Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم) به ضرورت توجه به وظیفه اجتماعی موزه در جهان امروز تاکید کرد و گفت: موزه در حالت کلی جایی است که فراموشی را از بین برده و آگاهی را جایگزین آن می کند.

به گزارش ایسنا،سیداحمد محیط طباطبایی در نشست تخصصی موزه ها و مراکز علم در دانشگاه محقق اردبیلی گفت: اردبیل از زمانی که به لحاظ سیاسی و تقسیمات کشوری تبدیل به استان شده است، میراث طبیعی و تاریخی آن با فعالیت های دانشگاه محقق اردبیلی یک وزنه علمی و جایگاه قابل تاملی داشته است 

وی با اشاره به فعالیت‌های موزه تاریخ علوم اردبیل، با بیان این‌که یک بخش از فعالیت‌های این موزه باید در راستای آموزش و تعلیم باشد، ادامه داد: فرهنگ ایرانی، فرهنگ همزیستی بوده و تفاوت آشکاری با فرهنگ اروپایی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی عین توسعه است، افزود: توسعه از دروازه میراث فرهنگی و طبیعی عبور می‌کند، اما متاسفانه دانشگاه‌ها از بحث مهندسی ایرانی دور شدهاند، ولی با توجه به اینکه موزه یک نوع رفتار علمی است پس میتواند این مساله را جبران کند. 

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم) با تاکید بر اینکه داشتن نگاه موزه‌ای در افراد بسیار مهم است، بنابراین موزه باید جنبه علمی، ذهنی و کاربردی داشته باشد، بر اینکه دانشگاه‌ها باید علم، فناوری و نگاه موزه‌ای را به دانشجویان بیاموزند، تاکید کرد و افزود: خوشبختانه دانشگاه محقق اردبیلی با تاسیس موزه تاریخ علوم متوجه این نکته مهم شده است. 

محیط طباطبایی تاکید کرد: وظیفه اجتماعی موزه در جهان امروز بسیار بالاتر از وظیفه هنری آن است. 

راه‌اندازی موزه‌های کوچک دانشکده‌ای در اردبیل

گودرز صادقی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی نیز با بیان اینکه از دو سال گذشته جرقه تاسیس موزه تاریخ علوم در دانشگاه توسط  محمد انوار زده شد، گفت: این موزه یک سال پس از تاسیس توسط کمیته ملی موزه‌های ایران در بین موزههای دولتی کوچک  به عنوان موزه برتر کشور شناخته شد و توانست از هفت شاخص که برای انتخاب موزه‌های برتر تعیین شده بود، در چهار شاخص رتبه اول را کسب کند. 

صادقی با بیان اینکه پاسداری از هویت محلی، استانی و قومی بر عهده دانشگاه‌ها است، افزود: اگر ملت و دانشگاهی فاقد موزه باشد، در حقیقت افتخارات خود را به گورستان سپرده و نابود خواهد شد.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه فضای فیزیکی موزه تاریخ علوم اردبیل در آینده نزدیک توسعه خواهد یافت، گفت: در حال حاضر موزه‌های کوچک دانشکده‌ای نیز در دانشگاه محقق اردبیلی راه‌اندازی می شوند که به صورت نرم افزاری به موزه تاریخ علوم اردبیل متصل خواهند شد تا به عنوان بخشی از موزه فعالیت کنند. 

وی با بیان اینکه تاکنون در دانشکده علوم موزه سنگ شناسی توسط دکتر سهرابی و در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی کلکسیون گیاهان دارویی توسط مهندس بدرزاده راه اندازی شده است، تاکید کرد: این موزه‌های کوچک به عنوان بخشی علمی و نوعی آزمایشگاه برای دانشگاه عمل خواهند کرد.

موزه، نمایشی از اقتدار علمی و هویت واقعی در توسعه علوم مختلف

به گزارش ایسنا، در ادامه‌ی‌این نشست تخصصی محیط طباطبایی در بازدیدهای جداگانه از موزه تاریخ علوم اردبیل و موزه سنگ شناسی دکتر قهرمان سهرابی در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه موزه تاریخ علوم اردبیل و موزه‌ها و کلکسیون‌های زیرمجموعه آن در دانشگاه باید در راستای آموزش و تعلیم فعالیت کنند، افزود: موزه تاریخ علوم اردبیل در راستای آموزش و تعلیم فعالیت کند.  در واقع این موزه باید در فضای مجازی نیز به صورت فعال ظاهر شود و آثار خود را به صورت مجازی در اختیار علاقمندان قرار دهد. 

وی با تاکید بر اینکه کل دانشگاه یک موزه علمی است، گفت: در همین راستا دانشگاه محقق اردبیلی با تاسیس این موزه به وظیفه اجتماعی خود عمل کرده است. 

راه‌اندازی موزه برای توسعه و ترویج برنامه‌های خلاقانه در دانشگاه

گودرز صادقی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی نیز با بیان اینکه موزه تاریخ علوم اردبیل تاکنون عملکرد بسیار مطلوب و درخشانی داشته است، گفت: دانشگاه محقق اردبیلی با برپایی این موزه تلاش کرده است تا نمایشی از اقتدار علمی و هویت واقعی خود را در توسعه علوم مختلف به نمایش بگذارد تا زمینه برای توسعه و ترویج برنامه‌های خلاقانه در این بخش فراهم آید. 

وی با اشاره به راه‌اندازی موزه در دانشگاه، تاکید کرد: دانشگاهیان باید با پیشینه تاریخی و علمی خود ارتباط داشته باشند و دانشگاهی که با تاریخ گذشته خود ارتباط نداشته باشد در حل معضلات آینده ناتوان خواهد بود.

محمد انوار رئیس موزه تاریخ علوم اردبیل نیز با بیان اینکه تاسیس این موزه در سال ۱۳۹۳ در دانشگاه محقق اردبیلی تصویب شد، گفت: بیش از ۳ هزار جلد کتاب علمی قدیمی به زبان خارجی، ۵۰۰ قطعه سند قدیمی مربوط به دانشگاه و ۱۵۰ قطعه سند و افتخارات علمی دانشگاه و یادبودها در این موزه در معرض دید عموم گذاشته می‌شود.

وی همراه کردن تجربه و دانش در کنار هم و فراهم آوردن یک محیط علمی و در عین حال جالب توجه برای تورهای علمی منطقه و کشور را از جمله اهداف تاسیس موزه تاریخ علوم اردبیل عنوان کرد. 

انوار افزود: کلیه اشیای موزه و گالری‌های تعریف شده طی یک فرایند و سناریوی منسجم با یک مسیر و روایت مشخص چیده شده و برای هر شیء نیز شناسنامه ‌ای استاندارد در کنار آن به نمایش گذاشته شده است.

قهرمان سهرابی مسئول موزه سنگ شناسی دانشگاه محقق اردبیلی نیز با بیان اینکه این موزه با نظر مساعد هیات رئیسه دانشگاه تصویب شد و در مدت ۲.۵ ماه کار فیزیکی آن انجام و در مهرماه سالجاری به بهره برداری رسید، گفت: سنگ‌های موجود در این موزه طی ۲۰ سال از سراسر نقاط کشور جمع آوری شده است. 

وی با بیان اینکه ۹۸ درصد از کل این سنگ‌ها متعلق به ایران و ۱۰ درصد از کل نیز متعلق به استان اردبیل است، افزود: بعد از جمع آوری این سنگ‌ها تصمیم گرفتم آنها را به دانشگاه هدیه کنم.

نیازهای موزه‌های شهرها را بررسی کنید


براساس این گزارش همچنین محیط طباطبایی در نشست با مدیران موزه‌های استان اردبیل در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه نیازهای موزهای شهرها باید بررسی شود، افزود: اردبیل یک شهر تاریخی است و نباید میان بخش تاریخی و مدرن شهر تفاوتی دیده شود. 

