Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه به یک فوریت طرح ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها رأی مثبت داد. در واقع این طرح یک فوریتی که از سوی پورمختار، نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ارائه شده بود، پس از بررسی در صحن علنی با ۱۲۲ رأی موافق،۱۷ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع به تصویب رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قدس آنلاین- مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه به یک فوریت طرح ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها رأی مثبت داد. در واقع این طرح یک فوریتی که از سوی پورمختار، نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ارائه شده بود، پس از بررسی در صحن علنی با ۱۲۲ رأی موافق، ۱۷ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع به تصویب رسید.

اما با طرح یاد شده قرار است چه اتفاق خاصی بیفتد؟ آیا هدف بیشتر کاهش هزینه‌های دولت و دستگاه قضایی در ارتباط با نگهداری زندانیان است؟ از سوی دیگر این پرسش مطرح است که حتی در صورت تصویب نهایی طرح ساماندهی زندانیان و اجرای آن جمعیت کیفری تا چند درصد کاهش می‌یابد و مهم‌تر از همه اینکه آیا با کاهش جمعیت کیفری، شاهد افزایش آمار تخلفات و جرایم در کشور نخواهیم بود؟

محمد وحدتی هلان، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به قدس، می‌گوید: تخفیف مجازات‌ها و رها کردن مجرمان تبعات زیادی را متوجه جامعه می‌کند؛ یعنی مشکلات مردم در ارتباط با وقوع سرقت‌ها و بعضی از جرایم دیگر بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نباید ۸۰ میلیون نفر را نادیده بگیریم و فقط به فکر کاهش جمعیت ۲۷۰ هزار نفری زندانی‌ها باشیم، می‌افزاید: آزاد بودن مجرمان سبب آزار و اذیت مردمی می‌شود که خواهان آسایش بیشتر و زندگی بهتری هستند.

وی کم توجهی به مجازات مجرمان را سبب سوء استفاده بیشتر این افراد می‌داند و می‌افزاید: از سوی دیگر این موضوع در جامعه ایجاد بدآموزی می‌کند.

وحدتی هلان در همین زمینه تصریح می‌کند: اگر طرح ساماندهی در بررسی نهایی مجلس تصویب شود و به تأیید شورای نگهبان هم برسد، باید در اجرای آن دقت بیشتری به خرج بدهیم؛ یعنی نباید طوری عمل کنیم که افرادی که هنجارشکنی می‌کنند و به عمد مرتکب جرم و جنایت می‌شوند، بدون تحمل مجازات آزاد شوند. چون این امر عوارض مختلفی در پی دارد که افزایش آمار جرایم یکی از آن هاست.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، کاهش عناوین مجرمانه را بهترین روش برای کم کردن آمار جمعیت کیفری می‌داند و می‌گوید:به جای تخفیف مجازات مجرمان باید در تعاریف جرم بازنگری کنیم به این شکل افراد کمتری وارد زندان‌ها می‌شوند و هزینه‌های نگهداری زندانیان نیز برای دستگاه قضایی و دولت کاهش می‌یابد.

وی از توسعه اقدامات فرهنگی در سطح زندان‌ها و جامعه به عنوان راهکار موثر دیگر در کاهش جمعیت کیفری یاد می‌کند و می‌گوید: باید به کمک رسانه‌ها در زمینه پیشگیری از جرم فرهنگسازی کنیم، اما وقتی جرمی اتفاق افتاد باید قاطعانه و طبق قانون با مجرم برخورد کنیم، در غیر این صورت زمینه تکرار بیشتر جرم را توسط وی فراهم می‌کنیم.

 وی اگرچه کاهش آمار زندانیان در صورت اجرای طرح یاد شده را کاملاً طبیعی می‌خواند، اما می‌گوید:به طور قطع با این طرح تعدادی از زندانی‌ها آزاد می‌شوند ولی اینکه درصد کاهش آمار جمعیت کیفری تا چند درصد خواهد بود، مشخص نیست.

منبع: روزنامه قدس

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۹۳۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان جنوبی به لحاظ افزایش ولادت چهارمین استان کشور است

مصطفوی مدیر گروه سلامت و جوانی جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تعداد موالید خراسان جنوبی که از سال ۱۳۹۵ به بعد هر سال با کاهش قابل توجهی روبه‌رو بود در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ ثابت ماند، اما در سال گذشته نسبت به ۱۴۰۱ حدود ۶ درصد (۳۹۰ مورد) افزایش یافت.

وی افزود9+: شاخص میزان مرگ و میر مادران باردار در خراسان جنوبی نیز سال ۱۴۰۱ معادل ۲۰ در ۱۰۰ هزار تولد زنده بود که سال ۱۴۰۲ به ۶.۵ در ۱۰۰ هزار تولد زنده کاهش پیدا کرد.

مدیر گروه سلامت و جوانی جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اضافه کرد: شاخص مرگ مادران باردار در این استان با ارائه مراقبت‌ها و خدمات بهداشتی و درمانی، در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ماقبل کاهش یافت و کاهش میزان مرگ مادران باردار در ۱۰۰ هزار موالید زنده یکی از شاخص‌های توسعه کشور‌ها به‌شمار می‌آید.

وی تاکید کرد: مراقبت‌های قبل از بارداری، حین بارداری و پس از زایمان در حوزه بهداشت، اقدامات سریع و ارزشمند انتقال مادران به مراکز درمانی در حوزه اورژانس پیش بیمارستانی و مداخلات درمانی مطلوب و موثر به خصوص مادران نیازمند مراقبت ویژه یا افراد دچار بیماری‌های زمینه‌ای در کاهش این آمار موثر بوده است.

مصطفوی گفت: جوانی جمعیت یکی از اولویت‌های استان به شمار می‌رود و لازم است فرهنگسازی و اطلاع رسانی بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه مردم باید با آسیب‌های پیر شدن جمعیت و خانواده‌های تک فرزند یا بدون فرزند آشنا شوند، افزود: بیش از ۹۰ درصد قانون "حمایت از خانواده و جوانی جمعیت" در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اجرا شده و سال گذشته رتبه اول را بین دستگاه‌های اجرایی استان در اجرای قانون کسب کرده است.

حدود ۱۰ درصد از جمعیت خراسان جنوبی بالای ۶۰ سال و سالمند هستند و از این حیث هجدهمین استان سالمند کشور محسوب می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • دانش‌آموزان بدهی ۳ زندانی جرایم غیرعمد را پرداخت کردند
  • دانش‌آموزان ۳ زندانی جرایم غیر عمد را آزاد کردند
  • دانش‌آموزان زمینه ساز آزادی زندانیان جرایم غیر عمد شدند
  • خراسان جنوبی به لحاظ افزایش ولادت چهارمین استان کشور است
  • دیدار چهره به چهره رییس دادگستری شهرستان کوهبنان با زندانیان
  • آزادی ۶ زندانی جرایم غیرعمد توسط هیئات کاشان
  • جشن گلریزان کمک به زندانیان جرایم غیر عمد در گرمسار
  • کمک میلیاردی خیران برای آزادی زندانیان غیر عمد
  • تعیین سقف افزایش اجاره‌بها؟ | جزئیات مشوق‌های مالیاتی و غیرمالیاتی برای موجران
  • مصوبات ساماندهی اجاره‌بها/ تعیین محدوده افزایش