Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیلبوردهای شهری این روزها از وقف‌های نوین می‌گوید. حالا دیگر تنها زمین‌داران و ملاکان واقف نیستند. دانش‌آموزان هم به صف واقفی‌ها پیوسته‌اند. پزشکان هم نوبت وقف می‌دهند. حتی برای راننده تاکسی هم مسیری برای رسیدن به وقف ایجاد شده است. این شیوه‌های جدید هفت سالی است که در برنامه سازمان اوقاف جای گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزشمار دهه وقف از روز پنجشنبه 25 آبان آغاز شد و تا چهارم آذر ادامه دارد. یاسمن صادق شیرازی

ایران آنلاین / همین بهانه گفت‌و‌گوی روزنامه ایران با حجت‌الاسلام «محمد مهدی حاتمی»، معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف شد.

علت اصلی‌ای که باعث شد سازمان اوقاف به سمت وقف‌های نوین حرکت کند چه بود؟
در زمان‌های گذشته تعداد افرادی که تمکن مالی لازم برای وقف‌های بزرگ را داشتند بیشتر بود اما امروزه تمکن مالی آنها به مرور زمان کاهش یافته است. بنابراین هم اکنون تلاش می‌کنیم شیوه و روشی را ارائه دهیم که یک فرد مستأجر هم بتواند وقف کند.

این شیوه‌ها مبتنی بر چه اساسی است و مردم چقدر از این حرکت استقبال کردند؟
در زمان‌های گذشته نیات واقفان تنها به مذهبی محدود می‌شد اما به مرور زمان نیاز‌های جامعه دچار تغییر و تحول شد. شیوه‌های نوین وقف هم براساس نیاز‌های جدید در نظر گرفته شده است تا پاسخگوی مشکلات مردم باشد. در طول سال‌های اخیر سازمان اوقاف تلاش کرده تا با آشنایی مردم با شیوه‌های جدید وقف به آن‌ها مشاوره دهد. خوشبختانه به خاطر انطباق این شیوه‌ها با نیازهای جدید، مردم و واقفان استقبال خوبی از این موضوع کردند.

یکی از تبلیغات شما در سطح شهر، پزشکی درحال طبابت را نشان می‌دهد. وقف پزشکان به چه صورتی است؟
مثلاً یک پزشک می‌آید و ساعت‌هایی از زمان هفته‌اش را برای درمان بیماران وقف می‌کند یا به آنها مشاوره می‌دهد. تعداد زیادی از مردم هم اکنون به سازمان اوقاف مراجعه می‌کنند و از ما مشاوره می‌خواهند. سازمان هم به آن‌ها سازو کارهای وقفی را نشان می‌دهد تا همه بتوانند در این کار سهیم باشند.

وقف جمعی چیست؟ به نظر واژه جدیدی است که برای افکار عمومی آشنا نیست.
با اهدای یک کتاب هم می‌توان وقف کرد اما با این اقدام شاید نتوان پاسخگوی تمام نیازهای مردم باشیم. بنابراین در این زمان نیاز به یک وقف جمعی برای پیشبرد اهداف احساس می‌شود. در سال 91 و 92 قانونی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که به سازمان اوقاف اجازه انتشار اوراق اوقافی را می‌داد. بیمارستانی که در اراک به تازگی ساخته شده و بیمارستان دیگری که مخصوص بیماران سرطانی در قم است حاصل کار همین اوراق هستند.

وقف‌ها در چارت سازمان اوقاف انجام می‌شود یا نه همچنان به صورت سنتی هم در میان مردم جریان دارد؟
علاقه ما این است که فعالیت‌های خیرخواهانه و وقفی توسط مردم انجام شود. چراکه ما هرچقدر سهم حاکمیت و دولت و نظام را بخواهیم در تصدی بالا ببریم کار ضعیف‌تر می‌شود و اقبال مردمی کاهش می‌یابد. این به معنی آن نیست که اگر کسی بخواهد مالکیت ملک وقفی را به سازمان واگذار کند ما آن را نمی‌پذیریم. بنابراین بنای کار ما این است که ملک‌های وقفی توسط واقفان یا خانواده خودشان اداره شود.

در زمینه محیط زیست تاکنون در چه پروژه‌هایی مشارکت کرده‌اید؟
موضوع محیط زیست یکی از جدی‌ترین مسائل کشور محسوب می‌شود سازمان تلاش می‌کند تا واقفان را به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های محیط زیستی مهم و مفید سوق دهد. سرمایه‌گذاری در استفاده از انرژی خورشیدی برای تأمین برخی از املاکی که تحت اختیار سازمان است یکی از پروژه‌هایی است که در زمینه وقف‌های نوین انجام شده است. هم اکنون در حال شناسایی پروژه‌های دیگری برای فعالیت و ترغیب واقفان به آن‌ها هستیم.

حوزه‌های تجهیزات پزشکی و دانش بنیان چطور؟
حوزه تجهیزات پزشکی و دانش بنیان جزو وقف‌های نوین محسوب می‌شوند. برای حرکت در این موضوعات با مجموعه رویان مکاتبات و جلساتی را برگزار کردیم. در حوزه ساخت تجهیزات پزشکی اقداماتی در گذشته انجام داده بودیم اما کارهای جدیدی را نیز برای شرکت در نظر گرفته‌ایم. گاهی مشاهده می‌شود نخبگان طرح‌های خوبی برای ارائه دارند اما به خاطر نداشتن منابع مالی توان اجرای طرح‌های خود را ندارند. بر همین اساس می‌خواهیم با ترغیب واقفان به این حوزه در جهت پیشرفت طرح‌های دانش بنیان گام برداریم.

چه طرح‌هایی برای حمایت از این نخبگان ارائه کردید؟
در موضوع فناوری با شرکت‌های دانش بنیان جلساتی را برگزار کردیم و حتی ابلاغ شده که 20 درصد از سرمایه گذاری‌های سازمان اوقاف باید به سمت پروژه‌های دانش بنیان اختصاص یابد. در حوزه کشاورزی تاکنون در نشست‌های مختلفی شرکت کردیم تا بتوانیم از حدود 100 هزار هکتار زمین وقفی که کاربری آن‌ها کشاورزی است با همکاری نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان بهره‌وری از این زمین‌ها را افزایش دهیم.

با توجه به اینکه یک چهارم بیمارستان‌های کشور وقفی است چرا در این تعداد از بیمارستان‌ها نام مشخصی از سازمان اوقاف عنوان نشده است؟
در برخی از این بیمارستان‌ها نامی از سازمان اوقاف دیده نمی‌شود و شاید کمتر کسی از بیماران اطلاع داشته باشند که بیمارستان وقف شده است. نام برخی از بیمارستان‌های وقفی به نام واقف بوده که این نام بعدها تغییر کرده است. برهمین اساس سازمان به این موضوع اعتراض کرد و تعدادی از نام‌ها تغییر کرد. ناظران و بازرسان سازمان در طول یک مدت مشخص به همه اموال وقفی حتی بیمارستان‌ها سر می‌زنند و بررسی می‌کنند که آیا نیت واقف اجرا شده است یا خیر اما به صورت کلی ما در اداره یک بیمارستان نقشی نداریم چرا که تصدیگری بیمارستان‌ها با وزارت بهداشت است.

در بخش دارویی تاکنون اقدام قابل توجهی انجام داده‌اید؟
هنوز خیر. به تازگی وارد این حوزه شدیم تا داروهایی که به قیمت بالا در کشور وارد می‌شوند را شناسایی کنیم و به تولید آن‌ها در کشور کمک کنیم. در صورتی که مردم داروی گران خارجی را با همان کیفیت و با قیمت پایین‌تر خریداری کنند باعث ترویج وقف درمیان آن‌ها نیز خواهد شد.

کمک شما برای تولید دارو به چه صورت است؟
داروهای خارجی گران قیمت مورد نیاز مردم که در شرکت‌های داخلی تولید نمی‌شود را شناسایی می‌کنیم، همچنین واقفان را به سرمایه‌گذاری در زمینه تولید داروهای داخلی و کمک به شرکت‌های داخلی ترغیب می‌کنیم.

با توجه به ‌فراخوان‌های مختلف و سازه‌های وقفی در شهر چقدر این اقدامات توانسته مردم را نسبت به وقف‌های نوین آشنا کند؟
سازمان اقداماتی را برای اطلاع‌رسانی و تبلیغات به بهره‌برداری رسانده که یکی از آن‌ها فراخوان «واقف باشیم» است که با همکاری سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران انجام شده است. علت اصلی انجام این فراخوان‌ها نیز آشنا کردن مردم با وقف حوزه‌های مختلف آن است. یعنی می‌خواهیم به مردم نشان دهیم که حتی یک دانش‌آموز یا یک پزشک هم می‌تواند وقف کند. در اینجا مردم می‌توانند به سازمان اوقاف مراجعه کنند و در جهت فعالیت‌های خیرخواهانه و وقفی خود از ما مشاوره بگیرند. هنوز نمی‌توان نتیجه دقیقی را اعلام کرد چراکه این طرح‌ها به تازگی ایجاد شدند اما شواهد نشان می‌دهد سازه‌های شهری تأثیر بسزایی در آشنایی با فرهنگ وقف و شیوه‌های نوین داشته است.

چقدر توانسته‌اید واقفان را به سمت وقف‌های نوین سوق دهید؟
حدود 800 نوع نیت برای واقفان در سازمان وجود دارد که این نیات در شهرهای مختلف دارای 3 هزار فراوانی است امروزه حتی مشاوره‌هایی به واقفان داده می‌شود تا براساس نیازهای اصلی سند‌های وقفی خود را ثبت کنند. تاکنون تعدادی از واقفان به سمت وقف در حوزه‌های نوین حرکت کردند اما امیدواریم با فرهنگ‌سازی به تعداد آن‌ها افزوده شود. یکی از اهداف ما این است که آن‌ها به این نتیجه برسند که پاداش اخروی اهدای یک مسجد در مقایسه با اهدای سرمایه به یک نخبه برتر کمتر نیست. البته ترویج این فرهنگ در میان همه مردم به مرور زمان نیاز دارد.

آماری هم در این زمینه وجود دارد؟
متأسفانه چون ابتدای راه هستیم آمار دقیقی وجود ندارد اما به تازگی ساخت 10 بیمارستان جدید به همت واقفان در سراسر کشور آغاز شده است. در زمینه‌های دیگر هم در حال شناسایی پروژه‌های مناسب برای شرکت در آن‌ها هستیم.

روند موقوفات درحال حاضر نسبت به سال‌های گذشته صعودی بوده یا نزولی؟
براساس آمار‌های رسمی سازمان اوقاف و امور خیریه تعداد موقوفات کشور از سال 88 تاکنون روند صعودی داشته است. تا قبل از سال 88 به صورت میانگین سالانه 400 وقف در کشور انجام شده در صورتی که تنها در سال 95، 2600 وقف در کشور صورت گرفته است. از ابتدای سال 96، نیز تاکنون 2500 وقف در کشور صورت گرفته است. بنابراین موقوفات درطول 7سال گذشته رشد قابل توجهی داشته‌اند.

چه فعالیت‌هایی برای شفاف‌سازی و خدمات آنلاین به واقفان ارائه کرده‌اید؟
ارائه خدمات آنلاین به مستأجران املاک اوقافی و ارائه امکان پرداخت آنلاین نذورات مردم به امامزادگان از اقدامات نوینی محسوب می‌شود که به تازگی تحقق یافته است. این اقدام با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تسهیل خدمات برای مردم انجام شده تا اگر کسی برای امامزاده‌ای نذری داشت تا آنجا نرود و نذر خود را ادا کند. فهرست تمام حساب‌های امامزادگان کل کشور در این برنامه موجود است و مردم می‌توانند نذورات خود را واریز کنند. برنامه دیگری که در جهت تسهیل خدمات در سازمان انجام شده پرداخت اجاره مستأجران سازمان به صورت آنلاین است. یکی از خدماتی که سازمان اوقاف برای شفاف‌سازی اطلاعات انجام داده است خودداری از پرداخت نقدی در سازمان است تا منبع وصول تمام مبالغ دریافتی قابل رصد برای بخش‌های نظارتی باشد.

برنامه‌ای هم برای گسترش وقف‌های نوین در آینده در نظر گرفته‌اید؟
برای پیشبرد وقف‌های نوین در کشور در حال شناسایی پروژه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری هستیم. هنوز در ابتدای راه هستیم و برای نتیجه‌گیری و گام‌های جدی‌تر به حدود 2 سال وقت نیاز داریم./ روزنامه ایران 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۵۳۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح نمایشگاه وقف


به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، ۳۹ شرکت دانش بنیان در مدت پنج روز دستاورد‌های خود را در چهارمین نمایشگاه وقف ارائه می‌دهند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه امسال ظرفیت سازمان اوقاف در رساندن منافع امور وقفی از مرز هفت همت عبور کرده است، گفت: رساندن منافع امور وقفی به ۲۰ همت دور از دسترس نیست.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی افزود: امسال و با توجه به داده‌های سامانه اوقاف، بیش از چهار هزار میلیارد تومان برای نیات واقفان هزینه شده تا این نیات به خوبی اجرایی شوند.

این نمایشگاه ۵ روز از ۹ تا ۱۷ اردیبهشت دایر است و برنامه‌ریزی شده مدیران کل اوقاف و از استان‌ها به نوبت در نمایشگاه حضور پیدا کنند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • سرمایه وقف به سمت رفع نیاز مردم در حرکت است
  • بهره‌مندی از عواید وقف به نفع تقویت اقتصاد دانش‌بنیان
  • افتتاح نمایشگاه وقف
  • پل خورگو وارد مرحله اجرا شد
  • پل خورگو وارد فاز اجرا شد
  • مردم قدردان فراجا و «طرح نور»/ سهل انگاری‌ها جبران شود
  • افزایش بهره وری موقوفات در دستور کار سازمان اوقاف قرار دارد/ از دانشمندان ایرانی حمایت می‌کنیم
  • تامین همه نیازهای ارزی توسط بانک مرکزی
  • استمرار عملیات‌های عمرانی و اجرایی شهرداری سمنان
  • پیش‌بینی ما از منافع وقف در سال جاری ۲۰ همت است/ هزینه چهار هزار میلیارد تومان برای نیات واقفان