Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون علوم پزشکی زنجان دیابت را یکی از علل شایع بروز بیماری‌های قلبی و نابینایی خواند و گفت: ۶ درصد جمعیت ۲۰ تا ۷۹ ساله استان زنجان به دیابت مبتلا هستند و تعدادی از افراد هنوز از بیماری خود مطلع نیستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، محمدرضا صائینی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دیابت اظهار داشت: در کشور ما شایع‌ترین علت قطع عضو و نابینایی بعد از سوانح و تصادفات جاده‌ای به دیابت اختصاص دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی دیابت را یکی از علل شایع در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور خواند و گفت: دیابت به طور مستقیم سالانه سبب مرگ 5 ملیون نفر در دنیا می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه افراد زیر 20 سال بیشتر به دیابت نوع یک مبتلا هستند ابراز کرد: اختلالات ژنتیکی سبب بروز بیماری دیابت نوع یک می‌شود و عوامل محیطی در آن دخیل نیست که بیش از 75 درصد بیماران دیابتی در این دسته می‌گنجند.

این مسئول شمار مبتلایان به دیابت نوع دو در این بیماری را 25 درصد برشمرد و گفت: این نوع دیابت در افراد بالای 40 سال شایع است و فقر تولید انسولین در جزایر لانگرهانس از غذه لوزالمعده سبب ابتلا به آن می‌شود و کم‌تحرکی، چاقی، عوامل محیطی و عوامل موروثی در آن دخیل است.

صائینی با اشاره به اینکه شیوع دیابت در افراد 20 تا 79 ساله در کشور 8.5 درصد است بیان کرد: این رقم در استان زنجان 6 درصد گزارش شده و دانشگاه علوم پزشکی زنجان از لحاظ وجود درصد کمتری از ابتلایان به دیابت رتبه جهارم را در بین 58 دانشگاه کشور دارد.

وی خاطرنشان کرد: 6 هزار و 501 نفر دیابتی در روستاها و 7 هزار و 100 نفر مبتلایان به این بیماری در شهرهای استان زنجان زیر پوشش طرح‌های مراقبتی دانشگاه علوم پزشکی قرار دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه در دنیا 4.5 میلیون نفر به بیماری دیابت دچار هستند تصریح کرد: تا سال 2040 این رقم به 642 میلیون نفر می‌رسد و در کشور ما نیز 4 میلیون و 600 نفر بیمار دیابتی شناسایی شدند و این درحالی است که برآورد می‌شود یک میلیون و 800 هزار نفر از بیماری خود مطلع نباشند.

وی با اشاره به اینکه تمرکز فدراسیون جهانی دیابت برروی زنان به عنوان مدیران سلامت خانواده است ابراز کرد: امسال عبارت دیابت و زنان: حق ما داشتن آینده‌ای سالم شعار روز جهانی دیابت در نظر گرفته شده است.

صائینی تغذیه نامناسب، کم‌تحرکی‌، چاقی و سبک زندگی نادرست را از عوامل مستعد برای ابتلا به دیابت عنوان کرد و افزود: با افزایش سن امید به زندگی بیماری‌های غیرواگیر بیشتر ظهور می‌یابد و پیشگیری و درمان بیماری دیابت در دستور کار حوزه سلامت قرار دارد.

وی به اجرای نظام مراقبت سلامت اشاره کرد و گفت: افراد با مراجعه به پایگاه‌های سلامت وضعیت جسمانی، سابقه خانوادگی، تغذیه، قد و وزن آن‌ها در سامانه سیب ثبت می‌شود و برای افراد بالای 40 سال تست رایگان قند و چربی خون انجام می‌شود و پس از ثبت اطلاعات بر اساس وضعیت سلامت افراد کارت‌هایی به رنگ، خاکستری روشن، زرد، نارنجی و قرمز به آن‌ها اعطا می‌شود که مشخص کننده مراجعه بعدی افراد در زمان‌های سه، شش، 9 و یک سال بعد به این پایگاه‌ها است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه برای نزدیک به 100 درصد جمعیت استان زنجان پرونده سلامت تشکیل شده است بیان کرد: 23 درصد معادل بیش از 20 هزار نفر هنوز برای تکمیل پرونده به پایگاه‌های سلامت مراجعه نکردند که 80 درصد این افراد در شهر زنجان ساکن هستند.

انتهای پیام/

R41375/P1336/S6,59/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۵۳۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آستر نازکی که داخل روده قرار می‌گیرد؛ روش جدید برای کاهش وزن و درمان دیابت نوع ۲

بر اساس مطالعات جدید در حوزه پزشکی، یک «آستر نازک» که داخل روده قرار می‌گیرد، می‌تواند به کاهش وزن و حتی درمان دیابت نوع ۲ کمک کند.

به گزارش روزیاتو، در یک آزمایش، ۶۰ نفر با استفاده از این روش به طور متوسط ۱۶ کیلوگرم در یک سال از دست دادند و نیمی از آن‌ها توانستند دستکم به مدت دو سال وزن خود را حفظ کنند.

بیش از یک چهارم افرادی که برای کنترل دیابت خود انسولین تزریق می‌کردند، پس از کنترل قند خون خود موفق به قطع مصرف انسولین شدند.

آستر داخلی روده از طریق دهان و معده وارد بدن می‌شود. به مدت یک سال در بدن باقی می‌ماند و سپس توسط پزشک از طریق دهان خارج می‌شود.

این آستر، ۶۰ سانتی‌متر اول روده کوچک را پوشش داده و میزان جذب قند را کاهش می‌دهد.

کاهش جذب قند نحوه ترشح هورمون‌ها را تغییر می‌دهد و باعث می‌شود که افراد سریعتر احساس سیری کنند.

دکتر باب رایدر که مسئولیت انجام این آزمایش را برعهده داشته، گفته است:

دیابت نوع ۲ و چاقی امروزه بیماری‌های همه‌گیر جهانی هستند.

بسیاری از افراد قادر به حفظ وزن سالم نیستند و با وجود تمامی تلاش‌ها و دارو‌های موجود، سطح قند خونشان خیلی بالاست.

جراحی چاقی می‌تواند موثر باشد، اما دائمی و بی خطر نیست.

مزیت درمان جدید این است که نسبتاً آسان است و دائمی نیست. زیرا آستر پس از حدود یک سال برداشته می‌شود.

این جراحی حدود ۸،۴۰۰ دلار هزینه دارد.

دکتر الیزابت رابرتسون، از موسسه خیریه دیابت بریتانیا گفته است:

کاهش قند خون و رساندن آن به محدوده هدف و حفظ آن می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد.

در دسترس بودن روش‌های بیشتری برای درمان دیابت نوع ۲ به این معنی است که افراد مبتلا به این بیماری فرصت بیشتری برای یافتن درمان مناسب خود را دارند، بنابراین شانس بیشتری برای داشتن زندگی طولانی و سالم را خواهند داشت.

دیگر خبرها

  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است
  • چهارهزار نفر در اردستان مبتلا به دیابت هستند
  • آستر نازکی که داخل روده قرار می‌گیرد؛ روش جدید برای کاهش وزن و درمان دیابت نوع ۲
  • کشف جسد مرد ۶۰ ساله طارمی در رودخانه قزل‌اوزن
  • جسد مرد ۶۰ ساله طارمی بعد از ۶ روز جستجو پیدا شد
  • جسد مرد ۶۰ ساله طارمی بعد از ۶ روز پیدا شد
  • جسد مرد ۶۰ ساله طارمی پیدا شد
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد
  • اهمیت تشخیص زودهنگام دیابت
  • شناسایی بیش از ۲۲هزار بیمار دیابتی در نیشابور