Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: دبیر کمیسیون تبلیغ و ترویج شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: در ساختار سازمان اوقاف بخش ویژه توسعه موقوفات قرآنی طراحی شود که ماموریت داشته باشد مشارکت های مردم را در توسعه فعالیت های قرآنی اطلاع رسانی کند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، نشست تخصصی توسعه موقوفات قرآنی صبح امروز با حضور حجت الاسلام سید مصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، حجت الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و جمعی از مسئولان قرآنی در این سازمان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه این همایش برخی از مسئولان قرآنی به ارائه نقطه نظرات خود در مورد توسعه موقوفات قرآنی در کشور پرداختند.

 

ثبت بیش از ۸۶ نیت قرآنی در سامانه جامع اوقاف

سلمان روحی، معاون آموزش مرکز امور قرآنی اوقاف به ارائه گزارشی از موقوفات قرآنی در کشور پرداخت و گفت: در کل کشور 216 هزار و ۲۱۹ موقوفه وجود دارد که در هشت سرفصل اصلی نیات آن ثبت شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین فراوانی در بین نیات مربوط به نیات مذهبی است که موضوعات قرآنی هم شامل آن می شود، خاطرنشان کرد: کل نیات واقفین خیراندیش در کشور ۳۴۵ هزار و ۱۵۹ نیت است که از این تعداد 6 هزار و ۶۳۸ نیت مربوط به نیات قرآنی است.

روحی با بیان اینکه این تعداد با ۳۰ سرفصل اعم از خرید قرآن، تلاوت و قرائت و آموزش است که دو درصد کل نیات را شامل می شود، اظهار کرد: از ابتدای امسال تا روز گذشته، ۱۵۲۸ وقف جدید در کشور صورت گرفته که ۸۶ وقف مربوط به حوزه فعالیت ‌های قرآنی است.

معاون آموزش مرکز قرآنی اوقاف تصریح کرد: از ابتدای تنظیم موقوفات در دفاتر اسنادی و ثبتی اوقاف تا سال ۸۸ حدود ۲۷۱۲ نیت قرآنی داشتیم و از سال ۸۸ تا امروز ۱۰۰۵ نیت قرآنی ثبت شده است.

وی با بیان اینکه نیات قرآنی نسبت به بقیه نیات رشد صعودی دارد، تاکید کرد: سال قبل کمتر از ۵۰ نیت قرآنی در کل سال داشتیم، اما امسال تاکنون بیش از ۸۶ نیت قرآنی در سامانه ثبت شده است.

 

خواجه پیری، مسئول ستاد توسعه موقوفات قرآنی اوقاف، در ادامه با بیان اینکه در سال های ابتدایی انقلاب 13 موسسه قرآنی وجود داشت که اینها هم فقط در عناوین بود، گفت: لازم بود این موسسات توسعه پیدا کند بنابراین رو به مسجد بردیم و مسجد نیز بی اعتنایی کرد ناچار موسسات قرآنی را پایه گذاری کردیم و الان چند هزار موسسه قرآنی داریم که جریان سازی می کنند.

 

راه اندازی سبد جامع قرآنی در مساجد

مسئول ستاد توسعه موقوفات قرآنی اوقاف گفت: به عنوان مثال در طرح انصار القران با کمیته امداد تفاهم نامه امضا کردیم تا 300 هزار جوان تحت پوشش، تربیت قرآنی شوند، طرح چهار ساله است و حامی برای جوانان و نوجوانان تحت پوشش گرفتیم.

وی ادامه داد: در نمایشگاه قرآن امسال در غرفه ای کوچک توانستیم 2000 ثبت نام حامی با ماهیانه 20 هزار تومان داشته باشیم، این طرح در پوشش موسسات قرآنی انجام می شود تا موسسات نیز توانمند شوند و ما واسطه هزینه ها شویم.

خواجه پیری با بیان اینکه زیرساخت های موسسات قرآنی را تقویت کردیم، افزود: یک سبد جامع قرآنی در مسجد راه اندازی شده که در آن 52 مسجد در سطح تهران از هفته دیگر فعالیت خود را آغاز می کنند.

استاد محمد بنیادی، قاری قرآن در ادامه این نشست گفت: در مورد موقوفات قرآنی باید نیازها از جهت سخت افزاری و نرم افزاری اعلام وصول شود، این در حالی است که به هیچ عنوان صنوف را برای مشارکت در نظر نگرفته ایم در صورتی که باید اطلاع رسانی شود که اتحادیه ها چطور می توانند وقف مشارکتی در امور مختلف داشته باشند.

