Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-28@22:19:30 GMT

سفته‌های دردسرساز برای استقلال و پرسپولیس!

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۲۴۹۲۶

سفته‌های دردسرساز برای استقلال و پرسپولیس!

در حالیکه سه روز پیش، وزارت ورزش اعلام کرد مدارک پرسپولیس، استقلال و تراکتور کامل شده و این سه تیم می توانند به گرفتن سهمیه لیگ قهرمانان امیدوار باشند، فدراسیون خبر داد هنوز چیزی مشخص نیست.

به گزارش مشرق، چهار نماینده فصل آینده فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا، وضعیت نامعلومی برای حضور در این لیگ دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نفت تهران که هنوز وضعیت مالکیتش مشخص نیست و وزارت ورزش و جوانان هم در خبری که روی خروجی اش فرستاد نامی از تیم نفت تهران نیاورد. اما پرسپولیس، استقلال و نفت تهران، نامهایی بودند که وزارت ورزش سعی کرد با اعلام درست شدن کارهایشان در کنفدراسیون فوتبال آسیا به هواداران این سه تیم امید بدهد.

به نظر می رسد وزارت ورزش در خبر رسانی اشتباه کرد و هدف این وزارتخانه تنها آرام نشان دادن اوضاع بود ولی به یک ساعت هم نکشید که فدراسیون فوتبال ایران، آب پاکی را روی دست وزارت ورزش و جوانان ریخت و اعلام کرد هنوز چیزی مشخص نیست و باید کنفدراسیون فوتبال آسیا مدارک این سه باشگاه را تایید کند. در واقع وزارت ورزش و جوانان در یک حرکت عجیب آپلود مدارک را ملاک تایید شدن سهیمه ها دانست و مشخص نیست که چه کسانی به این وزارتخانه مشاوره داده اند تا چنین خبری را اعلام کنند.

چرا مدارک را کامل جلوه دادند؟

سوال مهمی مطرح می شود و آن سوال این است که چرا وزارت ورزش و جوانان سعی کرد نشان دهد مدارک این سه باشگاه کامل است؟ استقلال با حدود ۴۰ طلبکار، پرسپولیس  با ۳۳ طلبکار وتراکتورسازی با ۲۸ طلبکار طرف بودند. برخی از آنها به کنفدراسیون فوتبال آسیا وبرخی دیگر به فدراسیون فوتبال ایران شکایت کرده بودند و حکم گرفته بودند. بطوریکه دیروز علی دایی و امیرقلعه نویی درباره هر سه تیم صدایشان درآمد که هنوز با آنها تسویه حساب انجام نشده و حتی علی دایی گفت علیه پرسپولیس حکم گرفته است. از سویی علی کریمی هم از نفت تهران شکایت کرد و امیرحسین صادقی و آرش برهانی هم هنوز از استقلال شاکی هستند و علیه استقلال حکم گرفته اند. آنطور که فتاحی رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ اعلام کرده بود استقلال بیش از ۵ میلیارد تومان بدهی داشت. پرسپولیس رقمی نزدیک به سه میلیارد تومان و البته تراکتورسازی حدود ۵ میلیارد تومان بدهی داشتند. در این میان جالب است بدانید که تراکتورسازی ۱۰ پرونده فیفایی داشت که رقمی حدود هفت و نیم میلیارد تومان می شد و البته ظاهرا تراکتورسازی این رقم را تسویه کرده است. از سوی دیگر مالیات ها و همچین اصل بدهی های تراکتورسازی هم ظاهرا تسویه شده و این تیم حالا حسابی خیالش راحت است و شانس تایید شدنش بالاست. درباره استقلال و پرسپولیس هم به نظر می رسد سازمان لیگ خواسته فضا را آرام کند چرا که علی دایی به تنهایی سه و نیم میلیارد تومان و امیرحسین صادقی و آرش برهانی با هم نزدیک به ۴ میلیارد تومان از استقلال طلبکارند. پس ارقام اعلام شده نمی تواند درست باشد. اینکه چرا مدارک کامل جلوه داده شده به یک قضیه عجیب برمی گردد. ظاهرا باشگاهها به طلبکارانشان سفته هایی داده اند و همین سفته ها هم به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه شده است. سفته هایی که بعدا می تواند برای فوتبال ایران حسابی دردسرساز شود! به این دلیل که اولا مشخص نیست کنفدراسیون فوتبال آسیا سفته ها را بپذیرد و دوم اینکه سفته در معاملات داخل ایران کاربرد دارد و در مراودات بین المللی، کاربردی ندارد. سوال مهم این است که کنفدراسیون فوتبال آسیا این سفته ها را قبول می کند یا نه؟

این درحالی است که کنفدراسیون فوتبال آسیا برای همه مطالبات تشکیل پرونده داده و باید دید کمیته صدور مجوز و یا کمیته بدوی صدور مجوز (متشکل از افرادی است که انتصاب آنها از سوی تاج و بهاروند عجیب به نظر می رسد!) با تطابق پرونده ها، مدارک را به کنفدراسیون ارجاع داده یا تصمیم دیگری گرفته است.

اگر سفته ها تایید نشود چه اتفاقی می افتد؟

اگر سفته ها تایید نشود، آن وقت کار باشگاهها به مشکل می خورد. احتمال اینکه فدراسیون فوتبال ایران، باشگاهها را بدون جایگزین به کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی کرده باشد، زیاد است. این سوالی است که مدیران فدراسیون فوتبال وسازمان لیگ هم درباره اش پاسخ دقیقی نمی دهند. احتمال اینکه اگر مدارک باشگاهها تایید نشود، سهمیه لیگ قهرمانان آسیا حذف شود و هیچ تیم دیگری جایگزین این تیمها نشود هم زیاد است. این در حالی است که ۵ تیم عربستانی نتوانستند مجوز حرفه ای را کنفدراسیون فوتبال آسیا بگیرند و در امارات هم دو تیم مجوز گرفتند و تیم متمول العین امارات امسال موفق به گرفتن مجوز نشد. به همین دلیل است که ذوب آهن اصفهان هم در آب نمک خوابانده شده تا به جای نفت تهران که تکلیف مالکیتش مشخص نیست و به شدت هم بدهکار است، معرفی شود و آنطور که خبر آمده، ذوب آهن هم بدهی هایش را تسویه کرده و مدارکش را برای ارائه به کنفدراسیون فوتبال آسیا، آماده کرده است. کنفدراسیون فوتبال آسیا به فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرده تیمی که به رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا معرفی می شود که واجد شرایط باشد. شرایطی که البته در صدر آنها نداشتن بدهی به اشخاص حقیقی و حقوقی است.

بحران معرفی سهمیه های مستقیم و پلی آف

 در این میان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در بحران معرفی سهمیه ها را هم دارند. هنوز اعلام نشده اگر مجوز سه باشگاه به علاوه ذوب آهن تایید شود، کدام سهمیه های مستقیم و کدام سهمیه های پلی آف خواهند بود. غیر از پرسپولیس که قهرمان لیگ است، تکلیف استقلال، تراکتورسازی و ذوب آهن در سهمیه ۲+۲ مشخص نیست. ممکن است پرسپولیس و تراکتورسازی به عنوان سهمیه های مستقیم معرفی شوند. تراکتورسازی عقیده دارد که چون در فینال جام حذفی به نفت تهران باخت و نایب قهرمان شد و چون نفت امکان حذف سهیمه اش وجود دارد باید جایگزین سهمیه نفت تهران شود. اما از سوی دیگر چون در جام حذفی، نایب قهرمانی ارزش چندانی ندارد، استقلالی ها معتقدند که استقلال چون نایب قهرمان لیگ برتر فصل گذشته شده باید به همراه پرسپولیس به عنوان سهمیه مستقیم و تراکتورسازی و ذوب اهن هم به عنوان سهمیه های پلی آف معرفی شوند. ذوب آهن تیم چهارم لیگ فصل پیش است و از سویی دیگر معتقد است چون به جای قهرمان جام حذفی معرفی شده، باید سهمیه مستقیم بگیرد.

 باید دید در نهایت در این بلبشو سازمان لیگ چه تصمیمی خواهد گرفت. آیا کلا سهیمه قهرمان جام حذفی را برای گرفتن سهمیه مستقیم حذف می کند و بر اساس جدول لیگ برتر تصمیم می گیرد که پرسپولیس و استقلال سهمیه مستقیم بگیرند یا اینکه به جای نفت تهران، تیم تراکتورسازی که در فینال جام حذفی حضور داشته است، سهمیه مستقیم را خواهد گرفت. فعلا هر سه تیم استقلال، تراکتورسازی و ذوب آهن، خواهان سهمیه مستقیم هستند و نمی خواهند به پلی آف لیگ قهرمانان آسیا بروند! باید دید در نهایت چه اتفاقی خواهد افتاد.

منبع: وب سایت برنامه نود ارسال به تلگرام

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۲۴۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنجال حذف ستاره از لوگوی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس

بنر مربوط به مراسم «آیین واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی» پشت سر وزرای ورزش و اقتصاد این جلسه را پرحاشیه کرد.

به گزارش مشرق، در حالی که طرفداران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس پیگیر ماجرای چندین و چندساله موضوع تکراری خصوصی‌سازی و واگذاری مالکیت دو باشگاه سرخابی از وزارتخانه ورزش و جوانان (و حالا در این چند سال امور اقتصادی و دارایی) به بخش خصوصی بودند، دیدن تصویر لوگوی جدید(!) باشگاهشان پشت سر دو وزیر موجب تعجب‌شان شد.

این موضوع بلافاصله در فضای مجازی و البته فضای رسانه بین خبرنگاران فوتبالی به مهم‌ترین حاشیه نشست سهامداران جدید با مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره دو باشگاه تبدیل شد و هنوز هم مطالبی از این دست در ارتباط با چرایی محو شدن ستاره‌های طلایی آسیایی استقلال و قهرمانی‌های پرسپولیس در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شوند. اما سوال اینجاست که آیا لوگوی باشگاه باید ستاره داشته باشد؟

لوگوی بزرگان آسیا استاندارد است

با نگاهی به لوگوی باشگاه‌های عنوان‌دار در ادوار گذشته لیگ قهرمانان آسیا به موارد جالب توجهی برخورد می‌کنیم. برای مثال باشگاه الهلال عربستان که با کسب ۴ عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا و جام باشگاه‌ها بیشترین عنوان از این حیث را در اختیار دارد با یک لوگوی ساده بدون ستاره در آسیا شناخته می‌شود. همچنین باشگاه پوهانگ استیلرز کره جنوبی با سه بار قهرمانی در آسیا و با وجود ستاره در لوگوی رسمی باشگاهش بی‌اعتنا به قهرمانی‌های آسیایی از ابتدا لوگوی خود را با ۵ ستاره طلایی (مربوط به ۵ قهرمانی که در کی‌لیگ کره‌جنوبی دارد) ثبت کرده و با همین وضعیت در قاره آسیا شناخته می‌شود. همچنین باشگاه اوراوردز ژاپن نیز با ۳ بار عنوان قهرمانی نماد ستاره را روی لوگوی خود ثبت نکرده است. الاتحاد عربستان نیز با دو عنوان قهرمانی لوگوی بدون ستاره دارد.

سرخابی‌ها از کدام باشگاه تقلید کردند؟

اما در همین قاره آسیا باشگاه‌های دیگری همچون السد قطر و العین امارات که به ترتیب ۲ و یک بار قهرمان آسیا شده‌اند با قرار دادن ستاره به تعداد قهرمانی‌های‌شان در لیگ قهرمانان آسیا لوگوی خود را ثبت کرده و با این شرایط شناخته می‌شوند. اطلاع از این‌که استقلال و پرسپولیس از این طیف باشگاه‌ها تقلید کرده‌اند یا برعکس چندان اهمیتی ندارد اما بی‌شک لوگو ذاتا از ابتدا ستاره نداشته است!

لوگوی بدون ستاره غول‌های اروپا

این در حالی است که نگاهی به باشگاه‌های مطرح و قهرمانان لیگ قهرمانان اروپا شرایط دیگری را مشخص می‌کند. برای مثال باشگاه‌هایی مثل رئال مادرید اسپانیا با ۱۴ بار قهرمانی در قاره اروپا، میلان ایتالیا با ۷ عنوان قهرمانی و یا باشگاه‌های بایرن‌مونیخ آلمان و لیورپول انگلیس هر کدام با ۶ عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، هیچ‌یک در لوگوی رسمی باشگاه‌شان ستاره‌ای ندارند و به نظر می‌رسد که این شرایط بیشتر در قاره آسیا و بعضا تعدادی از تیم‌های آمریکای جنوبی از اهمیت برخوردار است که لوگوی باشگاه را به ستاره قهرمانی قاره‌ای مزیّن کنند.

لوگوها با ستاره ثبت شده‌اند!

اما نگاهی به صفحه رسمی هر دو باشگاه در مرکز ثبت شرکت‌ها یا کودال بازار بورس مشخص می‌کند انتقاد طرفداران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نسبت به چرایی نبودن ستاره بالای لوگوی باشگاه محبوبشان در مراسم واگذاری بی‌دلیل نیست. چرا که هر دو باشگاه لوگوی رسمی خود را با ستاره ثبت کرده‌اند نه بدون ستاره.

حذف ستاره‌ها و پیام برای مالکان جدید!

در این باره قطعا نقد اول به مسئولان وزارت ورزش و جوانان، وزارت اقتصاد و البته فدراسیون فوتبال است که نمادهای هر دو باشگاه را هر روز و به عناوین مختلف دیده‌اند ولی دقت کافی در این زمینه وجود نداشته است. شاید هم تعمدی در این زمینه وجود داشته تا مالکان جدید با دور شدن از فضای احساسی و کری‌خوانی برای رقیب یک‌بار برای همیشه و با تأسی از باشگاه های بزرگ جهان و حتی قاره آسیا، لوگوی این دو باشگاه را که ذاتا نباید ستاره‌ای داشته باشد به شکل استاندارد تغییر بدهند.

نقد دیگر هم به افرادی مربوط است که لوگوی دو باشگاه را به این شکل ثبت کرده‌اند تا به نظر برسد که یا امیدی به تکرار قهرمانی و افزایش ستاره این تیم‌ها نداشتند و یا حاضرند هربار که قهرمانی تازه به‌دست آمد لوگوی ثبت‌شده باشگاه را تغییر دهند! اقدامی که به خودی خود می‌تواند در آینده و در حین بررسی تاریخچه دو باشگاه دردسرساز باشد. چرا که پس از گذشت چند سال لوگوی استقلال و پرسپولیس با تفاوت‌های مشهود در اسناد مربوط به دو باشگاه در فضای مجازی باقی خواهد ماند که شباهتی به هم ندارند.

منبع: خبر ورزشی

دیگر خبرها

  • جنجال حذف ستاره از لوگوی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس
  • سپاهان و تراکتور محکوم به پیروزی برابر استقلال و پرسپولیس
  • تاج: میزبانی تایلند عالی بود
  • جلسه کمیته فوتسال آسیا به رهبری تاج
  • برگزاری دومین نشست کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی AFC به ریاست تاج
  • تصمیم مهم کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی آسیا با ریاست تاج
  • جلسه فوتسال و فوتبال ساحلی AFC با ریاست مهدی تاج
  • چرا فرهاد مجیدی سرمربی‌گری تراکتورسازی را نپذیرفت؟
  • پرسپولیس به سرنوشت استقلال دچار شد/ شمسایی، ناپلئونی به فینال رفت!
  • سهمیه ایران در مسابقات باشگاهی آسیا مشخص شد