Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، پاییز سومین فصل از سال همیشه طلایی و خیس بود و هوای بارانی و عاشقانه اش زبانزد همه شاعران. به طوری که کمتر شاعری را می توان یافت که در وصف پاییز و رنگ و لعابش، نم نم باران، خنکای هوایش و غروب های بینظیرش لب به سخن نگشوده باشد.
دست کم بیشتر ایرانیان از کوچک و بزرگ تا پیر و جوان شعر اخوان ثالث را از بَرند که پاییز را پادشاه فصل ها خوانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما کجاست 'م. امید' که ببیند پاییز اصفهان چند سالی است تاج شاهی خود را به کناری انداخته و سر به کوه گذاشته است، از رودی که دیگر ساز دل انگیزش هر رهگذر پل های قد برافراشته در سرتاسر اصفهان را برنمی تابد، از آسمان دل گرفته ای که از اول آبان امسال تا کنون فقط سه روز هوای سالم را به چشم دیده و ابرهای خشکیده ای که دیگر ریختن باران را از یاد برده اند.
غباری آنچنان آسمان این شهر را کدر کرده که حتی غروب پاییز نیز جلوه خود را از دست داده است.
گاهی باید به فکر فرو رفت و از خود پرسید آیا واقعا اکنون فصل پاییز است..!
همان پاییزی که بچگی ها و خاطراتش را در کوچه پس کوچه هایش جا گذاشته ایم، آن زمانی که به شوق خیس شدن زیر باران با خود به مدرسه چتر نمی بردیم.
سال های گذشته حتی در پاییز سرما می خوردیم اما الان دیگر سرما هم نمی خوریم فقط با ویروس هایی که از راکد ماندن هوا و گرفتگی غبارآلود آسمان قَلندری می کنند، دست به یقه می شویم.
پاییز امسال حتی نمی دانیم اگر بگوییم ' زاینده رود' درست خطاب کرده ایم یا باید به مرگ این رود به دست دشمنی های خودمان با رگباری از بی توجهی ها، سوء مدیریت ها، مصرف های خودسرانه و بیش از حد، بی برنامگی ها، کشت های آب بَر، ساخت و سازهای غیر استاندارد و غیره و غیره، شهادت دهیم.
چه کرده ایم که اصفهان، شهر زیبای به جای مانده از نیاکانمان که به دیعه به ما سپردند و رفتند این طور زانوی غم بغل کرده و از سیاه بختی خود می گرید.
درختان را که می بینم با خود می گویم، شاید پاییز ما را قابل ندانسته که رخ بنماید اما پنهانی در گوش درختان خوانده است که زرد شوید و یا نیامده و راست قامتان اصفهان از سر عادت است که زرد می شوند..!
بر اساس نمودار وضعیت کیفی هوای شهر اصفهان در آبان ماه سالجاری تاکنون سه روز هوای سالم برای اصفهان اعلام شده و بقیه روزها برای گروه های حساس ( از جمله کهنسالان ، کودکان و بیماران) ناسالم و آلوده اعلام شده است.
میزان بارش ها در پنج سال گذشته تنها در پنج درصد وسعت استان اصفهان در وضعیت نرمال قرار داشته و 95 درصد این استان با خشکسالی شدید و بسیار شدید مواجه بوده است.
پیش از این مجید بیجندی مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفته بود 94 درصد از جمعیت استان و 95 درصد مساحت استان درگیر خشکسالی درازمدت و استمرار شرایط خشکسالی در این استان به مدت 17 سال پیاپی بوده است.
از آغازفصل پاییز تا کنون نه تنها در شهر اصفهان بارندگی رخ نداده بلکه در مهرماه، استان نیز بارش بارانی را به چشم ندیده با این حال نویدی از بارش در راه است و رئیس پیش‌ بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان از آغاز بارش های پاییزی در استان از دهه سوم آبان امسال خبر داده است.
اما در ادامه حسن خدابخش به ایرنا گفت که این بارش ها ( بارش های پاییزی ) بویژه برای نواحی مرکزی مانند شهر اصفهان و نواحی شرقی از رطوبت زیادی برخوردار نیست و کمبود بارش ها در استان اصفهان را جبران نخواهد کرد.
وی افزود: مدل های اقلیمی نشان دهنده آن است که پاییز امسال در شرایط ضعیف لانینا خواهد بود.
لانینا وضعیتی است که در قسمت مرکزی و شرقی استوایی اقیانوس آرام، آب سردتر از حالت طبیعی می‌ شود.
لانینا در هر سه تا هفت سال اتفاق می‌افتد و درجه حرارت آب دریا سرد می ‌شود.
خدابخش با بیان اینکه سامانه مرکز پُر ارتفاع تاکنون اجازه عبور سامانه های بارش زا را در استان اصفهان نداده است، افزود: این سامانه در اوایل نیمه دوم آبان کمی ضعیف می شود و بتدریج امکان بارش بر روی استان اصفهان را بشکل محدودی فراهم می کند.
وی با بیان اینکه شاخص های اقلیمی نشاندهنده آن است که وضعیت بارش های پاییز امسال کمتر از نرمال خواهد بود، گفت: طبق جدیدترین خروجی مدل ها، در مجموع میزان بارش ها در پاییز امسال کمتر از حد نرمال خواهد بود.
خدابخش درباره دمای استان در پاییز امسال نیز گفت: میانگین دمای فصل پاییز در استان اصفهان نیز بطور میانگین در حد نرمال و در برخی نواحی تا حدود یک درجه نسبت به نرمال افزایش خواهد یافت.
7153/ 6022 گزارش از هُدا استکی - انتشار دهنده : عمادی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۶۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامانه بارشی همراه با رعدوبرق در راه آسمان اصفهان/ هوا گرم می‌شود

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به صدور هشدار زرد با فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری همرفتی از شدت ناپایداری‌ها در اواخر هفته همراه با وزش باد شدید و بارش‌های رگباری، رعدوبرق و بارش تگرگ در مناطق مستعد استان خبر داد.

نوید حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: بررسی نقشه‌های هواشناسی بیانگر وقوع ناپایداری‌های همرفتی در نیمه شرقی و جنوب طی امروز استان است.

وی افزود: بر این اساس ناپایداری‌های جوی به صورت افزایش ابر، گاهی وزش باد شدید و بارش‌های رگباری همراه است، به طوری که روزهای یکشنبه و سه‌شنبه از شدت ناپایداری‌های جو کاسته خواهد شد، از این‌رو سامانه بارش‌زا جدید طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه پیش‌بینی می‌شود.

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان درباره صدور هشدار زرد با فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری همرفتی از ظهر روز چهارشنبه تا اواخر وقت جمعه هفته جاری در استان، تصریح کرد: این سامانه با رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت در نقاط مستعد بارش تگرگ همراه است.

وی اضافه کرد: فعالیت سامانه مذکور طی روز چهارشنبه در مناطق غرب و جنوب استان به ویژه شهرستان‌های بویین میاندشت، سمیرم، چادگان، خوانسار، فریدن (داران)، دهاقان، شهرضا، فریدونشهر و گلپایگان مورد انتظار است.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه شدت ناپایداری‌ها طی روز پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت، پیش‌بینی شده است، گفت: در این مدت تمام مناطق استان به ویژه آران و بیدگل، اردستان، اسلام‌آباد موگویی، انارک، بادرود، بویین میاندشت، سمیرم، چادگان، چوپانان، خوانسار، خوروبیابانک، فریدن (داران)، دهاقان، دهق، زواره، شهرضا، فریدونشهر، کاشان، کبوترآباد، کوهپایه، گلپایگان، لنجان (زرین‌شهر)، مبارکه، مهاباد، مورچه خورت، شاهین‌شهر و میمه، نائین، نجف‌آباد، نطنز، ورزنه تحت تأثیر این سامانه است.

وی اظهار کرد: احتمال جاری شدن رواناب و اختلال در تردد، وزش باد به نسبت شدید، لغزندگی و کاهش دید به ویژه در جاده‌ها و گردنه‌های کوهستانی و جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به نهال، درختان آسیب‌پذیر و محصولات باغی و زراعی از مخاطرات این سامانه است.

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان افزود: احتیاط در سفرهای برون شهری، نداشتن توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، خودداری از عبور یا توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌های فصلی، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت حفظ صنعت کشاورزی، توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه کمینه دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان یک تا دو درجه افزایش خواهد داشت، گفت: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به درجه ۲۶ سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به ۱۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

حاجی‌بابایی خاطرنشان کرد: کاشان با دمای ۳۰ درجه سانتی‌گراد و بویین میاندشت با دمای یک درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان هستند.

کد خبر 748446

دیگر خبرها

  • سامانه بارشی همراه با رعدوبرق در راه آسمان اصفهان/ هوا گرم می‌شود
  • هشدار سطح زرد هواشناسی اصفهان درباره موج جدید بارش‌های همرفتی
  • فاز اول پروژه دوگاز تا پایان سال به بهره برداری می رسد؛ تکمیل فاز دوم فتح-باغستان تا پاییز
  • فاز اول پروژه دوگاز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد/ تکمیل فاز دوم فتح-باغستان تا پاییز
  • بهار پربارش امسال با افزایش متوسط بارندگی استان فارس در سامانه بارشی اخیر
  • خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان
  • نیاز به ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان
  • مشارکت ۲۵۶ نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر
  • پر شدن سیل بند‌ها بر اثر بارش باران شهروندان آران و بیدگل را شگفت زده کرد + فیلم
  • بارش باران سیل آسا و آبگرفتگی در روستای اسلام آباد + فیلم