او اولین موزه اردبیل را شهر اردبیل دانست چون باید تاریخچه و یک معرفی برای شهر تدوین شود و افزود: راهنمای تاریخی شهرها باید توسط میراث فرهنگی تدوین شود، در همین راستا خانه یکی از مشاهیر شهر میتواند بهترین مکان برای موزه مشاهیر باشد و برای تجهیز و راه اندازی این موزه نیز قطعا مردم پای کار میآیند.

وی با تاکید بر اینکه هر محله شهر اردبیل باید دارای یک موزه باشد،  بیان کرد: در این موزه می توان از اسناد قدیمی آن محله و سایر مواردی که شی موزه ای محسوب میشود، نگهداری کرد. بر اساس محله ها، موزه تاریخ شهر ایجاد می شود و این مهم تبدیل به یک شبکه موزه شهری می شود.

طباطبایی همچنین با بیان اینکه اقتصاد فرهنگی، اقتصادی ترین اقتصاد جهان است، افزود: درآمد موزه ها باید اختصاصی بوده و صرفا برای همان موزه استفاده شود.  استفاده از فضای مجازی در بحث موزه داری نیز بسیار مهم است که موزه های استان اردبیل باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند.


امضای تفاهم‌نامه همکاری بین ایکوم و دانشگاه محقق اردبیلی

براساس این گزارش؛ در ادامه حضور رئیس ایکوم ایران در اردبیل، تفاهم‌نامه‌ی هممکاری بین دانشگاه محقق اردبیلی و ایکوم ایران امضا شد.

محیط طباطبایی در این مراسم نیز با بیان این‌که نهادها و به خصوص دانشگاه‌ها از اعتبارات پژوهشی نسبت به ثبت و مستندنگاری آثار خود در قالب موزه اقدام می‌کنند، گفت: شهر و استان اردبیل با نام دانشگاه محقق اردبیلی شناخته می‌شود، نهادها و به خصوص دانشگاه‌ها از اعتبارات پژوهشی نسبت به ثبت و مستندنگاری آثار خود در قالب موزه اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه موزه بخشی از شیوه آموزشی دانشگاه‌ها است، افزود: دانشگاه محقق اردبیلی به این موضوع توجه خاصی نموده است و تاسیس موزه تاریخ علوم در این دانشگاه یک کار ارزشمند پژوهشی و فرهنگی است. 

محیط طباطبایی با تاکید بر فعالیت‌های مجازی دانشگاه و موزه تاریخ علوم، گفت: دفتر دانشگاه در تهران می‌‍تواند به عنوان یک واحد مجازی برای کل دانشگاه عمل کند.

عکس خبر تزئینی است*

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۲۱۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و مجمع با هدف توسعه فرهنگ خیر و احسان و استفاده از ظرفیت‌های برون‌مرزی در حوزه نیکوکاری، در مراسمی با حضور سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد و حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی امضا شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این مراسم ضمن قدردانی از کسانی که زمینه همکاری مجمع جهانی تقریب و کمیته امداد امام خمینی (ره) را فراهم آوردند، گفت: اگر در کار خیر ابتکار عمل داشته باشیم، می‌توانیم به پیشرفت‌هایی برسیم. 

وی افزود:ما باید بستری را طراحی و فراهم کنیم که برای اقشار جامعه قابل اعتماد باشد. مجمع جهانی تقریب اولین اقدامی را که در این راستا انجام داد، طراحی سامانه «آی محسن» بود. این سامانه جهت کمک به محرومین جهان اسلام است تا همگان بتوانند به واسطه آن کمک‌رسانی کنند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: در این سامانه پویش‌هایی برگزار می‌شود و سقف نیاز‌ها بررسی می‌گردد و ما بستر‌های مناسب را برای کمک رسانی فراهم می‌کنیم.

