Web Analytics Made Easy - Statcounter

قم- ایرنا - آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید نداشتن فرودگاه را برای قم یک معضل مهم دانست، و ضمن تاکید بر حمایت مدیریت شهری از ساخت فرودگاه در قم، گفت: بسیاری از زائران داخلی و خارجی به خاطر نبودن فرودگاه در قم امکان سفر به این شهر را ندارند.

به گزارش ایرنا، وی روز پنجشنبه در دیدار با رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر قم افزود: بدانید اگر این فرودگاه ساخته شود چهره قم عوض خواهد شد، چون طبق اطلاعاتی که من دارم خیلی ها از خارج و داخل کشور دوست دارند به این شهر سفر کنند، ولی به دلیل نبود فرودگاه از سفر منصرف می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تفاهم نامه ساخت فرودگاه و دهکده گردشگری طرلاب در منطقه سلفچگان قم آذرماه 89 بین شرکت ارم کیش و استانداری قم منعقد و عملیات اجرایی این فرودگاه نیز در بهمن ماه همان سال آغاز شد؛ این فرودگاه که در جاده قم - سلفچگان واقع شده، از شهر قم تقریبا 25 کیلومتر و از فرودگاه امام خمینی(ره) تهران 125 کیلومتر فاصله دارد.
فرودگاه، هندلینگ خدمات هوایی و فرودگاهی، توقفگاه هواپیما(اپرون)، آشیانه پرواز، برج مراقبت پرواز، ساختمان رادار، آشیانه نگهداری و تعمیر هواپیما، هواشناسی، آتش نشانی، هتل های سه تا پنج ستاره و همچنین پیش بینی ساخت مراکز توریستی درمانی (ساخت مراکز درمانی) از جمله طرح های اصلی ساخت شهرک فرودگاهی در قم است.
ساخت این فرودگاه درحال حاضر متوقف است.
آیت الله مکارم شیرازی گفت: این بسیار بد است که کاشان فرودگاه داشته باشد اما قم با ویژگی های خاص نداشته باشد، فرودگاه آبروی شهر است ، کمک کنید تا به نتیجه برسد.
وی در بخش دیگری از سخنان افزود: برای اینکه به قم خدمت کرد باید نخست قم شناسی نمود، و سوابق تاریخی شهر، موقعیت امروز و تاثیر گذاری آن در داخل و خارج کشور را دانست، و اگر متناسب با جایگاه این شهر و نقشی که به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی دارد، شناخت خوبی پیدا کنیم، آن وقت خوب می شود، برای آن کار کرد.
آیت الله مکارم شیرازی همچنین افزود: ما در آینده سمیناری را برای معرفی قم خواهیم گذاشت، تا آگاهی همگان نسبت به این شهر افزایش پیدا کند.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه درآمدهای شهرداری به یقین نمی تواند به تنهایی مشکلات شهر را حل کند، افزود: این اصل به رسمیت شناخته شده مبنی بر اینکه شهرداری از محل درآمدهای خود هزینه های شهر را تامین کند، اصل بی اساسی است، و هر چند ممکن است این اصل بر یک شهری مانند تهران مصداق پیدا کند ، ولی در همه شهرها صادق نیست.
این مرجع تقلید اضافه کرد: نیمی از ساختمان های شهر قم فرهنگی و دینی است و شهرداری نمی تواند از آنها پولی بگیرد و حتی باید یک پولی نیز به آنها بدهد، و درآمدهای شهرداری به اندازه ای نیست که انتظارهای قم را برآورده کند.
وی گفت: من به دولتی ها هم گفتم باز هم می گویم باید یک ردیف بودجه حسابی برای قم در نظر گرفته شود، هیچ شهری نیز نمی تواند نسبت به این کار ایراد بگیرد، چون قم با بقیه جاها فرق دارد.
وی با اشاره به موضوع ساخت و سازهای نامناسب در قم افزود: یکی از ساخت و سازهایی که به آن توجه نمی شود برج های نیمه کاره این شهر است، همه جای شهر از جمله از خیابان شهدا تا شهرک پردیسان یک برج بالا رفته و چهره شهر را خراب کرده است، من به شهردار نیز گفتم که از کسانی که قصد ساخت دارند، بیش از صدور پروانه یک تعهد بگیرید.
آیت الله مکارم شیرازی افزود: کسانی که اقدام به ساخت و ساز می کنند، می گویند ما ابتدا یک اسکلت می سازیم، و بعد یک مشتری پیدا می کنیم، و آن را به فروش می رسانیم، این ها واقعا نمای شهر را زشت کرده است. باید مشخص شود کسانی که می خواهند ساختمانی را بسازند استعداد کافی دارند، و اگر استعداد کافی ندارد نباید بسازند.
این مرجع تقلید بناهای فرسوده و قدیمی را نیز از معضل های مهم شهر قم ذکر کرد، و افزود: بناهای فرسوده واقعا از مشکلات مهم شهر است، لازم نیست الان بودجه ای را پیدا کنیم و مشکل کل بناهای فرسوده را حل کنیم، بلکه باید امتیازها برای ساخت بناهای فرسوده بیشتر شود.
آیت الله مکارم شیرازی درادامه با اشاره به زلزله خیز بودن قم گفت: قم روی خط زلزله است و خدای ناکرده اگر زلزله ای بیاید، فاجعه ایجاد می کند ، علاج واقعه را باید قبل از وقوع آن کرد، باید به صورت تدریجی برای ساخت بناهای فرسوده جلو بروید.
وی با اشاره به طرح منوریل قم، اضافه کرد: این طرح نیز منظره بدی پیدا کرده، کنار حرم حضرت معصومه(س) قرار دارد و مردم می آیند نگاه می کنند بالاخره یک روز باید تکلیفش معلوم شود، پول هنگفتی برای آن خرج شده و منظره شهر را نیز انصافا خراب کرده است.
اجرای طرح منوریل قم از سال 1389 در بستر رودخانه قمرود قم آغاز شد که در مرحله نخست این طرح از پارک سوار شمالی قم تا مصلی قدس با فعالیت کارشناسان و مهندسان داخلی در حال احداث است.
در طول 6.8 کلیومتری مرحله نخست طرح منوریل قم، هشت ایستگاه از جمله ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی، شهید مطهری، مطهر و مصلی در نظر گرفته شده است.
آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با ضروری دانستن احصاء علل و عوامل نارضایتی های مردم از مدیریت شهری افزود: شهرداری باید ببیند، مردمی که به شهرداری مراجعه می کنند عوامل نارضایتی آنها چیست؟ اگر حق می گویند به درد آنها برسد و اگر توقع زیاد دارند آنها را توجیه کند ، مدیریت بدون عزم و اراده نه در مدیریت شهری بلکه در هیچ کجای دیگر کارایی ندارد.آ
وی با بیان اینکه وظیفه شهرداری فقط عمران و آبادی ظاهر شهر نیست، گفت: آبادی فرهنگی شهر بویژه برای قم که یک شهر به تمام معنا فرهنگی است، نیز مهم محسوب می شود، باید به مراکز فرهنگی کمک کرد، تولید کرد، تاسیس کرد، البته همه این مسائل دست شهرداری نیست مقداری آن نیز دست اطلاعات، دستگاه قضایی و استانداری است، باید همه دست در دست هم داده و این بار را به مقصد برسانند.
وی ادامه داد: شهر باید آبرومند شود نواقص آن برطرف، و به عمران و آبادی و کتابخانه و امثال اینها کمک شود، در گذشته وظیفه شهرداری را فقط ظاهر شهر می دانستند ولی بعدها فهمیدند اشتباه است باید مسائل فرهنگی را نیز جزو وظایف شهرداری دانست.
آیت الله مکارم شیرازی درادامه با انتقاد از سازمان نظام مهندسی به خاطر تهیه نامطلوب نقشه های ساختمانی اذعان داشت: سازمان نظام مهندسی یک نقشه به مردم می دهد، ولی مردم از آن ناراضی هستند و باید خودشان یک مهندس پیدا کنند تا برای آنها نقشه دلخواهشان را طراحی کند و این مساله نیز به یک معضل تبدیل شده است.
وی با ارایه راهکاری برای حل این مشکل گفت: شهرداری مهندسان لایقی را انتخاب کند، و به مردم بگوید یکی از آنها را برای طراحی نقشه ساختمان خود انتخاب کنید، و رابطه صاحب کار با همان مهندسی باشد که خود انتخاب کرده است.

** رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز در این دیدار وفاق، همدلی و هماهنگی را یکی از مسائلی دانست که شورای پنجم به آن اعتقاد قلبی دارد.
عبدالله جلالی افزود: برنامه محوری از ایده های اساسی شورای پنجم و مدیریت شهری است و در این راستا چشم اندازهای افق بیست ساله قم 1414 و افق پنج ساله قم 1400 نیز تهیه و تدوین شده و برنامه های سالیانه برشی از برنامه 5 ساله است.
وی ادامه داد: ما در شورای اسلامی این جایگاه را امانت می دانیم و معتقدیم با تمام وجود از این امانت حفظ و حراست کنیم، رویکرد شورا این است که مدافع مردم و پشتیبان شهرداری و مدیریت شهری باشد تا کار در عرصه های مختلف به خوبی مدیریت شده و پیش برود.
رئیس شورای اسلامی شهر قم اذعان کرد: به انتظارها و توقع های به حق مردم با توجه به عقب ماندگی های شهر قم واقف هستیم، و نگاه ما این است که در بحث خدمات شهری با رویکرد توسعه ای، خدمات متوازن در تمام سطوح شهر بویژه در مناطق کم برخوردار و محروم برقرار باشد، تا آنها نیز بتوانند در ابعاد مختلف رشد و ارتقاء پیدا کنند.
جلالی تعیین اولویت ها بر اساس ظرفیت ها و منابع موجود را اساس کار شورای شهر پنجم عنوان کرد، و افزود: ما به این موضوع که نیازها و خواسته ها نامحدود ولی منابع محدود است به خوبی واقف هستیم، از این رو اولویت ها را احصا کرده و آنها را دنبال می کنیم، تا با هماهنگی مدیریت شهری و شهرداری به سرانجامی رسانده شود.
7403/ 6133/ خبرنگار محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۰۱۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بخشی‌نگری مانع پیشرفت مازندران می‌شود

