Web Analytics Made Easy - Statcounter

وین - ایرنا - غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران عصر سه شنبه در دیدار با هارالد ماهرر وزیر علوم، تحقیقات و اقتصاد اتریش درباره توسعه زمینه‌های همکاری اقتصادی دو کشور گفت وگو کرد.

به گزارش ایرنا ، شافعی که در راس هیات روسای اتاق های استانی ایران به اتریش سفر کرده است عصر سه شنبه با وزیر علوم ، تحقیقات و اقتصاد این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وزیر اقتصاد اتریش که بزودی ریاست اتاق بازرگانی فدرال اتریش را برعهده می گیرد، با ابراز خرسندی از میزبانی هیات اقتصادی ایران گفت: به طور سنتی همکاری های تنگاتنگی بین وزارت امور خارجه اتریش و اتاق بازرگانی فدرال برقرار بوده و سیاست‌گذاری‌های کشور برای صادرات طراحی شده است. ارتباطات اتاق‌های ایران و اتریش نیز ‌امیدوارکننده است؛ روند فعالیت‌های دوکشور باید خارج از دولت‌ها تعریف شود تا بخش خصوصی دو کشور روابط خود را تعمیق ببخشند.
بنا به گزارش اتاق ایران، هارالد ماهرر افزود: تاریخچه همکاری‌ها میان اتریش و ایران در دهه‌های اخیر مثبت بوده است و سفر ریاست جمهوری قبلی اتریش به ایران پس از به امضا رسیدن برجام به عنوان اولین مقام بلندپایه جهان، گواهی بر این موضوع است.
ماهرر خاطرنشان کرد: قبل از به نتیجه رسیدن برجام هم روابط دو کشور برقرار بود به همین دلیل بهبود این روابط امکان‌پذیر است و باید تلاش کنیم که نشست‌ها و همایش‌های مشترک دو کشور که اولین بار در سال 2015 برگزار شد را ادامه دهیم.
وزیر اقتصاد اتریش افزود: با توجه به اینکه ایران یک همکار مفید برای اتریش به حساب می‌آید و افزایش روابط تجاری، خواسته هر دو طرف است، مشتاقم با دیدگاه بخش‌ خصوصی ایران در مورد زمینه‌های همکاری مشترک بیشتر آشنا شوم.
رئیس اتاق ایران نیز در این نشست با ابراز خرسندی از ایجاد فرصت مذاکره اقتصادی با وزیر علوم و اقتصاد اتریش گفت: از گذشته به غیر از مسائل اقتصادی رابطه‌ای احساسی میان دو کشور برقرار بوده و این رابطه عاطفی و دیدگاه مثبت دو طرف به یکدیگر، مبنای اصلی برای توسعه روابط است. شافعی افزود: اتریش از گذشته دور به ایران نزدیک بوده و در زمینه‌های پزشکی همکاری‌های خوبی میان دو کشور سابقه دارد. در زمانی که ایران دچار محدودیت در روابط اقتصادی بود، اتریش روابط خود را با ایران قطع نکرد.
غلامحسین شافعی ادامه داد: بعد از رفع تحریم‌ها و امضای برجام، اتریش اولین کشوری بود که هیات بزرگی به ریاست رئیس‌جمهور وقت این کشور راهی ایران کرد به دنبال آن ایران هم هیات 120 نفره‌ای را راهی اتریش کرد و توافقنامه‌های خوبی برای آینده روابط، میان دو کشور به امضا رسید.
وی افزود: در این سفر نیز تمام ظرفیت اتاق‌های سراسر ایران حاضر هستند؛ از این نظر این سفر بی‌نظیر است. در تمام صنایع ما از گذشته ردپای اتریش وجود دارد و خاطره های خوبی در همکاری های دو کشور وجود دارد و زمینه‌ها برای جهش در روابط دو کشور آماده است.
رئیس پارلمان بخش ‌خصوصی ایران گفت: ما اتریش را پلی برای حضور در بازار اتحادیه اروپا می‌دانیم و ایران هم می تواند سهل ترین و امن ترین مسیر دسترسی اتریش به بازار منطقه نظیر حوزه قفقاز و آسیای مرکزی باشد؛ مذاکراتی که در این سفر داشتیم نیز امیدواری‌های زیادی را برای آینده ایجاد کرد.
شافعی گفت: زمینه‌های همکاری مشترک در بخش‌های دانش فنی، انرژی‌های نو، محیط زیست، مدیریت منابع آب، مدیریت شهری و ترافیک، تولیدات دارویی، ماشین آلات صنعتی و شرکت‌های دانش‌بنیان، زمینه‌های بارزی هستند که می‌توانیم با اتریش همکاری داشته باشیم. آنچه به عنوان یک مشکل پابرجاست مسائل روابط بانکی و بیمه‌ای است که کشور اتریش قدم‌های مناسبی در این زمینه برداشته است. در آینده نیز هیاتی برای رفع مسائل بانکی به اتریش سفر می‌کند تا این مشکلات محدود نیز حل شود.
رئیس اتاق ایران در این دیدار از وزیر علوم، تحقیقات و اقتصاد اتریش دعوت کرد تا به ایران سفر کند.
وزیر علوم و اقتصاد اتریش پس از سخنان شافعی گفت: از مشکلات بانکی در روابط دو کشور آشنا هستیم و به دنبال راه‌هایی برای رفع آن هستیم.
وی ادامه داد: بخش‌هایی که به عنوان زمینه همکاری یاد شد جزو بخش‌هایی است که در آن فعال هستیم و امکان همکاری به ویژه در بخش محیط ‌زیست فراهم است.
هارالد ماهرر ادامه داد: می توانیم برای 6 گروه کاری برنامه‌ریزی کنیم و زمینه‌های همکاری در بخش‌های دیگر را نیز مشخص کنیم تا در آن زمینه‌ها نیز به مذاکره بپردازیم. اگر از پروژه های موجود در ایران مطلع باشیم می‌توانیم برای فعالیت در آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم.
وزیر علوم ، تحقیقات و اقتصاد اتریش افزود: باور داریم که ایران در بخش هنر و ادبیات نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و مایل هستیم همکاری‌های فرهنگی در کنار روابط اقتصادی برقرار شود.
به گزارش ایرنا ، نشست مشترک دو روزه روسای اتاق های بازرگانی ایران و اتریش با حضور روسا و نمایندگان اتاقهای استانی که روزهای سه شنبه و چهارشنبه در اتاق فدرال اقتصادی اتریش برگزار می شود ، اولین رویداد در نوع خود است که می تواند گسترش بیشتر روابط تجاری را در پی داشته باشد. به گفته عبادلله مولایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش ، سفر روسای اتاق های سراسر کشورمان به اتریش که در نوع خود رویدادی مهم و قابل توجه در روابط اقتصادی دو کشور ارزیابی می شود، می تواند زمینه را برای معرفی فرصت های اقتصادی، شناسایی ظرفیت ها و توانمندیهای متقابل، ترسیم چشم انداز و ارائه نقشه راه تقویت و گسترش بیش از پیش همکاری های اقتصادی، صنعتی و تجاری بخش های خصوصی دو کشور مساعد گرداند.
برگزاری نشست ها و کارگاه های مشترک در اتاق بازرگانی اتریش و دیدارها و بازدیدهای متنوع از دیگر برنامه های این سفر خواهد بود.
اروپام**1078**3404** خبرنگار: بابک جعفری** انتشار: محسن اسماعیلی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۴۰۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سریلانکا به سرمایه‌گذاران ایرانی زمین دولتی می‌دهد؛ تهاتر نفت با چای و چوب سریلانکا

ماهیندا آماراویرا، وزیر کشاورزی سریلانکا که در راس هیاتی به ایران آمده بود؛ در حاشیه ایران اکسپو ۲۰۲۴ در جمع فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران حاضر شد.

به گزارش اکوایران؛ ماهیندا آماراویرا، وزیر کشاورزی سریلانکا که در راس هیاتی به ایران آمده بود؛ در حاشیه ایران اکسپو ۲۰۲۴ در جمع فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران حاضر شد.

در این گردهمایی، حسام الدین حلاج، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران خواهان برقراری پرواز مستقیم میان دو کشور شد و گفت: این اتفاق می‌تواند به تجار و گردشگران دو کشور کمک بسیاری کند. در عین حال لغو روادید میان دو کشور نیز برای افزایش همکاری‌ها میان بازرگانان راهگشا خواهد بود.

عطااله اشرفی اصفهانی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران نیز ابراز امیدواری کرد که این همایش منجر به تعمیم همکاری‌های‌های ایران و سریلانکا در حوزه‌های مختلف باشد.

از سال گذشته ایران در مقابل ۲۵۰ میلیون دلار نفت بلوکه شده خود که در سریلانکاست؛ از این کشور چای وارد می‌کند. البته در این نشست وزیر کشاورزی سریلانکا اعلام کرد که بخش‌خصوصی ایران نیز می‌تواند از محل این منابع کالا بخرد.

اشرفی اصفهانی هم خطاب به طرف سریلانکای گفت: ما آمادگی داریم در زمینه صادرات سوخت، محصولات خوراکی و آشامیدنی، محصولات لبنی، دارو و تجهزات پزشکی با این کشور همکاری کنیم. در عین حال امکان همکاری در حوزه تحقیق و توسعه، خدمات فنی و مهندسی و IT و کشت گلخانه‌ای با محوریت اتاق تهران نیز وجود دارد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه درخواست ایجاد یک کمیته اقتصادی و تجاری در زمینه‌های مختلف را مطرح کرد.

این درخواست را هادی طالبیان، مدیرکل شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران مطرح کرد و بر شکل‌گیری کمیته مشترک برای برقراری هماهنگی‌های بیشتر تاکید کرد. او خواهان فعال‌سازی موافقتنامه تجارت ترجیحی میان ایران و سریلانکا شد. طالبیان پیشنهاد همکاری در بخش هوشمندسازی گلخانه‌ها و مکانیزه کردن کشاورزی را هم داد و گفت: با توجه به احصای نیازهای این کشور، صادرات خرما، گوجه فرنگی، شیلات و خدمات فنی و مهندسی به سریلانکا دارای مزیت خواهد بود.

اجاره ۹۹ساله زمین در سریلانکا

در این گردهمایی وزیر کشاورزی سریلانکا به ضرورت تعیین یک استراتژی بلندمدت برای همکاری اشاره کرد و گفت: ایران یکی از مهمترین صادرکنندگان انرژی در جهان بوده و محصولات کشاورزی در سریلانکا نیز از تنوع بالایی برخوردار است. بنابراین فرصت‌های بسیاری برای همکاری وجود دارد.

آماراویرا همچنین از ضرورت همکاری در بخش‌های فناوری‌های پیشرفته در حوزه کشاورزی، دامداری، حمل و نقل و گردشگری نیز سخن گفت و در ادامه از تجار ایرانی برای بازدید و آشنایی با پتانسیل‌های این کشور دعوت کرد.

در این جلسه پاسان آماراویرا معاون وزیر کشاورزی سریلانکا به نمایندگی از وزیر به پرسش‌های فعالان اقتصادی هم پاسخ داد. او در واکنش به اینکه آیا تجار ایرانی می‌توانند از محل پول‌های بلوکه ایران واردات انجام دهند؟ اعلام کرد که تجار ایرانی می‌توانند برمبنای پول بلوکه شده ایران در سریلانکا کالا وارد کنند. پیش‌تر دولت ایران برمبنای پول نفتی که در سریلانکا بلوکه شده بود چای وارد می‌کرد. البته این روند امسال هم ادامه پیدا کند. آماراویرا ادامه داد تهاتر با هماهنگی بانک‌های مرکزی دو کشور انجام خواهد شد. در ضمن بزودی خبرهای خوبی در انتقال منابع مالی هم منتشر خواهد شد.

او در واکنش به درخواست‌های همکاری مشترک در سریلانکا اعلام کرد که از سرمایه‌گذاری ایرانیان در سریلانکا استقبال می‌کند. آماراویرا گفت: ما می‌توانیم همکاری مشترک درحوزه کشاورزی داشته باشیم. ما به شما زمین می‌دهیم در قالب اجاره ۹۹ ساله؛ البته قرارداد اجاره ابتدا ۳۰ساله است و درصوت تمایل شما امکان تمدید آن تا ۹۹ سال وجود دارد.

در پاسخ به اینکه آیا سریلانکا آماده همکاری در حوزه سلامت هست؟ او اعلام کرد که در حوزه گردشگری سلامت فرصت‌های زیادی در سریلانکا وجود دارد. درضمن این آمادگی هست که ما به سرمایه گذاران ایرانی زمین دولتی بدهیم. او افزود: ما حتما در این زمینه با وزیر بهداشت سریلانکا هم صحبت میکنیم و نتایج دقیق‌تر به ایران می‌دهیم.

آماراویرا با صادرات چوب به ایران هم موافقت کرد و گفت این موضوع امکان‌پذیری است. حتی امکان تهاتر آن با نفت هم وجود دارد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سریلانکا به سرمایه‌گذاران ایرانی زمین دولتی می‌دهد؛ تهاتر نفت با چای و چوب سریلانکا
  • معاون وزیر دفاع جمهوری آذربایجان با سرتیپ نصیرزاده دیدار کرد
  • سریلانکا به سرمایه‌گذاران ایرانی زمین دولتی می‌دهد
  • امیرعبداللهیان بر توسعه روابط ایران و لبنان تاکید کرد
  • فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت 
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • بررسی توسعه روابط ایران و تانزانیا در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • ترافیک خارجی در اتاق تجارت
  • بررسی توسعه روابط ایران و تانزانیا در حوزه ارتباطات و فناوری
  • افزایش حجم تجارت ایران و کوبا به بیش از ۲۴۳ میلیون دلار می‌رسد