Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس کانون وکلا تاکید کرد: قانون به اقلیت‌ها اجازه داده عضو شورای شهر شوند؛ این قانون به تصویب شورای نگهبان هم رسیده است. حالا اعضای شورا امروز نمی‌توانند بگویند ما این حرف را قبول نداریم و آن وقت اشتباه شده است. آفتاب‌‌نیوز : امیر حسین آبادی رییس کانون وکلای دادگستری مرکز در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در خصوص مساله مغایرت اقدام اخیر شورای نگهبان در لغو عضویت عضو زرتشتی شورای شهر یزد گفت: شورای نگهبان به هیچ وجه از لحاظ قانون اساسی حق دخالت در قانون لازم الاجرا را ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وظیفه شورای نگهبان مطابق اصل نود و یک به بعد قانون اساسی، تشخیص مطابقت مصوبات مجلس با قانون اساسی و شرع اسلام است؛ آن هم شرایط خاص خود را دارد.
وی خاطرنشان کرد: در مورد ولی فقیه هم اینکه اختیارات و وظایف و تکالیف او چیست در اصل ۱۱۰ مشخص شده است. اصل چهار هم می‌گوید قوانین مدنی و مالی و غیره نباید مغایر با شرع باشد. تشخیص این امر برعهده فقهای شورای نگهبان است؛ اما اینکه چه طور باید تشخیص دهند از اصل ۹۲ به بعد گفته شده و در اینجا اشاره‌ای به این نشده که شورای نگهبان می‌تواند در قانونی که تصویب و لازم الاجراست ورود و آن آرا را لغو کند. بعد از اینکه مصوبه‌ای تبدیل به قانون شد نصب آن با قانون است.
حسین آبادی همچنین در خصوص اینکه گفته شده این مساله به هیات حل اختلاف قوا سپرده خواهد شد، گفت: در قانون اساسی چنین چیزی که شورای حل اختلاف قوا مسئول رسیدگی باشد، گفته نشده است. تنها راه این است که مجلس به صورت لایحه یا طرح، قانونی که گذاشته و به هموطنان اقلیت اجازه داوطلب شدن را داده است، نقض کرده و هیات حل اختلاف قوا صلاحیت ورود به این مقوله را ندارد و این بحث حقوقی است.
رییس کانون وکلای مرکز با اشاره به اینکه اقلیت‌های رسمی در مجلس می‌توانند نماینده داشته باشند و برای کل کشور قانون وضع کنند و این قانون می‌تواند آثار مهمی داشته باشد، ادامه داد: اگر خلاف شرع قانونی تصویب شده باشد فقها می‌توانند آن را رد کنند اما باید تاکید کرد احتمال اینکه در مجلس هم مصوبه خلاف شرع تصویب شود وجود دارد اما اینکه در شورای شهر که برای زیباسازی شهر تصمیم‌گیری می‌کنند چنین اتفاقی بیافتد بسیار عجیب است.
وی تاکید کرد: قانون به اقلیت‌ها اجازه داده عضو شورای شهر شوند؛ این قانون به تصویب شورای نگهبان هم رسیده است. حالا اعضای شورا امروز نمی‌توانند بگویند ما این حرف را قبول نداریم و آن وقت اشتباه شده است.
رییس کانون وکلای مرکز  در مورد شکایت مطرح شده علیه کانون وکلای مرکز در شورای رقابت و اینکه گفته شده کانون‌های وکلا در بحث صدور پروانه وکالت، انحصار ایجاد کرده‌اند و آخرین وضعیت این اختلافات گفت: شورای رقابت فعلا تصمیم گرفته که قانون تفسیر شود. تبصره ماده یک قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت باید توسط دولت یا مجلس تفسیر شود که آیا هنوز باقی است و باید سهمیه‌ای برای کارآموزان تعیین شود یا خیر. قوانین بعدی این تبصره را نقض کرده و توپ به میدان مجلس و دولت افتاده است. هنوز خبر نداریم اما یا دولت باید لایحه بدهد یا مجلس طرح تفسیری.
حسین‌آبادی تاکید کرد: ما گفتیم شورای رقابت صلاحیت و حق ورود به مسائل کانون را ندارد اما شورا این تفسیر را به قانون محول کرده از دید ما تعیین سهمیه برای کارآموزان از مقوله‌هایی که جزو صلاحیت شورای رقابت باشد، نیست.

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۲۶۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسینی: دولت به موضوع انتخاب رئیس مجلس دوازدهم ورود نمی‌کند

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: دولت به هیچ وجه به موضوع ترکیب هیات رئیسه و ریاست مجلس دوازدهم ورود نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، سید محمد حسینی، درباره اهمیت دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در مجموع تکلیف ۴۵ کرسی باقی مانده در دور دوم انتخابات مشخص می‌شود که در تهران ۱۶ کرسی خالی مانده است که کرسی‌های تهران اهمیت زیادی دارد، زیرا نمایندگان تهران گرفتاری‌های نمایندگان شهرستان را ندارند و می‌توانند در مسائل کلان کشور و ملی نقش آفرین باشند و وقت بیشتری برای تهیه طرح‌ها و لوایح بگذارند. آن‌ها می‌توانند در ترکیب هیات رئیسه مجلس و روسای کمیسیون‌ها تاثیر زیادی داشته باشند. این نمایندگان و سایر نمایندگان باقی مانده در دو دوم اهمیت و نقش مهمی در مجلس دارند.

وی افزود: امیدوارم همانطور که در دور اول مردم حضور داشتند، در دور دوم هم مشارکت کنند به خصوص که در این دور انتخاب راحت‌تر است و در یک حوزه، مردم از بین دو نفر باید یک نفر را انتخاب کنند. بی تفاوتی سزوار نیست. مردم می‌توانند تحقیق کرده و فرد اصلح را انتخاب کنند. مردم کمک کنند افراد اصلح با پشتوانه رای بالا انتخاب شوند.

حسینی در پاسخ به این پرسش که دولت نظری درباره ترکیب هیات رئیسه و ریاست مجلس دوازدهم دارد؟ گفت: نه، دولت به هیچ وجه به این مساله ورود نمی‌کند. خط مشی رئیس جمهور این بوده که در انتخابات فهرست نداشته باشد در حالیکه در دوره‌های قبل دولت‌ها اینگونه نبوده اند. دولت، انتخاب را به خود مردم واگذار کرده و مردم در انتخاب حود نشان دادند، کسانی که همراهی بیشتری با دولت دارند، پایگاه مردمی بهتری دارند.

وی در پایان گفت: امیدوارم با تعامل سازنده دولت و مجلس، کار‌های اساسی انجام شود. اولویت ما اقتصاد است و به این مساله بها داده شود و لوایح یک فوریتی و دو فوریتی دولت. زودتر در دستور کار مجلس قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • این حساب‌های بانکی مشمول مالیات می‌شوند/ اعلام جزییات دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟ | نحوه شناسایی حساب های غیر تجاری
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟
  • با مشارکت مردمی صلح و سازش در پرونده های قضایی تحقق پیدا می کند
  • تحقق صلح و سازش در پرونده‌های قضایی با مشارکت مردمی
  • حسینی: دولت به موضوع انتخاب رئیس مجلس دوازدهم ورود نمی‌کند
  • موسی غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم
  • ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب برطرف شد
  • شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتماً به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند
  • آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند