Web Analytics Made Easy - Statcounter

همدان - ایرنا - مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: میزان تولید محصول چغندرقند این استان امسال 476 هزار تن پیش بینی می شود که تاکنون 320 هزار تن معادل 67 درصد از این محصول به کارخانه ها تحویل داده شده است.

امیر لاهوتیان روز شنبه در جمع خبرنگاران در نشست مدیریت بحران آب با بیان اینکه سطح زیر کشت این محصول پر آب بر 6 هزار هکتار بوده افزود: افزایش سطح زیرکشت چغندرقند بر خلاف سیاست های جهاد کشاورزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه کاهش سطح زیرکشت و افزایش راندمان از مهمترین رویکردها در سازمان جهاد کشاورزی است ادامه داد: میزان بارندگی سال زراعی 97-96 تاکنون در استان همدان 12.8 میلیمتر بوده که این عدد در سال زراعی گذشته به‌طور میانگین 381 میلیمتر بوده است که با وضعیت موجود نسبت به میانگین بارندگی در بلندمدت که 343 میلیمتر بوده، با کاهش 65 درصدی مواجه است.
وی تصریح کرد: با وضعیت بارندگی فعلی 90 درصد از محصولات دیم استان هنوز جوانه نزده و تنها 10 درصد از سطح گندم و جو دیم رشد کرده است.
مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: میانگین تولید محصولات کشاورزی در جهان 2.5 کیلوگرم بر متر مکعب مصرف آب است اما این رقم در ایران 1.4 کیلوگرم بر مترمکعب است که این میزان تا پایان برنامه ششم توسعه باید به 1.6 کیلوگرم بر مترمکعب افزایش یابد.
لاهوتیان افزود: در سال 94، میزان ماده خشک گندم استان همدان 1.9 کیلوگرم بر متر مکعب ، جو آبی 1.51 کیلوگرم بر متر مکعب، ذرت دانه‌ای 1.15 کیلوگرم بر متر مکعب و چغندر قند 3.57 کیلومتر بر متر مکعب، سیب زمینی 4.32 کیلوگرم برمتر مکعب بوده است که نشان می‌دهد وضعیت استان قابل قبول است و می تواند با افزایش راندمان در کوتاهترین مدت به 2.5 کیلوگرم در مترمکعب برسد.
وی یادآور شد: وضعیت فعلی محصولات پرآب‌بر با شاخص تبدیل آب به محصول، وضعیت نسبت به میانگین کشوری و جهانی مناسب‌تر است اما برنامه مدیریت زراعت این است که تولید ماده خشک را به هر هزینه‌ای نمی‌خواهد.
لاهوتیان افزود: کاهش سطح زیرکشت گندم آبی از سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی است و با اجرای آبیاری میکرو میزان مصرف آب در محصولات زراعی کاهش می‌یابد.
وی خاطرنشان کرد در سال زراعی 97-96 باید در2 هزار و 831 هکتار از مزرع گندم آبی، یک هزار و 255 هکتار جو، 553 هکتار ذرت، یک هزار و 80 هکتار چغندرقند، یک هزار هکتار دانه روغنی، 500 هکتار گوجه‌فرنگی و 500 هکتار محصولات جالیزی آبیاری میکرو صورت گیرد.
وی با اشاره به اجرای 10 هزار و 770 هکتار سسیستم آبیاری میکرو در استان گفت: در سال گذشته استان همدان اجرای هشت هزار هکتار آبیاری میکرو، تعهد داشت که از این میزان 6 هزار و 627 هکتار معادل 83 درصد اجرایی شد.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه اجرای بیش از 16 هزار هکتار آبیاری میکرو در سال 97 برنامه‌ریزی شده است، خاطرنشان کرد: در محصولات پاییزه باید بیشتر کار شود تا سطح قابل قبولی از مزارع به آبیاری تیپ مجهز شوند.
لاهوتیان اظهار کرد: میانگین مصرف آب در محصولات پرآب‌بر از جمله سیب‌زمینی و چغندرقند و گوجه به ترتیب 16هزار و 500 متر مکعب، 17 هزار و 500 متر مکعب و 17 هزار متر مکعب است که در بحث سیب‌زمینی طرح تغییر در آرایش کشت را در برنامه داریم.
وی با بیان اینکه 23هزار هکتار سیب‌زمینی در استان کشت می‌شود گفت: 129 هکتار آبیاری میکرو در سیب‌زمینی اجرا شده و در صورتی‌که کمک بلاعوض به اراضی موجود داده شود سیب‌زمینی‌کاران و چغندرکاران در اولویت قرار خواهند گرفت به طوریکه در حال حاضر سیب‌زمینی‌کاران به تیپ پهن‌کن مجهز شده و فقط منتظر حمایت هستند.
معاون مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان همدان نیز گفت: سالانه هشت هزار و 487 هکتار از اراضی استان باید به سیستم آبیاری نوین مجهز شوند و تا پایان سال گذشته سه هزار و 283 هکتار از اراضی مستعد استان به سیستم آبیاری نوین مجهز شدند که موجب صرفه جویی پنج میلیون مترمکعب آب شده است.
یوسف کاکاوند افزود: سالانه 42 میلیون مترمکعب آب در بخش آب و خاک صرفه‌جویی می‌شود و استان همدان با 190 هزار و 491 کیلومترمربع وسعت 1.18 درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه 190 هزار و 57 هکتار از اراضی زراعی آبی و 71 هزار و 280 هکتار اراضی باغی آبی در این استان وجود دارد افزود: اجرای سیستم‌های آبیاری نوین برای افزایش راندمان آبیاری بهره‌وری، ذخیره و کاهش کسری مخازن برای سازمان جهادکشاورزی تعریف شده است که سالانه باید هشت هزار و 487 هکتار از اراضی استان به این سیستم مجهز شوند.
وی با بیان اینکه تا پایان سال گذشته 133 هزار و 736 هکتار سیستم نوین آبیاری در استان همدان اجرایی شده که منجر به صرفه‌جویی 588 میلیون مترمکعبی آب شده است افزود: با اجرای سیستم آبیاری نوین باید در سال جاری 37.3 میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شود.
وی ادامه داد: در سال 96 اجرای هشت هزار و 487 هکتار سیستم آبیاری نوین در استان برنامه‌ریزی شده که تا کنون پنج هزار و 928 هکتار اجرایی شده وسه هزار و500 هکتار نیز در دست اجرا است که بالاتر از برنامه بوده است.
سالانه بیش از پنج هزار تن انواع محصول کشاورزی در استان همدان تولید می شود که 70 درصد آن محصولات زراعی است.
7523/2087
خبرنگار: مرضیه بختیاری** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۰۲۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشاورزان گلستانی آب ماندگی را از سطح مزارع خود خارج کنند

ایسنا/گلستان معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان در خصوص بروز بیماری در مزارع سیب زمینی هشدار داد و گفت: کشاورزان اگر در مزارع خود آب‌ماندگی دارند حتماً برای خروج آن از سطح مزارع اقدام کنند زیرا رطوبت بیش از حد باعث پوسیدگی غده سیب زمینی می‌شود.

علی اکبر مهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: کشاورزان گلستانی در مجموع امسال ۳۸۰ هزار هکتار گندم، ۴۸ هزار و ۵۰۰ هکتار کلزا، ۸۵ هزار هکتار جو، ۵ هزار و ۲۰۰ هکتار سیب زمینی، ۳ هزار و ۷۰۰ هکتار چغندر قند، هزار و ۵۰۰ هکتار باقلا، هزار و ۳۰۰ هکتار نخودفرنگی و ۷ تا ۱۰ هزار هکتار محصولات پاییزه علوفه‌ای در مزارع خود کشت کرده‌اند.

وی در خصوص میزان خسارت زنگ زرد در مزارع گلستان گفت: با توجه به اطلاع‌رسانی و آموزش‌های ترویجی جهاد کشاورزی و سم پاشی‌هایی که کشاورزان در مزارع خود داشتند، بیماری زنگ زرد تا حدود زیادی کنترل شده ولی حدود ۲۰ هزار هکتار از مزارع گندم مناطق شرق استان و کوهستانی که تازه در مرحله پنجه زنی و ساقه دهی هستند در مراحل بعدی امکان درگیری با بیماری زنگ زرد را دارند که در آن مناطق نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری بیش از یک میلیون تن گندم، ۱۰۰ هزار تن کلزا، ۱۶۰ هزار تن جو، ۱۴۰ هزار تن سیب زمینی و ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تن چغندر قند از سطح مزارع گلستان برداشت شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه سم پاشی اولیه تاکنون در بیش از ۹۰ درصد اراضی زیر کشت سیب زمینی معادن ۴ هزار و ۸۰۰ انجام شده است، اضافه کرد: بیش از ۷۰ درصد سطح کشت سیب زمینی در استان گلستان رقم جیلی است که این رقم سیب زمینی و به طور کلی ارقام دیررس‌تر نسبت به بیماری بادزدگی مقاوم‌تر هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه میزان درجه هوا نسبت به بلند مدت و سال قبل بیشتر شده که به موجب آن زمان رسیدگی گندم جلو افتاده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال گندم در مزاع شمال گلستان ۱۰ روز زودتر از سال‌های قبل برداشت شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کشاورزان گلستانی آب ماندگی را از سطح مزارع خود خارج کنند
  • خوشه‌های خوش‌سالی در خراسان شمالی با جهش تولید و مشارکت کشاورزان
  • آغاز کشت گسترده سیب‌زمینی در اراضی کشاورزی
  • خرید تضمینی گندم به بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن رسید
  • کشاورزان کماکان چشم انتظار اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم
  • نیمی از ۱۴ هکتار باغ گوجه سبز سرخه سامانه آبیاری نوین دارد
  • تأمین آب ۷۵۰۰ هکتار شالیزار محمودآباد از آببندان
  • افتتاح طرح آبرسانی فلارد یک در شهرستان فلارد
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم در سیستان و بلوچستان
  • احداث شهرک‌های مسکونی کارگری در مجاورت مجتمع‌های صنعتی را دنبال می‌کنیم