Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@01:24:00 GMT

اسناد توسعه 120 محله کلانشهر کرج در حال تهیه است

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۵۲۸۷۶

اسناد توسعه 120 محله کلانشهر کرج در حال تهیه است

در راستای بررسی زمینه‌های مشترک همکاری، رئیس و معاونان جهاد دانشگاهی واحد استان البرز با شهردار کرج دیدار و گفت‌وگو کردند.

‌‌به گزارش ایسنا‌، در دیدار مسئولان جهاد دانشگاهی استان با شهردار کرج بر همکاری مشترک و استفاده از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی در توسعه شهری تأکید شد.

 سیدعلی اکبر هاشمی‌راد رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز در این نشست گفت: جهاد دانشگاهی نهادی برخاسته از انقلاب فرهنگی است که برای تحقق اهداف انقلاب فرهنگی و زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می‌کند و مهم‌ترین سرمایه این نهاد وجود نیروهای مومن، متخصص و پرتلاش با فرهنگ جهادی است که برای جهاد علمی در راستای تحقق شعار خودباوری تلاش می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی در استان تصریح کرد: گروه‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی استان به ویژه گروه مطالعات و برنامه‌ریزی شهری توانمندی خوبی برای ارائه خدمات علمی به شهر کرج را دارند و در این زمینه می‌توانیم با تعریف و اجرای پروژه‌های مورد نیاز شهر ایفای نقش کنیم.
هاشمی‌راد با اشاره به مشکلات و آسیب‌های اجتماعی استان البرز خاطر نشان کرد: جهاد دانشگاهی البرز با نظر به وضعیت موجود با دارا بودن گروه‌های پژوهشی مرتبط متناسب با اهداف و مأموریت‌های خود، پژوهشکده علوم اجتماعی و شهری را راه‌اندازی خواهد کرد.
وی همچنین به ظرفیت‌های آموزشی این واحد نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه آموزش‌های کوتاه‌مدت بسترهای خوبی برای ارائه خدمات آموزشی در استان وجود دارد و هم‌اکنون نیز برنامه‌های متعددی در راستای توانمندسازی کارکنان دستگاه‌ها و شهروندان در حال اجرا می‌باشد.
این مسئول در حوزه آموزش‌های بلندمدت، فعالیت مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی کرج را در زمینه هنر ظرفیت دیگری برای شهر کرج دانست و افزود: با توجه به رشته‌های معماری، گرافیک و سایر رشته‌های هنری مرتبط در این دانشگاه، این مرکز می‌تواند در پاره‌ای زمینه‌ها از جمله المان‌های شهری با مدیریت شهری کرج همکاری نماید.
هاشمی‌راد ایسپا، ایسنا و ایکنا را از مراکز مهم حوزه فرهنگی برشمرد و ادامه داد: فرهنگ، محور و مبنای اصلی فعالیت‌های این نهاد است و در حوزه‌های مختلف جهاد این رویکرد به عنوان یک رویه نهادینه شده است.
رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز با اشاره به برخی محورهای پیشنهادی به عنوان طرحهای قابل انجام برای سنجش افکار عمومی خاطر نشان کرد: مرکز افکارسنجی دانشجویان(ایسپا) در اجرای پیمایش‌ها و نظرسنجی‌های فرهنگی اجتماعی تاکنون طرح‌های گوناگونی را در استان البرز اجرا کرده است که این ظرفیت می‌تواند در برنامه‌ریزی‌های مدیریت شهری موثر واقع شود.
وی دفتر تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان را از دیگر حوزه‌های فعالیت جهاد دانشگاهی برشمرد و اظهار کرد: در حال حاضر مرکز فن‌آفرینان هنر با رویکرد شناسایی کارآفرینان صنایع فرهنگی و هنری در زیرمجموعه این دفتر فعال شده است و به زودی خدمات خود را ارائه خواهد کرد.
 
اصغر نصیری شهردار کرج نیز در این نشست ضمن تاکید بر همکاری‌های مشترک شهرداری و جهاد دانشگاهی، با اشاره به اهمیت پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی برای بررسی تاثیر پروژه‌های شهری اعلام کرد: برخی مواقع از این موضوع غافل هستیم و با قصد انجام کار خوب، پروژه‌ای را انجام می‌دهیم ولی به خاطر همین غفلت آسیب‌هایی برای آن محله ایجاد می‌کنیم و با ایجاد یک شکاف عمیق بر ذهنیت و علاقه‌مندی مردم در آن منطقه تاثیر منفی می‌گذاریم.
نصیری گفت: ما به توانمندی جهاد دانشگاهی ایمان و اعتماد داریم که می‌تواند تاثیرگذار باشد، در مدیریت شهری تهران نیز همواره از ظرفیت دانشگاهی در کمیسیون‌ها و پیشبرد کارها استفاده کرده‌ام.
نصیری افزود: ‌یکی از کارهایی که در تنظیم بودجه سال آینده در حال انجام آن هستیم توسعه محلات است، یعنی بحث توسعه را در مقیاس محله‌ها در نظر گرفته‌ایم.
وی ادامه داد: در همین راستا حدود 120 محله تعریف شده و الان کار را شروع کرده‌ایم، در این مقیاس و در جهت نیازهای محلات یک سری از چالش‌ها را بررسی کرده‌ایم.
شهردار کرج افزود: با این فعالیت‌ها یک اطلس فرهنگی آماده است تا کاملا در حوزه هر مسجد و محله با توجه به متفاوت بودن نوع  و توزیع ناهنجاری‌های فرهنگی در سطح شهر در مناطق برخوردار، کم برخوردار، ضعیف، حاشیه‌ای و بافت فرسوده اقدماتی انجام شود و بتوانیم اسناد توسعه محلات را تهیه و تنظیم کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در این زمینه تقریبا مطالعاتی عمومی انجام شده یک شناخت نسبی را پیدا کرده ایم و مشغول راه‌اندازی خانه های فرهنگ و پاتوق محله برای هویت بخشی تاریخی و فرهنگی در محلات هستیم و با این اقدمات سعی می‌کنیم تعلق خاطری برای شهروندان ایجاد کنیم.
 شهردار کرج تصریح کرد: این اقدام با برنامه‌ریزی برای تاسیس امکانات اولیه چون کتابخانه، فضاهای تفریحی، گردشگری، خانه فرهنگ، خانه بازی کودکان خانه های هنر و ... دنبال می‌شود و در راستای آن از انجمن‌هایی نیز دعوت به همکاری کرده‌ایم تا فضایی پرنشاط در محلات ایجاد و زندگی را از این حالت یکنواختی خارج کنند.
نصیری ادامه داد: در این راستا جهاد دانشگاهی می‌تواند در قالب پروژ‌های مرتبط هم در حوزه آموزشی، هم در حوزه فرهنگی و سنجش افکار عمومی به صورت عملیاتی در توسعه محلات و سایر برنامه‌ها به شهرداری کمک کند. محورهای ذکر‌ شده در این نشست نظیر انتظارات فرهنگی شهروندان، سنجش میزان اعتماد مردم و فعالسازی فرهنگسراها مطالب کاملا به حقی است. در فرهنگسراها نیز اگر مردم مشارکت نکنند فعالیت‌های ما مفید فایده نخواهد بود که باید تلاش کنیم این مهم عملی شود.
وی در ادامه به ضرورت بهره‌مندی از خدمات آموزشی جهاد دانشگاهی نیز اشاره کرد و افزود: آمادگی داریم تمامی برنامه‌های آموزشی مدیریت شهری را به جهاد دانشگاهی واگذار کنیم و در این راستا می‌توانیم با یک تفاهم‌نامه همکاری وارد برنامه‌های عملیاتی شویم.
نصیری در ادامه با بیان اینکه تعریف عناوین پروژه‌های تعریف شده برای انجام این اقدمات باید کاربردی باشد، افزود: مثلا پس از در نظر گرفتن یک محله باید کمبودها و چالش‌های آن نیازسنجی شود و آن نیازسنجی در اولویت قرار گیرد.
شهردار کرج با تاکید بر لزوم در نظر گرفتن نیازهای واقعی مردم در پروژه‌های شهری خاطرنشان کرد: اگر مدیریت شهری پروژه‌ای را بدون در نظر گرفتن نیاز واقعی مردم انجام دهد باعث جدایی میان این نهاد و شهروندان خواهد شد، بنابراین همه تلاش ما این است که هزینه‌های شهری براساس اولویت‌های تعیین شده از دید و نظرسنجی مردم باشد.
وی ادامه داد: البته اولویت‌ها از نظر مردم در مناطق مختلف شهر متفاوت است و حتما باید به این موضوع در جلسات کارشناسی و نظرسنجی‌های مختلف توجه شود.
نصیری با اشاره به اهمیت پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی برای بررسی تاثیر  پروژه‌های شهری اعلام کرد: برخی مواقع از این موضوع غافل هستیم و با قصد انجام کار خوب، پروژه‌ای را انجام می‌دهیم ولی به خاطر همین غفلت آسیب‌هایی برای آن محله ایجاد می‌کنیم و با ایجاد یک شکاف عمیق بر ذهنیت و علاقه‌مندی مردم در آن منطقه تاثیر منفی می‌گذاریم و از محلات هویت‌زدایی می‌شود.
شهردار کرج اظهار کرد: ما باید شهر را آرام و در آن آرامش ایجاد کنیم در این راستا ابتدا باید به تفکرات و نیازهای واقعی مردم برسیم و  بعد هزینه کنیم.
وی در ادامه به اهمیت ارتباط مدیریت شهری با رسانه‌هایی که به انعکاس مشکلات واقعی شهر می‌پردازند اشاره و اعلام کرد: در این زمینه به دنبال گروهی تحت عنوان کمیسیون مشورتی هستیم تا از آن برای اصلاح اشکلات شهر نظر بگیریم زیرا نمی‌توانیم نسبت به دیدگاه رسانه‌ها بی‌تفاوت باشیم.
نصیری در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: اعتماد شهروندان به مدیریت شهری زمانی ایجاد می‌شود که فاصله‌های بین مردم و مدیریت شهری کمتر شود.
وی افزود: در این  راستا فرهنگسراها باید فعال و به دست مردم اداره شوند زیرا اگر خود مردم در آن مشارکت نکنند، تاثیری نخواهد داشت؛ ما به تدریج در حال حرکت به این سمت هستیم.
 


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۵۲۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسابقات ملی «سدید»‌ بستری برای رشد و تقویت مهارت‌های ارتباطی در دانشجویان است

ایسنا/لرستان معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد لرستان گفت: مسابقات ملی «سدید»‌ بستری برای رشد و تقویت مهارت‌های ارتباطی در دانشجویان است.

امین آزادبخت امروز، هشتم اردیبهشت در آیین اختتامیه مرحله استانی مسابقات ملی ارائه سه دقیقه‌ای «سدید»‌ که به همت جهاد دانشگاهی لرستان و به میزبانی دانشگاه لرستان در سالن اجتماعات شهید میربهرسی این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به استقبال دانشجویان لرستانی از مسابقه ملی سدید بیان کرد: این مسابقات بستری برای رشد و تقویت مهارت‌های ارتباطی، بیانی و ایده‌پردازی در دانشجویان، کاربردی کردن پژوهش‌ها و تحقیقات دانشجویی، ترویج فرهنگ مطالعه و ترویج گفتمان علم است.

وی با اشاره به اینکه این رویداد پیش از این در قالب دو مسابقه ملی پایان‌نامه و کتاب سه‌ دقیقه‌ای اجرا می‌شد که در دور جدید، با تجمیع مسابقات قبلی و با عنوان مسابقات ملی سدید در پنج بخش پایان‌نامه، کتاب، مقاله، طرح پژوهشی و اختراع برگزار شده است، افزود: در لرستان این مسابقه ملی با حضور ۵۳ نفر در مرحله استانی به همت جهاد دانشگاهی و با همکاری دانشگاه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی برگزار شد که با استقبال خوبی از سوی دانشجویان مواجه بودیم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد لرستان به اجرای برنامه‌های مختلف از قبیل مناظرات دانشجویی، مناظرات اساتید و پویش‌های مختلف اشاره کرد و ادامه داد: جهاددانشگاهی یک نهاد دانشگاهی است که با برخورداری از ظرفیت‌هایی همچون خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا، مرکز افکارسنجی(ایسپا)، سازمان انتشارات، کانون‌های دانشجویی و... می‌تواند ارتباط خوبی با دانشجویان داشته باشد و برنامه‌های متنوعی در عرصه‌های مختلف برگزار کند.

آزادبخت با اشاره به پایین بودن سرانه مطالعه کتاب در استان و کشور و اینکه دانشجو نقش‌آفرین و آینده‌ساز است، گفت: دانشجویان باید مروج، مبلغ و معرف کتاب و کتابخوانی باشند و با تشویق هم‌کلاسی‌ها، دوستان، خانواده نقش خود در مروج عرصه مطالعه کتاب را ایفا کنند.

وی در خاتمه از اهدای دو هزار جلد از سوی جهاددانشگاهی واحد لرستان به دانشگاه لرستان جهت تجهیز کتابخانه‌های سراهای دانشجویی دانشگاه لرستان خبر داد و گفت: طرح جمع‌آوری کتاب با عنوان رستا سال گذشته از سوی جهاددانشگاهی لرستان اجرا و بیش از ۲۰ هزار جلد کتاب جمع‌آوری شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تکمیل پارکینگ محله چهل اختران قم
  • انتشار کتاب «ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری» در چهارمحال و بختیاری
  • مسابقه مناظره دانش‌آموزی توسط جهاد دانشگاهی مازندران در ساری برگزار شد
  • زمین و تسهیلات از دولت ساخت با مردم/ به جز چند کلانشهر دولت مشکلی برای تامین زمین ندارد
  • شورای شهر تأثیر مثبتی بر توسعه حقوق شهروندی دارد
  • دانشجویان خود را نسبت به مسائل روز دخیل بدانند
  • مسابقات ملی «سدید»‌ بستری برای رشد و تقویت مهارت‌های ارتباطی در دانشجویان است
  • تمدید مهلت ثبت‌نام دانشجویان دانشگاه‌های تهران برای شرکت در مسابقه ملی «سدید»
  • مهلت ثبت‌نام دانشجویان در مسابقه ملی «سدید» تمدید شد
  • مهلت ثبت‌نام دانشجویان در مسابقه ملی «سدید» تمدید شد