Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-03-19@08:21:41 GMT

وقتی معدن و محیط زیست آشتی می کنند+فیلم

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۶۹۶۲۸

وقتی معدن و محیط زیست آشتی می کنند+فیلم

‍‍‍‍‍‍

با ابتکاراتی که برخی معادن استان یزد به کار برده اند فعالیتهای صنعتی و معدنی دیگر تهدیدی برای محیط زیست و حیات وحش نیست.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما

ساعت چهار بامداد یک روز پائیزی با گروه خبری راهی منطقه حفاظت شده کالمند بهادران شدیم.

هوا هنوز گرگ و میش بود. به سمت جاده مهریز حرکت کردیم؛ پس از 30 کیلومتر عبور از جاده اصلی، وارد جاده فرعی بهادران شدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سکوت جاده، آرامشی داشت که ما را بیشتر به طرف آن می کشید. به هر طرف نگاه می کردی، دشت بود و جاده ای که در پهنای دشت های بیکران کویر، محاصره شده بود.

60 کیلومتری در مسیر جاده حرکت کردیم تا جائیکه به جاده خاکی رسیدیم، چند متری از جاده گذشتم و از اینجا به بعد با هماهنگی رئیس محیط زیست شهرستان مهریز، دو محیط بان به استقبالمان آمدند.

خورشید به ما رخ نشان داد و هوا کم کم روشن شد. ساعت شش صبح به ایستگاه محیط بانی منطقه حفاظت شده کالمند بهادران رسیدیم؛ بالای تپه ای در حصار دشت ها.

اولین سفرمان به منطقه حفاظت شده حیات وحش بود و شروع زندگی چند ساعته با محیط بانانی که عشق شان حفاظت و نگهداری از محیط زیست است.

کالمند بهادران، زیستگاه گونه های کمیاب جانوری

منطقه حفاظت شده کالمند بهادران در حوزه استحفاظی مهریز قرار دارد و مرز شمالی آن از مجاورت این شهرستان آغاز و مرز جنوبی آن به حوزه استحفاظی استان کرمان نزدیک می شود.

قرارگیری کوهستانها با دره های بزرگ و کوچک در مجاورت تپه ماهورها و دشتهای هموار و گسترده، محیط مناسبی را برای زیست گونه های مختلف جانوری فراهم کرده است.

با محیط بانان به راه افتادیم و با عبور از دشت ها و تپه های منطقه کالمند بهادران چیزی که بیشتر از همه جلب توجه می کرد گله های متعدد کل و بز و قوچ و میش بود که در حال عبور از صخره ها بودند.

جلوتر که رفتیم، حسن آقا محیط بان منطقه جمعیتی از آهو را نشان داد، با دوربین ش چشم ها را به جهت دست او خیره کردیم و آهوهایی را دیدیم که از راسته جبیرها بودند.

رئیس محیط زیست شهرستان مهریز که در این سفر همراهی مان می کرد برایمان گفت: در منطقه کالمند بهادران جانورانی از قبیل یوزپلنگ، کاراکال، پلنگ، کفتار، روباه، گرگ، شغال و پرندگان ارزشمندی همچون زاغ بور، هوبره، کبک، تیهو، باقرقره و خزندگانی مانند بزمچه و مار زیست می کنند.

محمدرضا خدارحمی می گوید: هم اکنون این منطقه امکان زیست هزاران آهو را در خود فراهم کرده است و بی‌گمان ناحیه حفاظت‌شده کالمند بهادران را باید یکی از زیستگاه‌های مهم و کم‌نظیر آهو در ایران نامید.

محیطی امن برای حیات وحش در کوه معدن

در گشت و گذار منطقه حفاظت شده کالمند بهادران به محدوده معدنی رسیدیم که در میان محیط بانان به منطقه کوه معدن معروف شده است.

رئیس محیط زیست شهرستان مهریز می گوید در این منطقه جمعیت گونه های جانوری امسال افزایش داشته، واقعیتی که باعث شد تا با هماهنگی مدیرعامل مجتمع معدنی سرب و روی و باریت مهدی آباد بهادران به محدوده کوه معدن برویم.

وارد معدنی شدیم که به گفته امین صفری مدیرعاملش با ذخیره 21 میلیون تن ، دومین ذخیره بزرگ سرب و روی دنیا و بزرگترین معدن خاورمیانه است.

سوالی که ذهنمان را مشغول کرد فعالیت معدن و همزیستی مسالمت آمیزش با حیات وحش بود! چطور ممکن است؟ محیط زیست ومعدن! فعالیتی که طبق تجربه تخریب و انقراض حیات وحش را به دنبال داشته است.

آمارهای سرشماری حیات وحش در سالجاری را مرور می کنیم:

معاون محیط زیست استان یزد می گوید: طبق سرشماری حیات وحش در پارک ملی سیاه کوه اردکان جمعیت گونه های جانوری،50 درصد کاهش داشته است.

حسن اکبری می افزاید: این کاهش به دلیل خشکسالی چند سال اخیر در استان یزد است.

وی در ادامه ضمن ابراز تاسف از فعالیت های صنعتی و معدنی در مناطق حفاظت شده استان یزد می گوید: متاسفانه در مناطقی چون انجیرآورد اردکان و دُربید یزد فعالیتهای معدنی به تهدیدی برای حیات وحش تبدیل شده بگونه ای که جمعیت گونه های جانوری بویژه گونه های دشتی منطقه به شدت کاهش یافته است.

فعالیتهای صنعتی و معدنی همیشه تهدید نیست

در حالیکه گروهی از محیط بانان همراهیمان می کردند، در مسیر معدن به راه افتادیم. دو کیلومتری را طی کردیم و از یک جاده فرعی خاکی به سمت کوهی رفتیم که در قسمت پائینی آن کارگران در حال استخراج ماده معدنی بودند.

به جائی رسیدیم که تصویری از کل و بزهای وحشی آنهم در چند متری کارگاه معدنی شگفت زدمان کرد.

حیواناتی که با دیدن انسان اینبار قرار را به فرار ترجیج داده بودند.

محیط بانی را دیدیم که در حال آذوقه دادن به این حیوانات وحشی بود، رابطه صمیمی او با کل و بزهای وحشی چند دقیقه ای ما را مات و مبهوت این صحنه کرد.

با کاظم خالقدادی همصحبت شدیم، او برایمان گفت: پیش از این کارگر معدن بودم، بخاطر عشق و علاقه ای که به حیات وحش داشتم دو سال است که محیط بان شده ام و در خدمت محیط زیست هستم.

از او پرسیدم، حقوق و مزایای محیط بانی بیشتر است یا معدن؟ بدون اینکه حتی کمی فکر کند اینگونه جواب داد: کار در معدن حقوقش بیشتر بود، درست است که در لباس محیط بانی حقوق چندانی دریافت نمی کنم اما به خاطر عشق و علاقه ای که به حیات وحش داشتم از پول گذشتم، هر کجا این حیوانات نیاز به آب و علوفه داشته باشند، سر می زنم و از صمیم قلب دوستشان دارم.

کاظم خالقدادی می گوید: وجود حیات وحش در محدوده معدن بخاطر امنیتی است که حس کرده اند، مسئله ای که باعث شده آنها با وجود فعالیت های معدنی، زیستگاه خود را ترک نکنند.

در ادامه گفتگویی داشتم با معاون مجتمع معدنی سرب و روی و باریت مهدی آباد بهادران.

حمیدرضا حمایت زاده می گوید: با توجه به قرارگیری معدن در منطقه حفاظت شده کالمند، بر خود واجب می دانیم اقداماتی را در خصوص حفظ محیط زیست و زیستگاههای موجود انجام دهیم.

او به تامین آب و علوفه برای حیات وحش منطقه اشاره و بیان می کند: با توجه به خشکسالی سالهای اخیر، اقدام به ایجاد آبشخورها و انبارک هایی برای حیات وحش کردیم و تامین علوفه بر اساس برنامه ریزی متخصصان معدن با همکاری کارشناسان محیط زیست صورت گرفت.

معاون مجتمع معدنی سرب و روی و باریت مهدی آباد بهادران می گوید: می خواهیم با بیشترین بهره برداری از ذخایر معدنی، کمترین آسیب را به محیط زیست و حیات وحش منطقه داشته باشیم.

فعالیتهای خوب این شرکت بزرگ معدنی باعث شد تا معاون محیط زیست استان یزد با خبری خوب گزارشمان را کامل کند.

حسن اکبری می گوید: طبق آمار سرشماری حیات وحش استان یزد در سالجاری جمعیت گونه های جانوری محدوده کوه معدن ، 10 درصد افزایش یافته است.

همزیستی مسالمت آمیز معدن و محیط زیست اینجا الگویی برای دیگر معادن کشور است. در کنار معدنی که انفجار و تخریب دارد و با حیات وحش در تعارض است نه تنها جمعیت گونه های جانوری کم نشده بلکه زمینه ای را برای ادامه حیات و زادآوری آنها فراهم کرده است.

و اینجاست که باید با قاطعیت گفت: فعالیت های صنعتی و معدنی همیشه تهدید نیست.

  میر طاهری / خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما     دانلود دانلود          
     
   
 

 

 
 
 
 




منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۹۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«درکش و هاور» سرزمین جنگل‌های سبز بلوط در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی روستای درکش یکی از شگفت‌انگیزترین مناطق در خراسان شمالی است. این روستا با داشتن جنگل‌های متعدد از جمله یگانه جنگل بلوط شرق ایران، کوه‌ها، دره‌ها و چشمه‌ها، مناظری دارد که هر جای دیگری آن‌ها را نخواهید دید.

کافی است به روستا درکش شوید، مناظر سرسبز را ببینید، بوی نان سنتی فتیر مسکه به مشامتان بخورد و مرال‌های نادر و زیبا را ببینید تا عاشق این منطقه می‌شوید.

روستای درکش در ۳۰ کیلومتری شهر آشخانه و ۷۰ کیلومتری بجنورد مرکز استان خراسان شمالی قرار دارد. این منطقه با طبیعتی جنگلی و کوهستانی، چشمه‌سارها و آبشارها از جمله غنی‌ترین و تنها ذخیره‌گاه جنگل‌های بلوط شرق کشور است.

درکش با وجود داشتن باغ‌های میوه، انواع گیاهان دارویی، حیات وحش کم‌نظیر، تپه‌های باستانی و چشم‌اندازهای فوق‌العاده زیبا، یکی از مناطق گردشگری بکر منطقه است. علاوه‌ بر این، فرهنگ و زندگی مردم منطقه، شما را جذب خود می‌کند.

شاید بخواهید با عجله بار خود را برای سفر ببندید؛ اما پیش از این کار، بهتر است بیشتر با این روستا آشنا شوید. زیباترین دیدنی‌ها، مسیر دسترسی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، و طبیعت منطقه بخشی از اطلاعاتی است که باید پیش از سفر بدانید. این مطلب را تا پایان بخوانید تا سفر خاطره‌انگیز و لذت‌بخشی را برنامه‌ریزی کنید.

درکش در منطقه‌ای کوهستانی و در میان دره‌ای عمیق قرار گرفته و رودخانه درکش (زوهاور) از میان آن می گذرد و در جنوب این روستا کوه آلاداغ با ارتفاع ۲۴۵۵ متر قرار گرفته است. این روستا ۲۰۰ خانوار ساکن دارد و مردم آن  به زبان کُردی کرمانجی سخن می‌گویند.

تعداد جاهای دیدنی درکش زیاد است و هیچ‌وقت در این روستا، حوصله‌تان سر نخواهد رفت.

علاقه‌مندان به جنگل‌نوردی می‌توانند از جنگل‌های متعدد این منطقه مانند جنگل زو، جنگل هیرکانی، جنگل هاورگوزنگ و جنگل‌های بلوط لذت ببرند. وسعت این جنگل‌ها به ۲۰۰ هزار هکتار می‌رسد.

گردشگران کوه‌نورد نیز می‌توانند سراغ ارتفاعات رنگارنگ آلاداغ بروند. بی‌شک کوه‌نوردی در این کوه‌های هفت‌رنگ را هر جایی نمی‌توانید تجربه کنید. بخش زیادی از این کوه‌ها از درختان مرتفع و سرسبز پوشیده شده است. ارتفاع برخی از قله‌های این رشته‌کوه به ۲۸۰۰ متر از سطح دریا می‌رسد.

تنگه هاور یکی دیگر از محبوب‌ترین دیدنی‌های این منطقه است. این دره، مکان مناسبی برای پیاده‌روی، عکاسی و گشت‌وگذار در طبیعت است. صعود به تنگه درکش و هاور یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌ها در سفر خواهد بود و پس پیشنهاد می‌کنیم آن را از دست ندهید.

درکش در بهار و تابستان زیباترین رنگ‌ها را به خود می‌گیرد. در این فصل‌ها، باغ‌های میوه و گیاهان دارویی به اوج شکوفایی خود می‌رسند و حیات وحش منطقه بیشترین فعالیت خود را به‌نمایش می‌گذارد. همچنین کشتی با چوخه جزو ورزش‌های محلی درکش است که می‌توانید در فصل بهار به تماشای این ورزش بپردازید.

روستای درکش با ۳۸۰ گونه گیاه دارویی شناخته‌شده که ۷۹ گونه آن از ازشمندترین گیاهان دارویی‌اند، این منطقه را تبدیل به یک داروخانه طبیعی کرده است. البته تنها جنگل بلوط باقی‌مانده در منطقه شرق کشور در این منطقه قرار دارد.

حیات وحش بی‌نظیر منطقه درکش در ارتفاعات و در دل جنگل‌های بلوط منطقه شامل قوچ، میش، گرگ، پلنگ، خرس، خوک و پرندگانی مانند عقاب، شاهین، کرکس، کبک و البته این منطقه زیستگاه مرال (گوزن قرمز) است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ترمیم و بازسازی فنس‌های حفاظتی پناهگاه حیاط وحش لوندویل آستارا
  • تشدید گشت های جلوگیری از خرید و فروش غیر مجاز آبزیان در پردیس
  • ‍ تیمار و رها سازی پرندگان وحشی در طبیعت شهرستان کلات
  • مراکز صنعتی و معدنی مازندران در نوروز پایش می شوند
  • هشدار داستانی به مسئولان دولتی برای واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران
  • «درکش و هاور» سرزمین جنگل‌های سبز بلوط در خراسان شمالی
  • مشاهده ۴ قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده دنا
  • تصاویر بی نظیر از ۴ قلاده خرس در منطقه دنا + فیلم
  • مشاهده ۴ قلاده خرس قهوه ای در منطقه حفاظت شده دنا
  • مهار آتش سوزی بیشه زار بیت قشم در منطقه حفاظت شده کرخه حمیدیه