ایسنا/مازندران استاندار مازندران با اشاره به این که تعهد ساخت ۱۶۴ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن مازندران دست یافتنی است و فقط به همت و تلاش و همگرایی وابسته است‌، گفت: بخشی نگری مانع پیشرفت و آبادانی مازندران می‌شود.

یوسف نوری روز شنبه در جلسه شورای تامین مسکن مازندران، با عنوان اینکه طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم به صورت جدی پیگیری می‌شود، اظهار کرد: تامین مسکن در افزایش نرخ ازدواج و باروری مازندران بسیار تأثیرگذار است لذا از فرمانداران  تقاضا داریم تا در تامین زمین مسکن حمایتی همت بیشتری داشته باشند.

وی افزود: موانع تامین زمین مسکن حمایتی مازندران باید با همکاری و مشارکت دستگاه‌های اجرایی برطرف شود لذا روش‌ها و همگرایی‌ها در اجرای طرح‌ها بسیار مهم است و هر یک از شهرستان‌های مازندران در طرح نهضت ملی مسکن باید برای مسکن حمایتی وارد عمل شوند.

نماینده عالی دولت سیزدهم در مازندران تصریح کرد: مازندران حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و بنا به اعلام دو نهاد بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) بیش از ۲۴۰ هزار خانوار زیر پوشش خود دارد و از خدمات حمایتی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه داشبورد طرح نهضت ملی مسکن مازندران باید در فناوری‌های جدید عملیاتی شود، تصریح کرد: یعنی شماره انداز پیشرفت روزانه ساخت نهضت ملی مسکن مازندران باید طراحی شود.

استاندار مازندران با بیان این که عمده مشکلات و موانع استان در سایه همگرایی حل و فصل می‌شود، گفت: طرح‌های هادی روستایی مازندران باید متناسب با ظرفیت‌های هر منطقه طراحی شود، این که در روستایی خالی از سکنه، طرح‌های هادی تهیه شود، صحیح نیست.

نوری با اشاره به اینکه، نظام مسائل هر شهرستان با همکاری فرمانداران باید بدون مراجعه به استان حل و فصل شود و به جلسات استانی منتقل نشود، بیان کرد: ساخت مسکن محرومان مازندران را خیلی جدی بگیریم، چراکه این مقوله سبب رضایت مردم از نظام می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال از میان ۲ گزینه اروپایی و ۲ مربی داخلی
  • زنجان چه ظرفیت‌های صادراتی دارد؟ + فیلم
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • بازدید خبرنگاران داخلی و خارجی از بافت تاریخی بوشهر
  • ۳۹ کاروان از گلستان برای مناسک حج تمتع اعزام می شوند
  • بخشی‌نگری مانع پیشرفت مازندران می‌شود
  • فعالیت های فرهنگی در فرودگاه های کشور +فیلم
  • قیمت خودروهای داخلی و خارجی +جدول
  • ۸۵ زائر گیلانی حج تمتع به عربستان اعزام شدند