Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پایگاه خبری سبزالبرز، حجت‌الاسلام علی محمدی نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به مناسبت دهه وقف برگزار می‌شد، گفت: وقف در موضوعات مختلف و زمان‌های متفاوت خدمات‌رسانی به دولت و ملت دارد. به همین دلیل از رسانه‌ها می‌خواهم به صورت موضوعی و مستند به خدمات وقف اشاره کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به خدمات درمانی موقوفات در کشور اشاره کرد و افزود: بیش از ۲۴۰۰ موقوفه درمانی در کل کشور داریم که ۱۳۳ موقوفه، بیمارستان در ایران بوده که ۳۰ بیمارستان آن در تهران است.

وجود ۶ هزار موقوفه با موضوعات علمی و پژوهشی

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به خدمات فرهنگی وقف اشاره و تصریح کرد: ۶ هزار موقوفه در سطح کشور با موضوعات علمی و پژوهشی وجود دارد که می‌توان به تعداد زیادی از مدارس آموزش و پرورش، حوزه علمیه و دانشگاه‌ها اشاره کرد، ضمن اینکه ۴۰ دانشگاه و همچنین ۱۴۰۰ مدرسه آموزش و پرورش در کشور وقفی است.

حجت‌الاسلام محمدی اظهار داشت: بیش از ۳۰ هزار مسجد و همچنین ۱۵ هزار حسینیه و تکیه در کشور داریم که خدمات عبادی، فرهنگی و معنوی در طول سال به مردم ارائه می‌کند.

وی به برخی اقدامات مهم سازمان اوقاف و امور خیریه در طول سالیان قبل اشاره کرد و گفت: حرکت روبه جلوی اقدامات سازمان اوقاف منجر به تحقق پویایی در این سازمان و مدیریت هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده و سیاست‌گذاری خاصی برای اجرای آن شده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم حقوق موقوفات را استیفا کنیم باید وقف‌نامه را به‌دقت مطالعه کنیم.

صدور ۱۳۵ هزار سند وقفی توسط سازمان ثبت از سال ۱۳۰۶ تاکنون

حجت‌الاسلام محمدی ادامه داد: از سال ۱۳۹۱ اسناد وقفی و وقف‌نامه در این سازمان مطالعه، اسکن و نیات آنها با دقت در سامانه خاصی ثبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰۰ هزار صفحه وقف‌نامه بررسی و با دریافت تأییدیه‌های مختلف در ادارات کل سازمان اوقاف و امور خیریه در سامانه ویژه‌ای ثبت شده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بابیان اینکه از سال ۱۳۰۶ که ثبت و قانون آن در ایران به وجود آمده تا پایان سال ۱۳۸۸ در مجموع ۶۴ هزار و ۵۰۰ سند برای موقوفات صادر شده است، افزود: از سال ۱۳۸۹ تاکنون بیش از ۷۰ هزار سند وقفی صادر شده است.

حجت‌الاسلام محمدی گفت: ۱۸ تفاهم‌نامه‌ با سازمان‌های مختلف به امضا رسیده که ۱۶ تفاهم‌نامه عملیاتی شده است.

بیش از ۱۱ هزار رقبه و ۲۵ هزار هکتار در تصرف دستگاه‌های دولتی است

وی به شناسایی متصرفین و مستأجران ساختمان‌های اوقاف اشاره کرد و افزود: بیش از ۱۱ هزار رقبه و حدود ۲۵ هزار هکتار از ساختمان‌های سازمان اوقاف و موقوفه‌های کشور در تصرف دستگاه‌های دولتی است، ضمن اینکه بیش از ۵ هزار میلیارد تومان مطالبات از دستگاه‌های دولتی داریم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بابیان اینکه با قدرت، جدیت و قاطعیت برای استیفای حقوق موقوفات اقدام کرده‌ایم، تصریح کرد: برخی از این پرونده‌های در حال پیگیری مربوط به بیش از ۴۰ تا ۶۰ سال قبل است اما با همکاری دستگاه قضایی برخی موقوفاتی که خلع‌ید شده بود به سازمان اوقاف بازگشت.

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به تلاش‌های این سازمان برای شناسایی موقوفات مخروبه اظهار داشت: بیش از ۱۰ هزار رقبه در کشور باید ساخته، رونق یافته و آباد شود اما قریب به ۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای آبادانی رقبه‌های نیازمند سرمایه‌گذاری باید هزینه شود.

آبادانی بیش از ۸ هزار رقبه در کشور

وی گفت: ۳ هزار و ۷۰۰ رقبه از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۸ آباد شده است، این در حالی است که از سال ۱۳۸۹ تاکنون بیش از این تعداد عمران صورت گرفته است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تأکید کرد: تعداد زیادی از مستأجران موقوفات شناسایی شده است.

حجت‌الاسلام محمدی خاطرنشان کرد: در قالب سیستم GIS و جانمایی رقبات کل کشور بیش از ۳۰ هزار رقبه و پلاک اصلی و فرعی آنها شناسایی شده است.

وی بابیان اینکه بیش از ۲۰۰ شاخص بهره‌وری شناسایی و ۷۶ شاخص انتخاب و ۱۶ شاخص کلی برای مدیریت موقوفات و رقبات اعلام شده افزود: هیچ بقعه‌ای در کشور وجود ندارد که مدیریت آن در خارج از سازمان اوقاف باشد؛ چراکه نظم خاصی برای انتخاب مدیران مشخص شده است، ضمن اینکه هیأت امناهای برخی بقعه‌ها هم توسط مردم مشخص می‌شود.

۵۲ درصد امامزادگان هیچ‌گونه نذوراتی ندارند

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: ۴۸ درصد امامزادگان، هدایا و نذورات مردمی دارند و متأسفانه ۵۲ درصد امامزادگان هیچ‌گونه نذوراتی ندارند و اگر بخواهیم این امامزادگان را آباد کنیم تا به مردم خدمات ارائه دهند، به حدود ۷ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است.

حجت‌الاسلام محمدی بابیان اینکه تا پایان سال ۸۸ فقط ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمربع کار مهندسی و عمرانی در سازمان اوقاف و امور خیریه صورت گرفته، گفت: از سال ۱۳۸۹ تاکنون این میزان به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع رسیده است.

وی افزود: تا پایان سال ۱۳۸۸ فقط در ۵۰۰ بقعه نماز جماعت برگزار می‌شد، اما از سال ۱۳۸۹ به بعد این تعداد به ۱۳۰۰ بقعه رسیده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: از اول پیروزی انقلاب اسلامی تا پایان سال ۸۸ تعداد ۲۲ هزار و ۲۳۰ مبلغ جهت ترویج دین به مناطق مختلف کشور اعزام شده است که از سال ۱۳۸۹ تاکنون این میزان به ۵۳ هزار مبلغ رسیده است.

احداث ۳ بیمارستان در قالب وقف مشارکتی در کشور

حجت‌الاسلام محمدی تصریح کرد: تا پایان سال ۱۳۸۹ تعداد مراکز قرآنی و فرهنگی در بقاع ۴۰۰ عدد بوده است اما از سال ۱۳۸۹ به بعد این تعداد به ۲ هزار و ۹۰۰ مرکز رسیده است.

وی گفت: ۳۶ هزار نفر در مسابقات قرآنی تا پایان سال ۱۳۸۸ شرکت کرده‌اند، ‌اما از سال ۱۳۸۹ تاکنون بیش از ۴۰۰ هزار نفر در این مسابقات شرکت کرده، ضمن اینکه ۳ میلیون دانش‌آموز هم در بخش‌های مختلف این مسابقات شرکت کرده‌اند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: از اول انقلاب تا پایان سال ۱۳۸۸ تعداد موقوفه‌های ثبت‌شده ۱۳۰۹۶ عدد بوده است، اما از سال ۱۳۸۹ تاکنون ۱۵۶۱۷ موقوفه توسط مردم وقف شده است.

حجت‌الاسلام ممدی به وقف مشارکتی اشاره کرد و گفت: ‌تاکنون ۳ بیمارستان در قالب وقف مشارکتی در کشور احداث شده است.

اخذ وجه دستی در بقاع و امامزادگان صورت نمی‌گیرد

وی تأکید کرد: برای فعالیت‌های قرآنی موقوفات کمی در کشور داریم که این سخن من بر اساس جمع‌آوری اطلاعات مختلف موقوفات، وقف‌ها و نیت‌های قرآنی بیان می‌شود

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بابیان اینکه بر اساس نظرسنجی‌های صورت‌‌گرفته متأسفانه ۷۰ درصد مردم با وقف و کارکردهای آن آشنایی ندارند، گفت: بیش از ۹۰۰ نقطه در کشور مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه و عملیات‌های مختلف به صورت تمام سیستمی صورت می‌گیرد و هم‌اکنون سند اجاره‌ای دستی در سازمان اوقاف و امور خیریه نداریم، ضمن اینکه اخذ پول هم به صورت دستی وجود ندارد.

حجت‌الاسلام محمدی گفت: به صورت روزانه می‌توانیم در سیستم‌های اوقاف مجموعه هدایا، اجارات و اقدامات مختلف را به صورت آنلاین رؤیت کنیم ضمن اینکه شفاف‌ترین دوران مالی سازمان اوقاف و امور خیریه با نظم خاصی در ایام فعلی است.

وی گفت:‌ ۶۰۰ انجمن وقف در سراسر کشور با عنوان انجمن یاوران وقف راه‌اندازی شده است که امیدواریم تأثیر آن را در ترویج فرهنگ وقف شاهد باشیم. همچنین صد درصد رقبات در پایان هر سال مفاصا حساب می‌شود.

رونمایی از ۴۰۰ موضوع وقفی در سازه‌های تبلیغاتی تهران

در ادامه این نشست خبری عیسی علیزاده مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: سومین برنامه مشترک این سازمان با سازمان اوقاف و امور خیریه در دهه وقف آغاز خواهد شد، ضمن اینکه چندین کمپین هم به صورت مشترک در ماه‌های گذشته اجرایی کرده‌ایم.

وی گفت:‌ شورای تخصصی ویژه‌ای در سازمان زیباسازی شهرداری تهران زیرنظر سازمان اوقاف و امور خیریه راه‌اندازی شده است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در پایان اظهار داشت: قرار است از ابتدای هفته آینده بر روی ۴۰۰ سازه تبلیغاتی سطح شهر تهران، موضوعات استخراج‌شده در کارگاه وقف که اخیراً در شهر شیراز برگزار شده بود، رونمایی شود و می‌کوشیم از زبان هنر به توسعه و ترویج وقف در کشور کمک کنیم.

منبع: سبز البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sabzalborz.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «سبز البرز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۱۷۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۵۰ درصدی مراکز آموزشی جوار کارگاهی در کشور

به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد عظیمی شامگاه دوشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در کردستان اظهار کرد: امروز می‌بینیم صفحات زرین تاریخ پرافتخار کشورمان به نام کردستان و مردمانش مزین است و مردمی که در پای نظام و انقلاب اسلامی و کشور خود بایستند و به توطئه دشمن اهمیتی ندهند سرمایه اصلی نظام اسلامی محسوب می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی حضور باشکوه مردم حرف زیادی برای گفتن داشت و وفاق، همدلی و هم افزایی مثال‌زدنی بین مسوولان عالی این استان بسترساز توسعه استان است.

عظیمی محقق شدن برخی از مطالبات دهه گذشته مردم در این دولت را ترسیمی از توجه دولت به مردم خواند و گفت: این مهم بازتاب خوبی در سطح کشور داشته است.

فعالیت ۴۸۰۰ کارگاه آموزشی در کشور

وی از وجود بیش از ۶۵۰ مرکز دولتی در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای خبر داد و افزود: در دل این مراکز بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ کارگاه آموزشی و ۱۳ هزار همکار متخصص و متعهد در سطح کشور فعالیت دارند.

رییس سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور با اشاره به شعار امسال با عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم، تصریح کرد: واگذاری امور و رسالت و وظایف ذاتی سازمان به مردم از افتخارات قابل توجه این سازمان است که می‌تواند در زمینه تحقق شعار سال آن را الگوی خود قرار دهد و به سایر دستگاه‌ها و بخش‌ها عرضه کند.

وی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت‌های مردمی که در شعار امسال بر آن تاکید شده است، در دولت سیزدهم که خود را با کلیدواژه مقدس مردمی بودن معرفی کرده با هوشمندی مورد توجه قرار گرفته و خوشبختانه در این راستا حرکت‌های خوبی انجام شده است.

۲۲ هزار آموزشگاه آزاد در کشور فعال است

عظیمی اعلام کرد: بیش از ۳۰ هزار آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در سطح کشور مجوز خود را از این سازمان دریافت کردند و هم‌اکنون بیش از ۲۲ هزار آموزشگاه آن فعال است.

وی تصریح کرد: ۶۰ درصد از رسالت و وظایف سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در حوزه آموزش توسط این مراکز خصوصی و خود مردم انجام می‌گیرد و ۴ هزار و ۱۶۲ آموزشگاه جوار کارگاهی در سطح کشور در کنار صنایع بزرگ فعال است.

رییس سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور اذعان کرد: آموزش کارکنان شاغل در راستای ارتقای توان و تخصص و آموزش کارکنان جدید در کنار خط تولید هدف اصلی فعال‌سازی این کارگاه‌های جوار کارگاهی است.

رییس سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور با اعلام اینکه دیپلماسی مهارت یکی از راهبردهای کلیدی سازمان در این دولت است، گفت: ما در حوزه آموزش مهارت حرف برای گفتن داریم.

۴۰ هزار مربی توانمند فنی حرفه‌ای در کشور فعالیت دارند

عظیمی اذعان کرد: ۴۰ هزار مربی توانمند در حوزه آموزش، بیش از ۸ هزار کارگاه آموزشی ظرفیتی است که در کنار اینکه می‌تواند پاسخگوی نیاز کشور باشد می‌تواند توانمندی جمهوری اسلامی ایران را به تمام دنیا صادر کنند.

معاون وزیر کار تصریح کرد: یکی از راهبردهای جدی سازمان فنی و حرفه‌ای در سالجاری افزایش ۵۰ درصدی مراکز آموزشی جوار کارگاهی است و اقدامات خوبی در وزارتخانه در سطح کلان در حال انجام است که این اقدامات در راستای تحقق و پاسخگویی مطالبه به حق مردم یعنی موضوع اشتغال دنبال می‌شود.

عظیمی کاهش بی‌سابقه نرخ بیکاری را جز افتخارات دولت عنوان کرد و گفت: در دیدار کارگزاران با رهبر معظم انقلاب رییس جمهور تشریح و رهبری این مهم را تائید فرمودند.

وی تصریح کرد: توانمندسازی دهک‌های ضعیف جامعه نیز از دیگر اقدامات و توفیقات دولت و این وزارتخانه بوده که این روند به خوبی جلو می‌رود.

رییس سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور با بیان اینکه در وزارتخانه در قالب یک قرارگاه در راستای تحقق منویات و مطالبات مقام معظم رهبری تلاش می کنیم، اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم با برنامه‌ریزی‌های مختلف در قالب این قرارگاه شاهد تحقق منویات رهبری و پاسخگویی به مطالبات مردم عزیز ایران باشیم.

کد خبر 6092536

دیگر خبرها

  • یکی از عملکردهای مثبت سازمان اوقاف در نهضت ملی مسکن است
  • نگاهی به وظایف نظارت فنی در سازمان اوقاف
  • علم‌الهدی: دستاورد‌های دولت برای مردم ملموس نیست / در شرایط فعلی کشور نیازمند بکارگیری قدرت اقناع هستیم تا حقیقت موضوع برای مردم تشریح شود
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: حل مسئله گرد و غبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌هاست / باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنیم
  • توسعه و ارتقا مراکز درمانی موقوفه از اولویتهای سازمان اوقاف است
  • افزایش ۵۰ درصدی مراکز آموزشی جوار کارگاهی در کشور
  • سرمایه گذاری اوقاف در حوزه دانش بنیان‌ها موجب ایجاد انگیزه می شود
  • نیازمند تقویت اقناع در دولت هستیم
  • اختصاص اعتبار ۱۵۰۰ میلیاردی برای ترمیم حقوق کارکنان وزارت کشور