Web Analytics Made Easy - Statcounter

صنعت پتروشیمی یکی از صنایع آب‌بر در کشور است که مصرف بهینه آب در آن تا کنون محقق نشده و زاه درازی پیش روی این بخش است.

عصر روز گذشته نمایندگان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تهران گرد هم آمدند و موضوع «مدیریت بهینه مصرف آب» را در سمینار توسعه پایدار صنعت انرژی بررسی کردند؛ در این سمینار بر ورود چینی‌ها به عرصه تصفیه فاضلاب در ایران در قالب قراردادهای EPC اشاره شد، به گونه‌ای که تا چند سال دیگر باید پساب را در کشور خود از چینی‌ها بخریم؛ از سوی دیگر صنعت پتروشیمی یکی از صنایع آب‌بر در کشور است که مصرف بهینه آب در آن تا کنون محقق نشده و زاه درازی پیش روی این بخش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرنگار پتروشیمی «انرژی امروز»، در این نشست تاکید شد شرکت های چینی نسبت به خرید فاضلاب‌های شهری در چند شهر اقدام کردند. به زودی شاهد آن خواهیم بود که آب را با چندین برابر قیمت از آنها خریداری کنیم.

ایران کشور افراط و تفریط است

رضا پدیدار، مدیر سمینار و رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، در آغاز سمینار نوید نگاهی متفاوت به آنچه بحران آب خوانده می شود را در صنعت داد. به گفته وی، بحث بحران آب مفهومی کلیدی است که حرف درباره آن بسیار زدیم اما واقعیت این است که عمل نکردیم.

وی با تاکید بر اینکه محیط زیست ارثیه نیاکان ما نیست بلکه امانتی است که به دست ما سپرده شده است و میتواند موجب شکوفایی و نوآوری شود، گفت:  در کشورهای جهان سوم ۸۰ درصد منابع آب آلوده است و هر روز ۲۵ هزار نفر به دلیل استفاده از آب آلوده از بین میروند. 

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با تاکید بر اینکه پیشگیری از آلوده سازی آب یکی از راه های علمی است و موفقیت این امر در گرو مواردی چون استحکام در برخورد با آلوده کنندگان و افزایش آگاهی عمومی است، گفت: در کشورهای پیشرفته برای انواع آلاینده های کشاورزی و انسانی استاندار در نظر گرفتند. اولین نظریه های اقتصاد رفتاری با تمرکز بر درک و باور انسانی در دهه ۱۹۸۰ شکل گرفت و مدل رفتاری مطرح شد.

پدیدار تصریح کرد: امروزه با فرموله کردن سیاست های اقتصادی به مدل دست پیدا میکنند و نادیده گرفتن آنها می‌تواند در جامعه افراط و تفریط را در پی داشته باشد. مصرف هوشمندانه آب در جامعه دارای مکانیزم کمی و کیفی است، مطالعه چگونگی تاثیرگذاری، فاکتورهای روانی انسان را مشخص می‌کند. اهمیت رفتارهای انسان در اجتماع با نگرش جدیدی مطرح شده است و ۳ جنبه اصلی رفتار برای تولید و مصرف آب مشخص شده از جمله انعطاف پذیری انسان، قدرت و سازگاری در محیط.

وی با تاکید بر اینکه ایران در مقایسه با سایر کشورها به کشور افراط و تفریط معروف است و ما با دنیای واقعی فاصله بسیار داریم، به سخن ریچارد تیبل اشاره کرد و گفت: بهبود تصمیم گیری درمورد محیط زیست و سلامت یک ثروت و شادکامی است. افراد موفق کارهای متفاوت انجام نمی‌دهند بلکه کارها را به گونه ای متفاوت انجام می‌دهند.

