Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@11:40:22 GMT

کلانتری و نقاب تحقیقات بر چهره پرورش تیلاپیا

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۱۴۴۲۱

کلانتری و نقاب تحقیقات بر چهره پرورش تیلاپیا

آنچه روز گذشته توسط حمید ظهرابی امضا شده به جای آنکه مجوزی تحقیقاتی باشد برای تکثیر تیلاپیا توسط مرکز تحقیقات بافق در محدود این مرکز، آشکارا مجوزی تجاری است برای پرورش تیلاپیا توسط سازمان شیلات در محدوده‌ای چند هزار کیلومتری از شهرستان بافق.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در حالی که گزارش‌های منتشر شده در فضای مجازی حکایت از آن دارد که عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست روز گذشته، در جلسه‌ای با حضور مسئولان سازمان شیلات، حمید ظهرابی، سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی سازمان را برای صدور مجوز پرورش ماهی تیلاپیا برای سازمان شیلات تحت فشار قرار داده و حتی یکی از مدیران دفاتر تخصصی این معاونت را تهدید به برکناری کرده، صبح امروز پورتال سازمان حفاظت محیط زیست با انتشار گزارشی به نقل از حمید ظهرابی، اعلام کرد: صدور مجوز پرورش و تکثیر ماهی تیلاپیا در مرکز تحقیقات بافق استان یزد به عنوان پایلوت در این منطقه و برای انجام برنامه‌های تحقیقاتی و پژوهشی صورت گرفته و سیاست محیط زیست کمافی السابق جلوگیری از تکثیر و ورود تیلاپیا به اکوسیستم های طبیعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش، حمید ظهرابی همچنین با رد اخبار مبنی برموافقت کلی سازمان حفاظت محیط زیست با پرورش و تکثیر ماهی تیلاپیا در کشور، گفته است: بر اساس تفاهم نامه ای که سال 1394 بین سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان شیلات ایران صورت گرفت مقرر شد پرورش ماهی تیلاپیا به صورت پایلوت در محدوده مرکز تحقیقات بافق یزد آغاز شود و پس از مشخص شدن نتایج در خصوص پرورش آن در کل کشور تصمیم گیری شود. در جلسه روز گذشته، تصمیم جدیدی درباره تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیا در کشور اتخاذ نشد و در مورد ماهی تیلا‌پیا بحث جدیدی در سازمان نداریم و آخرین تصمیمات همچنان به قوت خود باقی است و هم‌اکنون مجوز تکثیر و پرورش تیلا‌پیا جهت انجام بصورت پایلوت ، صرفا در محدوده شهرستان بافقیزد به سازمان شیلات داده شده است.

اما در تفاهم‌نامه سال 94 که ظهرابی به آن اشاره می‌کند آمده است: سازمان شیلات ایران و موسسه تحقیقات در ادامه روند اجرای طرح تحقیقاتی و پایلوت بررسی ریسک و اثرات زیست محیطی پرورش ماهی مهاجم تیلا پیا نسبت به معرفی 10 کارگاه در محدوده مرکز تحقیقات با شرایط کاملا بسته و بدون خروجی پساب (zero exchange) به سازمان محیط زیست اقدام نمایند.
این در حالی است که آنچه روز گذشته توسط ظهرابی امضا شده به جای آنکه مجوزی باشد برای تکثیر تیلاپیا توسط مرکز تحقیقات بافق در محدود این مرکز، مجوزی است برای تکثیر و پرورش تیلاپیا توسط سازمان شیلات در محدوده‌ای چند هزار کیلومتری از شهرستان بافق. مجوزی که آشکارا برای اهداف تجاری صادر شده نه تحقیقاتی.

بدین ترتیب اظهارات ظهرابی مبنی بر اینکه سیاست سازمان حفاظت محیط زیست کمافی‌السابق، جلوگیری از تکثیر و ورود تیلاپیا به اکوسیستم‌های طبیعی است چندان قابل اعتماد به نظر نمی‌رسد و این شبهه را ایجاد می‌کند که انجام برنامه‌های تحقیقاتی و پژوهشی صرفا بهانه‌ای است برای توجیه چراغی سبزی که سازمان حفاظت محیط زیست طی روزهای گذشته برای تکثیر و پرورش تیلاپیا به سازمان شیلات نشان داده.

گفتنی است، در پی همایشی که سازمان شیلات روز دوشنبه با حضور دو تن از متخصصان خارجی در زمینه تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیا برگزار کرد، زمزمه صدور مجوز پرورش ماهی تیلاپیا و موافقت سازمان حفاظت محیط‌زیست با پرورش این‌گونه مهاجم باعث نگرانی کارشناسان محیط‌زیست شد.

همچنین بخوانید: ماهی تیلاپیا به‌شدت برای سلامتی مضر است/ ایران رتبه دوم مصرف تیلاپیا در جهان!

