Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@18:33:02 GMT

اعطای جایزه ملی وقف به ۵۴ نخبه کشور

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۱۷۱۲۰

اعطای جایزه ملی وقف به ۵۴ نخبه کشور

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف گفت: همایش پنجاه‌وپنجمین سال اعطای جایزه ملی بنیاد البرز به منظور تجلیل از ۵۴ نخبه کشور در دهه وقف برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی روز سه‌شنبه (۲۳ آبان‌ماه) در نشست خبری دهه وقف با تشریح برنامه‌های دهه وقف، ضمن تبریک به مناسبت دهه وقف و عرض تسلیت به مناسبت جان باختن و مجروح شدن جمعی از هموطنان در پی حادثه زلزله استان کرمانشاه اظهار کرد: هر سال در این ایام دهه وقف را داریم و هر کدام از روزها دارای نامی بودند و براساس همین نام‌ها برای هر روز برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده تا گزارشی از عملکرد موقوفات در اختیار مردم قرار گیرد و در ساختار اجرایی نیات واقفان شفاف‌سازی صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرفخانی تصریح کرد: در دهه وقف نشست‌های تخصصی و صنفی را به جهت ترویج فرهنگ وقف با موضوعات وقف و علم و فناوری، وقف و سلامت، وقف و خانواده، وقف و قرآن، وقف و کتاب و کتابخوانی در ادارات شهرستان‌ها و استان‌ها برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه نشست تخصصی نقش خانواده در توسعه فرهنگ وقف یکی از نشست‌هایی است که در این دهه برگزار می‌شود که بعضی از واقفان برای تحکیم خانواده اموال خود را وقف کرده اند، تصریح کرد: اگر بخواهیم نظام تربیتی جامعه را برای فرهنگ‌سازی در نظر بگیریم، خانواده در نهادینه‌سازی آن نقش محوری  دارد.

دبیر ستاد هفته وقف خاطرنشان کرد: در این دهه ما شاهد برگزاری همایش وقف و رسانه و همایش یاوران وقف در ادارات شهرستان‌ها و استان‌ها خواهیم بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با اشاره به برنامه‌های تدارک دیده شده در سطح ملی تاکید کرد: حضور در حرم مطهر امام خمینی(ره)  و تجدید پیمان با آرمان‌های مقدس ایشان به‌عنوان بزرگترین احیاگر وقف از برنامه‌های آغازین روز هفته است.

شرفخانی افزود: همچنین در روز پنجشنبه دیدار با مراجع عظام تقلید در شهر مقدس قم از دیگر برنامه‌های این ایام است. از دیگر موضوعات مهم که ضرورت داشت به‌ صورت ویژه پرداخته شود، مساله وقف به جهت ترویج علم و فناوری است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف افزود: در حال حاضر نیازمند وقف‌های جدید در حوزه‌های هسته‌ای، پژوهش، تربیتی و علمی هستیم و امیدواریم خیران در این زمینه نیز رویکردی جدی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: مرحوم البرز از خیرین خوش فکری بود که برای توسعه علمی کشور تلاش کرد و با تقدیر از دانش آموزان و دانشجویان نمونه گامی در مسیر تعلیم و تربیت کشور برداشته شده است.

شرفخانی افزود: موقوفه بنیاد فرهنگی البرز در سال ۱۳۴۲ با هدف کمک به اشاعه فرهنگ وعلم ودانش  کشور از طریق اعطاء جوایزی به نام جایزه بنیاد البرز به دانشمندان، مخترعین، دانشجویان، طلاب و دانش آموزان برتر ایرانی، به همت مردی خیراندیش و نیک سیرت، مرحوم حسینعلی البرز تاسیس شد و سالانه جوایز با ارزشی به افراد برگزیده اهداء می شود که در همین رابطه و در راستای تحقق نیات واقف، همایش پنجاه وپنجمین سال اعطای جایزه بنیاد البرز به منظور تجلیل از ۵۴ نخبه کشور ، ۴ دانشمند، ۳ مخترع، ۷ نخبه، ۳۰ دانشجوی نخبه و ۱۰ طلبه علوم دینی در سطح ملی در روز سه شنبه مورخه سی ام آبان ماه سال جاری با حضور مسئولین، شخصیت‌های علمی و فرهنگی در سالن همایش حوزه هنری تهران برگزار می‌شود.

دبیر ستاد هفته وقف خاطرنشان کرد: همچنین در این ایام نشست تخصصی وقف و اقتصاد مقاومتی با رویکرد سرمایه‌گذاری و عمران موقوفات وهمایش ملی انجمن یاوران وقف را  با مدیریت اداره کل استان تهران را خواهیم داشت.

اختصاص۴۰۰ سازه تبلیغی شهرداری تهران به ترویج فرهنگ وقف

همچنین در این مراسم عیسی علیزاده -مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران- با اشاره به همکاری دو سازمان اوقاف و امور خیریه و زیباسازی شهرداری تهران اظهار کرد: یکی از مهمترین رسالت‌های سازمان زیباسازی شهرداری تهران، فرهنگ سازی برای شهروندان در جامعه است که در این راستا، در دهه وقف سومین برنامه مشترک ما و سازمان اوقاف برای تبلیغ سنت حسنه وقف در سطح شهر تهران و در مرحله بعد در سطح کشور اجرایی می‌شود.

وی افزود: در سازمان زیباسازی شهرداری تهران شورای تخصصی تشکیل تا با توجه به اهداف تعیین شده از فضای مناسب موجود به بهترین نحو استفاده شود و در این خصوص کارگاه ۳ روزه ای در شهر شیراز با حضور هنرمندان برگزار و مفاهیم، طرح‌ها  و پیام‌های استخراج شده برای تبلیغ امر وقف در ۴۰۰ سازه در معرض دید مردم قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران با ابراز خرسندی از همکاری با سازمان اوقاف بر استمرار آن در آینده تاکید کرد و افزود: تبیین سنت حسنه وقف به شهروندان از طریق زبان هنر، انجام کارپژوهشی، همکاری در قالب  اجرای کمپین‌های تبلیغی و جلوگیری از پراکنده کاری از اهداف عمده برای تبلیغ فرهنگ وقف از سوی سازمان زیباسازی  در حال حاضربه شمار می‌رود.

در پایان این نشست، توسط نماینده ولی فقیه و رییس سازمان و با حضور مدیران سازمان اوقاف، از نرم افزار جامع «گنجینه وقف» که برای تلفن همراه است و پیشخوان خدمات غیرحضوری برای موقوفات رونمایی شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۱۷۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان اوقاف خود را مخاطب در جبهه پیشران انقلاب اسلامی می‌داند

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سید مهدی خاموشی، رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در مراسم اختتامیه نمایشگاه دستاوردهای وقف گفت: سازمان اوقاف افتخار این را دارد که خود را مخاطب فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌داند و این مسیر را بر اساس تنظیم گری ایشان طی می‌کند به ایشان تبریک می‌گویم که وعده صادق که انجام شد برکات این وعده صادق را می‌بینیم.

وی اظهار کرد: جریان پرتابگر در ایران اسلامی دیگر دم دستی شده، پرتاب‌های در لایه لئو و ژئو و مئو که در ۴۶۰ پا زیر ۴۸۰ ثانیه قرار گرفت. سازمان وقف خود را مخاطب در جبهه پیشران انقلاب اسلامی می‌داند. آنچه امروز شاهد دستاوردهای وقف هستیم حفظ العین، افزایش منافع و اجرای نیات است. در حوزه دریافت اسناد تک برگ و کاداستر پیشرفت خوبی داشته‌ایم و امسال ۸۰ درصد دعاوی کاهش می‌یابد.

وی اظهار کرد: نکته دیگر بحث حفظ العین است که چگونه به موقوفه رسیدگی می‌کنیم اصولاً موقوفات مبنای بیابان زیاد داریم در اقلیم گرم و خشک هم هست امروز در نمایشگاه غرفه‌ای کاکتوس آورده بود که علوفه تولید می‌کند و همین باعث شد در اقلیم گرم جنوب فارس و خوزستان به فکر رسیدگی به این وضعیت افتادیم. سوسک خرطوم دار در درختان خرما محصولات را تحت تأثیر قرار می‌دهد که اگر به جان محصول بیافتد محصول را چند ده هزارتن کم می‌کند به فکر افتادیم آیا با پرتو می‌توانیم از بین ببریم به نتیجه رسیدیم که امکان پذیر است.

حجت الاسلام خاموشی بیان کرد: دانش برای بهینه سازی تولید مد نظر است در کرمان مزارع پسته دچار سرمازدگی می‌شد. ارتفاع کف زمین از ۱۰ متر به بالا ۴ درجه تفاوت دارد دانش بنیان‌ها موتورهایی درست کرده اند که هوا را از بالا به پایین شلیک می‌کند. ما در وقف درگیر با این مسائل هستیم.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: آب سرمایه کشور است باید بهره‌وری آب در مزرعه را تعریف کنیم به اعتقاد ما اگر در کنار هر چاه آب، دستور دهید استخر بزنند و ماهی پرورش دهند که در غنی سازی خاک نیز مؤثر است. ماهی تا عمق ۳۰ سانتی متر خاک را غنی می‌کند. این مثال‌ها گفته شد تا به زنجیره اشاره کنم زمینی در شهریار داریم که طی ۴۲ سال اجاره اندکی واریز می‌کرد، امسال ۴۲ میلیارد تومان درآمد داشته است. این مزرعه بالای ۱۰۰ میلیارد طرفیت تولید دارد.

وی افزود: در حوزه دریا، رهبر معظم انقلاب اسلامی اقتصاد دریا پایه را به کرات مطرح می‌کنند شرکتی یافتم که پرورش ماهی در قفس داشت با این شرکت رایزنی کردیم تصمیم گرفتم از تولید قفس تا پرورش ماهی ورود کنیم. این کار به مرور توسعه پیدا کرد. البته مشکلات قانونی دارد مثلاً قایق ما را به رسمیت نمی‌شناسند نیاز به اصلاح قانون وجود دارد. در دریای خلیج فارس می‌توانیم بالغ بر سه میلیون تن ماهی پرورش دهیم. اگر در دریا به یک میلیون تن تولید برسیم برون رفت جدی پروتئین را خواهیم داشت.

رییس سازمان اوقاف عنوان کرد: دام سبک ما در کشور ۱/۱ تولید دارد هرسال یک زایش دارد مجموعه‌ای از دانشگاه تهران در حوزه دام رومن مراجعه کرد تحقیقات صورت گرفت و هرسال از یک دام ۷ رأس تولید می‌کند از این مجموعه سه مجموعه در فارس قزوین و شهریار درست کردیم. مجموعه‌ای در کرمان داریم که ۶۳۰ رأس وارد شد و الان ۳۵۰۰ راسی است البته مشکلاتی دارد که باید برطرف شود این دام محل برون رفت دارد. ملاقاتی از مجموعه کرج جهاد دانشگاهی کردم و یک مجموعه را پسندیدم و آن هم انتقال جنین در دام سنگین است در این زمینه با آفریقا قرارداد بستیم برای انتقال جنین که از ارزبری جلوگیری می‌کند.

وی بیان کرد: سراغ تجهیزات پزشکی بخاطر نیاتی که در این زمینه وجود دارد رفتیم کارخانه دانش سلامت کوثر ۸ ماهه راه اندازی شد ۱۸۳۰ مجوز پزشکی داریم و این کارخانه صددرصد موقوفه است. هدف در تجهیزات پزشکی بومی سازی است.

کد خبر 6091723 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • وظیفه جدید وقف کمک به حل مسائل جامعه است
  • تقدیر از ۱۰۰ استاد در نخستین دوره اعطای جایزه شیخ مفید
  • یکی از عملکردهای مثبت سازمان اوقاف در نهضت ملی مسکن است
  • تقدیر از ۱۰۰ استاد شاگردپرور در اولین دوره اعطای جایزه «شیخ مفید»
  • نگاهی به وظایف نظارت فنی در سازمان اوقاف
  • توسعه و ارتقا مراکز درمانی موقوفه از اولویتهای سازمان اوقاف است
  • همایش اعطای جوایز شصت و دومین دوره جایزه البرز برگزار می شود
  • اعطای جایزه به ۶۲ نفر در شصت‌ودومین جایزه ملی البرز
  • اعطای جایزه ملی البرز به ۱۶۰۰ نخبه علمی
  • سازمان اوقاف خود را مخاطب در جبهه پیشران انقلاب اسلامی می‌داند