ایده و طرح بسیار، راهکارهای عملیاتی هیچ

بهروز بهمن زنگی، معاون توسعه بازار شرکت فلات صنعت ایده نیز در این سمینار  با اشاره به اینکه سرانه مصرف آب در دنیا ۱۳۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز و در ایران ۲۲۰ لیتر است، گفت: ۶۵۰ هزار حلقه چاه در کشور داریم که ۲۰۰ هزار حلقه از آن غیر مجاز است.  متوسط بارندگی ایران نیز یک سوم متوسط بارندگی جهانی است. ۹۰ درصد آب تجدیدپذیر در ایران صرف کشاورزی می شود.

وی تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه مساله آب جدی گرفته نشده و مسوولان جرات استفاده از فناوریهای نوین را ندارند.  در ماده ۳۷ قانون بر تصفیه فاضلاب و استفاده مجدد از آن تاکید شده است اما درمورد تعادل‌بخشی دشت‌ها صحبتی نشده است.

معاون توسعه بازار شرکت فلات صنعت ایده با اشاره به اینکه ۵۰ درصد افراد در دنیا در باند ۶۰ کیلومتری دربستر دریا زندگی می‌کنند، گفت: این رقم در ایران کمتر از ۱۳ درصد است. 

وی با اشاره به تفاوت دیدگاه اردکانیان با سایرین، اظهار کرد: درمورد بحران آب مقداری سیاه نمایی نیز می‌شود.  اگر مدیریت آب بهبود بخشیده شود از این شرایط گذر می‌کنیم.

بهمن زنگی با اشاره به صحبت های اردکانیان مبنی بر لزوم جمع آوری اطلاعات و آمار درست، گفت: اردکانیان معتقد است که کم آبی میتواند به جایی تنازع ‌،  زمین ساز همکاری و تعامل شود. 

وی با اشاره به اعتراض اردکانیان به سازمان برنامه و بودجه مبنی بر علت نبود آمایش سرزمین،  اظهار کرد: اگر همه داده ها را داشته باشیم اما طرح جامع آمایش سرزمین نداشته باشیم، کارها بر اساس گمانه زنی پیش می‌رود. ایده و طرح زیاد داده شده است،  باید به راهکارهای عملیاتی برسیم. 

معاون توسعه بازار شرکت فلات صنعت ایده گفت: اردکانیان همچنین اشاره دارد که سند ملی فرابخشی مدیریت آب در سال ۸۳ تدوین شد اما در عمل مدیریت آب در عمل نه تنها فرابخش نبوده بلکه به صورت محدود در وزارت نیرو صورت می‌گیرد. سیاست‌ها نباید به سلیقه مدیران ارتباط پیدا کند.  درعرصه آب باید برای چندین دهه برنامه ریزی کرد. 

آب‌بر ترین صنایع، بدترین نوع مصرف را دارند / ۵۰ سال فاصله تا تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی

بهمن زنگی با اشاره به اینکه آب کالایی است که جایگزین ندارد، اظهار کرد: کشور چندسالی است که وارد عرصه مدیریت آب شده است. گرچه صنعت بخش کوچکی از مصرف آب را به خود اختصاص داده اما صرفه جویی در مصرف آب موجب افزایش تولید صنعتی می شود.  صنایع شیمیایی، غذا و فلزات اساسی که بیشترین مصرف آب را در کشور دارند از کمترین میزان مصرف بهینه آب، برخوردارند. 

وی افزود: در سال ۱۳۵۸، ۱۰ سد بزرگ بود که ۸۰ درصد از روان آب ها پشت آنها ذخیره میشد اما اکنون تعداد سدها به ۵۵۰ عدد رسیده است.  اگر امروز تصمیم بگیریم که از آب زیرزمینی برداشت نکنیم ۵۰ سال طول می‌کشید تا تعادل بخشی منابع زیرزمینی صورت گیرد.

معاون توسعه بازار شرکت فلات صنعت ایده تصریح کرد: میزان فاضلاب ترکیه با ایران برابر است اما در آن کشور  ۳ برابر بیشتر آب را تصفیه و ۲ برابر بیشتر به چرخه طبیعت باز می‌گرداند.

پتروشیمی آب‌برترین صنعت ایران

بهمن زنگی با تاکید براینکه در قاره اروپا در کشاورزی آب بسیار کمتری و در صنایع بیشتر استفاده می‌شود، گفت: در ایران صنایع پتروشیمی جزو آب بر ترین صنایع کشور است.  در مواردی طرح پتروشیمی به دلیل عدم دسترسی به آب قابل اعتماد، متوقف یا جابه جا شده است.  صنعت پتروشیمی باید به استفاده بهینه از آب با استفاده از تکنولوژی‌های جدید و استفاده از تصفیه فاضلاب شهری توجه کند. 

وی با اشاره به اینکه تا سال ۹۰، محصولات شیمیایی پر مصرف ترین صنایع در حوزه آب بودند، گفت: به عنوان مثال در یک واحد اوره آمونیاک ۱۶۲۹ مترمکعب آب خام استفاده می‌شود. در چنین واحدی سالانه به ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار مترمکعب آب نیاز است اما اگر به جای کولینگ تر از سیستم کولینگ دیگری استفاده شود مسلما استفاده از آب بسیار کاهش می‌یابد. اکنون دوستان در بخش R&D به دنبال راهکارهای جدید برای کاهش مصرف آب هستند. 

معاون توسعه بازار شرکت فلات صنعت ایده اظهار کرد: افزایش قیمت آب بدون درنظر گرفتن ارزش ذاتی آن صورت گرفته است و سهم آب مصرفی از تولید صنعتی کمتر از یک درصد و در بسیاری موارد کمتر از نیم درصد است. ‌

وی با تاکید بر اینکه چینی‌ها روی خرید فاضلاب آب  به صورت قرارداد EPC سرمایه‌گذاری می‌کنند چرا خودمان این کار را نکنیم؟، گفت: مردمی کردن اقتصاد،  تقویت فرهنگ کار و تولید، ایجاد روح خودباوری و خوداتکایی،  توجه ویژه به اقتصاد دانش بنیان و کاهش وابستگی به ذخایر آب باید در دستور کار قرار گیرد.

روزمرگی در شرکت‌های داشن‌بنیان رخنه کرده است

در ادامه سمینار، حمیدرضا چرمچی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان فلات صنعت ایده نیز با اشاره به سیر تحول نظام های اقتصادی در جهان،  گفت: اکنون در عصر مفهومی هستیم. امروزه اکثر شرکت‌های دانش بنیان دچار روزمرگی شدند.

وی تصریح کرد: ما نیاز به طراحی یکپارچه سیستم ، سیستم های ریکاوری و بازیافت پساب فاضلاب تصفیه شده شهری در راستای کاهش دورریز ، بازیافت آب های دورریز و استفاده از منابع پایدار و نوین آب، داریم.

چرم‌چی با اشاره به اینکه همیشه امکان بازیافت وجود دارد، گفت: انتخاب سیستم بازیافت آب باید اقتصادی باشد. ‌آب بازیافتی به واسطه سیستم انتخاب شده ریکاوری نکات مثبت و منفی‌ای خواهد داشت.  سیستم بازیافت آب باید حداقل ۳۰ سال کار کند و دچار مشکل خوردگی نشود.

در ادامه سمینار اسکار، از شرکت اسپانیایی نیز در زمینه بازیافت آب به جدیدترین راه‌کارها و الزامات پرداخت.

در بخش پرسش و پاسخ اما نکته‌ای انتقادی مطرح شد مبنی بر اینکه نباید با بیان آمار مردم را گمراه کرد، سیستم آبیاری کشاورزی در اروپا دیم و کاملا با ایران متفاوت است؛ سرانه مصرف آب در اروپا با ایران در یک سری موارد اصلا قابل قیاس نیست و این قیاس مردم را کمراه می‌کند.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۴۵۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی/ افزایش حدود ۶ برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه با نهایی و اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌های امروز بیش از ۱۶ مخزن گازی کشور توسعه می‌یابد، گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها ۱۲۷ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید در چهار استان نفت و گازخیز کشور اضافه می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، محسن خجسته‌مهر صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌) در آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی با سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری، با بیان اینکه امروز یکی از رویدادهای مهم اقتصادی صنعت نفت با مشارکت مردم را شاهد هستیم، گفت: برای تحقق برنامه‌های تولیدی باید سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم انجام دهیم که در دولت سیزدهم این کار زیربنایی در حال انجام است.

وی ادامه داد: پیش‌تر تنها شرکت‌های اکتشاف و تولید می‌توانستند در صنعت نفت سرمایه‌گذاری کنند، اما با ابتکار وزیر نفت و هماهنگی لازم با دولت قرار شد پتروشیمی‌ها نیز در بالادست صنعت نفت حضور یابند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: پیش از این حضور سرمایه‌گذاری بانک‌ها در صنعت نفت را تجربه کرده بودیم و نتیجه آن قراردادی ۱۳ میلیارد دلاری شد که در تاریخ صنعت نفت و کل کشور بینظیر و منحصر به فرد بوده؛ از آن حجم هم ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار مربوط به توسعه میدان‌های مشترک بوده است.

خجسته‌مهر با اشاره به امضای قرارداد توسعه میدان مشترک آزادگان به ارزش ۱۱ میلیارد ۵۰۰ میلیون دلار و دیگر میدان‌ها در مجموع به ارزش ۱۳ میلیارد ۵۰۰ میلیون دلار با حضور بانک‌ها گفت: به‌تازگی با امضای قرارداد فشارافزایی، وزارت نفت نشان داد که می‌تواند کارهای بی‌نظیری در این صنعت انجام دهد.

وی با تأکید بر اینکه با نهایی و اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌های امروز بیش از ۱۶ مخزن گازی کشور توسعه می‌یابد، گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها ۱۲۷ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور در چهار استان خوزستان، فارس، بوشهر و کهکیلویه و بویر احمد افزوده می‌شود.

معاون وزیر نفت گفت: امسال با همکاری بخش خصوصی و هلدینگ‌های پتروشیمی، جهش دوم در سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها را رقم می‌زنیم که این سرمایه‌گذاری مولد، راهبردی و معنادار است زیرا قراردادهایی جذاب، زودبازده و درآمدزا هستند.

خجسته‌مهر سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در بخش بالادستی صنعت نفت را قراردادی برد - برد برای شرکت ملی نفت ایران و آن‌ها دانست و گفت: مردم به‌عنوان سرمایه‌گذاران اصلی پتروشیمی‌ها و هلدینگ‌ها با این تفاهم‌نامه‌ها در طرح‌های بالادستی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی افزود: معنای سال جهش تولید با مشارکت مردم این است که بسیاری از مردم ایران جزو سهام‌داران خرد و کلان واحدهای پتروشیمی هستند و هرکدام از آنها که پولی دارند در پتروشیمی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران یادآور شد: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سالانه به‌طور میانگین یک میلیارد ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است، درحالی‌که در ۲.۵ سال عمر دولت سیزدهم این رقم به سالانه ۶ میلیارد ۳۰۰ میلیون دلار رسیده و درمجموع قراردادهایی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار امضا شده که بخش قابل‌توجهی از این سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی بوده است.

دیگر خبرها

  • ثبت ۷.۸ میلیارد دلار صادرات صنعت فولاد کشور طی سال گذشته
  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی/ افزایش حدود ۶ برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم
  • قراردادهای مهمی در صنعت نفت ایران در راه است
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی تولید گاز ایران با سرمایه‌گذاری ۶.۴ میلیارد دلاری
  • ورود پتروشیمی ها به بالادست نفت بازی برد_برد است
  • جمع آوری ۱۰۰ میلیون فوت مکعب گاز از مشعل‌های گازی کشور
  • صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد
  • خبر خوش وزیر نیرو/ صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد