Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-08@03:50:15 GMT

نبرد حقوقی ۶۰ میلیارد دلاری ایران و آمریکا

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۴۴۷۰۴

نبرد حقوقی ۶۰ میلیارد دلاری ایران و آمریکا

ایران > سیاست‌خارجی - همشهری آنلاین:
وزیر امور خارجه گفت که آمریکا تاکنون ۶۰ میلیارد دلار حکم علیه ایران صادر کرده و ایران هم به همین میزان حکم علیه ایالات متحده صادر کرده است.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف که برای پاسخگویی به سوال محبی‌نیا نماینده میاندوآب در خصوص اعلام آخرین وضعیت خواسته مدعیان در محاکم بین‌المللی علیه ایران در جلسه علنی چهارشنبه 24 آبان مجلس حضور یافته بود، اظهار کرد: اقدامات آمریکا و ایران علیه یکدیگر دو دسته است؛ یکی اقداماتی که به دنبال توافق الجزایر در دیوان دعاوی ایران و آمریکا مطرح می‌شود و دیگری اقداماتی که در محاکم آمریکایی علیه جمهوری اسلامی انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اقداماتی که در دیوان دعاوی ایران و آمریکا انجام می‌شود طبق مصوبه دولت وقت باید از سوی دفتر خدمات حقوقی ریاست‌جمهوری که در حال حاضر مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست‌جمهوری است پیگیری شود و وزارت خارجه در این دعاوی کمک‌کار است و مسئولیت مستقیم ندارد. عموم این دعاوی حل و فصل شده و آخرین دعوایی که خارج از دادگاه با مذاکره حل و فصل شده و وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی آن را دنبال کردند، به پرداخت یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار منجر شد و مربوط به صندوق فروش‌های تسلیحاتی بود.

ظریف ادامه داد: در مورد دعاوی دادگاه‌های آمریکایی علیه ایران به موجب قانونی که در دهه ۷۰ میلادی در مجلس نمایندگان این کشور تصویب شد، آنها امکان طرح ادعای شهروندان آمریکایی علیه کشورهایی که در فهرست به‌اصطلاح تروریسم آمریکا قرار دارند را فراهم کردند، همچنین به دنبال قانونی که در دهه ۷۰ شمسی در مجالس ایالات متحده تصویب شد، شهروندان آمریکایی امکان یافتند علیه جمهوری اسلامی اقامه دعوا کنند که بر اساس آن شاهد بلوکه شدن برخی اموال جمهوری اسلامی و جلوگیری از نقل و انتقال آنها بوده‌ایم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: دو سال قبل رای نهایی دیوان عالی آمریکا منجر به این شد که مقداری از اموال جمهوری اسلامی در دولت نهم در یکی از بانک‌های آمریکایی توقیف شود. جمهوری اسلامی هم در برابر آن اقدام، قانون اقدام متقابل را تصویب کرد و بعد از آن شهروندان ایرانی می‌توانند در دادگاه‌های ایران علیه اقدامات جنایتکارانه آمریکا اقامه دعوا کنند.

وزیر امور خارجه در ادامه خاطرنشان کرد: تاکنون ۶۰ میلیارد دلار در آمریکا علیه ایران حکم صادر شده و مبلغ مشابهی هم در ایران علیه آمریکا حکم صادر شده است، البته هنوز مبلغی وصول نشده است. ضمن اینکه ایران هم در دیوان بین‌المللی دادگستری علیه آمریکا اقامه دعوا کرده است.

وی همچنین گفت: جمهوری اسلامی با ابتکار مجلس امکان اقامه دعوا را فراهم کرده و ما همین اقدام را پیگیری کردیم که منجر به صدور حدود ۶۰ میلیارد دلار حکم علیه آمریکا در ایران شد. همچنین در برابر اقدامی که دیوان عالی آمریکا علیه دولت جمهوری اسلامی انجام داده، ایران با مسئولیت دفتر امور حقوقی بین‌المللی ریاست‌جمهوری با حمایت وزارت خارجه دعوایی را در دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح کرد که در مرحله تبادل لایحه برای بررسی صلاحیت است. طبیعتا اقدامات آمریکا در این حوزه فاقد وجاهت قانونی است و جمهوری اسلامی موفق شده مانع اجرای این احکام در کشورهای دیگر به غیر از کانادا شود.

ظریف با بیان اینکه طبق تصمیمات صورت گرفته، مسئولیت مستقیم پرونده‌های حقوقی ایران به عهده دفتر حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری است، تصریح کرد: انصافا آن‌ها به خوبی عمل کردند و ما در وزارت با آنها همکاری داشته‌ایم و از مسئولیت شانه خالی نکرده‌ایم چرا که مسئولیت مستقیم، بودجه و امکانات در اختیار آنهاست. گرفتن وکیل خارجی هم هزینه‌های سنگینی دارد و بودجه‌ مربوطه به آنجا تخصیص داده شده، البته ما هم وظایف خود را دنبال می‌کنیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در زمانیکه معاون حقوقی وزیر خارجه بودم موضوع حضور ایران در دادگاه‌های آمریکا در شورای عالی امنیت ملی بررسی شد و این تصمیم گرفته شد که به دلایل مختلف در این محاکم حضور پیدا نکنیم چرا که این محاکم را به رسمیت نمی‌شناسیم، ضمن اینکه حکم غیابی و حضوری در محاکم خارجی متفاوت است و دوستان ما گفتند حضور ایران در این محاکم تاثیر چندانی ندارد و اگر این حکم غیابی باشد مصالح کشور بهتر حفظ می‌شود. البته در مواردی که احکامی علیه ایران صادر شده و می‌خواستند آن را علیه دارایی نهادهای مختلف مثل بانک‌ها اجرا کنند وکلا در این زمینه اقامه دعوا کردند.

وی با اشاره به صدور ۶۰ میلیارد دلار حکم علیه آمریکا در ایران، تصریح کرد: البته محل تامین این احکام وجود ندارد و باید تلاش بیشتری شود یا اینکه این موضوع می‌تواند مورد مذاکره قرار گیرد. همچنین اقدامات دیگری در دیوان بین‌المللی دادگستری انجام شده که در مرحله رسیدگی به صلاحیت است و در این زمینه دفتر حقوقی بین‌المللی ریاست‌جمهوری مسئولیت دارد و وزارت خارجه نیز برای همراهی اقدام لازم را انجام می‌دهد.

ظریف با اشاره به جلوگیری از اجرای احکام دادگاه‌های آمریکا توسط کشورهای ثالث، گفت: به جز کانادا در موارد دیگر مانع از اجرای این احکام شدیم.

وزیر امور خارجه در پایان عدم حضور خود در جلسه کمیسیون امنیت ملی برای پاسخگویی به این سوال را به دلیل سفر عنوان کرد و گفت: البته این موضوع را در جلسات دیگر کمیسیون بارها توضیح داده‌ام اما از دغدغه ملی نمایندگان تشکر می‌کنم و امیدوارم با همراهی یکدیگر بتوانیم در مقابل سیاست‌های خصمانه آمریکا اقدامات لازم را برای دفاع از حقوق مردم انجام دهیم.

در همین زمینه: لاریجانی: ترامپ خودشیفته‌ای کم تجربه است یاغی کسی است که متعهد به هیچ موازین بین‌المللی نیست توضیح جهانگیری از دلایل خشم ترامپ اثر صحبت‌های ترامپ در مورد برجام، کاهش و تثبیت قیمت دلار در ایران خرم: سخنان ترامپ به نفع ایران تمام شد

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۴۴۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش فعال ایران در ارتقای صلح و امنیت بین‌الملل

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در نامه‌ای به شورای امنیت ادعاهای رژیم صهیونیستی علیه ایران را رد کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری تسنیم،  متن کامل نامه ایران به شرح زیر است:

مکاتبه حاضر در پاسخ به نامه مورخ 19 آوریل 2024 نماینده رژیم اسرائیل در سازمان ملل متحد تهیه شده است. در این نامه، نماینده رژیم اسراییل بار دیگر به دروغ و با توسل به اطلاعات نادرست اقدام به ایراد اتهامات بی‌اساسی علیه جمهوری اسلامی ایران نمود. علاوه بر مکاتبه‌های پیشین جمهوری اسلامی ایران که در تاریخ 13 و 30 آوریل 2024 (S/2024/305-S/2024/349) ارسال شده است، مایلم بر موارد زیر تأکید نمایم:
 
1. جمهوری اسلامی ایران تمامی اتهامات بی‌اساس مندرج در نامه مزبور را صریحاً و قاطعانه رد می‌کند. برخلاف چنین ادعاهای بی‌اساسی، جمهوری اسلامی ایران پیوسته حقوق بین‌الملل را رعایت کرده، به اصول منشور سازمان ملل متحد پایبند بوده و از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل تبعیت نموده است. علاوه بر این، جمهوری اسلامی ایران از طریق مشارکت سازنده خود در حوزه‌های مختلف، نقش فعالی در ارتقای صلح و امنیت بین‌المللی ایفا کرده است.
 
2. جمهوری اسلامی ایران در مکاتبه‌های پیشین خود در تاریخ 13 و 30 آوریل 2024 (S/2024/305-S/2024/349)، صراحتاً اعلام داشت که اقدام 13 آوریل 2024 مستقیماً و به‌طور رسمی توسط ایران و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به‌ویژه حمله نظامی این رژیم در تاریخ 1 آوریل 2024 علیه اماکن دیپلماتیک کشورم در دمشق، پایتخت جمهوری عربی سوریه، صورت پذیرفته است. اقدام جمهوری اسلامی ایران ضروری، مشروع و کاملاً در راستای حق ذاتی آن برای دفاع از خود ذیل منشور سازمان ملل متحد بود. این اقدام تنها اهداف نظامی را هدف قرار داد و با دقت و با اطلاع قبلی برای جلوگیری از آسیب غیرنظامیان انجام شد. مایلم تاکید کنم که هیچ‌یک از گروه‌های مقاومت در اقدام مشروع جمهوری اسلامی ایران دخیل نبوده و هر گونه ادعا در این خصوص، مردود است.
 
3. برخلاف ادعای رژیم اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران در منطقه نیروهای نیابتی ندارد؛ هیچ فرد، گروه یا ملتی تحت دستور ایران فعالیت نمی‌کند. علاوه بر این، گروه‌های مقاومت نیابتی نیستند. این گروه‌ها، گروه‌های مشروع و قانونی هستند و تنها به مبارزه با اشغالگری و تجاوز رژیم اسرائیل در غزه، دیگر سرزمین‌های اشغالی فلسطین و همچنین علیه نیروهای اشغال‌گر در دیگر کشورهای منطقه می‌پردازند. بنابراین، تلاش رژیم اسرائیل برای برچسب‌زنی به آن‌ها به‌عنوان گروه‌های «نیابتی»، تنها برای پنهان کردن و توجیه اقدامات تجاوزکارانه و بی‌ثبات‌کننده خود در منطقه است.
 
4. نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد که رژیم اسراییل با چنین ید و سابقه طولانی در نقض آشکار قوانین بین‌المللی، منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، کماکان به‌عنوان مهم‌ترین تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی به‌شمار می‌رود. هرگونه تلاش مذبوحانه این رژیم برای پوشاندن این واقعیت از طریق اطلاعات نادرست، جریان‌سازی یا ایراد اتهامات بی‌اساس علیه دیگران، بیهوده و بی‌اساس است. رژیم اسراییل نمی‌تواند مسئولیت مستقیم و کامل خود را در قبال کشتار و فاجعه انسانی جاری در غزه که جملگی خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند، انکار نماید. نمونه بارز بی‌اعتنایی مداوم رژیم اسرائیل به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه 2728 شورای امنیت (2024) است که خواستار آتش‌بس فوری در نوار غزه است.

 علی‌رغم درخواست‌های صریح شورای امنیت، این رژیم اشغالگر به جنگ بی‌رحمانه خود علیه مردم فلسطین و حملات نظامی خود در رفح ادامه می‌دهد و آشکارا و به‌صورت تحقیرآمیزی خواسته‌های شورای امنیت را نادیده می‌انگارد.
 
5. رژیم اشغالگر باید در نهایت مسئولیت کامل عواقب اقدامات خود را بر عهده بگیرد. شورای امنیت می‌بایست به اقدامات بی‌ثبات‌کننده و غیرمسئولانه رژیم اسرائیل و همچنین جنایات این رژیم علیه مردم فلسطین و سایر ملت‌های منطقه رسیدگی نماید؛ این اقدامات تهدیدی واقعی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی بوده و توجه فوری و اقدام قاطع شورای امنیت را می‌طلبد.
 
6. مایلم از فرصت استفاده کرده و اتهامات بی‌اساس و لفاظی‌های تحریک‌آمیز نماینده رژیم اسراییل علیه کشورم و مقامات عالی‌رتبه ایران در جریان نشست مورخ 1 مه 2024 مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیرامون بررسی تصمیم ایالات متحده آمریکا در خصوص وتوی پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت درباره عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل، را قویاً محکوم و رد کنم.

هدف از این‌گونه ادعاهای بی‌اساس، سخنان نفرت‌انگیز و نیز مقصر دانستن سازمان ملل و مقامات آن، صرفاً منحرف نمودن توجه بین‌المللی از جنایات شنیع و نسل‌کشی مداوم این رژیم آپارتاید علیه مردم فلسطین در نوار غزه است.

ایروانی: آمریکا تنها مانع تحقق آرمان شریف مردم فلسطین است

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رد ادهاهای رژیم اسرائیل درنامه ایران به شورای امنیت
  • نامه ایران به شورای امنیت در رد ادعاهای بی اساس اسرائیل
  • نامه تهدیدآمیز 12 سناتور آمریکایی به دیوان بین المللی کیفری/ به مقامات اسرائیل گیر بدهید خدمت تان می رسیم!
  • نقش فعال ایران در ارتقای صلح و امنیت بین‌الملل
  • تحولات غزه و روابط دوجانبه محور رایزنی وزیران خارجه ایران و عمان
  • مسوولیت جنایات در رفح بر عهده رژیم صهیونیستی و آمریکا است
  • حمله موشکی مقاومت عراق به بندر عسقلان اسرائیل/ اعلام آغاز مرحله چهارم نبرد انصارالله یمن علیه اسرائیل/ بازداشت یک نظامی آمریکا توسط روسیه/ تهدید دادگاه لاهه توسط ۱۲ سناتور آمریکایی
  • استقبال تهران از پاسخ حماس به طرح سیاسی پایان جنگ علیه غزه
  • بلژیک ورود صهیونیست‌های افراطی را ممنوع می‌کند
  • تلاش جمعی ایران، عربستان، ترکیه، اندونزی و مصر برای پایان جنگ در غزه