Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-02@00:36:02 GMT

خط پاریس- ریاض علیه توان نظامی تهران

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۶۷۵۱۲

خط پاریس- ریاض علیه توان نظامی تهران

به گزارش جام نیوز، این روزها خاورمیانه باتنش هایی روبه‌روست که سوغاتی سفرهای آسیایی ترامپ و سفر ماکرون به ریاض است، سفرهایی که رهاورد آن فشار به ایران برای نشستن پای میز و گپ زدن با غربی‌ها درباره دستاوردهای موشکی جمهوری اسلامی است. رؤیایی که عربستان برای تحقق آن عروسک خیمه شب بازی شده و علاوه بر تهمت‌ها به ایران، در پی بر هم زدن ثبات سیاسی لبنان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


انصارالله یمن اخیراً فرودگاه ملک خالد در ریاض را مورد هدف موشکی قرار داد که در پی آن بیشتر مقامات سعودی با طرح ادعاهای واهی، ایران را به دست داشتن در این حمله متهم کردند.


این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که امیر حاتمی، وزیر دفاع کشورمان در این زمینه گفته است: دشمن از هر فرصتی برای اتهام زنی علیه ایران استفاده می‌کند و قطعاً ما این مساله را رد می‌کنیم. بنا نیست هر مساله‌ای در منطقه رخ دهد، ایران را متهم کنند البته این موارد از دشمن بعید نیست. همچنین سردار جعفری، فرمانده سپاه پاسداران در واکنش به این ادعاها تاکید کرده است: ما امکان انتقال موشک به آنجا (یمن) را نداریم و موشک‌ها برای خودشان است.


با این‌حال اما ترامپ رییس جمهور آمریکا نیز ایران را متهم به حمله به ریاض کرده و ماکرون نیز روز گذشته این سخنان را تکرار کرد و گفت: بسیار مهم است که در برابر فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه‌های بالستیکی ایران با قاطعیت برخورد کرد.


رویکرد آمریکا و اروپا در خاورمیانه و ناآرامی‌های کنونی در منطقه ناشی از این است که به دنبال تحقق رویای خود برای گفت و گو درباره توان موشکی جمهوری اسلامی‌اند، البته درکنار این هدف با ایجاد جنگ و تنش درمنطقه به دلالی سلاح نیز می‌پردازند.


اروپا خواهان مذاکرات درباره توان موشکی ایران است و رییس جمهور فرانسه تبدیل به بلندگویی برای ادعاهای ترامپ شده است. در این میان اما عده‌ای در داخل به نمایندگی از اروپا و آمریکا بر طبل مذاکرات موشکی می‌کوبند و در تلاشند تا برجام های بیشتری را رقم بزنند. این خبرها و ادعاهای فرانسه در حالی ادامه دارد که روزنامه آرمان با انتشار سرمقاله‌ای بر لزوم مذاکره با اروپا درباره برنامه موشکی تاکید کرد و آقای محمد نقیب‌زاده، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در این مطلب نوشت: «اروپا خواهان مذاکرات موشکی است تا هم هیاهوی آمریکایی‌ها را ساکت کند و هم موضوع موشکی ایران، بحرانی نشود. برد بالای۲۰۰۰کیلومتر در برنامه ایران نیست. پس در همین نقطه کنونی مذاکره کند وگرنه اروپا هم تند می‌شود.»

بهانه جویی‌هایی با هدف فروش سلاح و تضعیف امنیت ایران
آقای کمال دهقانی فیروزآبادی، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت وگو با روزنامه صبح نو گفت: جمهوری اسلامی ایران درخصوص استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای با غرب مذاکره کرد که به برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت منتهی شد. الان آمریکا نقض عهد می‌کند و برای نقض عهد کردن که از قبل هم قابل پیش بینی بود، باید به چیزی متوسل شود. پیش از این، ایران را متهم به حمایت از تروریسم کرده و بر اساس معیارهای دوگانه، حزب الله و حماس را تروریست معرفی کردند که از موجودیت فلسطین در برابر اشغال و تجاوز رژیم صهیونیستی ایستادگی می‌کنند؛ اما امروزه این بهانه‌ها برای جامعه جهانی قابل پذیرش نیست و جامعه جهانی دست غرب را خوانده است، به همین دلیل چاره‌ای جز متوسل شدن به برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران ندارد.


وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران یک راهبرد و دکترین دفاعی دارد و به هیچ وجه برنامه‌ای برای هجوم ندارد و در قالب دکترین دفاعی که باید از کشورمان دفاع کنیم، مثل کشورهای مرتجع منطقه نگاه‌مان به کارخانه‌های اسلحه سازی غرب نیست و قرار نیست به ترامپ و ماکرون پول دهیم تا برای ما اسلحه تولید کنند. ما تجهیزات دفاعی خودمان را خودمان می‌سازیم و این ناشی از تجربه ما از دوران جنگ و دفاع مقدس است که ایران را از داشتن ابتدایی‌ترین اسلحه هم محروم کردند. ما برای دفاع از کشور و مخصوصاً با مشاهده سوءنیت و تهدیدها، تصمیم به ساخت اسلحه گرفتیم و خودمان در زمینه تجهیزات به ویژه موشک، مستقل هستیم و در چارچوب دکترین دفاعی خود اسلحه می‌سازیم تا برای بار دیگر کسی جرات تجاوز به خاک ایران را نداشته باشد.


نایب رییس کمیسیون امنیت ملی گفت: دفاع و برنامه موشکی ایران بازدارنده است اما اگر عده‌ای بهانه جویی می‌کنند، مشکل از خودشان است و اهداف خاصی را دنبال می‌کنند، یا برای ترساندن کشورهای مرتجع منطقه و فروش اسلحه بیشتر یا برای تضعیف جمهوری اسلامی و بازی با امنیت ایران است. خط قرمز کشور ما برنامه‌های دفاعی و موشکی است. امنیت کشور ما بسیار مهم است و در این زمینه هیچ‌گاه تسلیم خواست کشورهای غربی نخواهیم شد.


وی همچنین درباره کلیدزدن برجام موشکی از سوی برخی اصلاح طلبان، گفت: چنین رویکرد و سخنانی یک نوع سطحی نگری است چون برنامه موشکی خط قرمز ماست.

اقدامات علیه ایران در مسیر خطرناکی افتاده است
آقای پیروز مجتهدزاده، کارشناس بین الملل در گفت وگو با روزنامه صبح نو درباره برخی تحلیل‌ها مبنی بر زیر فشار قرار دادن جمهور اسلامی گفت: تحلیل‌هایی درباره اینکه برهم زدن معادلات منطقه تنها برای ایجاد فشار بر ایران است، کهنه شده است چراکه اقدامات علیه ایران از فشار گذشته و مسیری خطرناک را طی می‌کند.


وی ادامه داد: در این میان اما نکته حیرت انگیز این است که می‌بینیم این روزها آقای رییس جمهور فرانسه تبدیل به سخنگو و بلندگوی ترامپ شده است. زمانی که صحبت از تلاش آمریکا برای صدمه زدن به برجام به میان آمد، رییس جمهور فرانسه بر مخالفت خود تاکید و اعلام کرد که طی یکسال آینده برای تأیید مواضع ایران به اینجا سفر می‌کند اما تنها در 24 ساعت بعد تغییر مواضع داده و مطالبی در راستای لطمه و صدمه زدن به ایران و برداشتن گام‌هایی به طرف اعمال جنگ علیه ایران مطرح کرد.


این کارشناس بین الملل تاکید کرد: ما نمی‌توانیم این حرکات سؤال برانگیز رییس جمهور فرانسه را از بقیه اقداماتی که در خاورمیانه رخ می‌دهد جدا نگه داریم چراکه این امر وضعیت بسیار خطرناکی علیه صلح و امنیت منطقه و جهان ایجاد می‌کند. وی گفت: در شرایطی قرار داریم که بر اساس تشویق‌های علنی و آشکار ایالات متحده آمریکا، مقامات عربستان سعودی ماجراجویی‌های نظامی خود را علنی می‌کنند و نه تنها از سرزنش‌های جهانی در مورد ارتکاب به جنایت در یمن منفعل نیستند که گام را فراتر گذاشتند و نخست وزیر یک کشور دیگر (یعنی لبنان) را به پایتخت خود احضار کرده و او را وادار به بیان مطالبی کاملاً خلاف واقع و آنگاه او را سر به نیست می‌کنند؛ یعنی در این توطئه بسیار پلید ضد بشری، سران رژیم سعودی دست به آدم ربایی زده و نخست وزیر کشور دیگری را به پایتخت خود احضار کرده است.مجتهدزاده خاطرنشان کرد: سران رژیم سعودی، حریری را مجبور به بیان مطالبی کردند که در روز جمعه از سوی رییس جمهور آمریکا و دیروز از زبان رییس جمهور فرانسه مطرح شد. در نگاه به کلیت این وضعیت، کمترین تردیدی نیست که رییس جمهور فرانسه به این توطئه عظیم آتش افروزی و جنگ در خاورمیانه پیوسته است، آتش افروزی و جنگ که بنیاد صلح و امنیت را نه تنها در خاورمیانه بلکه در سراسر جهان به خطرخواهد افکند.وی در ادامه در واکنش به سرمقاله آقای نقیب زاده استاد دانشگاه تهران در روزنامه آرمان گفت: به این استاد محترم بفرمایید که دوست عزیز شما چرا عجله دارید؟ صبر کنید تا از طرف مقابل کسی پیشنهاد مذاکره را مطرح کند و بعد توصیه به مذاکره کنید. دوست عزیز شما خیلی عجله دارید، کسی پیشنهاد مذاکره نکرده است، اگر شما با تکیه بر مطالب طرح شده گذشته از سوی رییس جمهور فرانسه توصیه به مذاکره موشکی کردید، متاسفانه باز هم عجله کردید. بگذارید ابراز آرزوها از سوی رییس جمهور فرانسه تبدیل به یک واقعیت پیشنهادی شود. در حال حاضر هیچ طرحی در این کشمکش‌ها رسماً پیشنهاد مذاکره بر سر مسائل مختلف نداده است،چگونه باید وارد مذاکره‌ای شویم که پیشنهاد نشده است.این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: روسای جمهور آمریکا و فرانسه حرف‌های متعددی درباره مذاکره با ایران مطرح کرده‌اند اما تاکنون به صورت رسمی از ایران درخواست مذاکره نداشته‌اند، فلذا ما باید توپ را در دروازه دشمن بیندازیم و بگوییم هرگاه آمریکا همه تعهدات برجام را اجرا کرد. در حال حاضر باید دقت داشته باشیم، در شرایطی که هیچ مرجع رسمی صحبت از مذاکره با ایران را مطرح نکرده، این برخورد خام و ناپخته است که بگوییم مذاکره می‌کنیم یا نه.

توان موشکی ایران پیش بینی ناپذیرترینتوان موشکی در دنیاست
آقای حشمت‌الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت وگو با روزنامه صبح نو درباره تلاش‌ها برای مذاکره بر سر توان موشکی ایران گفت: از سال 2001 میلادی که بوش مجموعه جنگ‌ها را در خاورمیانه با حمله به افغانستان آغاز کرد، چنین اتهاماتی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح شد که جمهوری اسلامی ایران برای بهانه زدایی، رسماً اعلام کرد که پروژه موشکی 4 به تعلیق درآمده است که این تعلیق تا به امروز ادامه دارد.


وی ادامه داد: پس از آن بود که ما با شهاب 3 به برد 2هزار کیلومتر رسیدم و ایران برای بهانه زدایی شهاب 4 را تعلیق کرده و به سمت کیفی سازی موشک‌های خود رفت. راهبرد ما راهبردی دفاعی است و راهبرد دفاعی و مقابله به مثل،


پشیمان کننده است و در این زمینه هم خیلی خوب کار شد، به همین دلیل هم پیش بینی ناپذیرترین توان موشکی در دنیا توان موشکی جمهوری اسلامی ایران است چراکه به هرحال برای تمام دشمنان ناشناخته است.


این نماینده مجلس تاکید کرد: فناوری موشکی ایران فناوری بومی است هرچند که بعضاً مهندسی معکوس هم انجام شده است؛ اما جمهوری اسلامی با اتکا به دانش بومی به عالی‌ترین سطح مقابله به مثل در حوزه موشکی رسیده است و هیچ تهدیدی برای آن‌ها نیست و اروپا می‌داند که موشک‌های ایران در خدمت ایجاد ثبات در منطقه‌ای است که بی ثباتی آن، آثارش زود به اروپا می‌رسد.


فلاحت پیشه افزود: اگر تهدیدی در غرب آسیا مانند داعش شکل بگیرد، خیلی زود جنبه‌های تهدیدآمیز آن به مرزهای اروپا می‌رسد اما آمریکایی‌ها تا حدی مصون از این موضوع هستند، فلذا جمهوری اسلامی ایران دلیلی برای مذاکره در موضوع موشکی ندارد به ویژه که در حوزه برجام و مذاکره هسته‌ای دیدیم به رغم اینکه ایران با حسن نیت وارد شده و به تمامی تعهداتش عمل کرد، اما متاسفانه آمریکا به وظیفه خود عمل نکرده و شرایط ناامیدکننده‌ای برای دیپلماسی رقم زدند.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: مذاکره درباره موضوع موشکی در ایران پذیرفته نیست و توان موشکی ایران یک توان برگشت ناپذیر است. ایران در حوزه موشک‌های میان برد، کوتاه برد و بلند برد به تمامی اهداف خود رسیده است. فرانسه هم می‌داند که ایران حاضر به مذاکره بر سر توان موشکی نیست و برجام، به سمت و سویی دیگر رفت که ایران حاضر به مذاکره شد.وی در پایان درباره یادداشت نقیب زاده در روزنامه آرمان، گفت: این سرمقاله به معنای فضای عمومی و موج نیست، تنها ادعای افرادی خاص است و نمی‌توانند به افکار عموم یا راهبرد جمهوری اسلامی خدشه‌ای وارد کنند.

 

صبح نو

111

 

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۷۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله موشکی به کشتی مرتبط با رژیم اسرائیل

به گزارش همشهری آنلاین، شرکت امنیت دریایی انگلیس «امبری» اعلام کرد یک کشتی کانتینربر با پرچم مالت در حالی که از جیبوتی به سمت بندر جده عربستان سعودی در حال حرکت بود، هدف حملات موشکی قرار گرفت و با سه موشک به این کشتی حمله شده است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که براساس برآوردهای امبری، این کشتی به دلیل وجود روابط تجاری بین اپراتور ثبت شده آن با رژیم صهیونیستی هدف حمله قرار گرفته است.

هنوز جزئیات بیشتری از این خبر یا خسارات وارده احتمالی به کشتی مذکور منتشر نشده است. اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال می‌شود.

نیروهای مسلح یمن از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه که 206 روز از آن می‌گذرد، اعلام کرده‌اند که به کشتیهای مرتبط با این رژیم اجازه عبور از تنگه باب المندب و دریای سرخ را نخواهند داد و در همین راستا نیز تاکنون به ده‌ها کشتی تجاری و نظامی مرتبط با اسرائیل و متحدان این رژیم حمله کرده‌اند.

آمریکا نیز در ادامه حمایت‌های خود از تل‌آویو، پس از شدت گرفتن عملیات‌های یمن علیه کشتی‌های صهیونیستی، ائتلافی را برای مقابله با نیروهای مسلح یمن تشکیل داده و تاکنون چند بار خاک این کشور را مورد تجاوز نظامی قرار داده است.

اما نیروهای مسلح یمن در واکنش به حملات جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به خاک یمن نشان داده که این تجاوزات مانع حمایت آنها از مردم غزه و مقاومت فلسطین نخواهد شد.

کد خبر 848113 منبع: فارس برچسب‌ها کشتیرانی یمن

دیگر خبرها

  • توانمندی دفاعی ایران از نگاه غرب؛ از فتوشاپ تا تغییر محاسبات
  • بوی گشایش ارزی از ریاض می‌آید
  • دنیا از توان نظامی ایران متحیر شده است
  • حمله موشکی به کشتی مرتبط با رژیم اسرائیل
  • حضور رسانه‌های ترکیه در نمایشگاه دستاوردهای نظامی ایران
  • عملیات «وعده صادق» بخش کوچکی از توان نظامی ایران بود
  • مذاکره با بانك توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران
  • مذاکره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • مذاكره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • مذاکره برای تأمین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی