیاز شرکت‌های دانش بنیان و نوآور به خدمات حوزه طرح‌های صنعتی، علائم تجاری و اختراعات و تثبیت مالکیت آن‌ها افزود: مرتفع کردن این نیازها مرهون مساعدت‌های سازمان ثبت است و با امضاء تفاهم نامه مشترک می‌توان گام‌های بزرگ و عملی برای حفظ و صیانت از این دارایی‌ها برداشت.

وی با اشاره به توطئه‌های مداوم دشمنان برای ضربه زدن به دستاوردهای بزرگ هسته‌ای اظهار کرد: ۱۳ موسسه پژوهشی قدرتمند با منابع بسیار زیاد و برخورداری از ظرفیت رسانه‌ای و شبکه‌ای گسترده در غرب با رصد مستمر فعالیت‌های ما سعی در مخدوش کردن جریان اطلاع رسانی و اخبار پیرامون صنعت هسته‌ای کشور را دارند تا به جای خدمات گسترده این عرصه برای مردم و کشور، تصویری سیاسی و امنیتی از آن ارائه کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: نیروگاه اتمی ۶۳ میلیارد کیلو وات ساعت برق به شبکه تزریق کرده است و طی ۱۰ سال موجب صرفه جویی ۱۰۳ میلیون متر مکعب سوخت فسیلی شده است.

در این دیدار رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و هیئت همراه از آزمایشگاه‌های تولید رادیو داروهای درمانی و مجموعه تولیدی کیت‌های رادیو دارویی این سازمان بازدید کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • استاندارد پایین خودروهای داخلی عاملی در بروز ناترازی بنزین
  • سیاست‌های بروکسل علت اصلی گرانی گاز در اروپا
  • تمایل آرسنال و جورجینیو به ادامه همکاری با یکدیگر
  • سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی باید در کنار تعاملات امنیتی با کشور هدف پیگیری شود
  • تلاش برای گسترش همکاری‌های فرهنگی هنری ایران و روسیه
  • گسترش همکاری‌های فرهنگی هنری ایران و روسیه با محوریت بنیاد رودکی
  • همکاری‌های هنری ایران و روسیه گسترش می‌یابد
  • ایران و روسیه در حوزه دفاتر اسناد رسمی تفاهم نامه امضا کردند
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • چین از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا سیاست‌های تجاری «تبعیض آمیز» را متوقف کند