Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان رضوی گفت: نرخ بیکاری در پایان تابستان امسال به ۱۱ درصد رسید که این میزان در زمان مشابه در سال گذشته ۱۲.۵ درصد بوده است.

به گزارش خبگزاری تسنیم از مشهد مقدس، اقتصاد یکی از موضوعات دارای اهمیت بسیار زیاد به ویژه در وضعیت کنونی است؛ هماهنگی تمام بخش‌های اقتصادی در کنار یکدیگر موضوعی است که باید به آن توجه ویژه داشت جمع آوری اطلاعات تمام بخش‌های مختلف اقتصاد و هماهنگ کردن امور آنها می‌تواند در حکم یک ابزار هم افزایی بسیار قوی نقش بازی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین علت و با توجه به اهمیت برنامه‌ریزی در این حوزه خبرنگار خبرگزاری تسنیم در مشهد مقدس با علی رسولیان مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان رضوی داشته که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

تسنیم: صادرات همواره یکی از بخش‌های بسیار مهم در حوزه صادرات بوده برای بهبود وضعیت صادرات هم اکنون چه برنامه‌هایی در دستور کار است؟

رسولیان: برنامه توسعه صادرات استان خراسان رضوی در طول برنامه ششم توسعه هم اکنون تصویب شده به این معنی که هم اکنون مشخص است که ما باید در طول برنامه ششم به چه میزان صادرات برسیم بر اساس این برنامه‌ها ما باید در سال 1400 در استان خراسان رضوی به صادرات 3 میلیارد و 365 میلیون دلار برسیم؛ این تمام برنامه است که از 8 درصد رشد شر وع شده ودر سال 1400 به 23 درصد رشد برسد.

آمار نیمه نخست امسال رشد 10 درصدی صادرات خراسان رضوی از نظر ارزش دلاری را نشان می‌دهد و برای اینکه بتوان به 23 درصد رسید به برنامه عملیاتی نیاز است که آن هم تدوین شده و شامل 11 سیاست و 67 برنامه عملیاتی و اقدام مشخص است و در نخستین جلسه کارگروه صادرات به تمام دستگاه‌های زیربط ابلاغ می‌شود.

تسنیم: برای امسال برنامه ایجاد چند شغل را دارید تا کنون چه میزان از آن محقق شده است؟

رسولیان: در کمیته اشتغال برنامه اشتغال استان مصوب شده بنا بر این است که در سال 1400 به نرخ بیکاری 7 درصدی برسیم آمارها نشان از این دارد که در تمام سال 95 نرخ بیکاری خراسان رضوی 13.2 درصد بوده و این میزان در تابستان امسال به 11 درصد رسیده باید گفت که در پایان تابستان سال گذشته نرخ بیکاری خراسان رضوی 12.5 درصد بوده و این میزان هم اکنون به 1.5 درصد کاهش پیدا کرده است.

هم اکنون تعداد شاغلان استان خراسان رضوی در مقایسه با تابستان سال گذشته 175 هزار نفر بیشتر شده که سبب کاهش 1.5 درصدی نرخ بیکاری شده است.

برنامه مشخص شده برای میزان ایجاد شغل در استان از تابستان سال گذشته تا تابستان امسال 160 هزار نفر بوده که این میزان هم اکنون به 175 هزار شغل رسیده؛ بنا بر این است که خراسان رضوی در طول سال‌های اجرایی شدن برنامه ششم توسعه به نرخ 7 درصدی بیکاری برسد که برای رسیدن به این موضوع باید به 430 هزار شغل ایجاد کنیم.
یک عده از این 430 هزار نفر از سال‌های قبل در دسته افراد جویای کار بوده‌اند و عده‌ای هم به صورت سالانه به این جمعیت اضافه می‌شود؛ یکی از موضوعاتی که ما در استان داریم این است که نرخ مشارکت هر ساله افزایش پیدا می‌کن.د

برای این موضوع برنامه‌ریزی شده که برای امسال 123 هزار شغل ایجاد کنیم و در کارگروه اشتغال مشخص شده که سهم هر کدام از دستگاه‌ها در این بخش به چه میزان است و ظرف 2 هفته برای ارتقا این تعداد به 160 هزار نفر برنامه‌های جدیدی صورت می‌گیرد.

تسنیم: نقطه ضعفی که همواره در مورد در مورد وضعیت صادرات خراسان رضوی گفته می‌شود ناپایدار بودن بازارهای هدف کالاهای این استان است آیا در این زمینه اقداماتی را در دستور کار دارید؟

رسولیان: هم اکنون سهم بسیار قابل توجهی از بازار صادرات استان در افغانستان است که علت اصلی آن همسایگی و نزدیکی خراسان رضوی و کشوری مانند افغانستان هم از نظر جغرافیایی و هم از نظر فرهنگی و مذهبی است؛ اما بقیه بازارها در حال تغییر هستند به عنوان مثال هند بازار جدیدی است که در خراسان رضوی ما به آن ورود داشته‌ایم همچنین هنگ کنگ و اروپا نیز از بازارهای جدیدی هستند که صادرکنندگان به آن ورود داشته‌اند.

علاوه بر اینها در نوع کالاهای صادراتی به کشورهای دیگر نیز تغییراتی در حال ایجاد است بنای ما از ارتباطات خارجی مشخص بوده و تلاش ما بر این است که وارد بازارهای جدیدی بشویم و باید این را در نظر داشت که علیرغم اینکه کاهش صادرات به برخی از کشورها مانند ترکمنستان و تاجیکستان شاهد رخ داده اما در مجموع ارزش صادرات در استان خراسان رضوی رشد داشته و این مسصئله خود به خود نشان از این دارد که در حال ورود به بازارهای جدید هستیم این مسئله درآمارهای ریز گمرک و جز به جز میزان صادرات به کشورها کاملا مشهود است.

تسنیم: وضعیت رفت و آمد هیئت‌های تجاری و تعاملات با آنها در خراسان رضوی هم اکنون به چه صورت است؟

رسولیان: ما هم اکنون پذیرای تعداد زیادی هیئت از کشورهایی مانند ویتنام، مکزیک، لهستان و سایر مواردی از این دست هستیم؛ همچنین با برگزاری نمایشگاه‌های مختلف سعی بر این داریم که به بازارهای کشورهای جدید ورود داشته باشیم.

تسنیم: مسیرهای مختلفی که برای اشتغال تعیین شده‌اند شامل چه مواردی هستند؟

رسولیان: برای اشتغال استان مسیرهای مختلفی تعیین شده و تسهیلات مناسبی نیز در نظر گرفته شده که بخشی از آن ابلاغ شده و بخشی در حال ابلاغ است در کارگروه اشتغال بنا بر این شد که تمام منابعی که امکان تأمین تسهیلات برای آن وجود دارد به صورت ریز و جز به جز در اختیار دستگاه‌ها و رسانه‌ها قرار گیرد تا همه مردم در مورد آنها طلاع داشته باشند و بتوانند از آنها استفاده کنند.

تسنیم: در مورد سرمایه‌گذاری خارجی و پروژه‌های فاینانسی وضعیت خراسان رضوی به چه صورت است؟

رسولیان: ما در حال تلاش در این زمینه هستیم که به صورت جدی از خط اعتبارات فاینانسی که کره در اختیار ایران قرار داده استفاده کرده و در این زمینه چند پروژه در این حوزه تعریف شده و تلاش بر این است که آنها را به تهران معرفی کنیم و حتما اعتبارات مورد نیاز برای اجرای آنها را دریافت کنیم.

2 موضوع را در حوزه سرمایه‌گذاری به آن ورود داشته‌ایم که نخستین آنها شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری که با طرح توجیهی همراه هستند و این موضوع را سازمان سرمایه‌گذاری با کمک دستگاه‌ها انجام می‌دهد و دوم اینکه شناسایی سرمایه‌گذاران قوی در حوزه‌های مختلف که می‌توان پروژه‌ها را با آنها مطرح کرد و به کمک این 2 مورد نقشه راه سرمایه‌گذاری مشخص می‌شود؛ همچنین کارگروه شورای برنامه‌ریزی بهبود فضای کسب و کار هر روز در حال رصد فعالیت‌ها در این حوزه است اما باید در نظر داشت که بخش زیادی از این فعالیت‌ها نیاز به گذر زمان داشته و حتی برای برخی از آنها نیاز به مصوبات کشوری است.

با این حال تمام تلاش در حال انجام است که مصوباتی که در اختیار استان هستند همگی اجرایی شده و هم اکنون 5 فرآِیند تسهیل شده و هر روز زمان‌ مورد نیاز برای اقدامات اداری در حال کنترل هستند تا در اثر کاهش بروکراسی‌های اداری و زمان مورد نیاز برای فرآیندهای اداری فضای کسب و کار بهبود پیدا کند.

در طول برنامه ششم توسعه رشد اقتصادی که برای خراسان رضوی در نظر گرفته شده 8.7 درصد بوده و برای رسیدن به این رشد منابع دولتی کفایت نکرده و باید از منابع بخش خصوصی نیز استفاده کرد.

همچنین باید در نظر داشت که برای رسیدن به رشد اقتصادی همانگونه یک بخش از طریق سرمایه‌گذاری محقق می‌شود بخش دیگر از طرف بهره‌وری باید تأمین شود.
بهره‌وری باید در حوزه اشتغال جدی گرفته شود و این هم جزو برنامه‌هایی است که باید برای آن برنامه‌ریزی دقیق داشت.

در حوزه سرمایه‌گذاری نیز باید به موضوعی دقت داشت و آن هم اینکه نخستین بخش از سرمایه‌گذاری تأمین مالی با نرخ مناسب بوده و دیگری با بهبود فضای کسب و کار است هم اکنون تعاملاتی با اتاق بازرگانی خراسان رضوی در حال انجام است تا بتوان راهکارهای مختلف برای بهبود فضای کسب و کار را پیدا کرد.

همچنن باید کمیته ویژه‌ای برای بهبود فضای کسب و کار تشکیل شود که اقدامات مربوط به این حوزه را رصد کرده و راهکارهای اجرایی برای رفع آنها را پیشنهاد و عملی کند.

انتهای پیام/

R41347/P1336/S6,1188/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۸۳۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان، مهدی شفیعی‌زاده اظهار کرد: میزان مصرف برق مشترکان در سال ۱۴۰۱ به میزان هشت میلیارد و ۹۷ میلیون و ۳۱۴ هزار و ۷۱۶ کیلووات ساعت بوده که در سال ۱۴۰۲ به هشت میلیارد و ۲۳۴ میلیون کیلووات ساعت رسید.

وی اضافه کرد: این موارد شامل بخش‌های خانگی، عمومی، کشاورزی و صنعتی و سایر مصارف می‌شود که بخش کشاورزی با سه میلیارد و ۶۲۷ میلیون کیلووات ساعت معادل ۴۴ درصد از کل، بیشترین مصرف برق را به خود اختصاص داده است.

مدیر دفتر نظارت فروش و وصول مطالبات شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌رضوی گفت: پارسال ۱۳ هزار و ۸۲۲ میلیارد و ۸۳۶ میلیون ریال ارزش انرژی مصرف شده توسط مشترکان برق خراسان رضوی بوده است.

شفیعی زاده شمار مشترکان شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲ را یک میلیون و ۴۴۴ هزار و ۴۰۵ مشترک ذکر کرد و افزود: از این تعداد ۸۳.۳۳ درصد مشترکان خانگی، ۲.۸۹ درصد مشترکان عمومی، ۱.۴۶ درصد مشترکان کشاورزی، ۵۹ صدم درصد مشترکان صنعتی و ۱۰.۹۳ درصد مشترکان سایر مصارف هستند.

وی به افزایش مشترکان برق خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲ اشاره و اظهار کرد: تعداد مشترکان در سال ۱۴۰۱ به میزان یک میلیون و ۴۱۲ هزار و ۵۲۴ مشترک بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد
  • ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند
  • رشد هفت درصدی اهدای خون در خراسان رضوی
  • پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت
  • افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی
  • عملیات اجرایی بیمارستان عسلویه نیمه نخست امسال آغاز خواهد شد
  • ۲۵ اردیبهشت امسال آخرین مهلت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا
  • سفر جاده‌ای به خراسان رضوی ۱۷ درصد افزایش یافت
  • مناظرات دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در مشهد کلید خورد
  • رقابت بیش از ۹۱ هزار داوطلب در نوبت نخست کنکور خراسان رضوی