وی با بیان اینکه ما حرکت جمعی در مجموعه دولتی را باید بررسی کنیم و اطلاع رسانی کنیم خاطرنشان کرد: توصیه می کنم یک همایش بزرگ از چگونگی حرکت واقفین بگذاریم تا مردم با اوقاف و اولویت هایش آشنا شوند.

تشکیل کارگروه ویژه ای در خصوص توسعه موقوفات قرآنی در اوقاف

محمد مهدی عزیز زاده، دبیر کمیسیون تبلیغ و ترویج شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه این نشست با بیان اینکه در فعالیت های قرآنی کشور دچار عجله و عدم برنامه ریزی منسجم هستیم، گفت: ما برای موقوفات قرآنی نیازمند یک حرکت ملی با افق برنامه ای موفق هستیم.

وی با بیان اینکه آن چیزی که می تواند موقوفات قرآنی را احیا کند فرهنگ سازی قرآنی است، اظهار کرد: باید فضای رسانه ای کشور در این مساله وارد شود، همچنین اعتماد سازی برای مردم صورت گیرد مردم باید احساس کنند تا کمک هایشان در وقف کجا هزینه می شود.

عزیز زاده با اشاره به پیشنهاداتی در این خصوص تصریح کرد: سه پیشنهاد دارم اول اینکه در ساختار سازمان اوقاف بخش ویژه در این خصوص طراحی شود که ماموریت داشته باشد مشارکت های مردم را در توسعه فعالیت های قرآنی اطلاع رسانی کند.

دبیر کمیسیون تبلیغ و ترویج شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: در موقوفات قرآنی یک موضوع مشخص را تعیین کنیم مانند مطالبات قرآنی رهبری و برای آن کار تعریف کنیم و پیش ببریم. ما در کمیسیون فعالیت های ترویجی تبلیغی حاضر هستیم که کارگروه ویژه در توسعه موقوفات قرآنی با اعتبارات مشخص ایجاد کنیم.

 

 

پایان پیام/345

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۱۶۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه و ارتقا مراکز درمانی موقوفه از اولویتهای سازمان اوقاف است

حجت الاسلام احمد شرفخانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه در این چند سال اخیر نسبت به ساخت پروژه های مختلف درمانی اقدامات مختلفی انجام دادیم، افزود: با تلاش دانشمندان و شرکت های دانش بنیان و با حمایت و مشارکت سازمان اوقاف، تولیدات مختلفی در راستای رفع نیاز در عرصه تجهیزات درمانی گام های بلندی برداشتیم و امروز یکی از مهمترین اولویتهای سازمان، توسعه و ارتقاء مراکز درمانی موقوفه و خیریه است اما باید این نکته مهم را عرض کنم.

وی ادامه داد: در رابطه با توسعه و ارتقاء مراکز درمانی موقوفه و خیریه در کشور با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با چالش های جدی مواجه هستیم و متاسفانه بعضی ها با برخوردهای غیر حرفه ای و اقدامات خودسرانه، مانع اقدامات خیرخواهانه در توسعه بهداشت، سلامت و درمان در کشور می شوند و بجای اینکه از تلاش و ظرفیت خیرین و واقفین برای خدمت رسانی درمانی مطلوب به مردم استقبال کنند و تسهیل گر این امور باشند با کمال تاسف باید بگویم مانع امر خیر در امر بهداشت و درمان شده اند که باید مسئولین وزارت بهداشت تدبیر جدی بیاندیشند هرچند تعداد این مسئولین کم هم باشد اما اثر منفی خود را گذاشته وخواهد گذاشت.

شرفخانی اضافه کرد: ۱۰۲۳ کودک بی سرپرست و بد سرپرست در مراکز نگهداری موقوفه به صورت شبانه روزی نگهداری می شوند و ساماندهی موقوفات و مراکز نگهداری ایتام و شروع ساخت مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست از برنامه های راهبردی مرکز امور خیریه سازمان است.

رییس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: هدف از برپایی نمایشگاه دستاوردهای وقف که اخیراً برپا شد نشان دادن دستاوردهای نهاد وقف بر اساس کارکردهای فرهنگی، مذهبی، اجتماعی، اقتصادی، علمی و پژوهشی، بهداشت و سلامت و درمان و … برای مردم عزیز علی الخصوص نخبگان و جامعه هدف بود.

وی همچنین تصریح کرد: یکی از اهداف این نمایشگاه نشان دادن دستاوردهای نهاد وقف بر اساس سیاستگذاری و راهبری و مدیریت سازمان اوقاف در توسعه و پیشرفت کشور در عرصه های مختلف با توجه به کارکردهای وقف و نیات واقفین خیراندیش با مشارکت مردم بوده است. در دوران مدیریت اخیر در سازمان اوقاف، رویکرد سازمان مبنی بر استفاده از ظرفیت نخبگان در ساختار شرکت های دانش بنیان در تخصص های مختلف جهت ارتقاء بهره وری موقوفات بوده است تا از این طریق علاوه بر افزایش بهره وری موقوفات، در توسعه و پیشرفت های اقتصادی و رشد تکنولوژی و رفع نیازهای ضروری جامعه نقش آفرینی موثری داشته باشد.

شرفخانی ادامه داد: در این راستا مرکز نوآوری نوفل لوشاتو راه اندازی شده و همچنین مشارکت با شرکتهای شتابدهنده و دانش بنیان در اولویت های سازمانی قرار گرفت وبر اساس ظرفیت های های وقف از جمله در موضوعات کشاورزی، دامپروری، تجهیزات مورد نیاز مراکز درمانی و ارتقاء درمان و سلامت و تولید محصولات مختلف مورد نیاز با شرکت های دانش بنیان مشارکت کردیم که این روزها شاهد گزارش تولیدات و اقدامات این شرکتها به صورت تولید انبوه در نمایشگاه بودیم و قطعاً افزایش درآمد موقوفات بر اساس این ظرفیتها، در افزایش و گستردگی اجرای نیات واقفین خیراندیش موثر خواهد بود.

وی عنوان کرد: بخشی دیگر از این نمایشگاه به فعالیت های داخلی سازمان مربوط است که یکی از غرفه ها به مرکز امور خیریه اختصاص داشت که بخش اجرای نیت خیرخواهانه واقفین خیراندیش و فعالیت های حوزه خیریه سازمان را تحت پوشش قرار داد. مرکز امور خیریه سازمان نیز همانطور که در عنوان سازمان آمده (سازمان اوقاف و امور خیریه) به امور خیریه قبلاً کمتر پرداخته می شد که در این چند سال اخیر به صورت جدی تر به مقوله امر خیر توجه شده است و رویکرد سازمان توسعه و تقویت فعالیتهای امور خیریه با استفاده از ظرفیت و مشارکت مردم به ویژه تشکلها و شوراهای خیریه بوده است.

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: مرکز امور خیریه چهار وظیفه اصلی دارد. شامل مراکز درمانی موقوفه، مراکز نگهداری و دارالایتام موقوفه، بخش تشکل های مردم نهاد و بخش کمک به نیازمندان و افراد آسیب پذیر اعم از ایتام، محرومان و فقرا و آزادی زندانیان، کمک هزینه ازدواج و کمک به دارو درمان بیماران است. همچنین کمکهای عمومی مانند ارسال بسته معیشتی به نیازمندان از سوی این بخش انجام می شود.

حجت الاسلام شرفخانی عنوان کرد: به منظور تولید دانش در حوزه امر خیر و ارتقاء مدیریت تشکلهای مردمی برنامه های مختلفی از جمله همایش خیر ماندگار و نشست های تخصصی برگزار شده و در این راستا بحث ارزیابی و رتبه بندی خیریه ها یکی از موضوعات مهمی است که با مشارکت نهادهای حکمرانی امر خیر و تشکل های مردمی شروع شده است و بر همین اساس در حال تدارک جشنواره ای هستیم که در سال جدید به صورت ملی برگزار خواهد شد.

کد خبر 6093203 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • توسعه و ارتقا مراکز درمانی موقوفه از اولویتهای سازمان اوقاف است
  • حکم اعدام بابک زنجانی نقض شد/ جزئیاتی جدید از پرونده‌های چای دبش و باغ ازگل
  • سرمایه گذاری اوقاف در حوزه دانش بنیان‌ها موجب ایجاد انگیزه می شود
  • کارگروه ویژه پیشگیری از طلاق در راور تشکیل شد
  • تجلیل از برگزیدگان جشنواره قرآنی «پله‌های آسمانی» در تبریز
  • کارگروه مشترک برای آسیب شناسی روند رسیدگی به پرونده‌ها تشکیل شود
  • هشدار دادستان بجنورد در خصوص تکمیل پل ورودی کنارگذر شمالی
  • تشکیل کارگروه‌ تخصصی مشترک بین دانشگاه آزاد و شورای شهر زرقان
  • موقوفات زنجان صاحب درآمد پایدار می‌شوند
  • طرح تحول علوم انسانی در دانشگاه خوارزمی اجرا می‌شود