Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان از بدهکاری ۴۱۶ میلیارد تومانی ادارات دولتی به این اداره‌کل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، حجت‌الاسلام محمد کاروند با گرامیداشت هفته وقف در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: برنامه‌های هفته وقف امسال از 25 آبان ماه مصادف با 27 ماه صفر آغازشده و تا 10 روز با تمرکز بر تمامی شهرستان‌های استان ادامه می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از مهمترین اقدامات ما در این هفته برپایی ایستگاه‌های همه واقف باشیم در سطح استان به‌ویژه مراکز شهرستان‌ها، برگزاری نمایشگاه عکس به همراه تئاتر خیابانی، ساخت و پخش 9 فیلم مستند از شبکه سه و سیمای استانی با هدف نمایش اجرای نیات واقفان خیراندیش است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان بیان کرد: برگزاری همایش یاوران وقف و تجلیل از فعالان این عرصه، اعزام کاروان زائر اولی‌ها به مشهد مقدس به تعداد 110 نفر، افتتاح اماکن مذهبی بازسازی‌شده مانند سرداب امام‌زاده عبدالله(س)، مرکز فرهنگی این بقعه متبرکه و چند امامزاده در سطح روستاهای استان از دیگر برنامه‌های دهه وقف است.

وی افزود: از دیگر برنامه‌های این دهه می‌توان به همایشوقف در تاریخ همدان با مشارکت اساتید دانشگاه، برگزاری نشست‌های صنفی با حضور اساتید دانشگاه، روحانیون، مبلغین و فعالان قرآنی، اجرای ویژه‌برنامه شهادت امام حسن(ع)، امام رضا(ع) و پیامبر اکرم(ص)، ویزیت رایگان در درمانگاه اعتمادیه، خرید صد میلیون تومان تجهیزات برای بیمارستان فیروزآبادی، ارسال مرحله چهارم کمک‌ها به زلزله‌زدگان کرمانشاه از محل موقوفات و خیران، غبارروبی بقاع متبرکه، توزیع گوشت، نان و بسته‌های حمایتی در بین نیازمندان و ساخت 10 حمام در روستاهای کبودرآهنگ اشاره کرد.

کاروند بابیان اینکه در استان همدان 713 موقوفه منفعتی و 307 عنوان نیت وقف وجود دارد ابراز کرد: از ابتدای امسال تاکنون 150 مبلغ از شهر قم و 106 مبلغ غیربومی برای انجام امر تبلیغ در برنامه‌های مناسبتی، مذهبی و غیره از سوی این نهاد به مناطق مختلف اعزام‌شده‌اند.

وی گفت: در بخش کمک به دانشجویان، دانش آموزان و طلاب نیازمند نیز از محل نیات واقفان خیراندیش 800 میلیون تومان کمک‌هزینه تحصیلی اعطا شده و6200 بسته حمایتی شامل لوازم‌التحریر، کفش، لباس و غیره نیز در طرح مهر تحصیلی توزیع‌شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان با اشاره به اینکه از محل نیات واقفان خیراندیش برای اجرای روضه‌خوانی، تعزیه‌داری و غیره 750 میلیون تومان از محل 75 موقوفه هزینه شده است عنوان کرد: از محل موقوفه بهاءالملک، به 32روستای موقوفه‌ای تیم‌های پزشکی اعزام‌شده و علاوه بر آن خدمات درمانی و دارویی رایگان نیزدریافت می‌کنند.

وی درباره کمک به بیماران صعب‌العلاج نیز تصریح کرد: برای درمان بیماران پروانه‌ای که تعداد آنها در استان همدان به 37 نفر می‌رسد توانسته‌ایم از محل موقوفاتی که با نیت درمان در سطح استان به جز تویسرکان وقف‌شده‌اند به هریک از آنها مبلغ 1 تا 1 میلیون و پانصد هزار تومان کمک نقدی کنیم.

کاروند بابیان اینکه در بخش برگزاری مسابقات قرآنی نیز مراحل شهرستانی، استانی و کشوری برگزار شده و توانستیم برخی رتبه‌های کشوری را به دست آوریم گفت: تاکنون 8هزار و 800 نفر در دوره‌های حفظ مجازی قران کریم ثبت‌نام کرده‌اند و مرکز حفظ مجازی حفظ قرآن ما نیز که چندی است راه‌اندازی شده می‌تواند روزانه 700 نفر را در بخش خواهران آموزش دهد.

وی با تشریح دیگر برنامه‌های این نهاد مانند برگزاری دوره‌های آموزش سبک زندگی اسلامی، اعزام مربیان به دوره‌های آموزشی، کمک مالی به محرومان و نیازمندان، کمک به ابن سبیل، بی‌سرپرستان، بد سرپرستان، ازدواج و غیره از محل موقوفات تأکید کرد: از ابتدای امسال تاکنون 52 وقف جدید شامل زمین کشاورزی، مسکونی آثار فاخر هنری و غیره به ثبت رسیده است.

مدیرکل امور اوقاف و امور خیریه همدان با اشاره به اینکه امیدواریم در این دهه 12 وقف دیگر نیز ثبت شود ابراز کرد: در بخش عمرانی نیز در بیش از 60 بقعه متبرکه اقداماتی مانند ساخت سرویس‌های بهداشتی، ساخت و مرمت گنبد، تربت‌خانه و غیره انجام‌شده است .

وی از بدهکاری 416 میلیارد تومانی ادارات دولتی به اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان خبر داد و افزود: علاوه بر اینکه پیگیر ساخت زائرسرا در امامزاده محسن (ع) هستیم، توانستیم امسال در اقدامی کم‌سابقه برای 6 هزار و 904 هکتار از املاک وقفی موجود رد سطح استان سند مالکیت بگیریم.

کاروند تأکید کرد: از 416 میلیارد تومان بدهکاری ادارات دولتی به این نهاد نیز 154 میلیارد تومان آن موردپذیرش قرارگرفته است که البته بیشترین مقدار آن متعلق یگان‌های نظامی ارتش، سپاه، ناجا به‌ویژه پایگاه هوایی شهید نوژه است.

وی افزود: در حال حاضر در 52 حوزه نیاز به وقف‌های جدید متناسب با نیازهای روز داریم که باید از ظرفیت همه نهادهای دولتی، اصحاب رسانه و به‌ویژه فضای مجازی برای تشویق و آشنایی مردم با این عرصه‌ها استفاده کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان عنوان کرد: 800 نوع نیت وقف در کشور به ثبت رسیده است که بیشترین تعداد متعلق به مباحث مذهبی است در حالیکه با توجه به شرایط جامعه ما به وقف‌هایی در حوزه ازدواج، کودکان بی‌سرپرست، بد سرپرست، بیماران صعب‌العلاج و غیره نیاز داریم.

وی درباره آخرین وضعیت پرونده بانک ملی نیز اظهار داشت: در حال حاضر با همکاری یکی از نمایندگان استان همدان جلسه‌ای گذاشته و از ایشان درخواست کردیم برای رسیدن به راه‌حلی مشترک جلسه‌ای بین نماینده ولی‌فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه و ریاست بانک ملی کشور برگزار کنیم.

انتهای پیام/

R41405/P1377/S6,75/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۵۵۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکنون از ۳۹ شرکت دانش بنیان حمایت کرده ایم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام والمسلمین خاموشی در نخستین نشست هم اندیشی و بررسی چالش‌های پیش رو در حوزه شرکت‌های دانش بنیان که امروز ششم اردیبهشت در نمایشگاه دستاورد‌های وقف برگزار شد با قدردانی از دانشمندانی که در نمایشگاه شرکت کرده اند، گفت: سازمان وقف از نظر سرمایه‌ای بودجه دولتی نیست؛ در دوره فعلی می‌خواهیم وقف را حرکت دهیم. به عنوان مثال دارای میلیون‌ها رقبه هستیم این رقبات به صورت عرصه و اعیان است ما باید شکل مدیریتمان علمی باشد. زمین زراعی را به صورت سنتی سالی یک تا دو بار می‌توانیم بکاریم، اما با استفاده از روش علمی، بهره وری آب و زمین بیشتر می‌شود.

وی افزود: اگر پول داریم اداره سرمایه انباشته باید علمی باشد. سرمایه‌های وقف باید علمی اداره شود. تنوع در وقف به نیات واقفان و اعیان اعطایی ربط دارد.

حجت الاسلام خاموشی با تاکید بر اینکه دانش بنیان‌ها باید در خدمت ارزان سازی و رفاه مردم باشند، افزود: ما موظف به رعایت قانون وقف هستیم. اوقاف از دانش بنیان‌های نوپا حمایت می‌کند و ما مفتخریم که تاکنون از ۳۹ شرکت حمایت کرده ایم.

وی تصریح کرد: باید در حوزه اقتصاد تاثیرگذار باشیم ما باید در تولید ملی بدون نفت موفق باشیم. در حوزه صنعت ریل ورود کرده ایم که ۳۰ درصد درآمد نفتی را پوشش می‌دهد در حوزه مسکن رقبات زیاد داریم به مسکن نخبگانی توجه ویژه داریم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در تمام رقبات زراعی بحث زنجیره زراعی مد نظر است. بحث معادن به عنوان ظرفیت مغفول اوقاف بوده، مساله دیگر آنچه اهمیت دارد حوزه صنایع تبدیلی است که توجه ویژه داریم. در حوزه فناوری هم زیرساخت‌های سخت افزاری و هم نرم افزاری مد نظر است. کار‌های خوبی در حال انجام است حوزه فناوری تاثیر شگرف در اقتصاد کشور خواهد داشت.

در ادامه این نشست، سجده، مدیرعامل بنیاد توسعه عمران موقوفات با بیان اینکه در کتب دینی آمده که حضرت علی (ع) نخلستان ایجاد کرده و وقف می‌کردند، گفت: تقریبا ۵ سال است که توسعه تولید با حضور مردم در سازمان اوقاف اتفاق افتاده است.

وی اظهار داشت: بنیاد توسعه عمران موقوفات در شناسایی زمین‌ها تلاش می‌کند و سعی داریم در حوزه کشت و صنعت با مشارکت مردم در تحقق شعار سال گام برداریم.

بیگدلی، معاون بهره وری اقتصادی سازمان اوقاف و امور خیریه هم در سخنانی با اشاره به چشم انداز این معاونت در حوزه اجتماعی و ارتباط سازمان با شر‌کت‌های دانش بنیان گفت: اولین اقدام وقف این است که بتواند کسب منفعت از عین وقف داشته باشد مرحله بعد این منافع داخل کاسه‌ای ریخته می‌شود که حفظ می‌شود و سرریز آن اجرای نیت است. باید بیشترین کسب منفعت از موقوفات داشته باشیم.

وی اظهار داشت: برای اینکه علم در خدمت کسب منفعت قرار گیرد زیست بومی برای حمایت از دانش بنیان‌ها با رعایت قوانین وقف طراحی شده است. این شرکت‌ها اکثرا به سوددهی رسیده اند.

در حوزه ارائه طرح سیمان ژئوپلیمری بر پایه خاکستر باگاس، بحث وقف ماندگار در راستای توسعه پایدار مورد بررسی قرار گرفت. این شرکت به فناوری تولید برق و سیمان با وجود تحریم‌ها و موانع داخلی دست پیدا کرده است.

بر اساس آنچه در این نشست عنوان شد، درصد قابل توجهی از شرکت‌های دانش بنیان در سطح کشور هیچ گردش مالی ندارند. صرفا ایده‌ای است که در مرحله آزمایشگاهی ارائه شده است. این شرکت‌ها معتقدند اگر قرار است کاری و حمایتی در حد اوقاف انجام شود باید متفاوت از کار‌هایی باشد که توسط دیگران انجام می‌شود. شرکت‌های دانش بنیان از ایده تا تجاری سازی در کشور‌های پیشرفته حمایت می‌شوند.

موضوع دیگر که مورد بحث قرار گرفت، این بود که در مناطق محروم بسیاری از محصولات دانش بنیان کارایی ندارد در حوزه عمران در منطقه محروم برج سازی انجام نمی‌شود. در زمینه فناوری بتن باید تعریف دیگری در مناطق محروم داشته باشیم.

دیگر خبرها

  • افتتاح نمایشگاه وقف
  • عجیب‌ترین دستور در یک استان؛ منشی‌های خانم ممنوع شدند!
  • منشی زن در ادارات دولتی ممنوع شد
  • دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»
  • دستوری تازه در مورد استفاده از منشی‌های زن: «در ادارات دولتی ممنوع شد!»
  • تاکنون از ۳۹ شرکت دانش بنیان حمایت کرده ایم
  • بکارگیری منشی‌های خانم در این استان ممنوع شد!
  • ‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • تعیین تکلیف اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • انتقاد روزنامه دولتی ایران از تصمیم ایران خودرو/ بانک مرکزی: ۳۰۲ میلیون دلار نیمایی بدون مشتری ماند/ پیمان پاک: گوشت نه تنها افزایش قیمت نداشت، بلکه ارزان هم شد