Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@12:29:09 GMT

مددسرا، پناهگاهی برای آرامش بی خانمان ها

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۳۰۴۷۱

مددسرا، پناهگاهی برای آرامش بی خانمان ها

کرج-ایرنا- راه اندازی مددسرا یا گرمخانه به عنوان حرکتی ارزشمند در برخی مناطق کشور مانند کلانشهر کرج ،چند سالی است که کلید خورده و انتظار می رود به مسیری پرتحرک برای پایان دادن به پدیده اجتماعی و آسیب زای بی خانمانی و کارتن خوابی تبدیل شود.

به گزارش ایرنا، پدیده بی خانمانی وکارتن خوابی به عنوان آسیبی اجتماعی که ریشه درفقر، اعتیاد و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. دارد بنا به گفته کارشناسان، حیثت و اعتبار اجتماعی را زیر سئوال برده و پیامد آن آسیب های فراوان از جمله شیوع بیماری ها است.
با اینکه پدیده اجتماعی بی خانمانی یا کارتن خوابی با اقدامات موقت و زودگذر قابل رفع نیست اما تامین مکانی امن و ایمن برای رفاه موقت افراد آسیب دیده اجتماعی می تواند در زودن بخشی از آسیب های آشکار و پنهان اجتماعی موثر واقع شود.
مشاهده صحنه های سخت و ناخوشایند کارتن خوابی در فضای سرد و بی رمق فصل سرما برای هر انسان درد آور و غیرقابل قبول است به ویژه آنکه این صحنه ها در کانون اجتماعی مردمی باشد که احساس همدردی آنان با انسان های فقیر و رنج کشیده ، بی بدیل است.
با این حال پدیده بی خانمانی و کارتن خوابی اگرچه ریشه در قصور فردی ، خانوادگی یا اجتماعی دارد، اما در جامعه دینی و اسلامی ما غیر قابل قبول و امری قابل پذیرش نیست.
در این رهگذر، راه اندازی مددسرا یا گرمخانه هرچند نمی تواند پایانی برمشکلات و آسیب های پدیده بی خانمانی یا کارتن خوابی باشد اما حرکتی انسانی در جهت تامین سرپناه موقت افراد آسیب دیده اجتماعی به شمار می رود.
شهرداری کرج در سال های اخیر با راه اندازی 2 مددسرا در کرج در نوع خود گامی ارزشمند برای اسکان شبانه بی خانمان ها برداشته که انتظار می رود با کمک دستگاه های اجرایی این اقدام سرآغازی برای پایان بی خانمانی و کارتن خوابی درجامعه اسلامی باشد.
با این حال معاون اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری کرج درحاشیه بازدید خبرنگاران از مدد سراهای کرج اظهار داشت: با توجه به نگاه مدیریت شهری به خدمات اجتماعی، کارگروه اجتماعی با معاونت خدمات شهر و سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری ج تلاش کرده اند تا همه منابع و امکانات شهر را برای خدمات به آسیب دیدگا ن اجتماعی اختصاص دهند.
احمد خیری افزود: انتقال تجارب از تهران به کرج و بازدید از مراکز مددسراها و سازمان سراهای تهران موجب شده تا تجربه تهران در این بخش به کرج داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کرج محیط های بی دفاع زیادی برای اسکان کارتن خواب ها و آسیب دیدگان اجتماعی دارد و بی خانمان ها و کارتن خواب ها امکان حفظ خود در فضاهای بی دفاع شهری را دارند، قرار شده 2 مکان دیگر شهر برای این امر در نظر گرفته شود.
خیری گفت: یکی از این مکان ها که مرکز غربالگری تخصصی نیز هست با 500 مترمربع زیر بنا در ضلع جنوب زندان قزلحصار واقع در کیانمهر منطقه 12 شهرداری کرج جانمایی شده است.
وی افزود: 3 دستگاه خودرو گشت خدمات اجتماعی که به تازگی در کرج فعال شده افراد را در شهر جمع آوری می کنند و به مرکز غربالگری می برند.
خیری اظهار داشت: در مددسرای کرج ابتدا افراد گند زدایی و سپس استحمام می شوند و اگر نیاز باشد آرایشگاه هم در این مرکز دایر است و در پایان تست های مختلف مانند اچ.آی. وی و هپاتیت انجام می شود.
این مسئول با بیان اینکه در مرکز غربالگری تخصصی نمایندگانی از بهزیستی، اداره کل اتباع خارجی استان البرز و غیره حضور دارند ، اظهار داشت: ابتدا افراد آسیب دیده در سطح شهر شناسایی می شوند، سپس معتادان به مراکز ترک اعتیاد ، سالمندان و بی خانمان ها به مدد سرا ها، کودکان به بهزیستی و اتباع بیگانه به دستگاه قضایی و اداره کل اتباع ارجاع داده می شوند.
خیری با اشاره به اینکه اکنون در کرج 2 مرکز اسکان شبانه مردان و زنان دایر شده است، گفت: مرکز اسکان شبانه مردانه در میدان قدس با ظرفیت حدود 80 تخت و مدد سرای زنان در پارک شهید چمران با ظرفیت اسکان 50 زن فعالیت دارند.
وی افزود: از طرف دیگر دبیر خانه ترویج مسئولیت پذیری بنگاه های اقتصادی باید اقدامات لازم را دراین بخش انجام دهد.
وی ادامه داد:باید به سمتی برویم تا با مشارکت آگاهانه مردم و حضور سازمان های مردم نهاد، شهری عاری از متکدی داشته باشیم.
خیری بیان داشت: باور این نیست که شهرداری خودش متولی باشد ، ما به عنوان تسهیل گر زمینه ساز این فعالیت ها خواهیم بود و از طرفی برخی تشکل های مردم نهاد مجوز شبانه برای همکاری دراین بخش دریافت کرده اند.
وی افزود: اکنون یک مددسرا با ظرفیت 70 تخت در حصارک کرج آماده بهره برداری است و همزمان با این 2 مرکز که شهرداری ایجاد کرده به بهره برداری خواهد رسید.
خیری بیان داشت: امیدواریم با همراهی تشکل های مردمی و هدایت وقف و نذر فرهنگی گام های موثری در جهت حفظ کرامت انسانی در این کلانشهر برداشته شود.
خیری با اشاره به فعال سازی گشت های خدمات اجتماعی شهرداری کرج گفت: این گشت ها با هدف امنیت روانی مردم و حمایت از افراد آسیب دیده اجتماعی فعال شده است.
وی افزود: امسال مدیریت شهری کرج حدود 800 میلیون تومان برای راه اندازی گشت های خدمات اجتماعی پیش بینی کرده است .
این مسئول هزینه ای که برای فعال سازی مددسراهای کرج اختصاص یافته را 500 میلیون تومان اعلام کرد و اظهارداشت: به ازای هر تخت حدود 30 هزار تومان توسط مدیریت شهری کرج هزینه شده است.
خیری یاد آور شد: پیش بینی ما این است که سالانه نیاز است که مدیریت شهری بین 4 تا 5 میلیارد تومان به این حوزه ها اختصاص دهد.
وی گفت: درحوزه معاونت اجتماعی کرج ، دبیری ستاد را معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری بر عهده دارد و درصدد هستیم در قالب تیم های اجتماعی اقدامات موثری برای جذب مشارکت های مردم در بخش انجام شود.
وی بیان کرد: در 2 مددسرای کرج افراد بی خانمان از ساعت 20 لغایت 8 روز بعد به استراحت می پردازند ضمن آنکه یک وعده غذای گرم و صبحانه به آنها داده می شود.
با این حال اگر چه آمار دقیقی از افراد بی خانمان و کارتن خواب های کلانشهر کرج در دست نیست اما شواهد نشان می دهد که آسیب های اجتماعی این کلانشهر در بخش بی خانمان ها ، معتادان کارتن خواب، متکدیان و کودکان خیابانی کم نیست.
مردم و کارشناسان انتظار دارند ، پرونده های این پدیده های اجتماعی با اتخاذ راهکارهای اصولی و مناسب به ویژه با کمک تشکل های مردم نهاد یکی پس از دیگری بسته شود.
7410/ 6155خبرنگار:مژگان السادات سجادی**انتشار دهنده : محمد عزیزپور

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۳۰۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آذربایجان شرقی استان پیشرو در زمینه کاهش آسیب اجتماعی کودکان کار

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام مهدی ملکی روز شنبه در نشست کارگروه ساماندهی کودکان کار و خیابان آذربایجان شرقی، با تاکید بر لزوم نظارت ویژه در حوزه آسیب اجتماعی و اکتفا نکردن به گزارش عملکردها، افزود: آثار و نتایج عملکردها باید در صحنه میدان دیده شود.

وی تاکید کرد: باید به بدنه شورای اجتماعی استان‌ها توجه شود تا میزان اثربخشی اقدامات مورد بررسی و در صورت نیاز مورد بازنگری و بازبینی قرار بگیرد.

وی بر ضرورت تقویت برنامه‌های تحولی و کارآمد در حوزه آسیب‌های کودکان و نوجوانان تاکید و اظهار کرد: کارگروه کودکان کار و خیابانی شورای اجتماعی وزارت کشور که از ۶ ماه قبل فعالیت خود را شروع کرده است، در حوزه پیگیری مصوبات شورای اجتماعی کشور و ناظر به مساله کودکان کار و مشکلاتی که در سطح کشور وجود دارد، فعالیت دارد و به دنبال ارزیابی اقداماتی است که دستگاه‌های اجرایی و خدماتی انجام می‌دهند.

ملکی ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها و در نهایت تهیه و ارائه گزارشی جامع از وضعیت کودکان کار و خیابانی در استان‌ها را جزو تکالیف این کارگروه عنوان کرد.

وی بر بازنگری و بررسی میزان اثربخشی اقدامات تاکید کرد و ادامه داد: در این میان یکی از اولویت‌های مهم بهره مندی از ظرفیت‌های مردمی فعال، سمن‌ها و مؤسسه‌های خیریه و گروه‌هایی است که در این حوزه فعالیت می‌کنند.

ملکی استفاده از تجربیات، ایده‌ها و مدل‌های مختلف تشکل‌های مردمی و مردم نهاد برای برون رفت از مشکلات کودکان کار را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: مشکلات و چالش‌ها و دغدغه‌های این حوزه پیگیری شود و با رفع موانع موجود به دنبال ارتقای کیفی و کمی آنها پیش برویم.

وی از آذربایجان شرقی به عنوان یکی از استان‌های پیشرو در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی کودکان کار یاد کرد و گفت: الگوبرداری و بهره‌مندی سایر استان‌ها از تجربه‌های موفق آذربایجان شرقی در حوزه‌های اجتماعی ضروری است.

ملکی ادامه داد: آذربایجان شرقی و تبریز در زمینه پیشگیری از آسیب‌های کودکان کار، سامان‌دهی و مواجهه با این پدیده جزو بهترین‌ها بوده و از ظرفیت‌های مردمی بسیار وسیعی برخوردار است.

وی اظهار کرد: برای هم افزایی و هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های فعال در حوزه کودکان کار باید شبانه روز تلاش کنیم تا مأموریت‌ها و تکالیف ذاتی خود را با کمترین مانع انجام دهند و به موازات آن ظرفیت‌های مردمی نیز مورد حمایت و پشتیبانی قرار بگیرد تا دغدغه کمتری در حوزه‌های اجتماعی کشور وجود داشته باشد.

کد خبر 6097641

دیگر خبرها

  • مصالحه ۷۸ درصدی پرونده‌ها در مراکز مشاوره پلیس ایلام
  • بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از بی‌توجهی به امر نماز است
  • ابراهیم رئیسی یک دستور جدید صادر کرد +جزئیات
  • رئیسی: متخلفین حوزه آسیب‌های اجتماعی معرفی شوند
  • سیگار کشیدن چگونه به قلب آسیب وارد می‌کند؟
  • تاکید رئیسی بر استفاده از مساجد در حوزه آسیب‌های اجتماعی
  • متخلفان در حوزه آسیب‌های اجتماعی به شورای اجتماعی معرفی شوند
  • آذربایجان شرقی استان پیشرو در زمینه کاهش آسیب اجتماعی کودکان کار
  • متخلفین در حوزه آسیب‌های اجتماعی به شورای اجتماعی معرفی شوند
  • متخلفین حوزه آسیب‌های اجتماعی به شورای اجتماعی معرفی شوند