Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اعلام فعالیت های این اداره کل در حوزه کتابخوانی، بر احایء و. تبلیغ فرهنگ مطالعه تأکید کرد وتحقق نهضت کتابخوانی در جامعه را مستلزم تعامل همه دستگاه های فرهنگی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، محمدرضا علیزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، امروز( ۱۶ آبان) در نشست خبری با اشاره به هفته کتاب از۲۰ تا ۲۶ آبان، هفته کتاب را فرصتی برای تشویق جامعه به امر کتابخوانی دانست و گفت: اگر برنامه ریزی برای خانواده، کودک و نوجوان شود در ترویج فرهنگ مطالعه نقش خوبی می توان ایفا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی به پایین بودن سرانه مطالعه در کشور اشاره کرد و با تأکید بر احیا و تبلیغ فرهنگ مطالعه؛ تحقق نهضت کتابخوانی در جامعه را مستلزم تعامل همه دستگاه های فرهنگی دانست و بیان داشت: این امر، منوط به چند دستگاه خاص نیست و همه باید در کنار هم قرار گیرند.

 

علیزاده هویت بخشی به کتابخوانان، تشکیل باشگاه ها و انجمن های کتابخوانی و استفاده از ظرفیت مردمی را از راههای گسترش کتابخوانی ذکر کرد و در ادامه با اشاره به شعار «آینده روشن با خانواده کتابخوان» به عنوان شعار هفته کتاب امسال، گفت: حدود ۲۰ دستگاه برنامه های خود را در ۱۵۰ عنوان برای هفته کتاب اعلام کردند و همه حوزه ها و اقشار باید ما را برای برداشتن گام های مؤثر یاری کنند.

 

وی به فعالیت های خاص اداره کل ارشاد در زمینه کتابخوانی در طول سال هم اشاره کرد و گفت: تعداد کتاب های منتشر شده در۶ماه نخست امسال ۱۶۴ عنوان با شمارگان ۲۳۲هزار بوده که ۱۸ عنوان کتاب کودک و نوجوان،۱۰ عنوان دینی، ۱۲۱ عنوان تألیفی و ۴۳ عنوان هم ترجمه است.

 

مدیرکل ارشاد کرمان با افزودن اینکه از این تعداد، ۲۵ عنوان تجدید چاپ شده اظهار داشت:  ۶۷ ناشر فعال در استان وجود دارد که ۱۶نفر آنان زن و بقیه مرد و ۱۴ ناشر در شهرستان ها  و مابقی در کرمان هستند؛ تعداد مؤلفان استان ۲۰۱ نفر شامل ۷۸ زن و ۱۲۳ مرد، تعداد مراکز فروش کتاب ۹۸ و تعداد چاپخانه های فعال در سطح استان ۱۸۳چاپخانه است.

 


وی افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سه بخش در حوزه کتاب و کتابخوانی و ترویج مطالعه فعالیت دارد؛  نظارتی و ایجابی، تبلیغی و ترویجی؛ در بخش اول صدور پروانه نشر، صدور کارت اهل قلم برای نویسندگان، خرید کتاب از ناشرین که امسال برنامه خرید ۸۰ میلیون کتاب داریم، برپایی نمایشگاه، یارانه نشر، ارائه تسهیلات برای نوسازی و تجهیز کتابفروشی ها فعالیت می کند.

 


این مسئول فعالیت های تبلیغی را شامل برگزاری هفته کتاب که موقعیتی برای اطلاع رسانی است؛ تجلیل از خادمان نشر در دو قالب تجلیل از فعالان ترویج کتابخوانی و انتخاب کتاب سال دانست و گفت: امسال بیستمین دوره انتخاب کتاب سال در پایان دی ماه  و همزمان با نمایشگاه بزرگ کتاب(۱۳ تا ۱۹ دی ماه) در روز خواجو برگزار می شود.

 


وی در حوزه ترویجی هم این بخش را جزو مهمترین فعالیت های وزارت ذکر کرد و با اشاره به اینکه چند برنامه شاخص امسال برگزار می شود؛ چهارمین دوره انتخاب شهر پایتخت کتاب ایران را که از سال ۹۳ آغاز شده از جمله این برنامه ها عنوان کرد و گفت: در سال های اخیر به ترتیب اهواز، نیشابور و بوشهر انتخاب شدند و امسال شهرها در تلاش هستند و اقداماتی که در حوزه ترویجی و زیربنایی انجام می دهند، مستندسازی می شود و تا ۲۰ آذر فرصت ارسال به دبیرخاته پایتخت کتاب ایران است.

 

علیزاده بیان داشت: سال گذشته شهرستان زرند کاندیدا بود که مرحله نهایی هم راه پیدا کرد و در نهایت به عنوان شهر دارای ایده های برتر تقدیر شد؛ امسال سه شهر بم رفسنجان و کرمان کاندیدا هستند که باید طرح های نوآورانه و کیفی، برخوردار از مشارکت مردمی و پشتیبانی غیردولتی، بومی، قابلیت الگوبرداری و قابلیت اجرا برای یکسال داشته باشد.

 


وی افزود: چهارمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب نیز قرار است امسال برگزار شود که تناسب با نیازهای محلی روستا دارد؛ دوشنبه های کتابخوانی در مهدهای کودک، از دیگر برنامه ها است که اولین برنامه در استان را هفته آینده شروع می کنیم‌؛ باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان نیز فعالیت دیگری است و استان کرمان با ۲۲۰ باشگاه در شهرستان کرمان، ۱۳ باشگاه در رفسنجان و ۱۱ باشگاه در بم، از استان های پیشگام است که در حقیقت این باشگاه ها به دنبال ترغیب کودکان و نوجوانان، مبادله کتاب و گسترش فرهنگ هستند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان از برگزاری جشنواره جام باشگاه های کتابخوانی ۳۰ آبان در کرمان ۲۴ آبان در رفسنجان و بم خبر داد و افزود: برنامه های هفته کتاب هم صبح ۲۰ آبان با حضور کتابداران در گلزار شهدای کرمان و پس از آن دیدار با امام جمعه کرمان آغاز می شود.

 

 

 

 

پایان پیام/80

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۸۹۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب

رئیس سازمان صدا و سیما با تاکید براینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را بزرگترین رویداد فرهنگی کشور و یک فرصت بی‌نظیر می‌دانیم، گفت: صدا و سیما امسال نیز با تمام توان در خدمت نمایشگاه کتاب است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پیمان جبلی درباره برنامه رسانه ملی برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: در ۲ سال گذشته تمام توان رسانه ملی اعم از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و معاونت‌های استانی و سیاسی در اختیار نمایشگاه کتاب قرار گرفت.

وی نمایشگاه کتاب را بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور و یک فرصت بی‌نظیر دانست و افزود: برنامه‌های مفصل و متعددی از محل برگزاری نمایشگاه در مصلای امام خمینی (ره) تهران به روی آنتن رفت.

رئیس رسانه ملی اضافه کرد: در استودیوهای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز برنامه‌هایی ضبط و یا به‌صورت زنده پخش شد و بر این اساس برنامه‌سازان و همکاران عزیز ما توانستند از نمایشگاه کتاب، سرمایه قابل توجهی برای طول سال فراهم کنند تا در خدمت کتاب، فرهنگ کتابخوانی و تقویت این فرهنگ باشیم.

جبلی گفت: امسال نیز همچون سال‌های گذشته با عزم و جدیت در نمایشگاه حضور خواهیم یافت؛ هر شبکه متناسب با کارکرد خودش به پوشش رسانه‌ای این رویداد بزرگ فرهنگی خواهند پرداخت.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

کد خبر 748987

دیگر خبرها

  • تجلیل از برگزیدگان جشنواره نوجوان سالم در کرمان
  • (تصاویر) این ۲ خودروی جدید امسال وارد بازار ایران می‌شوند
  • هم زمان با حضور شرکت جک در نمایشگاه خودرو پکن: 2 خودرو جدید کرمان موتور که امسال وارد بازار ایران می شوند مشخص شدند (+عکس ،اسامی و مشخصات)
  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب
  • ایران میزبان ۲۲۰۰ مهمان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ است
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه
  • حضور همدان با بسته‌های سرمایه‌گذاری جدید در نمایشگاه اکسپو
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی