Web Analytics Made Easy - Statcounter

جلوگیری از رشد قیمت کالاها و کاهش نرخ تورم یکی از دستاوردهای مهم دولت یازدهم بود، به طوری که این دولت توانست نرخ تورم را از بازه بالای 30 درصد به بازه زیر 10 درصد کاهش دهد و تک رقمی کند. این شرایط در حالی رخ داد که در این مدت نقدینگی به شدت رشد یافت و رکود و بیکاری نیز تشدید شد. با روی کار آمدن دولت دوازدهم در مرداد ماه سال جاری، به نظر می رسد که دیدگاه دولت تغییر نموده و اندکی دولت پیچ رشد قیمت ها را باز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک اقتصادی، دولت یازدهم در حالی سکان هدایت قوه مجریه را در دست گرفت که تورم به بیش از 30 درصد رسیده بود و مردم از رشد شدید قیمت ها به تنگ آمده بودند. دولت یازدهم تصمیم گرفت بیشترین تمرکز خود در زمینه اقتصاد را بر روی کاهش نرخ تورم قرار دهد. در دوره دولت یازدهم، نرخ تورم از بیش از 30 درصد به کمتر از 10 درصد تنزل یافت و این شاید مهمترین دستاورد دولت یازدهم بود. به گفته کارشناسان بخاطر رسیدن به این دستاورد، رونق اقتصادی فدا شد و در این دوران رکود عمیق تر و بیکاری تشدید شد. در همین دوره به روایت آمار نقدینگی که یکی از عوامل اصلی افزایش نرخ تورم می باشد از 360 هزار میلیارد تومان به بیش از 1200 هزار میلیارد تومان رسید.

با آغاز به کار دولت دوازدهم به نظر می رسد که اندکی تفکرات مسئولین تغییر کرده و به برخی کالاهای اساسی اجازه رشد قیمت داده شده است. از آن جمله می توان به رشد 15 درصدی قیمت نان اشاره نمود. نان که قوت غالب مردم می باشد، در سه سال گذشته با قیمتی ثابت عرضه می شد اما در آبان ماه سال جاری مسئولین تصمیم گرفتند که به ازای هر سال قیمت نان را 5 درصد گران تر کنند که نهایتاً قیمت آن 15 درصد افزایش یافت. به همین منظور از مورخه شنبه 4 آذر ماه این افزایش قیمت نان اعمال می شود.

با نگاهی به آمار قیمت کالاهای اساسی در آبان ماه سال جاری که توسط بانک مرکزی منتشر شده است به این نتیجه خواهیم رسید که این افزایش قیمت تنها مختص نان نبوده و برخی کالاهای اساسی دیگر نیز در آبان ماه سال جاری نسبت به آبان ماه سال گذشته رشد چشمگیری داشته اند. در جدول زیر قیمت 20 کالای اساسی و تغییرات آن ها نسبت به آبان ماه سال گذشته مشاهده می شود.

 

همان گونه که از جدول بالا پیداست، قیمت تمام 20 قلم کالای اساسی در مدت یک سال گذشته افزایش داشته است. درصد افزایش قیمت ها نیز بین 14 تا 66 درصد بوده است. بیشترین افزایش قیمت متعلق به پیاز بوده که قیمت آن طی یکسال گذشته 66 درصد افزایش یافته است و کمترین میزان افزایش قیمت نیز متعلق به گوشت گوساله بوده که قیمت آن طی یکسال گذشته 14 درصد رشد داشته است.

این افزایش قیمت کالاها در حالی است که گویا قرار است به گفته مسئولین قیمت کره خوراکی و بلیت قطار نیز آزادسازی شود که در این صورت قیمت این دو قلم نیز احتمالاً افزایش خواهد یافت. محسن بهرامی ارض اقدس دبیر ستاد تنظیم بازار در مورخه 30 آبان 1396 و در حاشیه نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در همین زمینه اعلام نمود که امکان آزادسازی قیمت در بخش حمل و نقل ریلی و کره خوراکی که در سبد خانوار از اهمیت کمتری برخوردار است وجود دارد و شاید آزادسازی نرخ این خدمات و کالا زمینه رقابتی ‌سازی را در بازار فراهم آورد.

به هر صورت همان گونه که ملاحظه می شود گویا دولت اندکی در رویه سابق خود تغییراتی را ایجاد نموده است و تصمیم دارد که اجازه افزایش قیمت برخی کالاها را صادر نماید که این موضوع با افزایش قیمت نان آغاز شد و در روزها و ماه های آینده نیز باید شاهد تغییرات بیشتری در این زمینه باشیم.

 

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۱۴۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۸

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۲۴ درصد افزایش به ۲۳۳۷ دلار و ۹۶ سنت رسید. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، قیمت طلا برای سومین روز پیاپی افزایش یافته و تا حدود 2340 دلار بالا رفته است. بالا رفتن ارزش دلار آمریکا مانع افزایش بیش از حد قیمت طلا می‌شود، چون خرید آن را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گرانتر می‌کند. اما هنوز هم عامل تاثیرگذار بر قیمت فلزات گرانبها سیاست‌های سختگیرانه پولی فدرال رزرو آمریکاست.

قیمت هر اونس طلا امروز با 0.24 درصد افزایش به 2337 دلار و 96 سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک افزایش 0.20 درصدی به 2347 دلار و 20 سنت رسیده است.

وزارت بازرگانی آمریکا در روز پنجشنبه اعلام کرد تورم در این کشور بیش از حد انتظار در سه ماهه اول سال جاری میلادی افزایش یافته است. این به معنای بالا رفتن احتمال به تعویق افتادن کاهش نرخ بهره فدرال رزرو است.

قیمت جهانی طلا امروز 1403/02/07

نرخ بالای بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را افزایش داده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.

طبق گزارش وزارت بازرگانی آمریکا، بزرگترین اقتصاد دنیا 1.6 درصد در سه ماهه اول نسبت به سال گذشته رشد داشته که ضعیف‌ترین رشد اقتصاد از اواسط 2022 است. نرخ تورم هم در سه ماهه اول 3.7 درصد بوده که بالاتر از هدف 2 درصد بانک مرکزی است و باعث می‌شود فدرال رزرو نرخ بهره را برای مدت طولانی‌تری بالا نگه دارد.

سود اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری آمریکا هم به بالاترین رقم طی 5 ماه گذشته رسیده است که می‌تواند مانع بالا رفتن قیمت طلا شود.

این عوامل به همراه تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، تمایل برای خرید طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن را پایین آورده و مانع افزایش بیش از حد قیمت آن می‌شود.

در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با 0.35 کاهش به 27 دلار و 54 سنت رسید و پلاتین با یک کاهش 0.20 درصدی 917 دلار و 4 سنت معامله می‌شود.

انتهای پیام/52

دیگر خبرها

  • تورم تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد
  • کاربران دیوار چطور به حفظ زمین کمک کردند؟
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • گمرک لیست دریافت‌کننده‌های ارز را منتشر کرد
  • قالیباف به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
  • ریزش ۱۰۰ دلاری طلای جهانی
  • برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول
  • صادرات ۵۰۰ میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته