Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در متن بیانیه خود در نشست شورای حکام اعلام کرد تعهدات هسته ای پذیرفته شده توسط ایران در حال اجرا است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ؛ مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در متن بیانیه خود در نشست شورای حکام اعلام کرد تعهدات هسته ای پذیرفته شده توسط ایران در حال اجرا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


متن بیانیه مقدماتی یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام به این شرح است:
آقای رئیس
نظر به برگزاری نشست این هفته «کمیته همکاری و کمک فنی»، سخنرانی خود را با مسائل مربوط همکاری فنی آغاز می‌کنم.
همکاری فنی
از کشورهای عضو به علت ادامه حمایت‌ قوی خود از فعالیت‌های آژانس در حوزه همکاری فنی تشکر می‌کنم.
برای دوره همکاری فنی 2018/2019 ، 579 طرح جدید پیشنهاد شده است. ما برای تهیه برنامه جدید، همکاری بسیار نزدیکی با کشورهای عضو داشتیم. سه حوزه مهم دارای اولویت برای کشورهای عضو، بهداشت و تغذیه، ایمنی و امنیت هسته‌ای، و کشاورزی و غذا است. ما می‌کوشیم از فرصت های جدید برای همکاری با دیگر سازمان ها در چارچوب «اهداف توسعه پایدار»، در راستای افزایش اثرگذاری برنامه همکاری فنی TC programme استفاده کنیم.
از آغاز امسال تاکنون، 74 میلیون یورو به صندوق همکاری فنی TCF ما کمک شده است که به معنای میزان اکتساب هشتاد و هفت ممیز دو دهم درصدی است. میزان اجرا نیز تا شانزده نوامبر، هفتاد و پنج ممیز نه دهم درصد است.
بگذارید به چند نمونه از پروژه های همکاری فنی که منافع عظیمی برای کشورهای مرتبط به همراه داشته است، اشاره کنم.
به دنبال کمک آژانس به ریشه کن شدن مگس میوه مدیترانه‌ای در جمهوری دومینیکن، ما به مهارِ موفقیت آمیز همین آفت در اردن نیز کمک کردیم.
اقدامات بهبود یافته در عرصه مدیریت آب و خاک، با استفاده از تکنیک های ایزوتوپ به کشاورزان سودان کمک کرده است تا میزان تولید محصول خود را افزایش دهند و همچنین به کاهش فرسایش و نابودی خاک در مغرب نیز کمک کرده است.
در موریتانی و بنین، باروری دام ها از طریق برنامه های ترکیب نژادها و لقاح مصنوعی، بهبود یافته است.
آژانس به ایجاد سیستم ملی حسابرسی دزیمتری dosimetry در رومانی کمک می‌ کند. این سیستم، ایمنی بیمارانی را که تحت فرآیندهای (درمان) با داروی هسته‌ای یا رادیوتراپی قرار دارند، بهبود خواهد بخشید. در گواتمالا نیز آژانس از تشکیل برنامه براکی‌تراپی (Brachytherapy) برای غده های زنان، حمایت می‌کند.
آقای رئیس
مجددا از همه کشورهای عضو می‌خواهم که به موقع کمک‌هایشان را به صندوق همکاری فنی پرداخت کنند. بودجه بخش بزرگی از این برنامه در سال 2018 میلادی تأمین نشده است. از کشورهای عضوی که توانایی آن را دارند می‌خواهم که فراتر از چارچوب بودجه، کمک کنند.
کارکردهای هسته‌ای
پروژه بازسازی آزمایشگاه های کاربردی هسته ای (ReNuAL) برای مدرن سازیِ آزمایشگاه های کاربرد هسته‌ایمان در سیبرسدورف Seibersdorf ، پیشرفت خوبی دارد. این یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی است که آژانس تاکنون تقبل کرده است.
در ماه سپتامبر، به هدف درآمدزایی چهار میلیون و هفتصد هزار یورو برای تأمین بودجه کامل «لابراتوار ماژولار منعطف» FML رسیدیم. همچنین، رونمایی از آزمایشگاه مهار آفت و حشره ها را به عنوان یکی از نخستین ساختمان های تکمیل شده، جشن گرفتیم. احداث این آزمایشگاه، تأسیسات جدید شتاب دهنده خطی و زیرساخت ها طبق برنامه پیش می رود.
تا به امروز، 30 کشور عضو و دیگر اهدا کنندگان کمک، بیش از 32 میلیون دلار به پروژه های (ReNuAL) و ReNuAL Plus کمک مالی کرده اند. بودجه همه ساخت و سازهای جدید به طور کامل تأمین شده است. من از همه اهدا کنندگان کمک تشکر می‌کنم. با وجود این، منابع بیشتری برای خریداری تجهیزات آزمایشگاهی ضروری و کار در آزمایشگاه هایی که در ساختمان های کنونی باقی می مانند، لازم است. من از همه کشورهایی که توانایی آن را دارند می خواهم که بیشتر کمک کنند.
بسیار خرسندم که شرکت شیمادزو ژاپن توافق کرده است تجهیزات طیف سنجی جرمی پیچیده را به آزمایشگاه غذا و حفاظت محیط زیست ما اعطاء کند. از این تجهیزات برای آموزش دادن به دانشمندان کشورهای عضو استفاده خواهد شد تا بتوانند از شیوه های تحلیلی پیشرفته برای آزمایش آلاینده های محصولات غذایی و بررسی صداقت زنجیره های مواد غذایی استفاده کنند.
شبکه آزمایشگاهی تشخیص دامپزشکی به عنوان واحد مشترک فائو و آژانس بین المللی انرژی اتمی، در شیوع اخیر آنفلوانزای مرغی اِچ 5 ان 8، عملکرد موفقی داشت. جمهوری دموکراتیک کنگو با گذشت فقط یک هفته از زمان شیوع، ویروس را شناسایی و رده بندی کرد تا به شکل مؤثر به مهار بیماری کمک کند.
من از اظهار علاقه شدید کشورهای عضو به کنفرانس فناوری و علم هسته ای ما در سطح وزرا که در روزهای 28 تا 30 نوامبر 2018 برگزار خواهد شد، استقبال می‌کنم. در راستای اقدامات آژانس، مطلوب است که وزرای دو کشور، یکی توسعه یافته و دیگری در حال توسعه، به شکل مشترک ریاست همایش را بر عهده داشته باشند. مهم است که کشورهای عضو، کارهای مقدماتی را اوایل سال آینده آغاز کنند. خرسندم به شما اطلاع دهم که سفرای کاستاریکا و ژاپن، برای هدایت کارهای مقدماتی این کنفرانس مهم در دسترس هستند.
آمانو در ادامه اظهارات خود گفت: «در رابطه با نظارت و راستی‌آزمایی در ایران، روز 29 اکتبر برای گفتگو با رئیس جمهور (حسن) روحانی و دیگر مقامات دولتی به تهران سفر کردم. من بر اهمیت اجرای کامل تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران توسط این کشور در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک تأکید کردم. من همچنین ایران را به تصویب و پذیرش پروتکل الحاقی پادمانی که اکنون نیز به صورت مشروط در حال اجرا است، تشویق کردم.
همان طور که گزارشم درباره نظارت و راستی آزمایی در جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل نشان می‌دهد، آژانس به راستی آزمایی و نظارت بر عملکرد ایران در اجرای تعهدات هسته ای خود ذیل برجام ادامه می دهد. تعهدات مرتبط هسته‌ای که ایران آنها را پذیرفته، در حال اجرا است.
آژانس کماکان عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده از سوی ایران طبق توافق پادمان های این کشور را تأیید می‌کند. ارزیابی ها در خصوص نبود مواد و فعالیت های هسته‌ای اعلام نشده در ایران ادامه دارد. تا به امروز، آژانس به همه اماکنی که لازم بود از آنها بازدید کنیم، دسترسی داشته است.
راستی آزمایی هسته‌ای
آقای رئیس
هفته گذشته، ما جلسه اطلاع رسانی غیررسمی برگزار کردیم که در آن درس‌ها و تجربیات به دست آمده در بروزرسانی رویکردهای پادمانی در سطح کشورها برای کشورهای تحت پادمان های یکپارچه، ارائه شد.
همان طور که ماه سپتامبر به شورای (حکام) گفتم گزارشم درباره این زمینه را برای ملاحظه شورا در ماه ژوئن 2018 ارائه خواهم کرد. گزارشم بازخوردهای دریافتی کشورهایی که رویکردهای جدید در پیش گرفته و همچنین بررسی و تحلیل آژانس را شامل خواهد شد.
جمع بندی توافق‌های پادمانی و پروتکل های الحاقی
شمار کشورهایی که توافق پادمان ها در آنها اعمال می شود، 182 کشور است. از زمان آخرین (جلسه) شورا، توافق جامع پادمان ها، پروتکل مقادیر اندک و پروتکل الحاقی برای لیبریا امضاء شده است. هندوراس و تایلند نیز به آژانس اطلاع دادند که الزامات قانونی آنها برای اجرای پروتکل الحاقی فراهم شده است. بدین ترتیب، شمار کشورهایی که پروتکل الحاقی را اجرا می کنند به 132 کشور می‌رسد.
من از کشورهای عضو ان پی تی که توافق های جامع پادمان ها را اجرا نمی‌کنند، می خواهم که بدون تأخیر این توافق ها را اجرا کنند. همچنین از کشورها با پروتکل مقادیر اندک بر مبنای متن استاندارد قدیمی می‌خواهم که آنها را لغو یا اصلاح کنند.
اجرای پادمان ها در جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره شمالی)
آقای رئیس
من عمیقاً درباره برنامه هسته ای جمهوری دموکراتیک خلق کره نگرانم.
دوباره از کره شمالی می‌خواهم که کاملاً به وظایف خود طبق قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل عمل کند، بی درنگ با آژانس همکاری کند و همه مسائل باقی مانده، از جمله آنهایی که در دوره غیاب بازرسان آژانس در این کشور رخ داده است، حل و فصل کند. آژانس، آمادگی خود را برای ایفای نقش ضروری در راستی آزمایی برنامه هسته ای کره شمالی حفظ می‌کند.
اجرای توافق پادمان های ان پی تی در سوریه
تا جایی که به اجرای پادمان ها در سوریه مربوط می شود، ارزیابی ما هنوز این است که به احتمال زیاد، ساختمان نابود شده در سایت دیرالزور در سال 2007 رآکتوری هسته‌ای بوده است که سوریه باید طبق توافق پادمان های خود، (وجود) آن را به آژانس اعلام می‌کرد. مجدداً از سوریه می‌خواهم که در ارتبط با همه مسائل حل نشده، همکاری کامل با آژانس داشته باشد.
مسائل مدیریتی
آقای رئیس
آنچه برای تأیید پیش روی شورا (حکام) گذاشته شده، مقیاس بازنگری شده حقوق برای رده خدمات عمومی، بر مبنای نتایج بررسی ها در «کمیسیون خدمات غیرنظامی بین المللی» است. هزینه‌های مازاد با منابع موجود در سال های 2017 و 2018 پوشش داده خواهد شد.
در پاسخ به علاقه فزاینده کشورهای عضو برای دریافت اطلاعات درباره کار آژانس بین المللی انرژی اتمی به زبان هایی غیر از انگلیسی، گزارشی را درباره زبان های متعدد در آژانس آماده کرده ام. ما به تلاش‌هایمان برای ارائه اطلاعات به زبان های مختلف، در چارچوب منابع موجود ادامه خواهیم داد. گزارش من در خصوص اجرای «بخشنامه های راهبردی در زمینه همکاری ها و تخصیص منابع» پیش روی شورا قرار دارد. این گزارش، چشم اندازی کلی از تلاش هایمان برای ایجاد شراکت های نوین و کاوش منابع بودجه جدید را از زمان تصویب بخشنامه ها، ارائه می کند.
سرانجام، آقای رئیس، شورا ممکن است به یاد داشته باشد که ما در جشن شصتمین سالروز خود، استفاده از شعار «اتم برای صلح و توسعه» را برای آژانس آغاز کردیم. بسیاری موافقند که این شعار بهتر از «اتم برای صلح»، بیانگر اقدامات کنونی آژانس بین المللی انرژی اتمی است. پس از رایزنی ها در شورای حکام، تصمیم گرفته ام که (شعار) «اتم برای صلح و توسعه» را به عنوان بخشی از هویت تصویری خودمان در آینده حفظ کنم.
ممنون آقای رئیس

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۶۹۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۶۷ میلیون دلار از کمک‌های آنروا کم شد

کمیسر کل آنروا گفت، مجموع کمک‌های مسدود شده توسط کشورهای کمک‌کننده به آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) در حال حاضر ۲۶۷ میلیون دلار است.

به گزارش ایسنا، «فیلیپ لازارینی» کمیسر کل آنروا هفته گذشته اعلام کرده بود در مجموع ۴۵۰ میلیون دلار کمک به حالت تعلیق درآمده است.

به نقل از لوریان لوژور، وی در ژنو اعلام کرد به لطف بازگشت برخی از کمک‌کنندگان، کمک کشورهای جدید و موفقیت جمع‌آوری کمک‌های خصوصی، «امروز در وضعیت بهتری نسبت به سه ماه پیش هستیم.»

آنروا که تقریباً همه کمک‌ها به غزه را هماهنگ می‌کند، از زمانی که رژیم صهیونیستی ۱۳ هزار کارمند این آژانس در غزه را به مشارکت در عملیات حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر متهم کرد، دچار بحران شد.

این امر باعث شده است که چندین کشور کمک‌کننده، از جمله ایالات متحده، تمام کمک‌های مالی به آژانس را به حالت تعلیق درآورند و توانایی آن را برای فعالیت در منطقه محاصره شده تهدید کنند، درحالی‌که سازمان ملل درباره قحطی قریب‌الوقوع هشدار داده است.

لازارینی افزود چندین کشور تصمیم گرفته‌اند کمک‌های خود را از سر بگیرند، اما نه همه که نشان می‌دهد «۲۶۷ میلیون دلار» همچنان بلوکه شده است که بیشتر آن به تعلیق کمک‌های آمریکا بستگی دارد.

وی توضیح داد آمریکا به‌صراحت اعلام کرده است که به دلیل ممنوعیت کنگره تا مارس ۲۰۲۵ تعلیق کمک‌ها را حفظ خواهد کرد درحالی‌که بریتانیا و اتریش هنوز تصمیمی نگرفته‌اند. تصمیم سوئیس به‌زودی اعلام خواهد شد.

رئیس آنروا اظهار کرد کشورهای جدید، از جمله الجزایر و عراق، تمایل خود را برای کمک به این آژانس ابراز کرده‌اند و همچنین بیش از ۱۱۵ میلیون دلار در شش ماه از طریق کمک‌کنندگان خصوصی جمع‌آوری‌شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گفتگوی بورل و امیرعبداللهیان در آستانه سفر گروسی؛ رئیس دیپلماسی اروپا به وزیر خارجه ایران چه گفت؟
  • مکرون: اعزام نیرو به اوکراین را منتفی نمی‌دانم
  • آژانس به مسیر عقلانیت باز می گردد؟
  • خون مسلمان در اسلام حرمت دارد/ حکام کشورهای عربی نسبت به مسلمانان بی گناه بی تفاوت نباشند
  • اسلامی: بیش از ۱۳۰ بازرس آژانس مجازند در ایران حضور داشته باشند
  • ۲۶۷ میلیون دلار از کمک‌های آنروا کم شد
  • برگزاری نشست مقدماتی اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی
  • آغاز به کار نشست مقدماتی پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری‌های اسلامی در گامبیا
  • نشست مقدماتی اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا
  • «رافائل گروسی» به ایران سفر می کند