وی ادامه داد:ما ظرفیت‌های بسیاری در جهان اسلام برای کمک رسانی به محرومین جامعه داریم و بخشی از این ظرفیت‌ها در کشور ما وجود دارد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: مردمان کشور‌های دیگر می‌دانند که سردمدارانشان ممکن است طرفدار آمریکا باشند و کمک‌هایشان به دست مردم غزه نرسد، اما از طرفی می‌خواهند که به مردم غزه کمک کنند. ما می‌توانیم تدابیری بیاندیشیم و شبکه‌ای را که در جهان اسلام در اختیار داریم را به هم پیوند بزنیم.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر شهریاری تصریح کرد:باید فرهنگ سازی کنیم که محروم، محروم است و فرقی نمی‌کند ایرانی و یا از هر کشور دیگری باشد. افراد زیادی هستند که به برخی از پویش‌ها علاقه بسیاری دارند و می‌توانند در این مسیر به ما کمک کنند.

سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد در این مراسم با اشاره به سابقه همکاری دو نهاد در حوزه ترویج فرهنگ احسان و انفاق، گفت: کمیته امداد به عنوان یادگار حضرت امام (ره) و یکی از بزرگترین نهاد‌های خیریه در سطح جهان، توجه ویژه‌ای به استفاده از ظرفیت‌های برون‌مرزی به ویژه ایرانیان خارج از کشور داشته است.

وی با تاکید بر تجربیات موفق کمیته امداد در حوزه بین‌المللی، اظهار کرد: یکی از موضوعات اصلی در این حوزه، توجه به ظرفیت‌های عظیم امت بزرگ اسلامی در زمینه خیر و احسان است.

بختیاری خاطرنشان کرد: کمیته امداد در برخی کشور‌های منطقه که در چارچوب تفاهم‌نامه دولت‌ها عمل کرده است، در خصوص تبادل تجربیات به ویژه در توانمندسازی و حرفه‌آموزی، عملکرد موفقی داشته و زمینه اشتغال بسیاری را فراهم کرده است.

رئیس کمیته امداد با اشاره به ظرفیت‌های عظیم مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برای ترویج فرهنگ احسان و انفاق در داخل و خارج از کشور، تصریح کرد: امکانات دو مجموعه کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی باید در عرصه فعالیت‌های انسان‌دوستانه، تجمیع شود.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از فرصت‌های مشترک در قالب همایش‌ها، سمینار‌های علمی و پژوهشی و نمایشگاه‌های فرهنگی، اضافه کرد: کمیته امداد آمادگی دارد دوره‌های انتقال و تبادل تجربیات را برای مخاطبان و جامعه هدف مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار نماید.

بختیاری بر نقش نخبگان علمی، فرهنگی، احتماعی و خیران حقیقی و حقوقی برای راه‌اندازی مراکز رشد نوآوری و فناوری تاکید کرد و گفت: این موضوع در تفاهمنامه با مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پیش‌بینی شده و امیدواریم هسته‌های خیر و احسان در داخل و خارج از کشور تشکیل شود.

رئیس کمیته امداد ادامه داد: شناسایی و ایجاد ارتباط میان خیریه‌ها، خیران و ایرانیان فعال، مرتبط و مقیم خارج از کشور در راستای حمایت از نیازمندان از دیگر مواردی است که در این تفاهم‌نامه مورد توجه قرار گرفته است.

وی تسهیل انجام فعالیت‌های خیریه‌ای در خارج از کشور را ضروری دانست و افزود: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ظرفیت‌های خوبی در زمینه شناسایی و معرفی خیریه‌های فعال به منظور تبادل تجربیات دارد که در این تفاهم‌نامه مورد توجه قرار گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا می‌کند
  • تفاهم‌نامه همکاری ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و پالایشگاه نفت آبادان امضا شد
  • سه تفاهم‌نامه همکاری بین‌المللی در بخش کشاورزی امضا شد
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه دانشگاه آزاد با دانشگاه باهنر و علوم پزشکی کرمان
  • تفاهم‌نامه همکاری صندوق‌های حمایت از صنایع پیشرفته و ضمانت صادرات امضا شد
  • جزئیاتی از تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی و شرکت مهندسی معدنی نوآوران مس 
  • اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • آغاز همکاری‌ های حمل‌ ونقل بین‌ المللی و ترانزیتی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار