Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیروت-ایرنا-«سعد الحریری» نخست وزیر لبنان که چندی پیش اعلام استعفا کرد، در حالی قرار است از ریاض به پاریس برود که این پرسش مطرح می شود که چه فرایندی منجر به خروج او از عربستان شد؟ آیا سعودی ها در برابر موج حمایت بین المللی از لبنان، ناگزیر به کوتاه آمدن از موضع خود شدند؟

به گزارش ایرنا، ریاست جمهوری فرانسه چهارشنبه شب در بیانیه ای اعلام کرد که «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه سعد الحریری و خانواده اش را به فرانسه دعوت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس اعلام کاخ الیزه، این تصمیم در پی تماس های تلفنی جداگانه با الحریری و «محمدبن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی اتخاذ شده است.
گفته شده وی حداکثر تا یکشنبه آینده به پاریس خواهد رفت.

**از استعفای نامتعارف تا براورد اشتباه سعودی ها
سعد الحریری شنبه هفته پیش در حالی که در عربستان سعودی بود در اقدامی نامتعارف و غافلگیرکننده از سمتش استعفا کرد.
استعفای او برای بیشتر شخصیت ها و گروه های سیاسی در لبنان غافلگیرکننده بود چرا که هیچ نشانه جدی از قبل برای این استعفا وجود نداشت.
همین مساله این گمانه را تقویت کرد که استعفای او با فشار عربستان سعودی بوده است.
بسیاری از ناظران این دیدگاه را مطرح کردند که عربستان سعودی با هدف جبران ناکامی های خود در منطقه در پرونده هایی چون یمن، سوریه و قطر، به دنبال مداخله در لبنان و کسب امتیاز از رقبای منطقه ای اش بوده است.
سعد الحریری در بیانیه استعفایش به شدت به ایران و حزب الله لبنان حمله کرد و آنها را عوامل بحران در منطقه و لبنان خواند.
به نظر می رسد سعودی ها می پنداشتند که با استعفای سعد الحریری و حمله شدید به ایران حزب الله، سونامی گسترده ای را در لبنان در جهت خواسته های عربستان ایجاد خواهند کرد که پیامد حداقلی آن مطالبه برای خروج حزب الله از دولت لبنان بود.
اما هر چه زمان گذشت این خواسته سعودی ها نه تنها محقق نشد بلکه این حرکت به ایجاد سونامی علیه خود آنها منجر شد. به این صورت که پس از حرف و حدیث هایی درباره شرایط دشوار سعد الحریری و اعلام استعفای او در ریاض، مطالبه برای بازگشت وی به لبنان به مساله اصلی تبدیل شد.
بسیاری از مردم و گروه های سیاسی در لبنان صرفنظر از اینکه با مواضع الحریری موافق یا مخالف باشند، معتقد بودند اقدام سعودی ها بر فشار به نخست وزیر لبنان و اعلام استعفای او در یک کشور دیگر، بی حرمتی به حاکمیت و غرور ملی در لبنان است و او باید به کشورش برگردد.

**نقش محوری عون در شکل گیری کمپین بازگشت نخست وزیر
بسیاری از ناظران لبنان معتقدند که آنچه بیش از هرچیز در شکل گیری نوعی اجماع ملی برای بازگشت نخست وزیر به لبنان و پایان فشار و حصر او نقش داشت، موضع گیری «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان بود.
وی در همان ساعات نخست پس از اعلام استعفای الحریری اعلام کرد که به دلیل ابهام در شرایط استعفا، تا بازگشت الحریری به بیروت از قبول استعفایش خودداری می کند. همین که عون، الحریری را همچنان نخست وزیر می داند باعث شد موضوع روشن شدن وضعیت او به مساله اصلی در لبنان تبدیل شود و تلاش های جدید در این زمینه شکل بگیرد.
او صراحتا اعلام کرد که سعد الحریری در عربستان سعودی در بازداشت است و این را اقدام خصمانه علیه لبنان می داند.
در این میان مواضع «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در پرهیز از ورود به اختلاف های سیاسی باعث جلوگیری از تنش سیاسی ناشی از استعفای الحریری شد.

**کسب حمایت های بین المللی
به دنبال شکل گیری نوعی اجماع ملی در لبنان و دور شدن گروه های سیاسی این کشور از ورود به فضای تنش، مقام های لبنانی با محوریت میشل عون از طریق دیدارها و رایزنی های مختلف با دیپلمات ها و مقام های ارشد کشورهای متعدد تلاش کردند که این مساله را به عرصه بین المللی هم بکشانند.
میشل عون خود در کاخ ریاست جمهوری با دیپلمات ها و سفیران کشورهای مختلف دیدار کرد.
در همین حال «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان نیز از دو روز پیش با سفر به اروپا و دیدار با مقام های اتحادیه اروپا و کشورهایی چون فرانسه، انگلیس و ایتالیا تلاش کرد تا خواسته لبنانی ها برای پایان دادن به شرایط فشار سعد الحریری در عربستان را به گوش این کشورها برساند.
نتیجه این رایزنی ها و دیدارها به نفع لبنان و به ضرر سعودی ها بود. به طوری که کشورهای مختلف آشکارا حمایت خود را از بازگشت سعد الحریری به لبنان و تاکید بر حفظ ثبات و آرامش لبنان بیان کردند.
یکی از کشورهای موثر که توانست از ظرفیت خود برای حل مساله سعد الحریری استفاده کند، فرانسه بود.
گفته می شود که میشل عون از امانوئل مکرون خواسته تا برای حل این مساله اقدامی انجام دهد.
گرچه سفر هفته پیش مکرون به ریاض به دلیل مواضع سرسختانه سعودی ها ناکام بود اما به نظر می رسد موضع محکم دولت لبنان و همراهی کشورهای مختلف با بیروت طی یک هفته اخیر باعث شد تا سعودی ها در نهایت رضایت بدهند که سعد الحریری و خانواده اش بتوانند ریاض را ترک کنند.
برخی رسانه ها از جمله شبکه المیادین گزارش دادند که فرانسه با اشاره به احتمال رجوع لبنان به شورای امنیت به عربستان توصیه کرده که فورا اجازه خروج الحریری از ریاض را بدهد که در غیراینصورت این پرونده پیچیده تر از قبل می شود.
تا پیش از توافق اخیر، قرار بر این بود که سعد الحریری بدون همراهی خانواده اش و برای تقدیم استعفا به بیروت برود. باقی ماندن خانواده اش در ریاض دوباره این گمانه را دامن زد که فشارها بر او با وجود بازگشتش به بیروت ادامه خواهد داشت.
اما اکنون و بر اساس ابتکار عمل فرانسه، سعد الحریری قرار است با خانواده اش به فرانسه برود.

**آیا الحریری از پاریس به بیروت بازمی گردد؟
هنوز معلوم نیست که سعد الحریری پس از ورود به فرانسه چه مدت در این کشور باقی بماند و اینکه او چه جایگاهی در عرصه سیاسی لبنان خواهد داشت؟
به نظر می رسد الحریری دست کم برای تقدیم استعفایش همانطور که خود او پیشتر نیز در گفت و گو با تلویزیون المستقبل گفت به بیروت بازخواهد گشت. اما اینکه وی پس از تقدیم استعفایش چه وضعیتی را خواهد داشت، اکنون چندان معلوم نیست و بستگی به رایزنی های سیاسی روزهای آینده دارد.
برخی منابع می گویند سعودی ها به دنبال تغییر در رهبری سیاسی اهل سنت در لبنان و در نتیجه انتخاب فرد دیگری به جای سعد الحریری هستند.
در همین حال برخی منابع نیز این احتمال را مطرح کرده اند که فرانسوی ها تمایل دارند که وی به بیروت بازگردد و پس از تقدیم استعفا دست کم در پست نخست وزیر موقت (ریاست دولت اداره امور کشور) تا انتخاب دولت بعد، قرار بگیرد.
از سوی دیگر برخی نیز می گویند مساله اصلی برای سعودی ها فارغ از سرنوشت سعد الحریری، تعیین تکلیف وضعیت حزب الله در لبنان است. آنها می خواهند حزب الله در دولت حضور نداشته باشد.
صرفنظر از اینکه تا چه اندازه این خواسته سعودی ها قابل اجرا باشد، به نظر می رسد لبنان اینک پس از خروج سعد الحریری از ریاض وارد مرحله جدیدی می شود. به طوری که از این مرحله به بعد چانه زنی ها و بحث و جدل ها درباره شرایط دولت آینده لبنان به بحث اصلی در این کشور تبدیل خواهد شد و شاید اختلاف ها بیشتر از قبل رخ نمایی کند.
تا این مرحله به نظر می رسد لبنانی ها توانستند با اجماع ملی و کسب حمایت جهانی، عربستان سعودی را ناگزیر به صرفنظر از برنامه اصلی خود که همان گروگان گرفتن الحریری و خانواده اش با هدف کسب امتیازهای سیاسی بود، بکنند.
خاورم**2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۵۱۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید وزیر خارجه عربستان بر لزوم برقراری آتش‌بس در غزه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان امروز دوشنبه در نشست امنیتی ریاض، تاکید کرد که ما به آتش‌بس دائم در غزه نیاز داریم.

فیصل بن فرحان اظهار داشت که باید تلاش بیشتری در جبهه فلسطینی صورت گیرد و مسیری را در پیش بگیریم که در نهایت به تشکیل کشور فلسطین منتهی شود.

وی همچنین در ارتباط با موضوع روابط ریاض و واشنگتن، افزود: ما به گام های آخر در راستای رسیدن به توافقات دو جانبه با آمریکا نزدیک می شویم.

کد خبر 6092392 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • نیویورک‌تایمز: اسرائیل از موضع قبلی خود درباره توافق با حماس کوتاه آمده است
  • تاکید وزیر خارجه عربستان بر لزوم برقراری آتش‌بس در غزه
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت
  • حزب‌الله لبنان موضع «السماقه» را هدف قرار داد
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه