Web Analytics Made Easy - Statcounter

روستای قدیمی مشایخ در فاصله 85 کیلومتری نورآباد مرکز شهرستان ممسنی دراستان فارس قراردارد و دارای قدمت 300 ساله است و بیش از 170 خانوار و 650 نفر جمعیت دارد.
کار و درآمد اصلی مردم روستای مشایخ کشاورزی، باغداری و دامپروری است، مردم این روستا از طریق باغ های انگور و کشت گندم و جو و دامداری تامین معیشت می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رانش و فرونشست زمین در سال های اخیر موجب شده است تا کار و معیشت مردم نیز تحت تاثیر قرار گیرد، بسیاری از جوانان و خانواده ها به مرکز شهرستان و مرکزاستان مهاجرت کرده اند.
رانش زمین موجب شده است تا ارائه خدمات از سوی دستگاه های مسئوول دراین روستا هم متاثر از این پدیده باشد.
نداشتن آب آشامیدنی سالم، کمرنگ بودن خدمات توسعه روستایی،فقدان راه و جاده مناسب از این روستا چند خانه خشتی و گلی بر جای گذاشته است و سالهاست که چرخ توسعه روستایی دراین روستا از حرکت بازمانده است.
برخی از ساکنان روستا در سالهای گذشته به وعده های مسئولان دلخوش بودند و برای جابه جایی روستایشان امید ها داشتند اما با طولانی شدن وعده ها آن نیز دلسرد شده اند و مهاجرت از این روستا را به ماندن و امید بستن به جابه جایی ترجیح داده اند.
سعید پارسایی رئیس شورای اسلامی روستای مشایخ به خبرنگار ایرنا گفت : 14 سال است که موضوع جابه جایی مشایخ مطرح شده و مردم به آن دل بسته اند ، کار و تولید و معیشت دراین روستا اکنون تحت تاثیر مسئله رانش زمین قرار گرفته است، تا کنون سه چهار منطقه برای جابه جایی روستا پیشنهاد شده که هر منطقه مشکلات خاص خود رادارد، مردم نگرانند که با جابه جایی و رفتن به مناطق جدید زمینه تامین معیشت و زندگی برایشان فراهم نباشد.
رئیس شورای اسلامی روستای مشایخ اظهار داشت : رفتن به اراضی جدید ، ادغام شدن با روستاهای «باغات» و گردن کلاه و گزینه های دیگر مطرح است اما هیچکدام هنوز عملی نشده است ، چگونه می توان انتظار داشت یک روستایی که در خانه ای هزار متری روستا دام و مرغ و خروس و انبار محصولات کشاورزی داشته است اکنون بتواند در یک فضای 200 مترمربعی در محل جدید زندگی کند؟
پارسایی گفت:درعین حال ما رفتن به روستاهای دیگر را هم پذیرفته ایم اما مردم باید در روستاهای دیگر احساس سرباری نکنند، آنها باید احساس کنند در روستای خودشان زندگی می کنند.مشایخ کانون کار و تولید و باغداری و دامپروری در منطقه دشمن زیاری است، نباید انتظار داشته باشیم که یک روستایی بتواند با وام های اندک،خانه اش را بسازد و در محل جدید سکونت کند.
رئیس شورای اسلامی روستای مشایخ گفت:‌سالها خشکسالی و کسادی اقتصاد این روستا را تحت تاثیر قرار داده است، مردم نمی خواهند با جابه جایی روستا همه چیز خود را از دست بدهند، برخی از اراضی پیشنهاد شده هنوز معارض دارد و مشکلات مالکیتی آن حل و فصل نشده است، چگونه باید در مکان های جدید سکنی گزینیم وقتی هنوز سایه معارضین بر سر ما قرار دارد؟
وی ادامه داد:‌بارها به ما در باره سکونت در محل فعلی هشدار داده شده است، ما هم خطرات زندگی در زیر سقف های ترک خورده را لمس می کنیم ، برخی از شکاف های ایجاد شده تا 30 سانتمیتر دهان باز کرده است و هر لحظه و با کوچکترین زمین لرزه سقف و دیوارها فرو می ریزد ، این روستا 19 شهید و 90 جانباز تقدیم انقلاب کرده است و شایسته مردم این روستا نیست که در چنین وضعیتی روزگار گذرانند.
پای صحبت امید پارسایی دهیارروستای مشایخ می نشینیم،دهیارروستای مشایخ گزینه های پیش رو برای جابه جایی روستای مشایخ را ردیف می کند و می گوید تا 20 آبان ماه امسال باید از سوی بخشداری و مسئولان فرمانداری یک گزینه انتخاب شود، ما بیش از 14 سال همه این گزینه ها را مرور کرده ایم اما همچنان به وفاق جمعی برای انتخاب یک گزینه نرسیده ایم.
امید پارسایی در ادامه گفت : قبل از سال 90 قطعه زمینی به مساحت 7.2هکتار برای جابه جایی روستا در نظر گرفته شد که ظرفیت اسکان 120 خانوار را داشت ، در حالی که محل فعلی روستای مشایخ 36 هکتار مساحت دارد و جمعیت این روستا 170 خانوار است بنابر این انتخاب این گزینه 50 خانوار را بلاتکلیف می گذارد.
وی اضافه کرد:ضمن آنکه به علت پوشش جنگلی اراضی انتخاب شده منابع طبیعی نخستین معارض منطقه است ، زندگی در اراضی که معارض داشته باشد برا ی روستاییان مشایخ امکان پذیر نیست.
دهیار روستای مشایخ همچنین گفت : گزینه های دیگر برای جابه جایی این روستا رفتن به منطقه ای موسوم به باغات است که پوشیده از باغ های انگور است، گزینه بعدی مهاجرت به روستای گردن کلاه و ادغام مشایخ با این روستاست، این روستا حدود چهار خانوار جمعیت دارد و مردم این روستا با این گزینه بیشتر موافقند.این روستا 23 هکتار مساحت دارد و بیش از سه برابر زمینی است که قبل از سال 90 برای جابه جایی روستا پیشنهاد شده است.
پارسایی اضافه کرد:زمینی به مساحت حدود 70 هکتار نیز در نظر گرفته شده که می تواند جمعیت مهاجر مشایخ را پوشش دهد، ضمن آنکه این اراضی پوشش جنگلی ندارد و معارضین دراین جا مسایل کمتری دارند.
دهیار روستای مشایخ همچنین گفت : از سویی ادامه زندگی در روستای فعلی امکان پذیر نیست ، بارها به ما درباره زندگی دراین روستا هشدار داده شده است، به علت رانش زمین همه خدمات توسعه روستایی در مشایخ تعطیل شده است، فرزندان ما فقط تا مقطع ابتدایی دراین روستا می توانند درس بخوانند و ناچار به مهاجرت به سایر روستاها و حاشیه شهرها هستند.
پارسایی افزود: مسئله رانش زمین موجب شده است که مردم نتوانند از تسهیلات عمرانی و بازسازی استفاده کنند ، عمده خانه ها خشتی و گلی است و با کمترین لرزشی فرو خواهد ریخت، قدمت برخی از خانه ها به بیش از 150 سال می رسد، از این رو جابه جایی روستا اجتناب ناپذیر است و می طلبد که مسئولان استانی و شهرستانی شتاب بیشتری برای جابه جایی روستا داشته باشند.
بالغ بر ۴۰ درصد مردم مشایخ در سالهای اخیر مهاجرت دائمی به مرکز استان داشته اند که برای روستایی که مرکز دهستان مشایخ است این موضوع مشکلات خاص دارد.
مهاجرت فصلی در پنج سال اخیر باعث شده است که اکثر منازل مسکونی دچار فرسودگی جدی و حتی تخریب شوند.
در اصطلاح عامیانه مردم دشمن زیاری روستای مشایخ را (بوآ) به معنای پدر می نامند که نشان از بزرگی مکان و جمعیت دارد اما رفته رفته این وضعیت باعث می شود که روستای مشایخ به کوچکترین روستای دشمن زیاری تبدیل شود.
چندی پیش مهندس مصطفی هاشمی معاون عمران روستایی بنیاد مسکن فارس اعلام کرد : سه روستای استان فارس که در سالهای گذشته از رانش و فرونشست زمین آسیب های جدید دیده است جابه جا می شوند ، جانمایی کارشناسی برای این روستاها انجام شده است.
از جمله روستاهایی که هاشمی از آن نام برد که در برنامه جابه جایی قرار دارد روستای مشایخ است.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن فارس گفت: روستای مشایخ شهرستان ممسنی از پدیده رانش زمین آسیب دیده و در جانمایی جدید جابه جا می شود.
وی درعین حال از شوراهای اسلامی ، دهیاران و مسئولان محلی خواست تا با استقبال از جابه جایی ها مردم و اهالی روستا را برای انتقال به مکان های جدید توجیه کنند، برخی از روستاییان به علت علاقه مندی و پیوندی که با روستای خود دارند یا بر اثر وجود اراضی کشاورزی در حاشیه روستا معمولا با این جابه جایی ها مقاومت می کنند.
هاشمی با ترسیم برخی ازآسیب های این روستاها درباره جابه جایی روستای مشایخ شهرستان ممسنی گفت: شکست زمین مهمترین موضوع در این روستا است. گزارش‌های زمین شناسی حاکی از شکست زمین روستا در برخی مناطق است. اگر بارندگی‌های سیل آسا در این منطقه رخ دهد، احتمال بروز خطر رانش و ریزش های بیشتر هم وجود دارد . بنیاد مسکن ارزیابی‌های دقیق برای انتخاب مکان جدید انتقال روستا مد نظر دارد و انتقال این روستا هم الزامی است.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان فارس همچنین تفکیک و واگذاری زمین‌های روستای جدید مشایخ را یادآور شد و گفت: منابع طبیعی به دلیل وجود بافت جنگلی و برای جلوگیری از قطع درختان بلوط از ساخت و ساز در این منطقه جلوگیری می‌کند.
هاشمی با بیان اینکه برای جلوگیری از قطع درختان تک تک درختان آن منطقه پلاک و شماره‌گذاری شده‌اند گفت : در طراحی خانه‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌ها نهایت تلاش برای حفظ بافت جنگلی منطقه شده هر چند که قطع برخی از درختان به دلیل پی‌ریزی ساختمان‌ها اجتناب‌ناپذیر است.
وی با بیان اینکه زمین تعیین شده برای جابه‌جایی روستای مشایخ در عرصه منابع طبیعی قرار دارد و اگر منابع طبیعی به عنوان صاحب زمین اجازه ساخت و ساز ندهد امکان جابه‌جایی روستا به این مکان وجود ندارد، گفت : یکی دیگر از دلایل طولانی شدن روند جابه‌جایی این روستا مقاومت اهالی در برابر انتقال به روستای جدید بوده و موضوع جابه‌جایی همواره در بین اهالی با اختلاف نظرهایی روبه‌رو بوده است.
هاشمی بیان کرد : اگر بارندگی سیل‌آسا در این روستا رخ دهد احتمال بروز خطر رانش و ریزش بیشتر وجود دارد و همین موضوع سبب تاکید ما برای جابه‌جایی هرچه سریع‌تر روستا شده است.
مدیر بنیاد مسکن شهرستان ممسنی نیز گفت : 124 قطعه برای ساخت و ساز در محل جدید در نظر گرفته شده و مشکل اهالی مشایخ بر سر همین مسئله است که تعداد خانوار روستا بیشتر از این است، به همین دلیل مقرر شده با بازدید میدانی تعداد دقیق خانوارهای ساکن در روستای مشایخ مشخص شود.
سید قاسم حسینی با بیان اینکه عده‌ای که در سال‌های قبل از روستا مهاجرت کرده‌اند نیز متقاضی ساخت خانه در محل جدید هستند گفت : اولویت ما واگذاری زمین به افرادی است که در حال حاضر ساکن روستا هستند، برای جابه‌جایی روستا منتظر اعلام نظر نهایی منابع طبیعی استان هستیم و برای جابه‌جایی روستا به مکان جدید بزودی تصمیم گرفته می‌شود.
شهرستان ممسنی به مرکزیت نورآباد در 163 کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.
روستاهای کوه سفید داراب و دیندارلوی فسا نیز با موضوع جابه جایی به دلیل رانش زمین مواجه هستند.
گزارش از : نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۶۸۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غرق شدن ۲ کودک در رودخانه مهران بندرلنگه

عادل مردزاده معتمد روستای کوردان در این زمینه گفت: دیروز عصر این کودک بدون اطلاع خانواده ها برای بازی به اطراف رودخانه مهران رفته بودند.

دو کودک از نوه های یکی از اهالی روستا بودند.

وی افزود کودکان جان باخته دو پسر 5 ساله بودند که در آبهای گودالی و باتلاقی رودخانه غرق شدند.

به گفته این فرد اهالی روستا پس از ساعت ها جستجو جسد بی جان این دو کودک را در یکی از این گودال ها پیدا کردند.

رودخانه مهران از کنار روستای کوردان بخش مهران بندرلنگه می گذرد.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • طرح جهاد آبرسانی برای ۱۹۸ روستای استان مرکزی
  • روستای حسین آباد شهرستان جم به اینترنت نسل چهارم متصل شد
  • غرق شدن ۲ کودک در رودخانه مهران بندرلنگه
  • بهره مندی هشت روستای مجتمع امام علی (ع) شهرستان کرمانشاه از آب آشامیدنی
  • زندگی لک‌لک‌ها در کنار مردم روستا +عکس
  • روستاهای آبپخش نیازمند توجه بیشتر مسؤولان هستند
  • نصب شیر آلات تنظیم فشار در روستای توتک شهرستان مروست
  • پاشینیان با روستاییان معترض مناطق مرزی دیدار کرد
  • ۱۵۵ کشته و زخمی در سیل و رانش زمین در کنیا
  • توسعه خط انتقال آب روستای آبخورده شهرستان پیرانشهر