Web Analytics Made Easy - Statcounter

اسلام آباد - ایرنا - سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان با تشریح برخی توطئه ها علیه روابط کشورها، گفت: واشنگتن برای ایجاد شکاف بین تهران و اسلام آباد تلاش و برنامه ریزی می کند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا 'مهدی هنردوست' در مصاجبه با روزنامه انگلیسی زبان 'نیشن' پاکستان در پاسخ به این پرسش که چرا آمریکا مخالف روابط نزدیک ایران و پاکستان است، گفت: پتانسیل عظیم همکاری به عنوان دو کشور قدرتمند و بزرگ با حسن همجواری و تاریخ سراسردوستی و برادری و اراده دولت ها و مردم دو کشور برای گسترش مناسبات با نگاه تفرقه افکنانه غربی ها در میان جوامع مسلمان که طی چند سال اخیر عملی شده در تضاد کامل است و جوامع مسلمان سالهاست که زیر آتش تفرقه که دقیقا از سوی عوامل خارجی دنبال می شده قرار داشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



***با همکاری بیشتر دو کشور شاهد کاهش تحرکات تروریست ها در مرزها خواهیم بود.
وی در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به این پرسش که بیشتر موارد سوء تفاهم بین ایران و پاکستان چیست، گفت:نمی توان بروز برخی مشکلات را سوء تفاهم نامید چراکه طبیعی است که دو کشور بزرگ ایران و پاکستان با وجود مرزهای طولانی گاهی به ناچار دچار مشکلاتی ناخواسته می شوند که با منافع هردو کشور در تضاد است به عنوان مثال تحرکات گروهک های تروریستی در منطقه مرزی مشکلاتی را پدید آورده که با همکاری های آتی هر دو کشور شاهد کاهش این نوع حوادث خواهیم بود.

*** مشکل افغانستان راه حل نظامی ندارد
هنردوست در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه 'نیشن' در خصوص میزان پیچیدگی موضوع افغانستان نیز افزود: موضوع افغانستان با توجه به تاثیراتی که می تواند بر محیط پیرامونی خود داشته باشد هم بسیار مهم و هم پیچیده است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان اضافه کرد: افغانستان سال های متمادی است که قربانی تروریسم است و قدرت های مداخله گر فرامنطقه ای به دنبال تامین منافع خود از طریق حمایت پنهان و علنی از گروهک های تروریستی برای نیل به مطامع خود بوده اند و مشکل افغانستان راه حل نظامی ندارد و باید از طریق مذاکره و گفت و گو به یک صلح و ثبات دائمی در آن کشور دست یافت.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا موضوع افغانستان بدون حضور ایران و پاکستان قابل حل است، گفت: حل مشکل افغانستان با همکاری و مشارکت کشورهای ایران و پاکستان به عنوان دو کشور مهم همسایه افغانستان و از طریق حمایت از دولت مرکزی کابل امکانپذیر است.
هنردوست ادامه داد: حضور کشورهای خارجی به طور مشخص آمریکا نه تنها عامل برقراری امنیت و ثبات در کشور آشوب زده افغانستان نبوده بلکه بر عکس بی ثباتی و جنگ و خونریزی بیشتر را به همراه داشته است و مشکلات منطقه همچون تروریسم، قاچاق انسان، قاچاق مواد مخدر باید از سوی کشورهای منطقه که دارای درک مشترک، منافع مشترک و نگرانی های مشترک هستند برطرف شود.
هنردوست در بخش دیگری از سخنانش در این گفت و گو تصریح کرد: با توجه به ظرفیت های ایران و پاکستان، این دو کشور می توانند نقش موثری در برقراری صلح و ثبات در افغانستان ایفا کنند و در این راستا نیز اخیرا شاهد برگزاری نخستین نشست مقامات وزارت امور خارجه ایران و پاکستان در خصوص افغانستان بودیم و امید می رود با ادامه این گفت و گوها در زمینه برقراری صلح و ثبات در آن کشور گام های موثر برداشته شود.

*** بررسی مورضوعات مورد علاقه طرفین رد سفر باجوا به تهران
هنردوست در بخش دیگری از سخنانش در خصوص سفر اخیر ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان به ایران و دستاوردهای این سفر نیز گفت: بنده به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان به آینده روابط بسیار خوشبین هستم و قطعا سفر فرمانده ارتش پاکستان به ایران تاثیر بسزائی در تحکیم و تقویت روابط دوستانه و برادرانه بین ایران و پاکستان دارد.
وی اضافه کرد: ایران و پاکستان زمینه های متعددی برای همکاری با یکدیگر دارند و در سفر اخیر نیز موضوعات مورد علاقه طرفین مورد مذاکره قرار گرفت، همکاری امنیتی و مرزی، ارتقاء سطح روابط تجاری و رسیدن به هدف 5 میلیارد دلاری حجم روابط بازرگانی، صدور برق بیشتر به پاکستان، اجرائی شدن خط لوله گاز ایران به پاکستان از جمله موضوعات مورد مذاکره بود.

*** ماندن یا نماندن پاکستان در ائتلاف سعودی
هنردوست در بخش دیگری از سخنانش در خصوص لزوم ماندن پاکستان در ائتلاف موسوم به ضد جنگ عربستان سعودی نیز گفت: ائتلاف سعودی از اساس، دارای فاکتورهای لازم برای یک ائتلاف با عنوان 'برای صلح ' نیست و از ابتدای طرح آن ائتلاف ابهامات فراوانی نسبت به آن وجود داشته و کماکان وجود دارد.
وی اضافه کرد: مقامات سعودی اعلام کردند که هدف ائتلاف مذکور مبارزه با تروریسم است، در حالی که کشورهای ایران، سوریه و عراق که خود قربانیان اصلی تروریسم هستند در بین اعضای آن ائتلاف حضور ندارند و مردم مظلوم و بی گناه یمن که در طول 2.5 سال تحت شدیدترین حملات و بمباران ها قرار دارند مردم بی دفاعی هستند که جزئی از جهان اسلام به شمار می آیند.
هنردوست تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصل عدم مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر حضور یا عدم حضور پاکستان در این ائتلاف را در صلاحیت رهبران این کشور می بیند و بر این اساس ماندن یا نماندن پاکستان در ائتلاف سعودی، به تصمیم مقامات پاکستان بازمی گردد و با توجه سیاست و درایت مقامات عالی این کشور انتظار می رود که ضمن مشاهده وضعیت ائتلاف مذکور و نوع جهت گیری های آن که با مقوله مبارزه با تروریسم فاصله زیادی دارد، تصمیمات مناسب را اتخاذ نمایند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان افزود: معتقدم منطقه ما بیش از آنکه نیاز به ائتلاف برای جنگ داشته باشد نیاز به ائتلاف برای صلح دارد و ایران و پاکستان ظرفیت لازم را برای استفاده از ظرفیت جهان اسلام برای تشکیل این ائتلاف را دارند و ایران نی زپیش از این، آمادگی خود را برای این موضوع اعلام کرده و آماده انجام این مهم است.

*** دلایل تاخیر در اجرای پروژه خط لوله گاز موسوم به' صلح'
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بخش پایانی سخنانش در پاسخ به این پرسش که دلیل تاخیر در اجرای خط لوله صلح چیست نیز گفت: ایران، تعهدات خود را برای ساخت خط لوله گاز در بخش ایران به انجام رسانده و آمادگی دارد در صورت اجرای تعهدات از سوی طرف پاکستانی اقدامات لازم را برای صدور گاز به این کشور را در اسرع وقت انجام دهد.
هنردوست گفت: تنوع در تامین منابع انرژی اقدام مثبتی است که در دستور کار مقامات عالی پاکستان قرار داشته اما توجه به این نکته ضروری است که هیچ منبعی نمی تواند جایگزین خط لوله گاز ایران – پاکستان برای تامین نیازهای روزافزون پاکستان به گاز باشد، خصوصا اینکه در حال حاضر پروژه عظیم CPEC در حال اجراست و در سال های آینده گاز ایران نیز می تواند برای تامین نیازهای پاکستان و هم برای ترانزیت به چین مد نظر باشد.
وی در خصوص همکاری مشترک پاکستان و ایران علیه تروریسم نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان هر دو تجربیات خوبی در مبارزه علیه تروریسم دارند، پاکستان با اجرای دو عملیات مهم ضرب عضب و ردالفساد اقدامات کم نظیری در مبارزه با تروریست ها به عمل آورده است و ایران نیز نشان داده که در زمینه مبارزه با تروریسم دارای توان بالائی است
هنردوست گفت: مساله داعش و تروریست های مناطق مرزی تهدیدی جدی برای هر دو کشور به حساب می آیند و امکان رسیدن به توافقی بین دو کشور برای مبارزه با تروریسم وجود دارد.
آساق**6125**سیدبهادر حسینی**1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۵۴۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک میلیون مهاجر افغان از ترس اخراج پنهان شده اند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یورونیوز، دست‌کم ۱.۷ میلیون مهاجر افغان بدون مدرک اقامت در پاکستان زندگی می‌کنند که از اکتبر سال گذشته میلادی هدف اخراج اجباری قرار دارند.

بنا به برخی از گزارش‌ها، پاکستان از اکتبر سال گذشته که اجرای طرح اخراج اجباری مهاجران افغان را آغاز کرده، حدود ۶۰۰ هزار شهروند افغانستان را با عنوان «اتباع بیگانه و بدون مدرک» به کشورشان بازگردانده است. بنابراین دست‌کم یک میلیون افغان بدون مدرک، خود را در پاکستان پنهان کرده‌اند.

پیش‌تر برخی گزارش‌ها از دستور وزارت کشور پاکستان به همه اداره‌های مرتبط ایالتی، برای شناسایی محل سکونت جمعی مهاجران و پناهجویان افغان و بررسی اینکه آن‌ها دارای چه نوع کارت مهاجرتی هستند، حکایت داشتند.

شماری از مهاجران افغان از آنجا که امیدی به داشتن خانه و سرپناه در افغانستان ندارند، نگران بازگشت به کشورشان هستند.

یک جوان ۱۸ ساله افغان که در پاکستان به دنیا آمده و بزرگ شده است، پس از آنکه پلیس کراچی او را بازداشت و به افغانستان فرستاد، بار دیگر خود را با استفاده از قاچاقچیان انسان به پاکستان رساند.

این جوان که پدر و مادرش نیم قرن پیش به پاکستان گریخته بودند، به آسوشیتدپرس گفت که زندگی‌اش در پاکستان است زیرا «هیچ دوست یا خانواده‌ای» در افغانستان ندارد.

مقام‌های طالبان پس از ورود این جوان افغان که از ۱۵ سالگی به عنوان مکانیک در یک تعمیرگاه خودرو در پاکستان کار می‌کرده است، به او ۳۴ دلار می‌دادند.

این جوان افغان شش هفته پس از ورود به افغانستان، با پرداخت ۷۰ دلار به قاچاقچیان انسان توانست به پاکستان بازگردد.

او در پاکستان برای همان مدارکی که خانواده‌اش دارند، درخواست داده است اما این کشور برای پناهجویان افغان یا فرزندانشان مدارک اداری صادر نمی‌کند.

برخی از گزارش‌ها حکایت از آن دارند که شهروندان افغان ساکن پاکستان از پیش از اجرای طرح اخراج اجباری مهاجران افغان از این کشور، تحت نظر ادارات محلی بوده‌اند. این گزارش‌ها همچنین به شایعاتی اشاره دارند که از تصمیم پاکستان برای اخراج همه افغان‌ها از جمله افغان‌های دارای مدرک اقامتی در این کشور حکایت دارند. البته پاکستان اعلام کرده است که چنین تصمیمی ندارد.

بنا به گزارش آسوشیتدپرس، پلیس پاکستان اعدادی را روی خانه‌های محله این جوان افغان ثبت کرده تا نشان دهد چند نفر در آنجا زندگی می‌کنند و چند نفر دارای مدرک اقامت هستند.

در این گزارش آمده است که از زمان آغاز اجرای طرح اخراج مهاجران افغان از پاکستان، بسیاری از افغان‌های ساکن محله این جوان ۱۸ ساله، خانه‌های خود را ترک و برخی هم خود را پنهان کرده‌اند.

برخی از مهاجران افغان که در پاکستان زندگی می‌کنند، کارت‌های شناسایی‌شان در زمان ژنرال ضیاء‌الحق، رئیس جمهور و حکمران نظامی پاکستان صادر شده است.

این گروه از افغان‌ها یا از خانه‌هایشان خارج نمی‌شوند یا در خانه‌ای زندگی می‌کنند که به نام دیگری اجاره شده است.

پیش‌تر مهاجران افغان برای کسب درآمد یا دریافت خدمات درمانی از محلات زندگی خود به مرکز کراچی سفر می‌کردند، اما پس از اجرای طرح اخراج مهاجران افغان از پاکستان، آنها دیگر نمی‌توانند به این منطقه سفر کنند زیرا احتمال دستگیری و بازگرداندنشان به افغانستان وجود دارد.

برای این گروه از مهاجران افغان، پرداخت اجاره مسکن و خرید مواد خوراکی سخت‌تر شده است، زیرا آن‌ها شغل‌های خود را رها کرده‌اند.

برخی از شهروندان پاکستان که در محلاتشان مهاجران افغان زندگی می‌کردند نیز از اینکه زندگی روزمره و کسب و کارشان با اجرای طرح اخراج اجباری مهاجران افغان مختل شده، شکایت دارند و منتقد این طرح هستند.

کد خبر 848184 برچسب‌ها خبر ویژه اتباع خارجی پاکستان افغانستان

دیگر خبرها

  • سفیر چین: روابط پکن و کابل در بهترین حالت قرار دارد
  • تلاش کارگران منجر به ایجاد امنیت اقتصادی می‌شود
  • تلاش کارگران زمینه ساز امنیت کشور است
  • وزیر کار: تلاش کارگران زمینه ساز امنیت کشور است
  • وزیر تعاون: کارگر از منظر اسلام ابزار نیست
  • اشغال‌گران از سیاست مداخله در افغانستان و منطقه دست برنمی‌دارند
  • یک میلیون مهاجر افغان از ترس اخراج پنهان شده اند
  • آشنایی با حریفان جوانان ایران در لیگ ملت‌های والیبال آسیای مرکزی
  • سخنگوی وزارت خارجه : معاهده حقابه ایران و افغانستان در حال اجراست
  • شورای ائتلاف کاندیداهای مورد حمایت خود در خرم‌آباد را اعلام کرد