Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@02:30:17 GMT

زلزله رسانه‌ها در ساختمان سفید استانداری

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۱۵۶۱۵

زلزله رسانه‌ها در ساختمان سفید استانداری

نشست استاندار مازندران با رسانه‌ها، تنها کمتر از 15 روز از حضورش در استان، کمی زود و غیرقابل پیش بینی بود. این روزها صحبت از مدیران رسانه ای لقلقه زبان بسیاری از مدیران و رسانه ها است اما اینکه رابطه میان مدیران و رسانه ها چگونه است خود عالمی دیگر است.

به گزارش ایسنا، اسلامی بیست و دومین استاندار مازندران اصالتاً اصفهانی است و حضورش پس از چندین دوره مدیران بومی، برای مازندرانی‌ها با چهره ای غیربومی تازگی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسلامی به نظر می‌رسد با مطالعه به مازندران آمده و پیش از نشستن در ساختمان سفید استانداری، درباره مازندران شناخت پیدا کرده است.

هنوز در حضور اسلامی، مازندرانی‌ها علاقه مند هستند از مدیران بومی برای تصدی امور بهره گرفته شود اما اسلامی، این امر را دغدغه خود نمی‌داند و بر این نیز تاکید دارد. اسلامی تجربه ای تکرار شده بعد از پنجه فولادگران استاندار اصفهانی مازندران در دهه های گذشته است. از این رو مازندرانی ها امیدوارند اسلامی بتواند تجربه موفق دیگری باشد.

حضور در میان اصحاب رسانه و مدیران رسانه های مازندران، نیز در فرصت اندک حضور وی در استان، شاید تازگی داشت اما نتایجی که حاصل شد در نوع خود جالب توجه بود.

زلزله رسانه ای در نخستین نشست استاندار با مدیران رسانه ها برپا شد و بخش مهمی از مشکلات استان در این مراسم رونمایی شد. زلزله ای که رسانه های مازندران در حضور استاندار جدید برپا کردند باید دید از نظر اسلامی به چه برداشتی منتج می شود.

رسانه های همیشه معترض؛ چرا؟

در نخستین نشست استاندار مازندران با اصحاب و مدیران رسانه های استان، رسانه ها با توپ پر به این نشست آمده بودند. در نخستین گام، سختگیری شدید حراست استانداری مازندران رنجش خاطر مدیران رسانه ها را فراهم کرد. یکی از مدیران رسانه ای تفتیش بدنی شد. تعدادی نیز به دلیل مغایرت اسم اجازه ورود نمی یافتند که با وساطت اجازه یافتند.

در آغاز نیز به نظر می رسید؛ اداره کل ارشاد مازندران به صورت گزینشی تعدادی از مدیران رسانه ای را برای صحبت انتخاب کرده بود که با اعتراض اهالی رسانه مواجه شد و احد جاودانی مجبور شد از افرادی که تمایل به صحبت دارند بخواهد که درخواست خود را در برگه بنویسند. اینگونه که به نظر می رسد همه قصد سخن گفتن داشتند و این بار مدیرکل ارشاد مجبور شد بگوید که قرعه کشی کنیم اما بازهم رسانه ها معترض شدند.

در نظر گرفتن زمان دو ساعت و نیم برای حضور 120 مدیر رسانه ای با استاندار جدید به نظر می رسید برنامه ریزی درستی نبود، زمان صحبت انجمن های صنفی رسانه ای مازندران نیز به مذاق بسیاری اهالی رسانه خوش نیامد زیرا به جز خانه مطبوعات که شاخه رسمی مجمع اهالی رسانه است، مابقی تشکل ها به صورت نمادین تشکیل شده اند عموما مجوز ندارند، یا در شرف دریافت مجوز هستند و یا اینکه تمامی قشر خبرنگار را در دل خود جای نداده اند و تبدیل به تریبون مدیران این تشکل ها شده اند.

خبرنگاران نیز قصد حضور در این نشست را داشتند و برخی بدون دعوت آمدند که پشت درب های استانداری ماندند.

بی توجهی به رسانه ها در مازندران، دامن اسلامی را گرفت

بی توجهی به رسانه های مازندران، بی توجهی به ساماندهی خبرنگاران و رسانه های مازندران، توجه به یکی دو رسانه و حمایت های شائبه دار از آن ها در سال های اخیر، موجب شد تا تمام این دغدغه ها و دلخوری ها بر سر اسلامی آوار شود.

همان گونه که در فرصت کمتر از یک دقیقه ای که به ایسنا داده شد، بیان کردم عدم ساماندهی رسانه های مازندران و بی توجهی به وضعیت این قشر موجب اعتراضات گسترده در این بخش شده است.

افزایش روزافزون تعداد خبرنگاران و رسانه های مازندران، جمعیت این قشر را قریب به هزار نفر در استان رسانده است، رسانه ها و خبرنگارانی که هر یک حقوق مساوی برای خود طلب می کنند. به اذعان مدیرکل ارشاد 300 سایت غیرمجاز در مازندران وجود دارد که همگی فعالیت دارند و خود را بر حق می دانند.

در روزی که قریب به اتفاق مدیران رسانه ها از استاندار خواستند به شکایت مدیران علیه رسانه ها پایان دهد، این نکته را ذکر کردم که تشکیل رسانه های زنجیره ای در مازندران، عدم لغو مجوز نشریات مکتوبی که سالی یک بار چاپ می کنند آن هم برای رسیدن به مقاصد خود و فشار واردن کردن بر مدیر، شکایت حق آن دستگاه است.

افزایش تعداد مدیران و کارشناسان و روابط عمومی هایی که در مازندران مجوز رسانه دریافت کرده اند، یا افرادی چندین مجوز گرفته اند نیز به اختلال در فعالیت رسانه های مازندران منجر شده است. وضعیت نابسامان روابط عمومی های فرمانداری ها، ادارات شهرستان و دستگاه های اجرایی، مزید بر علت گسترش اعتراض در میان رسانه های مازندران است.

نبود متولی برای رسیدگی به وضعیت روابط عمومی های استان و نیز عدم نظارت بر فعالیت رسانه ای فاقد مجوز، رسانه های کپی و بدون محتوا و ارزیابی نکردن رسانه ها براساس تولید محوری و عدم توجه به محتوا و تولیدات رسانه ای، همگی دامن گیر روابط عمومی استانداری مازندران در این نشست شد.

اصطلاح چهار ساله ها، در این نشست بر سرزبان ها بود؛ تعدادی از مدیران رسانه ای مازندران از درب های بسته استانداری به روی رسانه ها و خبرنگاران گلایه کردند و توپ را در زمین روابط عمومی استانداری انداختند به گونه ای که استاندار به شوخی به مظفری روابط استانداری گفت: اقای مظفری می خوای شما بری خونه !

اگرچه بیان کردم که ضعف های مشهودی در استانداری به لحاظ رسانه ای وجود دارد اما ریشه این ضعف ها در نظارت بر رسانه ها و فعالیت های آنها  است، افراد غیرمتخصص و افرادی که از جنس رسانه نیستند زمانی که صاحب رسانه می شوند، صاحب کرسی های لابی نیز می شوند، رسانه زبانی می شوند برای بیان آنچه شاید در برخی موارد ناحق باشد.

هرج و مرج در رسانه های مازندران، در طی چهار سال گذشته موجب شده است، تا تقریبا مدیران استانداری مازندران تنها به روابط عمومی اکتفا کرده و توجهی به سایر رسانه ها نداشته باشند، روابط عمومی محور شدن مدیران استانداری به ویژه استاندار سابق مازندران و نیز توجه بیش از اندازه و لابی های گسترده یکی دو رسانه نزدیک به این بخش همه زمینه ساز اعتراض رسانه ها بود.

اگر داد ساماندهی، رسیدگی به رسانه هایی که منتشر نمی شود، اعمال قانون در رسانه‌های فاقد مجوز، فاقد محتوا و نیز جلوگیری از عدم ورود افراد فاقد صلاحیت به این حرفه صورت می گرفت، شاید رسانه ابزار محکم تر و یا جایگاه بهتری در استانداری داشت و به قولی استانداری در گذشته از وضعیت بد رسانه های مازندران سواستفاده کرده و شیوه خود را در پیش گرفت که شیوه درستی هم نبود اما معلول وضعیت نامناسب استان بود.

اسلامی: می دانم!

استاندار مازندران اما در برابر تمام فریادهای اهالی رسانه، مبنی بر بی توجهی به گردشگری، اقتصاد کشاورزی، دریا، جنگل، زمین خواری و بسیاری توانمندی ها و کاستی های مازندران که بارها و به تکرار از سوی مدیران رسانه های استان مطرح شد، گفت که همه این مشکلات را می دانیم، قبلا و پیش از ما هم گفته شده است و نیازی به بازگویی نیست باید شیوه دیگری در پیش بگیریم.

اسلامی طبق روال همیشه سخنان خود، از چندبخشی، محلی گرایی و نیز منطقه گرایی در مازندران به عنوان آفت بزرگ یاد کرد و گفت که برای رسیدن به توسعه مازندران همه باید گوش به فرمان اتاق استانداری باشند و از اتاق های دیگر فرمان نگیرند.

وی به مراسم معارفه خود اشاره کرد و گفت: در مراسم معارفه مساله منطقه گرایی و حاشیه های ایجاد شده سبب شد که بخشی از صحبت هایم را درباره مازندران انجام ندهم. همه را برای بعد گذاشته ام اما نباید اینگونه باید که بخش ها و مناطق مختلف هر کدام نظرات مختلفی ارائه دهند.

اسلامی گفت که می دانم رسانه ای که مدام از من تعریف می کند و یا مرتب از مدیری انتقاد می کند چه قصدی دارد، رسانه مجیزگو نمی خواهیم اما تنها از رسانه هایی در برابر شکایت مدیران حمایت می کنیم که بر حق باشند.

استاندار و مشق شبی به نام فساد در استانداری!

پرحاشیه ترین سخنان مدیران رسانه های مازندران، اشاره مستقیم بیشتر مدیران رسانه های استان، به فساد در استانداری بود. رسانه های مازندران که در طی چهار سال گذشته انتقادهایشان دیده نشده بود؛ این بار دایره ای به وسعت بزرگ پهن کردند و به استاندار مازندران بارها تاکید کردند که فساد در استانداری ریشه دارد.

کمیسیون های استانداری مرتبط با ساخت و سازهای غیرمجاز، مرتبط با واگذاری زمین، واگذاری تسهیلات؛ جذب سرمایه گذار و نیز بخش های مختلف زمینه ساز گسترش دامنه لابی و فساد شده است. اینکه برخی مدیران استانداری برای یکی دو نشریه خاص در استان کار می کنند و روابط دیگری وجود دارد بار دیگر مورد اعتراض قرار گرفت اما " استاندار مازندران" در فرصت بیش از نیم ساعت زمان خود به این موضوع اشاره خاصی نکرد.

اسلامی تنها به این بسنده کرد که برخی امضاها به عنوان مثال در کمیسیون ماده 5، را امضا نکرده ام چون شائبه داشت و یا برخی حرف ها را به مدیران زده ام اما دوبار تکرار نمی کنم و حرفم را یک بار می زنم. دستور رسیدگی به امورات مردم و معطل نماندن مردم در پشت درب های ادارات را نیز صادر کرده ام.

آنقدر رسانه های مازندران به مدیران استانی تاختند و حتی عیان نیز گفتند که تکلیف رفتن یا ماندن این مدیران و معاونان را مشخص کند که به نظر می رسد مانند مشق شبی به استاندار دیکته شد و اسلامی باید کار خود را از استانداری مازندران آغاز کند.

کار خوب رسانه های مازندران

در نشست با استاندار مازندران، رسانه های مازندران با وجود مشکلات بسیار زیاد، داد سخن از مشکلات استان راندند و پیشنهادات خوبی نیز ارائه کردند، رسانه های استان فریاد مازندران را سر دادند و از استاندار اصفهانی خواستند ظرفیت های توسعه ای مازندران را ببیند.

ساماندهی رسانه ها و خبرنگاران، استفاده از رسانه ها به عنوان مشاوران واحدهای تولیدی و معرفی تولیدات مازندران در استان نه در تهران، استفاده از ظرفیت تولیدات چوب و کاغذ برای رفع مشکلات کاغذ در حوزه رسانه های مکتوب مازندران از جمله مسائلی بود که در حضور استاندار مازندران بیان شد.

اسلامی بداند؛ غرب و شرق نداریم

یکی از مهم ترین نکاتی که در این نشست به چشم می خورد، بار دیگر غربی شرقی کردن رسانه های مازندران بود، اعتراض برخی به اجازه ندادن به صحبت به رسانه های غرب استان، در حالی بیان شد که سه خبرنگار از غرب استان صحبت کردند اما فقط یک نفر قهر کرد و درب های سالن جلسه را بر هم کوبید اما استاندار محلی به این حرکت نگذاشت تا نشان دهد که فرصت غربی و شرقی کردن مازندران تنها بهانه ای برای سواستفاده و خودمحوری است که دیگر نباید جایی در مازندران داشته باشد.

حرف های تکراری و ...

همه آنچه در حضور استاندار مازندران بیان شد، نکاتی بود که بارها در رسانه ها ذکر شده بود اما کسی در مازندران به آن توجه نداشت، بارها در نشست با مدیران گذشته و حال مازندران بیان شده بود که اوضاع مازندران و رسانه های آن چگونه است.

استاندار سابق هم دستور داده بود مدیران جلسات را در زمان اداری برگزار نکنند اما پس از یکی دو ماه فراموش شد.

استانداران سابق هم رسانه ها را دیده بان می دانستند، وظیفه رسانه را کمک به افکار عمومی بیان می کردند اما بعدها اتاق فرمان اشان یا رابطه شده بود یا روابط عمومی.

از این رو باید منتظر آینده بود و دید برداشت و شیوه عمل استاندار مازندران در استفاده از ظرفیت های رسانه ای استان و انتقادات بیان شده چه خواهد بود.

گزارش از الناز پاک نیا ایسنا مازندران


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۱۵۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بنا‌های آسیب دیده زلزله ۹۶


 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه ،رئیس سازمان مدیریت بحران کشور  گفت : مسؤلان دولت گذشته بدون توجه به وضعیت این بناها، با برگزاری یک جشن رسانه ای، اعلام کردند که بازسازی خرابی‌های زلزله تمام شده است.

محمد حسن نامی دیروز در سفری دو روزه با هدف بازدید از برخی حوزه‌های مدیریت بحران و ساختمان‌های آسیب دیده از زلزله ۱۳۹۶ به استان کرمانشاه سفر کرده است.

برنامه سفر معاون وزیر با حضور در شهرستان سرپل ذهاب با دیدار با خانواده شهدا و بازدید از ساختمان‌های زلزله زده و آسیب دیده شهرستان آغاز شد.

بازدید از آبشوران، قره سو، سالن‌های چند منظوره شهر کرمانشاه، بافت فرسوده کرمانشاه و... از دیگر برنامه‌های معاون وزیر است.

دیگر خبرها

  • بازدید میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بنا‌های آسیب دیده زلزله ۹۶
  • التیماتوم ۴ ماهه شفقت برای معاونت عمرانی‌ استانداری
  • التیماتوم ۴ ماهه «شفقت» برای معاونت عمرانی‌ استانداری
  • بازدید استاندار لرستان از چند طرح عمرانی و اقتصادی خرم آباد
  • بازدید استاندار از چند طرح عمرانی و اقتصادی خرم آباد
  • کمبود ۲۵۰ میلیاردی برای احداث ساختمان استانداری لرستان
  • مهلت ۳ ماهه استاندار لرستان جهت تکمیل برج امید
  • ضرب الاجل استاندار لرستان برای تکمیل ساختمان استانداری
  • ۲۵۰ میلیارد برای تکمیل ساختمان استانداری لرستان نیاز است
  • کمبود اعتبار ۲۵۰میلیاردی برای احداث ساختمان استانداری لرستان