به گزارش تسنیم، ماهی تیلاپیا از یک نوع ماهی مهاجم همه‌چیز خوار است که در تمام زیستگاهها، قدرت زیست داشته و علاوه بر تاثیر مخرب بر پوشش گیاهی موجب از بین رفتن سایر آبزیان نیز می‌شود. جثه کوچک، همه چیزخوار بودن، سرعت رشد بسیار زیاد، مقاومت بسیار نسبت به شرایط محیطی و کنترل دشوار از ویژگیهای اینگونه است و از همه مهم‌تر اینکه رقیب قدرتمند غذایی برای گونه‌های بومی و محلی به شمار می‌رود و عرصه را بر آنها تنگ می‌کند. ماهی تیلاپیا در دو سال گذشته با ورود به آبهای استان خوزستان خصوصا در «تالاب شادگان» بخش قابل توجهی از اشتغال مردم این منطقه را از بین برده به گونه‌ای که به برخی از گونه‌های نادر آبزیان در این منطقه آسیب‌های جدی وارد کرده است.

انتهای پیام/

R7856/P1010114/S2,23/CT47

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۱۴۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید اثر فاخر سینمایی از زندگی محیط بان شهید «هوشنگ نصیری»

معاون آموزش و مشارکت‌‎های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: فیلم سینمایی زندگی شهید محیط زیست، «هوشنگ نصیری» در راستای ترویج فرهنگ ایثار، میهن‌دوستی و توجه به محیط‌زیست تولید می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، نورالله مرادی اظهار کرد: زندگی شهید هوشنگ نصیری با هدف اشاعه فرهنگ شهادت و توجه به مقوله محیط زیست در قالب یک فیلم ساخته خواهد شد.

وی افزود: این فیلم سینمایی با همکاری معاونت استان‌های سازمان صداوسیما، مرکز صداوسیمای استان خوزستان و اداره کل محیط‌زیست استان خوزستان و با راهبری معاونت آموزش و مشارکت‎‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‎ زیست ساخته خواهد شد.

معاون آموزش و مشارکت‌‎های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: شهید نصیری از اولین شهدای محیط زیست در جنگ تحمیلی هستند که با توجه به ویژگی های فردی و اخلاقی نیازمند توجه ویژه به‌عنوان الگوی فرهنگی و محیط زیستی بودند.

مرادی با اشاره به اهدای یک جلد کلام‌الله مجید به خانواده شهید محیط‎ زیست، هوشنگ نصیری توسط مقام معظم رهبری تأکید کرد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به نشانه تکریم و احترام به شهدای محیط زیست، سال گذشته در کنگره بزرگداشت شهدای محیط‌زیست در اهواز یک جلد مصحف شریف را به خانواده این شهید بزرگوار اهدا کردند که توجه جدی افکار عمومی و رسانه‌ها را به خود جلب کرد و این امر باعث شد تا ایده اولیه تهیه این فیلم در معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی ایجاد شود.

وی تهیه فیلم، مستند، کتاب و سایر محصولات فرهنگی از زندگی شهدای محیط‌بان را از راهبردهای اصلی معاونت آموزش و مشارکت‎های مردمی در سازمان حفاظت محیط‌زیست دانست و اضافه کرد: شهدای محیط‌‎بان در خط مقدم ترویج فرهنگ ایثار و وطن دوستی قرار دارند و ما باید به‎ عنوان متولیان حوزه فرهنگ و آموزش در انعکاس سبک زندگی، باورها و تلاش‌های این عزیزان در حفاظت از محیط‌زیست کشور تلاش بیشتری داشته باشیم.

معاون آموزش و مشارکت‌‎های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه بودجه این فیلم سینمایی مستند توسط سازمان حفاظت محیط زیست تأمین خواهد شد، گفت: در تهیه این فیلم از عوامل درجه یک و حرفه‌ای سینمای کشور استفاده خواهد شد تا تأثیرگذاری و ماندگاری این مجموعه سینمایی در اذهان عمومی جدی و عمیق باشد.

کد خبر 749130

دیگر خبرها

  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد | ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شد
  • سلاجقه: تاکنون ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • سلاجقه: حدود ۶۰میلیون مترمکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
  • سلاجقه: حدود ۶۰ میلیون متر مکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
  • رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: حل مسئله گرد و غبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌هاست / باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنیم
  • نوجوانان بوشهری حفظ محیط زیست دریایی را تمرین کردند
  • تولید اثر فاخر سینمایی از زندگی محیط بان شهید «هوشنگ نصیری»
  • سازمان اوقاف خود را مخاطب در جبهه پیشران انقلاب اسلامی می‌داند
  • دستگیری صیاد غیر مجاز ماهی توسط یگان حفاظت محیط‌ زیست مسجدسلیمان