Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@10:05:17 GMT

تجربه یک لذت نوستالژی در بوم گردی

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۹۷۴۱۶

تجربه یک لذت نوستالژی در بوم گردی

اقامتگاه بوم گردی یا همان گردشگری روستایی مکانی جذاب برای کسب تجربه ها ی نو و نوستالژی است که می تواند گردشگران را به استان چهارمحال و بختیاری بکشاند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از    بام ایران خبر؛ بوم گردی یا همان گردشگری روستایی شکلی جدید از صنعت گردشگری رواج یافته در کشورمان است که در آن افراد به جای حضور در هتل‌ها و اماکن شلوغ و پرازدحام راهی مناطقی بکر و دورافتاده می‌شوند تا به دور از هیاهوی زندگی روزمره دمی و ساعتی، شاید هم روزی و هفته‌ای را در آرامش برآمده از این ویژگی ناب سپری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به معنای دقیق‌تر گردشگران بوم‌گرد به روستاها می‌روند تا همانند آن‌ها زندگی کنند، مانند آن‌ها غذای محلی بخورند، مانند آن‌ها به طبیعت بروند تا لذت‌های یک زندگی ساده و صمیمی روستایی را تجربه کرده و از آن بهرمند شوند.

استان چهارمحال و بختیاری با مزیت‌های نسبی در حوزه گردشگری همچون روستاها و شهرهای بکر و زیبا در حوزه بوم‌گردی از مناطق منحصربه‌فرد ایران محسوب می‌شود که تمرکز و توجه به آن می‌تواند کلید حل بسیاری از مشکلات و کاستی‌ها را در بحث توسعه و رونق اقتصاد روستا فراهم آورد.

از دیگرسو، بوم گردی هزینه اندکی می‌خواهد و به‌عنوان یکی از شاخه‌های جدید راه‌اندازی شده در کشور نیاز به سرمایه و احداث بناها و ساختمان‌های شیک و بزرگ ندارد و خاصیت و خصوصیت اصلی آن استفاده از سبک زندگی و زیست مردم روستاها با همان شیوه‌های قدیمی و سنتی است.

شاید اجرای درست این طرح بتواند گردشگری را از اتهاماتی مانند تخریب به فرهنگ و طبیعت و محیط زیست مبرا کند و شیوه‌ای از گردشگری را اجرا کند که هم بتواند به نیازهای گردشگران پاسخ دهد و هم با حفظ ویژگی های سنتی و بومی، اقتصادی جدید و پایدار بدون صرف هزینه هنگفت در بخش صنعت و تغییر کاربری زمین رقم بزند.

با سختی کار به اینجا رسیده‌ام و علاقه و پشتکار اجبارم می‌کند کاری را که شروع کرده‌ام تا پایان بتوانم ادامه دهم

مسلم قربانی موسس و مدیر دهکده سنتی توریستی اقامتی هزار چشمه هفشجان در گفت‌وگو با خبرنگار بام ایران خبر اظهار کرد: اولین جرقه‌ای که باعث شد این بوم گردی را راه‌اندازی کنم شغل هفشجانی‌ها بود که به خاطر آن مجبور بودن به دور از خانواده کار کنند.
 


بوم‌گردی زمین‌ساز اشتغال جوانان

وی با اشاره به اینکه در این بوم‌گردی جوان‌های بسیاری می‌توانند کار و فعالیت داشته باشند تصریح کرد: جوان‌های سالم با انرژی بالا و با تمام توان می‌توانند در این بوم‌گردی کار کنند، دیگر رنج دوری از خانواده را نکشند و انرژی خود را در غربت صرف نکنند.

وی با بیان اینکه دوری از خانواده برای مردان یک معظل بود بیان داشت: این بوم‌گردی فرصتی شد که حداقل ۵۰ نفر از جوانان این شهر بتوانند در آن کار کنند و برای درآوردن نان به غربت نروند.

قربانی با اذعان بر اینکه در حال حاضر در این بوم گردی ۱۱ نفر مشغول به کار هستند بیان داشت: با رشد و توسعه این مکان تا مرز ۵۰ نفر اشتغال‌زایی به همراه خواهد داشت و موجب رشد و توسعه شهر نیز می‌شود.
 


وی با اشاره به اینکه احداث این بوم‌گردی برای اقتصاد شهر هفشجان نیز موثر است بیان داشت: خریدهای روزانه ما برای طبخ غذا در این بوم‌گردی از داخل شهر می‌تواند کمکی به اقتصاد شهر نیز بکند.

قربانی با بیان اینکه افرادی که به این مکان می‌آیند به دنبال خوبی‌ها، صداقت و پاکی‌ها هستند اذعان داشت: افرادی که به این بوم گردی پا می گذارند گذشته‌های خود را می‌توانند احیاء کنند و تجدید خاطره داشته باشند.

این مکان یک معضل بود که توانستم معظل را به فرصت تبدیل کنم/مسئولین تنها ایده ندهند کمک هم بکنند

موسس و مدیر دهکده سنتی توریستی اقامتی هزارچشمه هفشجان با بیان اینکه این مکان از جهات مختلف در گذشته برای شهر یک معظل بود عنوان کرد: متاسفانه در گذشته این مکان محل دفن زباله‌ها بوده و چهره بسیار زشتی را به این منطقه داده که با طرح و برنامه‌ای که برای آن ریختم اینجا را از معضل به فرصت تبدیل کردم.

قربانی ادامه داد: ما با احداث این بوم‌گردی توانستیم محیط زیست را احیا و به توسعه فضای سبز نیز کمک کنیم.

وی با بیان اینکه هفشجان دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زیادی است عنوان کرد: این شهر پتانسیل و ظرفیت‌های زیادی دارد که متاسفانه به آن توجه نشده است و نیازمند حمایت مسئولین است.

قربانی با تاکید بر اینکه هدف و پشتکار ما بالا است بیان داشت: اگر این هدف و پشتکار نبود قطعا کاری را نمی‌توانستم از پیش ببرم.
 


در پیچ و خم بروکراسی ادارات گیر کردم

موسس و مدیر دهکده سنتی توریستی اقامتی هزارچشمه هفشجان گفت: تنها اداره‌ای که همکاری لازم را در این راستا با من داشت میراث فرهنگی و فرمانداری شهرکرد بود و مابقی ادارات سنگ‌اندازی زیادی داشتند اما با پشتکار و پیگیری‌های زیاد توانستم موفق به اجرای این طرح شوم.

قربانی با اذعان بر اینکه از سال ۹۴ استارت این کار را زدم بیان داشت: در نیمه نخست سال جاری مرکز بوم‌گردی شهر هفشجان با ۴۰ درصد پیشرفت افتتاح شد.

وی با بیان اینکه برای توسعه این مرکز ایده‌هایی در ذهن دارم عنوان کرد: این مکان به باغ گردشگری، کوچه‌باغ، باغ پرندگان، موزه مردم‌شناسی و باغ وحش در آینده با حمایت مسئولین مجهز خواهد شد.

موسس و مدیر دهکده سنتی توریستی اقامتی هزارچشمه هفشجان اذعان داشت: سرمایه گذاری اولیه خودم جهت احداث این مرکز بوم‌گردی ۷۰۰ میلیون تومان بوده و ۳۰۰ میلیون تومان از جاهای دیگر توانستم تاکنون تسهیلات دریافت کنم.

قربانی با تاکید بر اینکه همه کارها را نمی‌توانم خودم به تنهایی انجام دهم خاطرنشان کرد: اگر مسئولین به حمایت من بیایند موفق‌تر در همه زمینه‌ها چه از لحاظ بازاریابی چه جذب گردشگر و توسعه اقتصاد می‌توانم عمل کنم.

وی یادآور شد: تاکنون آمار گردشگران چه داخلی و چه خارجی در این مرکز بوم‌گردی بسیار خوب بوده و پیش‌بینی می‌شود در آینده گردشگران بیشتری وارد شهر هفشجان شوند که این پتانسیل برای شناخت خود هفشجان نیز بسیار موثر است.

قربانی افزود: وقتی گردشگر وارد این شهر می‌شود به دیگر مناطق گردشگری شهر نیز رفته و به طور کامل با شهر آشنا می‌شود.

وی یادآور شد: بیشتر غداهایی که اینجا طبخ می‌شود سنتی و ارگانیک است.

قربانی در پایان خاطرنشان کرد: امید است با حمایت مسئولین و انگیزه و ذوق جوانان بتوان از ظرفیت‌های خوب این شهر نهایت استفاده را برد.
 


دو اقامتگاه بوم‌گردی در چهارمحال و بختیاری نشان از ظرفیت‌های این استان دارد

کارشناس اکوتوریسم و طبیعت‌گردی در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار بام ایران خبر با اشاره به اینکه ۱۳ اقامتگاه بوم‌گردی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد اظهار کرد: درحال‌حاضر استان چهارمحال و بختیاری دارای دو اقامتگاه بوم‌گردی دائم در هفشجان و بهشت‌آباد اردل و یازده مراکز بوم‌گردی موقت 6 ماهه در سراسر استان را داریم.

وی تصریح کرد: سنت‌ها و آیین‌های زندگی روستائیان در بوم‌گردی هفشجان به گردشگران ارائه می‌شود.

محمدیان اذعان داشت: بوم‌گردی آقای حامدی در بهشت‌آباد تمرکز بر فعالیت‌های جنبی است که در تورهای ماجراجویانه مثل ماهی‌گیری و کوه‌نوردی و رفتینگ که موقعیت آن‌ها در نزدیک رودخانه کارون بوده و برای گردشگران فعالیت‌های جنبی و حوزه طبیعت‌گردی دارند.

وی با اشاره به اینکه برای هر دو اقامتگاه بوم‌گردی تسهیلات نیز در نظر گرفته شد بیان داشت: هر دو اقامتگاه در استان، سال گذشته برای دریافت تسهیلات با سود چهار درصد از صندوق کارآفرینی امید معرفی شد که هر کدام از آن‌ها یکصد میلیون تومان می‌توانستند دریافت کنند.

محمدیان با تاکید بر اینکه اقامتگاه‌های بوم‌گردی صددرصد در جذب گردشگر موثر است اذعان داشت: اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیاز به سرمایه‌گذاری کلان ندارد.

وی ادامه داد: فردی که یک خانه سنتی و حداقل ۱۰ الی ۲۰ میلیون تومان جهت تجهیز آن خانه داشته باشد می‌تواند درخواست مرکز بوم‌گردی را بدهد و ما نیز حمایت‌های لازم را از آن‌ها خواهیم کرد.
 


متقاضیان مرکز بوم‌گردی درگیر بروکراسی اداری نمی‌شوند

محمدیان با اذعان بر اینکه در کمترین زمان ممکن ما پروانه بهره‌برداری برای مرکز بوم‌گردی را صادر می‌کنیم عنوان کرد: فرد متقاضی تنها باید دو استعلام هویتی و موادمخدر را انجام دهد و دیگر درگیر بروکراسی اداری نمی‌شود.

وی با بیان اینکه الان جامعه شهری به سمتی پیش رفته است که در واقع یک الگوی فکری پیدا شده که دوست دارند از زندگی سنتی بازدید کنند بیان داشت: روز به روز تعداد گردشگران بالا می‌رود.

محمدیان افزود: اقامتگاه‌های بوم‌گردی هم از داخل کشور و هم از خارج کشور مهمان داشته‌اند.

وی با بیان اینکه استان چهارمحال و بختیاری یک استان مستعد است اذعان داشت: زندگی بیشتر مردم ما متناسب با زندگی عشایری بوده و این برای گردشگران منبع مهمی به شمار می‌رود.

محمدیان با اشاره به اینکه مراکز بوم‌گردی ما عمدتا از نظر بازاریابی ضعیف هستند عنوان کرد: مراکز بوم‌گردی ما بازاریابی الکترونیک ندارند و خیلی به این مسئله توجه نداشته در صورتی که باید روی این مسئله بسیار کار کنند و آموزش‌های لازم را ببینند.

وی با اذعان بر اینکه مراکز بوم‌گردی ما نیازمند استانداردهای لازم است بیان داشت: وضع مراکز بوم‌گردی ما مناسب است اما نیازمند استانداردسازی است.

محمدیان تاکید کرد: ما برای مراکز بوم‌گردی نیاز به زیرساخت‌های فرهنگی ازجمله آموزش مدیران و کارکنان اقامتگاه‌های بوم‌گردی و آموزش بازاریابی الکترونیکی داریم.

وی یادآور شد: مراکز بوم‌گردی ما باید به یک درجه‌ای برسند که غذاهای محلی را ارائه دهند که متناسب با ارائه فرهنگی استان باشد و در پستی که قرار گرفته‌اند لباس محلی بپوشند.

کارشناس اکوتوریسم و طبیعت‌گردی در چهارمحال و بختیاری گفت: چنانچه گزارشات تخلفی از سوی مردم به ما گزارش شود ما به صورت مورد برخورد خواهیم کرد ضمن اینکه هر از چندگاهی نظارت کامل را از این مراکز بوم‌گردی خواهیم داشت.

محمدیان با بیان اینکه اگر به مراکز بوم‌گردی فضا دهیم در آینده رشد خواهد کرد اذعان داشت: مراکز بوم گردی ما چند ماه است که افتتاح شده و چون به فصل سرما برخورد کرده در حال حاضر راکد است.

وی با بیان اینکه هرکس بخواهد مجوز برای گرفتن بوم‌گردی بگیرد شرایط لازم را باید داشته باشد عنوان کرد: کسانی که بخواهند مجوز بگیرند باید مکانی در تملک داشته یا اجاره کنند لازم است تایید شوند، حداقل سرمایه‌گذاری را داشته و علاقمند نیز باشند.
 


اقامتگاه بوم‌گردی ارزان‌ترین راه برای کسب و کار

کارشناس اکوتوریسم و طبیعت‌گردی در چهارمحال و بختیاری گفت: افراد می‌توانند با حداقل امکانات وارد شغل شوند ولی هر کسی نمی‌تواند کار کند، شرایط را برای آن‌ها تسهیل کرده و دوره آموزشی به آن‌ها داده خواهد شد.

دواقامتگاه بوم‌گردی نمی‌تواند در اقتصاد استان تحول ایجاد کند

محمدیان با بیان اینکه دو اقامتگاه بوم‌گردی در اقتصاد استان تحولی ایجاد نمی‌کند اظهار کرد: اگر این پدیده تبدیل به پدیده اجتماعی گسترده تر شود و در همه مراحل کار کند می تواند در کاهش بیکاری موثر واقع شود.

وی با اذعان بر اینکه ما باید به سمت پذیرش گردشگری خارجی پیش رویم عنوان کرد: اگر هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی بر ورود گردشگر خارجی تمرکز کنند بر اقتصاد استان نیز تاثیر خواهد گذاشت.

محمدیان یادآور شد: گردشگران خارجی که بیشتر از جاذبه‌های گردشگری و مراکز بوم‌گردی ما بازدید می‌کنند آدم‌های فرهنگی هستند که علاقمندند که با فرهنگ ایرانیان نیز آشنا شوند.

وی تصریح کرد: اقامتگاه بوم‌گردی در هفشجان و بهشت آباد متوسط بین سه تا چهار اتاق دارد که اگر هر اتاقی پذیرش دو یا سه نفر را داشته باشد نزدیک به ۱۰۰ نفر پذیرش در شبانه‌روز می‌شود.

محمدیان ادامه داد: امیدواریم که یازده پروانه موقت که صادر شده است بتوانند تسهیلات دریافت کرده و مکان خود را تجهیز کنند که تعداد مراکز بوم‌گردی استان افزایش پیدا کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اقامت‌گاه بوم‌گردی به‌عنوان فرصت اشتغال‌زایی ارزان قیمت در نظر گرفته می‌شود که از این فرصت می‌توان به خوبی استفاده کرد.
 


ردپای خاطرات در صنعت بوم‌گردی

در پایان این گزارش می‌توان گفت در گردشگری بوم‌گردی دیگر خبری از هتل‌ها و تجملات امروزی نیست اینجا با شومینه‌های قدیمی، خانه‌های سنتی، ایوان‌های کوتاه، باغچه‌های زیبا روبه‌رو هستی.

اینجا می‌توانی به دوران کودکی و آن همه زیبایی و سادگی برگردی

اینجا لذت خوردن غذاهای محلی و یک فنجان چای آتشی خارج از هیاهو و دغدغه‌های زندگی را تجربه می‌کنی.

اینجا از شلوغی، کلافگی، سردگمی و پیچ و خم مشکلات زندگی دیگر خبر نیست اینجا همه چیز بوی سادگی، صفا و صمیمیت می‌دهد.

 


انتهای پیام /

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۹۷۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) تجربه فریدون زندی از دلار هزار تا ۶۰ هزار!

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ۷ بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید
  • (ویدئو) تجربه فریدون زندی از دلار هزار تا ۶۰ هزار!
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی
  • راهنما برای گالری‌گردی در پایانِ هفته پیش‌ِ رو
  • آیین نامه طبیعت‌گردی ابلاغ شد/ آفرودسواران ساماندهی می‌شوند
  • آیین‌نامه طبیعت‌گردی ابلاغ شد/ آفرودسواران ساماندهی می‌شوند
  • آیین‌نامه طبیعتگردی منتشر شد
  • آیین‌نامه طبیعتگردی منتشر شد/ تدوین دستورالعمل نظارت بر آفرودسواری
  • آیین‌نامه طبیعتگردی منتشر شد/تدوین دستورالعمل نظارت بر آفرودسواری
  • به راحتی وب گردی، گل را آنلاین خرید کنید