Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیرجند- بقعه امامزاده سیدنا الحسین در روستای دهک شهرستان نهبندان، یکی از بناهای برجای مانده از دوره قاجار است که توجه زائران زیادی را به خود جلب می کند.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- رقیه رحمتی راد: بقعه امامزاده سیدنا الحسین در روستای دهک شهرستان نهبندان، یکی از بناهای برجای مانده از دوره قاجار است که روزانه به طور متوسط توجه بیش از ۵۰۰ زائر را به خود جلب می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مورد شخص مدفون در بقعه در کتاب بهارستان چنین آمده است: «در ناحیه دهک مزاری است که از آن کرامات فیض آثار مشاهده می شود و بعید نیست مدفن حسین بن علی عبدالله بن العباس بن امیر المومنین باشد که علمای انساب تصریح کرده اند که در ولایت قاین فرود آمده است.»

امروز را به همراه جمعی از خبرنگاران راهی روستای دهک از دهستان عربخانه نهبندان می شویم تا از بقعه ای بنویسیم که علی رغم تمامی کمبود های رفاهی اعم از برق، جاده و آب، توجه زائران زیادی را به خود جلب می کند و حاجات بسیاری را نیز روا می سازد.

معنویت در قعر محرومیت

قلم از وصف عاجز می شود وقتی پای نور خدا در زمین در میان است. قدرت توصیف از تو سلب می شود وقتی می خواهی از مکانی بگویی که در محروم ترین نقطه خراسان جنوبی، جمعیت زیادی را به خود جلب می کند. دستانت سست می شود وقتی می خواهی از بنایی سخن بگویی که میعادگاه فرشتگان خدا و زیارتگاه دوستدارانش است. آری، قلم هم در برابر شگفتی های خدا در زمین سر تعظیم داشته و یارای نوشتن نیست.

مسیرش خاکی و پرپیچ بوده اما شوقی وصف ناشدنی دلت را برای رسیدن نسبت به خطرات احتمالی هموار می سازد. سخن و حدیث زیادی پیرامونش گفته می شود که هر کدام برخاسته از اعتقادات اشخاصی گوش به گوش فراگیر شده که باید با برای درک زیبایی های خدا به پابوسش بروی تا عطر بهشت به مشامت برسد.

گنبد فیروزه ای رنگش از دور نمایان است و پرچمی که نام با «حسین(ع) » مزین شده همسو با نسیم به تارهای دلت چنگ می اندازد. اینجاست که آهنگ وجودت خدایی می شود و دلت بغض می گیرد. ذهنت بی اختیار به چندین سال قبل بر می گردد که نااهلانی بی مروت بر نوادگان ائمه اطهار سخت گرفته و آن ها را به سمت کوه ها متواری می کردند.

معماری هایی که نظیر ندارد

قدم به داخل که می گذاری رایحه ای دلنواز مشامت را عطرآگین می کند. اسلوب های معماری و نوع قوس های آن نشان می دهد که در دوره قاجار بنا شده است. آنچه از بنای قدیمی باقی مانده، طاقنماهایی در دو ردیف است که در دو ضلع بنا قرار داشته و نوع قوس آن ها از نوع کلیل است.

بنا بر شنیده ها، بنایی که امروزه بر فراز مدفون سیدنا الحسین ایجاد شده از لحاظ طرح و نقشه و فرم گنبد با هیچ یک از شیوه های معماری اسلامی مطابقت ندارد. گنبد بنا با الهام از گنبدهای کلاه فرنگی ساخته شده و در قسمت ساقه آن نیز نورگیرهایی تعبیه شده که نور فضای داخل مقبره را فراهم می کند. این بنا از مصالح آجر و گچ و آهک ساخته شده است.

احداث ۳۸ زائرسرا در امامزاده

عضو هیئت امنای آستان سیدنا الحسین نهبندان بیان کرد: این بقعه متبرکه  در ایام تابستان روزانه بیش از ۵۰۰ زائر را میزبان است.

رجب عبدالهی با اشاره به برنامه های انجام شده در این بقعه اظهار کرد: در این مکان مقدس طرح های مختلفی از جمله آرامش بهاری، ضیافت الهی، سوگواره یاس نبوی و نشاط معنوی اجرا می شود.

وی ادامه داد: طی سال جاری در راستای اجرای طرح آرامش بهاری، بیش از ۱۷ هزار نفر اسکان داده شدند.

عبدالهی با بیان اینکه کل مراسمات ملی و مذهبی در این امامزاده  هم برگزار می شود، گفت: طی سال های اخیر اقدامات فرهنگی و عمرانی مطلوبی در این بقعه انجام شده است.

وی بیان کرد: احداث ۳۸ زائرسرا، ۱۴ سوئیت مجهز به امکانات رفاهی و بهداشتی و زیباسازی صحن رو به روی آستان از جمله اقدامات انجام شده است.

عبدالهی بیان کرد: تمامی هزینه های این پروژه ها به میزان ۳۸۰ میلیون تومان از محل اجرای طرح مودت بوده که طی دهه وقف سال جاری افتتاح شده است.

اجرای خدمات درمانی رایگان

عضو هیئت امنای آستان سید الحسین نهبندان بیان کرد: تمامی خدمات ارائه شده در این آستان برای زائر رایگان است.

وی از حضور پزشک در این امامزاده خبر داد و گفت: همچنین تمامی خدمات پزشکی رایگان بوده و برای زائر هزینه ای ندارد.

عبدالهی با بیان اینکه شهرستان نهبندان دارای ۹ بقعه متبرکه است، گفت: همچنین این شهرستان سه بقعه شاخص کشوری دارد.

وی بیان کرد: امامزاده سید علی، امامزاده سید حسین، امامزاده بی بی مریم، بقعه شیخ علی موسوی، مجتمع فرهنگی و مذهبی امام علی، مسجد حضرت ابوالفضل، بقاع ملک چارویی، بقعه زین آباد و شیخ احمد و ملک از جمله بقاع متبرکه این شهرستان است.

کمبود آب در امامزاده سید الحسین

مدیر اجرایی امامزاده سید الحسین نیز با اشاره به مشکلات موجود در این امامزاده بیان کرد: کمبود آب به خصوص در روزهای تابستان از مهم ترین مشکل این امامزاده است.

کریم کریمی با بیان اینکه این امامزاده به مجتمع آبرسان وصل بودده که پاسخگوی نیاز زائران نیست، افزود: در روزهای تابستان متوسط در هر روز سه تانکر با ظرفیت ۱۴ هزار متر مکعب به زائران آبرسانی می شود.

وی با اشاره به جاده ورودی این امامزاده بیان کرد: بیشتر مسیر این امامزاده خاکی بوده و نیازمند توجه از سوی مسئولان است.

چالش نبود برق در امامزاده

مدیر اجرایی امامزاده سید نا الحسین با اشاره به سایر مشکلات موجود بیان کرد: کمبود برق از دیگر مشکلاتی بوده که نیازمند توجه است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برق این امامزاده با روستای مجاور مشترک است، افزود: این میزان پاسخگوی نیاز زائران نبوده و نیازمند ایجاد پست جداگانه ای دارد.

وی اظهار کرد: ایجاد پست  برای برق کشی به امامزاده هزینه ای بالغ بر ۵۰ میلیون تومان را می طلبد که درآمد حاصل پاسخگوی تامین اعتبار این میزان نیست.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۶۳۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) نهبندان رسید/ تخلیه آبگرفتگی صحن مزار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی ، رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان نهبندان با اشاره به آبگرفتگی صحن مزار سیدعلی (ع) گفت: با تلاش امدادگران هلال‌احمر دو شهرستان نهبندان و سربیشه آب‌گرفتگی در محوطه حرم تخلیه شد.
 ایمانی‌فردبا بیان اینکه بامداد امروز سیل وارد روستای مزار سیدعلی (ع) شد ، افزود:  بلافاصله پس از اعلام از سوی مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر، دو تیم از پایگاه شوسف اعزام شدند.
وی گفت: با توجه به حجم زیاد آب در محوطه امامزاده یک تیم پشتیبان نیز از هلال احمر سربیشه اعزام شد.
رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان نهبندان افزود: سه منزل مسکونی نیز در روستا براثر ورود سیلاب دچار آبگرفتگی شده بود که توسط امدادگران تخلیه شد.

دیگر خبرها

  • سقوط مرگبار ون در محور صیدون به امامزاده عبدالله
  • ثبت میراثی از جهان اسلام در بروجرد
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) نهبندان رسید
  • زورخانه حیدر کرار بندرعباس میزبان عاشقان ورزش زورخانه‌ای
  • سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) رسید / تخلیه آبگرفتگی صحن مزار
  • سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) نهبندان رسید/ تخلیه آبگرفتگی صحن مزار
  • سخنرانی رئیس جمهور در امامزاده حسن(ع) تهران
  • اعزام هزار و ۵۰۰ زائر در سه روز اول عملیات حج عمره
  • ۱۵۰۰ زائر توسط «هما» در ۳ روز اول عملیات حج عمره اعزام شدند