Web Analytics Made Easy - Statcounter

به همت اداره دانشجویی وفرهنگی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه و مجتمع دانشگاهی ولیعصر(عج) واحد تهران مرکزی نشست‌های تخصصی فرهنگی باعنوان «ترویج فرهنگ کتابخوانی درجامعه» و« شکاف بین نسل ها و تأثیر آن بر خانواده » برگزار شد.

به گزارش خبرنگار آنا، فریبا افکاری استاد گروه معارف اسلامی واحد تهران مرکزی در نشست «ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه» درباره ترویج فرهنگ کتابخوانی اظهار کرد: «در عصر حاضر یکی از شاخصه ­های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری میزان مطالعه و کتابخوانی مردم آن مرز و بوم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

وی افزود: «در آمار ارائه شده از میزان مطالعه در کشور، یک محور مشترک وجود دارد و آن هم پایین بودن سرانه مطالعه در ایران است. عدم وجودکتابخانه در تمامی مناطق شهری، محلی و البته روستاها، بالا بودن قیمت کتاب برای اقشار مختلف، استفاده نکردن از زمان و اوقات فراغت از جمله عوامل پایین بودن سرانه مطالعه در کشور ماست.»

افکاری با بیان اینکه امروزه کتاب های سنتی به موازات کتاب های دیجیتال گسترش یافته است، گفت: «گسترش فضای مطالعه در کتابخانه های عمومی و مساجد و سراهای محله، ایستگاه های مترو، اتوبوس، پارک ­ها و بوستان ­ها در رشد مطالعه در کشور مثمر است.»

وی اظهار کرد: «گروهی برای مطالعه، کتاب سنتی را دوست دارند به طوری که آن را کاملاً مقابل خود حس کنند اما در مقابل گروهی دیگر ترجیح می دهند که به خاطر راحتی حمل و نقل، کتاب الکترونیکی بخوانند.»

افکاری افزود: «وجود تکنولوژی های مدرن امکان استفاده از کتاب ها را برای اقشار مختلف به ویژه نسل جوان بیشتر فراهم می آورد.»

وی با تاکید بر اینکه گسترش رسانه‌های شبکه‌ای و فناوری‌های ارتباطی به طور اساسی عادت‌های خواندن را به چالش کشیده است تصریح کرد: «رواج و رونق مطالعه و روزنامه‌های چاپی پیوسته رو به کاهش بوده و استفاده از اینترنت، ابزارهای تلفن همراه و رسانه‌های اجتماعی افزایش داشته است.»

افکاری گفت: «این مسئله به خصوص در باره نسل جوانی که بر اساس بسیاری از گزارش‌ها، رسانه‌های اجتماعی و اینترنت را به عنوان مهم‌ترین رسانه و منبع خبری خود به کار می‌گیرند، صادق است.»

وی با تأکید بر اینکه خانواده و والدین به عنوان نخستین آموزگاران کودکان تاثیر بسیاری در آشنایی آنان با کتاب و کتاب‌خوانی دارند، اظهار کرد: «کتاب به عنوان رسانه ای مکتوب، نقش اصلی را در رویدادهای فکری و فرهنگی یک نسل بر عهده دارد و تاثیر آنها را تا سده ها می توان بررسی کرد. دنبال کردن علایق و موضوعات مورد توجه و مطرح در جامعه، شرکت در انجمن های کتاب خوانی و نقدکتاب، استفاده از خدمات کتابخانه ها درحوزه آشنایی با انواع کتاب ها، آشنایی با ادبیات شاخص و کتاب های معتبر استفاده از ابزارهای جدید کتابخوانی و ارتباط با کتاب خوانان از جمله مواردی است که در کتاب خوانی افراد جامعه موثر است.»

نشسست تخصصی «شکاف بین نسل‌ها و تأثیر آن بر خانواده»

به گزارش خبرنگار آنا، دکتر امیر مظاهری استاد مجتمع دانشگاهی ولیعصر (عج) واحد تهران مرکزی در این نشست اظهار کرد: «نسل جوان به سادگی گذشته حاضر به پذیرش نقش خویش در گروه‌های اجتماعی و ارزش‌ها و هنجارهای آن نمی‌شود و آن چه که ما از آن به عنوان شکاف نسل ها یاد می‌کنیم چیزی جز اختلاف عمیق میان ارزش‌ها و نگرش‌ها در نسل‌ جوان کنونی و نسل‌های کهن و تفاوت میان دو نسل از جوانان و کهنسالان نیست و این یکی از خطرات بالقوه‌ای است که استحکام و دوام خانواده‌ها را به ورطه تهدید جدی کشانده است.»

وی افزود: «در گذشته جوانان علی‌رغم آموختن ارزش‌ها و نگرش‌های نظام اجتماعی، خود را با جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کردند تطبیق می‌دادند، بدان معنا که ارتباط جوان درحد رسانه‌هایی مانند تلویزیون و در محدوده‌ای به وسعت شهر محل سکونت بوده است. در حالی که جوان امروز با دهکده‌‌ای جهانی روبرو است که در آن واحد می‌تواند با وسایل ارتباط جمعی در تعامل مستقیم و بی‌واسطه با جهان پیرامون خویش قرار بگیرد.»

مظاهری گفت: «این وضعیت به مقایسه کردن خویش با وضعیت افراد همسال منجر می‌شود و به همین سبب انتظارات و توقعات بی‌جا به شدت رو به فزونی گذاشته و در درازمدت سبب تغییرات گسترده در سبک زندگی افراد می‌گردد.در مواجهه با این شرایط و افزایش تقاضا برای تنوع و رفاه بیشتر، والدین بیشتر وقت خود را در بیرون از منزل صرف می‌کنند؛ کمتر همدیگر را می‌بینند و کمتر با هم صحبت می‌کنند، در چنین وضعیتی که افراد فرصت درک یکدیگر را پیدا نمی‌کنند؛ روابط عاطفی اعضای خانواده رو به سردی و احساس متقابل کاهش می‌یابد و در نهایت منجر به عدم تفاهم افراد می‌شود.»

وی اظهار کرد: «والدین در حالی که از فرزندان خود حمایت می‌کنند و به آنان احترام می‌گذارند باید نظارت مناسبی هم بر روی جوانان داشته باشند والدینی که وقت کمتری را برای تربیت فرزندانشان اختصاص می‌دهند در حالی که فرزندان با افزایش سن و بزرگتر شد نشان نیاز فراوانی به برقراری رابطه با والدین خود پیدا می‌کنند و اگر این گونه نباشند نقش گروه‌های همسالان برای آنان پررنگ تر خواهد شد. والدین نیز باید با این فناوری‌ها آشنایی داشته باشند. زیرا تنها در این صورت است که در ارتباط موثر در گروه‌های سنی کودک، والدین می‌توانند به جای گروه‌های همسالان بنشینند و پیروز میدان شوند.»

مظاهری افزود: «هنگامی که‌ گفت‌وگو میان اعضای خانواده بیشتر می‌شود والدین خود به تنهایی می‌توانند پی به دنیای ناشناخته فرزند خود ببرند. به همین میزان والدین باید در برنامه‌ریزی‌های خود جایی برای وقت‌گذرانی با فرزندان خود داشته باشند.»

مظاهری با بیان اینکه بیش از نیمى از مردان بزهکار با پدران خود ارتباط مناسبى نداشته‌اند، گفت: «بر این اساس بى‌توجهى پدران در تربیت فرزندان، از عوامل مهم بزهکارى جوانان در آینده است. پدرانى که بین عمل و گفتارشان تفاوت است، پدرانى که فرصت کافى براى ارتباط با فرزندان خود ندارند، الگوى مناسبى براى همانندسازى فرزندان نیستند. با این همه فرزندان در مسیر رشد از افراد بسیارى تأثیر مى‌گیرند که در این میان نقش پدر بسیار پررنگ‌تر و با اهمیت‌تر است. می‌دانیم که دانشگاه و رسانه باید در خدمت این امر باشند.»

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۲۴۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئولان ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را تکلیف دینی خود بدانند

به گزارش خبرگزاری مهر، مالک رحمتی در جلسه شورای سیاستگذاری بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش های دفاع مقدس با بیان اینکه همه ما مدیون شهدا هستیم، افزود: بر این اساس مدیران کل دستگاه ها به حضور در جلسات شورای هماهنگی بنیاد اهتمام ویژه داشته باشند.

وی اضافه کرد: اینکه باغ موزه دفاع مقدس ۱۸ هزار بازدید در سال داشته باشد، نشان می دهد که نهادهای فرهنگی و تربیتی همچون آموزش و پرورش و دانشگاه ها باید اهتمام ویژه ای برای حضور دانش آموزان و دانشجویان در این مکان ارزشمند داشته باشند.

استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: در این فوران جنگ روانی که دشمن راه انداخته، برای آشنایی نوجوانان و جوانان با محتوای باغ موزه دفاع مقدس، همه ظرفیت های موجود مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: در این راستا ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را نه به عنوان کار اداری، بلکه تکلیف دینی و الهی بدانیم.

رحمتی با اشاره به تاثیر فراگیر و همه جانبه فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه ایران و فراتر از آن بیان کرد: این فرهنگ اصیل اسلامی در دوران کرونا نیز در جامعه ما نمود عینی یافت و همه برای غلبه بر این بیماری وارد گود شدند.

وی اضافه کرد: فرهنگ ایثار و شهادت در همه ابعاد حیات اجتماعی نجات بخش بوده و در هر حوزه ای وارد شده، آن را متحول کرده است.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: اگر بتوانیم این فرهنگ را به بهترین شکل ممکن نهادینه کنیم، دیگر هیچ مشکلی در هیچ بخشی از جامعه نخواهیم داشت.

رحمتی همچنین بر لزوم طراحی و اجرای کار رسانه ای برای کمک به رونق فعالیت های باغ موزه و انعکاس شایسته آن در جامعه تاکید کرد.

رحمتی همچنین خواستار تجهیز باغ موزه دفاع مقدس تبریز به ابزارهای روز و جوان پسند نرم افزاری شد و ادامه داد: در تامین منابع مالی مورد نیاز تکمیل باغ موزه نیز از همه ظرفیت های بودجه ای استانی و ملی استفاده می کنیم.

وی توضیح داد: با توجه به محدودیت منابع مالی نهادهای دولتی، واقفین و شبکه مردمی و خیرین بیشترین توان و ظرفیت را برای کمک در این حوزه دارند.

در این جلسه، شهردار تبریز، مدیرکل حفظ و نشر آثار و ارزش های دفاع مقدس و مدیرکل راه و شهرسازی استان، گزارشی از اقدامات انجام شده مرتبط با تکمیل باغ موزه دفاع مقدس ارایه کردند.

کد خبر 6093731

دیگر خبرها

  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه های کتابخوانی تمدید شد
  • برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • تکریم خانواده شهدا کمک به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است
  • برگزاری جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • مسئولان ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را تکلیف دینی خود بدانند
  • نقش فیلم، بازی و موسیقی روشنگرانه در ترویج فرهنگ حجاب
  • ابتذال در سینما برآیند تقاضا است/ از کیهان بچه‌ها شروع کردم
  • گذشت و بخشش باید در جامعه تبدیل به فرهنگ شود
  • برگزاری دوره‌ی آموزش مهارت‌های رسانه‌ای موبایل آوین نو
  • برگزاری جشنواره استعدادیابی «ستاره‌های شهر» در قم